menu

De Site / Gebruikers / Logica achter aantal sterren

zoeken in:
avatar van Jakob
Ik vroeg me af wat voor logica er zit achter het aantal sterren dat jullie aan een boek geven. Ik zie dat sommige mensen veel lagere of hogere gemiddelde scores geven dan anderen en ik veronderstel niet dat die mensen daarom veel slechtere of betere boeken lezen. Ik merk bij mezelf ook dat ik nogal hoge scores geef, wat ik soms wel jammer vind aangezien ik dan toch wel moeilijker kan differentiëren tussen goede en heel goede boeken.

Een andere vraag is dan wat is dan een "goed" boek voor jullie? Baseren jullie het aantal sterren puur op leesplezier of ook op literaire verdienste? Geef je bijvoorbeeld 4* aan een Baantjer waar je erg van hebt genoten of sowieso maar 3* omdat je hem anders dezelfde score geeft als, ik zeg maar wat, een Claus?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen hieromtrent!

avatar van handsome_devil
Ik stem vooral op gevoel, maar als ik naar mijn stemmen kijk, kan ik wel een aantal vaste patronen vinden. Leesplezier is sowieso het allerbelangrijkst, dat wordt bij mij vooral bewerkstelligd door een combinatie van stijl, humor, originaliteit en spanning (in de breedste zin van het woord). Daarnaast merk ik dat sommige mensen (veel van mijn vrienden) zoeken naar herkenbaarheid in verhalen, maar ik zoek juist naar perspectieven en ideeën die anders zijn dan de mijne. Tot slot vind ik het heel erg fijn als ik niet alles begrijp aan een verhaal, dat er bijvoorbeeld bepaalde tegenstrijdigheden in een verhaal zitten die je een half jaar later nog wakker doen liggen (bij wijze van spreken dan). Ik houd ook heel erg van complexe karakters die niet makkelijk te definiëren zijn en die van de contradicties aan elkaar hangen.

Voor mijn gevoel stem ik redelijk streng, ik zal zelden 4,5* geven en al helemaal nooit 5*. De meeste van mijn stemmen zitten in de redelijk-tot-goed-categorie (3-4*). In de meeste boeken kan ik wel wat vinden dat me aanspreekt. Echt lage stemmen zijn voorbehouden voor boeken die ik niet of amper uit kon krijgen, maar dat komt ook bijna nooit voor.

avatar van eRCee
De waarde van sterren is persoonlijk. Het werkt vooral voor jezelf, en als je langer op de site zit leer je automatisch het stemgedrag van sommige andere gebruikers kennen.
Het kan handig zijn om even na te gaan wat je als 'gemiddeld' beschouwt, voor sommigen is dit 2,5 en voor anderen 3 (eigenlijk ligt het gemiddelde op de 10-puntsschaal hier precies tussenin). Verder zijn sommigen, waaronder ikzelf, extreem zuinig met 5* en dan schuift de hele schaal eigenlijk een halve punt naar beneden. Dat heeft het voordeel dat je voor de buitencategorie-boeken (kwaliteit die je misschien ééns in de vijf a tien jaar tegenkomt) een aparte waardering over hebt maar het nadeel dat dit dus maar weinig voorkomt en dat je daarmee minder mogelijkheden hebt om een boek waar je enthousiast over bent hoog te belonen.

Op moviemeter plaatsen mensen wel eens een interpretatie van de sterrenschaal in woorden. Bij mij is dat zoiets:

0,5-1,5* extreem slecht tot slecht
2* erg matig
2,5* redelijk
3* behoorlijk goed
3,5* echt goed
4* zeer goed/voortreffelijk/uitmuntend
4,5* meesterwerk
5* buitencategorie

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
Ik kan mij volledig vinden in een combinatie van factoren, zoals handsome_devil die beschrijft, en haar opmerking over zoeken naar andere perspectieven en ideeën.

Het valt op dat bij de meeste gebruikers vroeg of laat een stemgrafiek in de vorm van een bergparabool ontstaat.
Bij eRCee zie je zijn interpretatie van de sterrenschaal vrijwel direct terug in die grafiek.

Ik ben nogal geneigd stemmen en berichten vooral te plaatsen bij boeken die ik goed of beter vind. Daardoor valt mijn gemiddelde wat hoger uit. Moest ik al mijn boeken beoordelen, zou de top van mijn 'berg' ook wel terugschuiven van 4* naar 3* of iets minder...

Daarnaast probeer ik boeken voor zo ver mogelijk per categorie te bekijken. Het is een beetje lastig om een detective, een toneelstuk, een reisboek, ideeënliteratuur of een roman onderling te gaan vergelijken.

Ted Kerkjes
Ik hanteer die sterren ook puur gevoelsmatig. Als ik mij goed met een boek heb vermaakt (of het nu heel prikkelend, mooi van taal of geestig of wat dan ook is), probeer ik dat in een aantal sterren te vertalen. In mijn hoofd heb ik gewoon het aloude schoolrijtje in mijn hoofd:
0,5* zeer slecht
1* slecht
1,5* ruim onvoldoende
2* onvoldoende
2,5* twijfelachtig
3* voldoende
3,5* ruim voldoende
4* goed
4,5* zeer goed
5* uitmuntend
Maar ik moet zeggen dat ik ook niet superveel waarde hecht aan het aantal sterren dat ik uitdeel, omdat die uiteindelijk toch niet uitdrukken wat de leeservaring was. Met een stukje gaat dat dan toch beter – ook niet perfect, maar in ieder geval beter.

...stilte...
Het geven van sterretjes is natuurlijk de grootste onzin. Maar ik doe er graag aan mee, want het is een leuke manier om met elkaar van gedachten te wisselen.
Niet alles leent zich voor het geven van sterren. Bij filosofie en religie is het eigenlijk niet te doen. Literatuur is beter te beoordelen.
Omdat ik vaak nogal enthousiast ben over het gelezen boek zit ik wat aan de hoge kant met mijn gemiddelde (4,14).
3 sterren vind ik al erg matig en alles wat daar onder zit lees ik niet uit, dat vind ik zonde van mijn tijd. Maar het komt ook wel eens voor dat ik een goed boek niet uitlees.
Soms stel ik mijn waardering later wat bij, wanneer ik er afstand van heb genomen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:34 uur

geplaatst: vandaag om 08:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.