menu

De Site / Gebruikers / Het grote Boekmeter steun-topic

zoeken in:
geplaatst:
Het zijn vreemde tijden en je kan wel eens de behoefte voelen om te kreunen en te steunen. Daar is dit topic niet voor bedoeld. Het is er wel om elkaar een hart onder de riem te steken. Alles mag, persoonlijke verhalen of kijk- en luistertips, zie maar.

Zelf merk ik dat muziek extra binnenkomt de laatste dagen. Daar wil ik dan ook graag iets van delen. Namelijk de prachtige hymne 'Raak mij aan' van de schandelijk ondergewaardeerde Roosbeef:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=RZbFXQPIXfo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.

(En als je de aandrang voelt om met Imagine of You'll never walk alone aan te komen zetten, doe het niet, geloof me, je doet er niemand een plezier mee.)

geplaatst:
Lol

https://www.youtube.com/watch?v=KNIZofPB8ZM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
Het verzorgingstehuis waar ik werk is al sinds woensdag in lockdownmodus; niemand die er niet noodzakelijk hoeft te zijn, mag naar binnen. Ik vind het echt enorm sneu voor alle bewoners, en toen kwam er ook nog een tv-storing, hadden ze helemaal niks meer te doen.

Ik moet dus nog gewoon naar werk, maar als ik vrij ben mis ik vooral mijn vrienden en mijn bioscoopbezoekjes. Maar ik kan mezelf gelukkig goed alleen vermaken; veel muziek luisteren, lezen, puzzelen, lekker koken, ik kom de tijd wel door. Vanavond 'samen' eten met wat vrienden via Skype. Mijn grootste probleem echter is dat de medicatie die ik gebruik bijna op is thuis, en dat ik al de hele week probeer om een nieuwe lading aan te vragen, maar de ene keer gaat er iets mis bij de huisarts, de andere keer bij de apotheek. Als ik zonder kom te zitten heb ik een heel groot probleem dus ik hoop maar dat er binnen nu en een half uur een mailtje binnenkomt dat mijn medicatie eindelijk klaar staat.

Mijn grote held Morrissey heeft vandaag zijn nieuwe album uit, dus gelukkig heb ik iets om mijn zinnen te verzetten.

https://www.youtube.com/watch?v=w5hQh1QvPGg

edit: gelukt met de medicijnen. Pak van m'n hart!

geplaatst:
Hopelijk schiet het op met je medicijnen! En erg sneu inderdaad voor de mensen waar je mee werkt. Voor hen ben jij met je collega's nu van oneindig grote waarde.

Ik zelf begeleid mensen die vanwege psychiatrische problematiek (bijv. autisme, borderline, down) niet zelfstandig kunnen wonen. Het zit tussen ambulante begeleiding en een woonvorm in. Het is maar de vraag in hoeverre zij deze situatie begrijpen en hoe lang de door ons getroffen maatregelen (binnen blijven, afstand houden) stand kunnen houden. We kunnen ze niks verplichten. Een besmetting zou wel eens erg naar uit kunnen pakken. Maar we houden de moed erin.

geplaatst:
Mooi om te lezen dat er onder de boekenliefhebbers veel zorgwerkers zijn!
Zelf ben ik beeldend kunstenaar, maar daarnaast heb ik een baan in de thuiszorg. Ik help iedere week zeven ouderen met de schoonmaak en luister naar de verhalen...

geplaatst:
Ik werk ook in de zorg maar niet in de zogenaamde frontlinie (wat dat dan ook mag zijn). Tot nu toe heeft het meer impact op mij als burger dan als zorgverlener, hoewel het risico op besmetting wellicht wel verhoogd is (zo moet ik twee keer per dag m'n temperatuur opnemen). Ik ben in deze kwestie denk ik wat bezorgder dan mijn directe collega's en omgeving, moet er bij zeggen dat het me ook wel erg fascineert allemaal. De impact op de samenleving met name en alle neveneffecten die dat weer heeft.

Vind het ook lastig om in te schatten wat je nu, behalve je houden aan de voorschriften, nog meer kunt doen. Moet je nu wel of niet online dingen bestellen die je toch altijd al had willen kopen, bijvoorbeeld? Ik zou ook graag de zzp'ers in de cultuursector/podiumkunst steunen maar verder dan een mailtje naar Podium Witteman met deze suggestie ben ik nog niet gekomen (tot nu toe geen reactie).

geplaatst:
Ik verwonder mezelf over de definitie die sommigen aan 'social distancing' geven. Ik sprak net een vriendin van me uit Utrecht en die heeft gisteravond nog gewoon een spelletjesavond gedaan met allemaal mensen (en ze werkt nota bene in een ziekenhuis als kinderarts). Andere vriendin uit Utrecht doet ook nog gewoon van alles met mensen, terwijl al mijn vrienden uit Nijmegen (en ik zelf) en mijn collega's uit Nijmegen en omgeving allemaal aan sociale isolatie doen. Zijn wij te overdreven in onze acties of nemen die anderen het niet serieus genoeg? Ik maak me zelf geen zorgen, maar ik voel wel de morele plicht om mogelijke verspreiding zoveel mogelijk te voorkomen.

geplaatst:
Die anderen nemen het niet serieus genoeg. Ik hoorde het verhaal van een iemand die een apres-skifeestje thuis hield nadat het officiële feest was afgelast, met besmettingen tot gevolg. Net als die idiote basketballer in de VS, die voor de grap alle microfoons vastpakte en later besmet bleek te zijn.

Nog maar wat steun dan voor iedereen, ze zong het naar verluidt terwijl ze een beetje ziek was:

https://www.youtube.com/watch?v=sQiqk5-hVcY

geplaatst:
Waanzinnig gedrag van vermoedelijk en hopelijk een klein deel van onze bevolking. Wat bezielt ze toch om ondanks duidelijke richtlijnen en de enorme belangen schijt te hebben aan de wereld en een spelletjes avond te organiseren. Wij zitten met 3 kleine kids ook in behoorlijke isolatie. Mijn vrouw zit net als velen van jullie in de zorg (ggz instelling, eetstoornissen) en doet veel met telefonisch consult en bijvoorbeeld filmpjes en facetimen. Respect! Zelf ben ik financieel adviseur, dat gaat als ik niet voor de kinderen moet zorgen via de thuisverbinding en af en toe in een verder geheel leeg kantoor. Ik geef mijn oudste ook les, een bizarre situatie.

eRCee dat filmpje van Roosbeef is inderdaad magisch, thanks mate. Mag ik lid van Boekmeter blijven als ik zeg dat ik de originele versie van You'll never walk alone wel mooi vind?

handsome_devil sterkte, ik hoop dat je medicatie snel geregel wordt.

geplaatst:
Ik heb mijn medicatie inmiddels. Gelukkig maar!!

geplaatst:
Jason82 schreef:
Mag ik lid van Boekmeter blijven als ik zeg dat ik de originele versie van You'll never walk alone wel mooi vindt?

Jazeker, iedereen die nog in z'n proeftijd zat (dat is de groep vanaf usernummer 31) mag blijven, zo kan ik na overleg met de eigenaars en crew van de site bekend maken!

geplaatst:
handsome_devil schreef:
Ik heb mijn medicatie inmiddels. Gelukkig maar!!

Ik hoorde al dat apothekers het ook heel druk hebben momenteel. Goed dat je weer voorzien bent!

Wel frustrerend als je zelf zo je best doet en je ziet anderen de richtlijnen aan hun laars lappen. Nu is ook niet alles even duidelijk, vind ik. De NS begint nu pas met een campagne dat de trein nu niet voor pretuitjes is. Zelf ben ik ook afgelopen week nog met de trein gegaan. Misschien dat mensen wel denken: nu kan het nog.

Ik ben van de week wel even naar de boekhandel gegaan om wat boeken te hamsteren. Via de online bibliotheek ben ik altijd voorzien, maar mijn oerinstinct wil toch graag papieren, tastbare boeken in huis hebben voor het geval dat...

geplaatst:
Haha, ja, herkenbaar. Ik heb bij uitzondering net iets van acht of negen papieren exemplaren thuis liggen van boeken die ik nog wil lezen, dus wat dat betreft kan ik even vooruit. Helaas ontbreekt de zin om boeken te lezen en (met name) om films te kijken een beetje. Zo erg als Arjen van Veelen beschrijft voel ik het niet, maar toch.

geplaatst:
Arjen van Veelen schrijft:

De nieuwe stilte geeft geen rust, maar maakt gek.

geplaatst:
Dankjewel voor de column van Arjen van Veelen, eRCee.
Aan alle mensen die de maatschappij zoveel mogelijk draaiende houden: Hulde.

geplaatst:
eRCee schreef:
Haha, ja, herkenbaar. Ik heb bij uitzondering net iets van acht of negen papieren exemplaren thuis liggen van boeken die ik nog wil lezen, dus wat dat betreft kan ik even vooruit. Helaas ontbreekt de zin om boeken te lezen en (met name) om films te kijken een beetje. Zo erg als Arjen van Veelen beschrijft voel ik het niet, maar toch.

Ik heb zeker 50 exemplaren thuis nog nooit gelezen..... kan even vooruit .

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
De universiteiten in Leiden en Maastricht hebben de fysieke colleges tot de zomervakantie gecanceld. De Universiteit Utrecht (waar ik studeer) heeft nog niet definitief besloten of ze dat ook gaan doen, maar ik denk/vrees eerlijk gezegd dat het wel gaat gebeuren. Erg jammer, want mijn studieplezier is ook wel degelijk afhankelijk van het sociale aspect: de medestudenten, de docenten en zo. (Overigens heb ik in mijn laatste blok een keuzevak over theater - net nu de theaters dicht zijn.)

Het vele binnen zitten heeft ook wel wat impact, merk ik. Af en toe ga ik wandelen in het park, maar toch merk ik dat ik veel moe ben en me niet geweldig voel. Het lezen gaat ook minder goed. Ik lees stroef en het kost me ook moeite om mijn hoofd erbij te houden. Maar goed, dat kan ook aan het boek liggen: ik probeer me nu door het Boekenweekgeschenk te worstelen. (Flauw grapje, sorry )

Maar goed, verder gaan de studie en de andere werkzaamheden gewoon door, en dat is maar goed ook. En ik moet zeggen dat ik het ook wel vertederend vind hoe mensen toch middelen vinden om bij elkaar te komen. (Voor de duidelijkheid: ik doel hier niet op de asociale mensen die de richtlijnen negeren, maar op mensen die de technologie creatief inzetten.) Initiatieven als grote Skype-feesten waarbij mensen voor hun laptop gaan dansen en forumtopics waarin lezers elkaar een hart onder de riem steken vind ik ontzettend lieve acties.

En verder nog een shout out naar alle mensen in de zorg! Hopelijk houdt de waardering voor deze sector aan, ook na deze tijden.

O, en hier is nog een liedje van Sufjan Stevens. Het heeft niet per se iets te maken met de huidige situatie, maar het is, net zoals alles wat Sufjan Stevens gemaakt heeft, oneindig mooi (vind ik).
Sufjan Stevens (& Bryce Dessner, Nico Muhly & Nadia Sirota) | Mercury

chris reifert (crew)
geplaatst:
De bibliotheek van Drachten begint een afhaalservice voor boeken, CD's en tijdschriften. Onder voorwaarden en met een maximum van drie artikelen per klant. Alleen uit wat zij aan voorraad beschikbaar hebben.

geplaatst:
Dan leef je thuis zo geïsoleerd mogelijk, zie je op tv en internet de meest nare verhalen voorbij komen, doe je op het werk tot frustratie van velen bijna alles telefonisch en dan zie je opeens files voor de stranden... Erg moeilijk te verkroppen.

geplaatst:
Nog een tip: ik geniet erg van het radioprogramma van Timur Perlin op radio 2 (weekenddagen 9-12). Naast de goed gekozen muziek laat hij laat veel luisteraars aan het woord komen, waaronder vandaag iemand die advies gaf over hoe je op een beleefde manier kon aanduiden aan mensen om afstand te houden. Zijn voorstel was om anderhalve meter aan te duiden door je vinger op te steken (1) en dan te krommen (0,5), ondertussen hallo zeggend (oftewel het ET-gebaar).

geplaatst:
En nog een tip:

IDFA zet ruim 300 documentaires gratis online - Filmkrant

...naar muziek luisteren lukt me even niet, vanwege de oorverdovende stilte...

geplaatst:
Heel sympathiek initiatief van de topicstarter.

geplaatst:
Inmiddels is bij ons in twee van de drie gebouwen corona geconstateerd en is er ook al iemand overleden aan het virus. Huilende medewerkers/bewoners, angst, stress, paniek zijn aan de orde van de dag. Ik ben zelf eigenlijk altijd heel erg rustig in crisissituaties, nu is dat niet anders, maar ik ben na een dag werken toch wel tien keer vermoeider dan op een 'normale' dag.

Maar er zijn zeker ook mooie en leuke dingen in deze tijd. Zo worden er iedere dag wel bloemen/plantjes, tekeningen, kaartjes en taart gebracht voor bewoners en personeel en vandaag was er een dj die oude muziek kwam draaien voor de mensen. Ook is het mooi om te zien hoeveel solidariteit er onder elkaar is.

Naast het eerder genoemde album van Morrissey word ik de laatste dagen ook heel vrolijk van het nieuwe album van Lil Uzi Vert (weer totaal iets anders haha). Dit liedje staat bij mij veel op repeat:

https://www.youtube.com/watch?v=6y4Ww4rKRSU

Ook schrijf ik sinds kort recensies voor het muziekblad Gonzo (Circus) en heb nu weer vijf albums toegewezen gekregen, daar vermaak ik me ook erg goed mee, hier wat mooie liedjes van de albums die ik deze week gerecenseerd heb:

https://www.youtube.com/watch?v=G-9QCsH3OQM

https://www.youtube.com/watch?v=7ywFRN3iszQ

geplaatst:
Een paar vaste formuleringen komt zo vaak terug dat het weer grappig wordt. Je kan er een soort bingo van maken. Vul maar aan:

Een frisse neus halen
Alle hens aan dek
Het piept en het kraakt
Het wordt spannend
We moeten het samen doen

En hopelijk komt deze nog vaak terug: we zijn voorbij de start, maar we zijn nog niet aan het eind van het begin (oftewel Rutte doet een Mulisch-je).

De frisse neus kwam vandaag twee keer voorbij (Dijkhoff en Rutte, blijkbaar is dit een rechtse zegswijze). 'Voorbij de start maar niet nog aan het eind van het begin' drie keer (een NOS-presentator die erover struikelde en tweemaal Jetten, die erop wees dat dit een verwijzing is naar Churchill, en dus niet naar Mulisch, ik sta gecorrigeerd). Alle hens aan dek heb ik niet gehoord, wel dat we alle zeilen moeten bijzetten (Baudet). Nog een nieuwe kanshebber voor de bingo komende dagen is dat het land/de maatschappij/de economie 'draaiende' gehouden wordt of moet worden. Ook elke vorm van vechtterminologie blijft populair, hoewel de frontlinie wat uit het taalbeeld verdwijnt.

Op de zondag voor Pasen mag dit filmpje niet ontbreken. Let ook op de verschillende talen:

https://www.youtube.com/watch?v=4nV8NakYNfs

Gast
geplaatst: vandaag om 17:08 uur

geplaatst: vandaag om 17:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.