menu

De Site / Gebruikers / Boekjaar 2019 met leesvoornemens richting 2020

zoeken in:
avatar van Jason82
Mijn meest voorname voornemen was om niet opnieuw veel meer boeken aan te schaffen dan dat ik lees. Dat is me dit jaar voor het eerst sinds 2016 gelukt en daar ben ik blij om. Vervolgens vond ik het heel leuk om afwisselend te lezen uit mijn eigen (inmiddels rijke) collectie en me andere keren weer te laten verrassen in de bibliotheek. Dat heeft me uiteindelijk een prima lees jaar opgeleverd.

Vorig jaar las ik nog 42 boeken, waaronder enkele enorme pillen. Dit jaar las ik geen heel dikke boeken, maar kwam ik desondanks tot het lagere aantal van 35 boeken. Bij vlagen kwam ik minder aan lezen toe, en met 3 jonge kinderen vielen mijn ogen niet zelden na slechts 5 bladzijden al dicht. Geen probleem, lezen is een fantastische hobby en geen heilig moeten.

Mijn voornemen voor 2020 is sowieso het lezen van 1 heel dik boek; Max, Mischa en het Tet-offensief. Daarnaast overweeg ik heel sterk om Moby Dick te gaan lezen, als soort van lees project want het schijnt geen eenvoudige lectuur te zijn.

Top 10 gelezen boeken in 2019;

1. Aristoteles & Dante ontdekken de geheimen van het universum - Benjamin Alire Saenz
2. De Avonden - Gerard Reve
3. De Kooi - Josh Malerman
4. De Wattman - Erik Vlaminck
5. Joe Speedboot - Tommy Wieringa
6. Factotum - Charles Bukowski
7. Suttree - Cormack McCarthey
8. Haaienkoorts - Marten Stroksnes (wisten jullie trouwens al dat de Groenlandse haai wel 500 jaar oud kan worden?)
9. Helaasheid der dingen - Dimitri Verhulst
10. Heksensabbat - H.P. Lovecraft

Uitsmijtertje; Vaders & dochters - Martin Bril.

avatar van Pecore
Jason82 schreef:
(wisten jullie trouwens al dat de Groenlandse haai wel 500 jaar oud kan worden?)

Haha! Ik kan jouw vrouw wel begrijpen.

avatar van eRCee
mjk87 schreef:
En mischien net als met Houellebecq dit jaar een schrijver ontdekken, dus als iemand suggesties heeft? Ik hik al tijden ertegen om Marías eens op te pakken.

Doe dat nou maar niet. Ik zie de 2,5* bij Zo begint het slechte al verschijnen. Dat kan ik helemaal niet aan joh.

(Hoewel ik er met Ferrante bij jou nog vrij goed op zat, lukt het me niet echt je smaak te peilen. Maar je hoeft geen Karel van het Reve te zijn om je Paustovski aan te durven raden.)

avatar van mjk87
eRCee schreef:
Maar je hoeft geen Karel van het Reve te zijn om je Paustovski aan te durven raden.)


Romantiki - Konstantin Paustovskij (1935) - BoekMeter.nl

Ik zeg maar verder niets

avatar van Pecore
2019 was een vruchtbaar leesjaar, zowel in kwantiteit als in kwaliteit. Ik heb 60 titels gelezen, weer een stuk meer dan vorig jaar, meer dan ooit eigenlijk. Het waren bijna allemaal Nederlandstalige werken. Zo heb ik een stuk of zes titels van Elsschot, Mulisch en Van der Heijden gelezen. Van die laatste twee belandden er zelfs een boek in mijn top tien aller tijden. De aangenaamste verrassing kwam van Alexander Cohen, een Friese journalist en wereldburger uit de late 19e eeuw die in twee delen zijn memoires heeft opgeschreven. Ze verhalen voornamelijk over het opgroeien in Leeuwarden, zijn totaal mislukte carrière in de krijgsmacht in Nederlands-Indië, zijn jaren als journalist in Parijs en zijn periode in ballingschap in Londen. Vlot geschreven boeken, vol heerlijke anekdotes, waarin de tijdsgeest treffend wordt gevat.

Het valt mij lastig een top tien samen te stellen. De meeste boeken ontlopen elkaar maar weinig. Voor de variatie heb ik ervoor gekozen om er per auteur maximaal één boek in op te nemen. Anders hadden Hoogste Tijd van Mulisch en het tweeluik Het hof van barmhartigheid/Onder het plaveisel het moeras er waarschijnlijk ook nog in gestaan. Eervolle vermelding is er voor De avonden van Reve, die de top 10 net niet gehaald heeft.

1. Advocaat van de Hanen - A.F.Th. van der Heijden (1990; 5*)
2. De Ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch (1992; 5*)
3. Otmars Zonen - Peter Buwalda (2019; 5*)
4. Publieke Werken - Thomas Rosenboom (1999; 5*)
5. Zwarte Schuur - Oek de Jong (2019; 4*)
6. De Eeuwige Jachtvelden - Nanne Tepper (1995; 4*)
7. Lijmen - Willem Elsschot (1924; 4*)
8. In Opstand - Alexander Cohen (1932; 4*)
9. Laura H.: Het Kalifaatmeisje uit Zoetermeer - Thomas Rueb (2018; 4*)
10. De Nachtstemmer - Maarten 't Hart (2019; 4*)

Voor het nieuwe jaar zijn de voornemens om wederom lekker veel te lezen, om in het oeuvre van Vestdijk, Claus, Boon, Borderwijk en Couperus te duiken, om wat meer van vrouwen te lezen, om een begin te maken in Het bureau, om verhalen over Nederlands-Indië te lezen, om stilletjes de buitenlandse literatuur te ontdekken, te beginnen in Frankrijk.

Over een leesproject zwijg ik voorlopig nog. Ik ben onlangs begonnen in Eline Vere van Couperus en die bevalling is mij zwaar genoeg.

avatar van Lalage
Het blijft me verbazen dat hier zo veel mannelijke literatuurlezers rondlopen! Wel leuk hoor
Mijn lijstje komt morgen en daar staan wél een heleboel vrouwelijke schrijvers in

avatar van Pecore
Wen er maar aan, want voorlopig blijf ik een mannelijke literatuurlezer.

avatar van Jason82
Lalage schreef:
Het blijft me verbazen dat hier zo veel mannelijke literatuurlezers rondlopen! Wel leuk hoor
Mijn lijstje komt morgen en daar staan wél een heleboel vrouwelijke schrijvers in

Hoor nu mijn stem van Franca Treur viel net buiten mijn top 10, maar ik vond dat een mooi boek.

...stilte...
Ik heb me wel voorgenomen een aantal boeken van vrouwen te lezen volgend jaar, waaronder Patricia de Martelaere en Hélène Nolthenius. Niet omdat het vrouwen zijn...ze schrijven mooie boeken

avatar van eRCee
mjk87 schreef:
Ik zeg maar verder niets

Schijt. Ik geef het op.

Blijft verder het leukste topic van het jaar. Wou dat ik hem zelf geopend had.

avatar van misterfool
Vorig jaar was een stormachtig jaar, waarin ik afstudeerde, een baan kreeg en ook nog eens een tijdje werkloos was. Lezen was een houvast in die periode. In 2019 had ik echter de volle 52 weken dezelfde, prettige baan. Goed, aan het einde van dit jaar maak ik rustig aanstalten om het ouderlijk huis te verlaten, hetgeen voor enige vernieuwing zorgt. Verder was het echter een kabbelende periode. Het kwam het lezen ten goede. Uiteindelijk heb ik 53 boeken gelezen dit jaar.

Is er nog iets terecht gekomen van de doelen van 2018? Eigenlijk helemaal niets! Nou ja, ik heb een boek uit Rusland gelezen. Van de literatuur uit de klassieke oudheid las ik er welgeteld nul en ik hoef jullie niet te vertellen dat dit geen hoog aantal is. Lezen gaat klaarblijkelijk gepaard met enige impulsiviteit, wat op zich prettig afwijkt van de doelmatige afwegingen die het werkzame leven kenmerken.

Dit jaar verschilt verder op een aantal punten inhoudelijk van vorig jaar. Allereerst heb ik dit jaar meer non-fictie gelezen. Mijn interessegebied blijkt geschiedenis en filosofie te zijn met hier en daar wat (populair) wetenschappelijke boeken. Bertrand Russell bood bijvoorbeeld een mooie routemap voor toekomstig filosofisch leeswerk. Het absurdisme van Camus blijf ik verder intrigerend vinden. Dit jaar las ik tevens verscheidene geschiedenisboeken van Geert Mak, maar ook de intrigerende familiegeschiedenis van Jung Chang.

Daarnaast heb ik pootje gebaad in het modernisme. James Joyce’s A Portrait of the Artist as a Young Man en Jospeh Conrad’s Heart of Darkness waren wegverbreders. Boeken waarin de subjectieve wijze waarop wij de realiteit ervaren, wordt verwerkt in de narratief. De werkelijkheid lijkt zo op losse schroeven te staan. Niet de makkelijkste boeken die ik heb gelezen, maar ze blijven wel bij.

Het beste boek dat ik dit jaar las, heeft iets weg van beide interessegebieden. Waterland van Graham Swift bevat een intrigerend beeld van de geschiedenis door gebruik te maken van een eb- en vloedeffect. Wat wordt opgebouwd, wordt uiteindelijk weer afgebroken. Wat nu wordt herinnert, wordt later wellicht weer vergeten. De vele terzijdes tonen een hoofdpersonage dat wordt beïnvloed door zijn omgeving. Al beïnvloed de mens vervolgens ook weer zijn omgeving. Een geweldige ervaring!. Zo las ik dit jaar wel meer gave boeken. De tien beste boeken die ik dit jaar las, waren:

01. Waterland - Graham Swift (1984)
02. Igazi / Judit... és az Utóhang, Az - Sándor Márai (1978)
03. The Catcher in the Rye - J.D. Salinger (1951)
04. History of Western Philosophy: And Its Connection with Political and Social Circumstances from the Earliest Times to the Present Day, A - Bertrand Russell (1945)
05. Portrait of the Artist as a Young Man, A - James Joyce (1914)
06. Coronel No Tiene Quien le Escriba, El - Gabriel García Márquez (1961)
07. Allerzielen - Cees Nooteboom (1998)
08. De Eeuw van Mijn Vader - Geert Mak (1999)
09. Heart of Darkness - Joseph Conrad (1899)
10. Odin den' Ivana Denisovica - Aleksander Solzjenitsyn (1962)

Wat verwacht ik van 2020? Ik heb mij voorgenomen om minder boeken te lezen, maar wel langere boeken. Verder wil ik eigenlijk weer Russische literatuur lezen; of in ieder geval over Rusland lezen. De geschiedenisboeken van Figes staan klaar, alsook de literatuur van Dostojevski & Solzjenitsyn. We zullen wel zien wat er volgend jaar van komt.

Wat mijn doelen zijn voor het volgend decenium? Wereldheerschappij…uiteraard!


avatar van Lalage
misterfool schreef:
Wat verwacht ik van 2020? Ik heb mij voorgenomen om minder boeken te lezen, maar wel langere boeken.

Ik heb hetzelfde voornemen! Bij mij staan op de verlanglijst:
Lelieblank, scharlaken rood - Michel Faber (2002)
De moord op Commendatore - Haruki Murakami (2017)
Dune - Frank Herbert (1965)

Ook ga ik verder met mijn leesproject over vrouwen in de 20ste eeuw, ga ik mijn leesreis door de provincies afronden (nog 1 boek te gaan) en wil ik weer wat meer aandacht besteden aan mijn leesreis om de wereld.

Ted Kerkjes
2019 was voor mij ook wel een mooi leesjaar, geloof ik.
Ik vind het wel erg jammer dat ik naar het einde van het jaar toe minder rust en tijd heb gevonden om bij de boeken die ik las een stukje te schrijven. Hoewel ik vaak wat ambigu sta tegenover mijn eigen schrijfsels, merk ik dat ik er uiteindelijk toch veel plezier uit put als ik mezelf eenmaal gedwongen heb iets neer te pennen. Ik heb eerlijk gezegd lang niet altijd zin om een mening te formuleren, maar door mezelf te dwingen bij ieder boek iets te schrijven, lees ik aandachtiger, combineer ik twee liefhebberijen (namelijk lezen en schrijven) en heb ik het gevoel dat ik iets terug doe. Uiteindelijk ben ik toch altijd blij als ik het eenmaal gedaan heb en als ik tevreden ben met het eindresultaat. Nou, naar het einde van het jaar toe kwam ik helaas steeds minder aan “recenseren” toe, door mijn studie en andere plezierige verplichtingen. Maar ook al ben ik af en toe wat stil, ik blijf actief op BoekMeter: ik lees jullie stukjes met veel plezier en ik houd alle activiteiten op de site goed in de gaten! (En dan bedoel ik niet op een enge 1984-manier )

Mensen die Spotify hebben, zullen het misschien wel herkennen: tegen het einde van het jaar krijg je allerlei statistieken over jouw luistergedrag van het afgelopen jaar - ‘Jouw 2019 wrapped’ heet dat. Dan kun je zien bijvoorbeeld hoeveel uur je naar een bepaalde artiest hebt geluisterd, wat jouw meestgedraaide nummers waren en uit welke landen je muziek hebt geluisterd. (En die statistieken kun je dan ook delen op je sociale media en zo.) Ik was eerst van plan om zoiets ook te maken, maar dan met mijn leesjaar. Dan zou ik uitrekenen hoeveel bladzijden ik dit jaar in totaal gelezen had en hoeveel mijn totale stemgemiddelde was het dit jaar en dat soort dingen, maar toen bedacht ik me dat dat nog best veel werk zou zijn voor iets wat waarschijnlijk niemand echt boeit. (Bovendien lees ik niet zulke dikke boeken, dus het totaal aantal bladzijden zal niet zo indrukwekkend zijn.)
Ik beperk me in “mijn leesjaar 2019 wrapped” zodoende tot de makkelijk uit te rekenen cijfers

Ik las dit jaar 59 boeken. (Boeken die niet op de site staan, zoals prentenboeken of studieboeken niet meegerekend.) Een redelijk groot aantal boeken las ik voor mijn studie, dus ik werd ook zo’n beetje gedwongen om te blijven lezen. Van die 59 boeken waren er slechts 8 afkomstig van buiten het Nederlandse taalgebied: 4 uit Amerika, 2 uit Rusland, 1 uit Spanje en 1 uit Engeland.
Van die 59 boeken waren er 30 boeken geschreven door mannen, 22 boeken door vrouwen en 7 boeken waarvan de auteur niet (helemaal) zeker is, want middeleeuws. Het oudste boek dat ik las kwam 1150 en het nieuwste uit 2019.

Tot zover de cijfers.

Mijn favoriete boeken van dit jaar zijn de boeken die na het lezen het meest door mijn hoofd bleven rondzoemen. Van sommige boeken genoot ik tijdens het lezen niet eens zo heel erg, maar nadat het uit was, bleek het boek toch nog niet klaar met mij. Heel merkwaardig. Zo’n boek kan mij dan op een gekke manier toch dierbaar worden. Hieronder staan, in een vrij willekeurige volgorde, mijn dierbaarste boeken van dit jaar (over Lieve Claire en Eva heb ik (nog) geen stukje geschreven).

'The catcher in the rye' van J.D. Salinger
'Ze gaan er met je neus vandoor' van Ted van Lieshout
'Lampje' van Annet Schaap
'Lieve Claire' van wijlen Peter van Gestel
'Helden op sokken' van Annie Makkink
'De verliefden' van Javier Marías
'Eva' van Carry van Bruggen
'Call me by your name' van André Aciman

Een leesvoornemen van mij is om misschien wat meer buiten het Nederlandse taalgebied te lezen. Ik zou me graag nog wat meer in Kafka’s werk verdiepen en ook naar Virginia Woolf ben ik erg benieuwd, mede dankzij eRCee’s aanstekelijke enthousiasme. En zo heb ik wel meer boeken en auteurs op mijn te lezen-lijstje staan, omdat iemand die mij ooit aangeraden heeft (bijvoorbeeld ‘De vegetariër’ van Han Kang, het werk van Stephen King) of omdat ik zelf benieuwd ben naar aanleiding van wat dan ook (bijvoorbeeld ‘Het uur van de ster’ van Clarice Lispector, ‘De eilanden’ van Jean Grenier), maar ik weet van mezelf dat ik eerder lees wat er op mijn pad komt. Dus of ik ook echt aan deze boeken toe zal komen, is nog maar de vraag.
Laat ik mij in ieder geval voornemen om komend jaar zoveel mogelijk stukjes te schrijven

avatar van handsome_devil
Mij boeien nutteloze statistiekjes wel, hoor. Hoe meer, hoe beter. Ik zelf houd overigens in een Excelbestandje bij wat ik in een jaar lees en Excel laat me dan vanzelf allemaal statistiekjes zien.

Heerlijk topic dit trouwens. Ik heb stiekem ook die van vorig jaar even doorgelezen.

Ted Kerkjes
handsome_devil schreef:
Heerlijk topic dit trouwens. Ik heb stiekem ook die van vorig jaar even doorgelezen.
Ja, leuk, hè? Zal ik ook maar alvast die voor volgend jaar openen?

avatar van Lalage
Ted Kerkjes Wat studeer je precies?

Ik heb ook het voornemen om wat meer vertaalde literatuur te lezen en dan niet alleen uit het Engels.

Ted Kerkjes
Lalage schreef:
Ted Kerkjes Wat studeer je precies?

Ik heb ook het voornemen om wat meer vertaalde literatuur te lezen en dan niet alleen uit het Engels.
Ik studeer Nederlands, dus het is eigenlijk ook wel een beetje m'n eigen schuld dat ik zo in dat taalgebied blijf hangen

avatar van Pythia
Pythia schreef:

Mijn leesvoornemen beperkt zich tot het streven meer te lezen dan het afgelopen jaar
Dat is in ieder geval gelukt. Vorig jaar waren 4 van de 10 boeken vermeldenswaard, nu 7 van de 19.
Allemaal prachtig geschreven en wat mij betreft aanraders.

1. Sostiene Pereira. Una Testimonianza - Antonio Tabucchi (1994) - BoekMeter.nl , Fijn boek over essentiële keuzes in het leven. Dank voor de tip eRCee!
2. Las Reputaciones - Juan Gabriel Vásquez (2013) - BoekMeter.nl De titel dekt de lading.
3. De Heldendood tegen de Belgen - Nanning G. Keizer (2006) - BoekMeter.nl Verhelderend tragikomisch verslag van de Tiendaagse Veldtocht.
4. The Dig - Cynan Jones (2014) - BoekMeter.nl Realistisch en beklemmend verhaal in een ruige omgeving.
5. The Bafut Beagles - Gerald Durrell (1954) - BoekMeter.nl Behalve leuk geschreven blijkt het een lans te breken voor het welzijn van dieren in dierentuinen (zeker in 1954, verandering moet ergens beginnen).
6. Atlas der Abgelegenen Inseln - Judith Schalansky (2009) - BoekMeter.nl Verrassend en interessant. Eilanden blijken aparte werelden
7. Oppdageren - Jan Kjærstad (1999) - BoekMeter.nl Niet heel anders dan de eerste twee delen van de trilogie maar altijd fijn.

Volgend jaar weer 19 , even leuk als dit jaar, dat lijkt me wel wat.

avatar van Shaky
Nadat ik in 2018 voor het eerst in jaren weer met plezier ging lezen, heb ik deze trend dit jaar voortgezet... en hoe! Dit jaar las ik maar liefst 97 boeken (vorig jaar 46) waarvan slechts een handjevol geen al te beste keuze bleek te zijn. Ik had geen specifieke doelen of projecten waar ik mee aan het lezen sloeg (behalve dan de boeken uit het forumtopic Boek van het Kwartaal) en heb vooral gewoon gelezen waar ik op dat moment behoefte aan had.

Bij dezen mijn leesoverzicht over het jaar 2019:

97 boeken gelezen dit jaar.

Gemiddelde beoordeling: 3,37
Gemiddelde jaar van publicatie: 1983

Oudste boek: 1839
Nieuwste boek: 2019

Uit welke jaren kwamen mijn gelezen boeken?

1830's - 1870's: 4
1880's - 1900's: 6

1910's - 1930's: 6
1940's - 1950's: 1

1960's: 8
1970's: 5
1980's: 5
1990's: 9

2000's: 15
2010's: 38


Januari:
The Distant Echo - Val McDermit (2003) 4*
Tales from the Weekend - David J. Howe et al. (2017) 3*
Horrible Tango - Jan Wolkers (1967) 3*
The Wrong Box - Robert Louis Stevenson & Lloyd Osbourne (1889) 3*
Dying for Daddy: A True Story of Family Killer Jack Barron - Carlton Smith (1998) 3,5*
Probeer Om te Keren - Marijn Sikken (2017) 3,5*
A House of Pomegranates - Oscar Wilde (1891) 3,5*
Toffe Peren, Rotte Appels: Warme Waargebeurde Politieverhalen - Gerard Mak (2017) 1,5*

Februari:
Le Mystère Henri Pick - David Foenkinos (2016) 4*
De Dood van Murat Idrissi - Tommy Wieringa (2017) 3*
Gwendy's Button Box - Stephen King & Richard Chizmar (2017) 3,5*
Teratologist - Edward Lee & Wrath James White (2003) 3,5*
England and Other Stories - Graham Swift (2014) 3,5*
The Manitou - Graham Masterton (1975) 4*
Red Ons, Maria Montanelli - Herman Koch (1989) 4*

Maart:
Mystic River - Dennis Lehane (2001) 4,5*
The House on Mango Street - Sandra Cisneros (1983) 4*

April:
Bill Duke: My 40-Year Career on Screen and Behind the Camera - Bill Duke (2018) 3,5*
The Baltimore Waltz - Paula Vogel (1992) 3,5*
Ik Had een Strohoed en een Wandelstok - Jan Arends (1974) 4*
Cold-Blooded: A True Story of Love, Lies, Greed, and Murder - Carlton Smith (2004) 3*
Himmel, Der Nirgendwo Endet - Marlen Haushofer (1966) 2*
Branchie - Niccolò Ammaniti (1994) 3,5*

Mei:
Miss Callaghan Comes to Grief - James Hadley Chase (1941) 3,5*
Vanwege een Tere Huid - Anton Koolhaas (1973) 2,5*
Hot 'n' Throbbing - Paula Vogel (1994) 2,5*
De Man Die Zijn Baas Liet Verdwijnen - Jaap Stroosnier (2019) 3,5*
Rosemary's Baby - Ira Levin (1967) 4*
How I Learned to Drive - Paula Vogel (1997) 4*
Gedichten van de Broer van Roos - Tim Hofman (2017) 1,5*
The Mysterious Affair at Styles - Agatha Christie (1920) 3*

Juni:
History of Wolves - Emily Fridlund (2017) 4,5*
Dolores Dolly Poppedijn - Thomas Olde Heuvelt (2019) 3*
De Derde Persoon - René Appel (1991) 4*
Keeping an Eye Open - Julian Barnes (2015) 3,5*
Mannheim Rex - Robert Pobi (2012) 4*
Buried Dreams: Inside the Mind of a Serial Killer - Tim Cahill (1986) 4,5*
The Call of Cthulhu - H.P. Lovecraft (1928) 3,5*
The Rats in the Walls - H.P. Lovecraft (1924) 4,5*
The Music of Erich Zann - H.P. Lovecraft (1922) 3*
De Allestafel - Thomas Heerma van Voss (2009) 4,5*
De Leraar - Bart Koubaa (2009) 3*
The Dunwich Horror - H.P. Lovecraft (1929) 3*
The Shunned House - H.P. Lovecraft (1961) 3*
Slave Girl - Sarah Forsyth (2009) 3,5*

Juli:
Dead End - Matt Shaw (2018) 3*
"Repent, Harlequin!" Said the Ticktockman - Harlan Ellison (1965) 3*
The Weird: A Supernatural Horror - Matt Shaw (2018) 3*
I Have No Mouth & I Must Scream - Harlan Ellison (1967) 3*
Bring Me Back - B.A. Paris (2018) 1,5*
The Power of Words - Edgar Allan Poe (1845) 2,5*
The Tell-Tale Heart - Edgar Allan Poe (1843) 4,5*
The Fall of the House of Usher - Edgar Allan Poe (1839) 3,5*
The Turn of the Screw - Henry James (1898) 3,5*
Dani Bennoni (Lang Zal Hij Leven) - Bart Moeyaert (2004) 2,5*
The Eyes of Darkness - Dean Koontz (1981) 3*
Een Roos van Vlees - Jan Wolkers (1963) 3*
De Minzame Moordenaar - Bram Dehouck (2009) 3,5*
The Awakening - Kate Chopin (1899) 4,5*
Eten met Emma - Herman Koch (2000) 3*
Il Momento É Delicato - Niccoló Ammaniti (2012) 3*
The Happy Prince and Other Stories - Oscar Wilde (1888) 4,5*
Gast - Edward Lee (2007) 3*
Een Zomer Zonder Slaap - Bram Dehouck (2011) 4*
Hellekind - Bram Dehouck (2012) 3,5*
The Devil in Gray - Graham Masterton (2004) 4*
Salomé - Oscar Wilde (1891) 4*

Augustus:
Charles Manson, Coming down Fast - Simon Wells (2009) 4*

September:
We Need New Names - NoViolet Bulawayo (2013) 3,5*
One of Us Is Lying - Karen M. McManus (2017) 3*
Maestro - Geir Tangen (2016) 4*
Rechercheur Versteegh en de Dertien Katten - A.C. Baantjer (1962) 2*
Een Volstrekt Nutteloos Mens - Jori Stam (2015) 2,5*
Hjerteknuser - Geir Tangen (2017) 4*
Buitenstaanders - Renate Dorrestein (1983) 2*
Levels of Life - Julian Barnes (2013) 4*
Charnel House - Graham Masterton (1978) 3,5*

Oktober:
Io Non Ho Paura - Niccolò Ammaniti (2001) 4,5*
De Goede Zoon - Rob van Essen (2018) 2*
El Viento Que Arrasa - Selva Almada (2012) 2*
The House by the Churchyard - Joseph Sheridan Le Fanu (1863) 3*

November:
Le Fantôme de l'Opéra - Gaston Leroux (1910) 4*
Compassie - Stephan Enter (2015) 4*
Reunion & Dark Pony: Two Plays - David Mamet (1979) 4*
La Novia Gitana - Carmen Mola (2018) 3,5*
Implant - Colin Andrews (1995) 4*
De Handen van Kalman Teller - Gauke Andriesse (2010) 3*
Baklava - Jet van Vuuren (2016) 3,5*
The Old Religion - David Mamet (1997) 3,5*

December:
Friday Black - Nana Kwame Adjei-Brenyah (2018) 3,5*
Tsjernobylskaja Molitva: Chronika Boedoesjtsjego - Svetlana Aleksijevitsj (1997) 4*
Ruisch - J.A. Deelder (2011) 2,5*
Het Laatste Woord - Piet Baete (2017) 3,5*
Wie Niet Weg Is - Piet Baete (2016) 3*
Het Geluid van Stilte - Belinda Aebi (2011) 3,5*
Het Containermeisje - Belinda Aebi (2012) 3*
If Chins Could Kill - Brice Campbell (2002) 3,5*


Flop 3:
1. Toffe Peren, Rotte Appels: Warme Waargebeurde Politieverhalen - Gerard Mak (2017) - BoekMeter.nl 1,5*
2. Gedichten van de Broer van Roos - Tim Hofman (2017) - BoekMeter.nl 1,5*
3. Bring Me Back - B.A. Paris (2018) - BoekMeter.nl 1,5*


Top 10:
1. De Allestafel - Thomas Heerma van Voss (2009) - BoekMeter.nl 4,5* (nieuw binnengekomen in mijn all-time top 10 op 9)
2. History of Wolves - Emily Fridlund (2017) - BoekMeter.nl 4,5* (nieuw binnengekomen in mijn all-time top 10 op 10)
3. Mystic River - Dennis Lehane (2001) - BoekMeter.nl 4,5*
4. Io Non Ho Paura - Niccolò Ammaniti (2001) - BoekMeter.nl 4,5*
5. The Awakening - Kate Chopin (1899) - BoekMeter.nl 4,5*
6. The Happy Prince and Other Stories - Oscar Wilde (1888) - BoekMeter.nl 4,5*
7. Buried Dreams: Inside the Mind of a Serial Killer - Tim Cahill (1986) - BoekMeter.nl 4,5*
8. Tsjernobylskaja Molitva: Chronika Boedoesjtsjego - Svetlana Aleksijevitsj (1997) - BoekMeter.nl 4*
9. The House on Mango Street - Sandra Cisneros (1983) - BoekMeter.nl 4*
10. Le Fantôme de l'Opéra - Gaston Leroux (1910) - BoekMeter.nl 4*


Vooruitblik naar 2020:
2018 was geen vurige oneyearstand. 2019 heeft bewezen dat mijn liefde voor lezen volledig terug is. In 2020 ga ik dan ook gepassioneerd door met waar ik dit jaar gebleven ben. Infinite Jest - David Foster Wallace (1996) - BoekMeter.nl staat op het programma voor komend jaar, maar verder heb ik geen speciaal doel zolang ik maar blijf genieten, mezelf kan verliezen in een boek, mijn horizon kan blijven verbreden en mijn liefde voor lezen op BoekMeter kan blijven delen.

Bedankt weer voor een fantastisch leesjaar, maak er een gezellige avond van en tot in het nieuwe jaar!

avatar van Ast
Ast
Bij dezen mijn overzicht van het jaar 2019. Ik heb dit jaar ik 111 boeken gelezen. Dankzij het kobo plus abonnement zaten hier ook boeken tussen die ik normaal gesproken niet zo gauw zou uitzoeken zoals de biografie van Michelle Obama en het laatste boek van Astrid Holleeder. Verder heb ik Nora Roberts ontdekt en blijft Lee Child me boeien met de Jack Reacher serie. De volgende 4 boeken heb ik 4,5* gegeven en zijn in willekeurige volgorde mijn top 4 van 2019.
Under Currents - Nora Roberts (2019)
Throwaway Children, The - Diney Costeloe (2015)
Kallbrand - Cilla Börjlind en Rolf Börjlind (2018)
Gone for Good - Harlan Coben (2002)

Verder heb ik geen leesvoornemens voor 2020, maar lezen we gewoon lekker verder!

avatar van Raskolnikov
Mijn voornemen was meer vrouwelijke en meer niet-Westerse auteurs te lezen in 2019. Iets meer dan de helft van de (nieuw) gelezen titels voldeed aan minimaal één van die criteria. Ik merkte dat dit ook echt tot andere perspectieven leidde, en zodoende tot verfrissende leeservaringen. Door die afwisseling genoot ik ook weer meer van mijn comfortzoneliteratuur (dode Westerse mannen). Mijn toplijst is dan ook een mengelmoes van beiden. Hoewel ik dit jaar geen echte uitschieters las, was de kwaliteit algeheel wel veel hoger dan voorgaande jaren. 12 titels met een 3,5 of hoger (2018: 6) op een totaal van 27 (2018: 16).

1. Het Achterhuis (Anne Frank)
2. Les Fleurs du Mal (Charles Baudelaire)
3. Things Fall Apart (Chinua Achebe)
4. Het Feest van de Bok (Mario Vargas Llosa)
5. Germinal (Emile Zola)
6. De Melancholie van het Verzet (Laszlo Krasznahorkai)
7. The Waves (Virginia Woolf)
8. Children of the Alley (Naguib Mahfouz)
9. Double Indemnity (James Cain)
10. Go Tell It on the Mountain (James Baldwin)
11. Arrow of God (Chinua Achebe)
12. Ik Heb Altijd Gelijk (Willem F. Hermans)

Voor het komende jaar laat ik de genoemde criteria weer wat los. Ik merk dat ik nodig weer wat persoonlijke favorieten moet herlezen, omdat de herinnering na zoveel jaar in een aantal gevallen begint te vervagen. Daarnaast wil ik meer poëzie gaan lezen, want dat beviel met Baudelaire uitstekend.

avatar van Raspoetin
In het jaar 2019 heb ik 42 boeken tot me genomen en hieronder staan de tien boeken die me het meest zijn bijgebleven. Dit jaar heb ik veel boeken gelezen van diverse nieuwe schrijvers die mij nog onbekend waren: Flaubert, Nabokov, Proust, Karel van het Reve, Hesse, Huxley, Steinbeck, Vonnegut, Barrico en Bukowski.

Voor het nieuwe jaar hoop ik een aantal boeken van de Privé-Domein serie; werk van Toergenjev, Céline, Malaparte, Oz; de stapel boeken van Pamuk, Vargas Llosa en Coetzee; het werk van verschillende Hongaarse schrijvers dat in mijn kast is beland (Konrad, Déry, Márai en Krasznahorkai); en de Hans Boland vertalingen van Anna Karenina en Misdaad en Straf te lezen. Eigenlijk weer te veel...

1. Riskante Relaties - Choderlos de Laclos (1782)
2. Madame Bovary: Provinciaalse Zeden en Gewoonten - Gustave Flaubert (1856)
3. De Vrolijke Wetenschap - Friedrich Nietzsche (1882)
4. De Grap - Milan Kundera (1967)
5. Het Parfum: De Geschiedenis van een Moordenaar - Patrick Süskind (1985)
6. Lolita - Vladimir Nabokov (1955)
7. Serotonine - Michel Houellebecq (2019)
8. Istanbul: Herinneringen en de Stad - Orhan Pamuk (2003)
9. Slachthuis Vijf - Kurt Vonnegut (1969)
10. Franz Kafka: Schrijver van Schuld en Schaamte - Saul Friedländer (2013)
Bonus: Geschiedenis van de Russische Literatuur: Van Vladimir de Heilige tot Anton Tsjechov - Karel van het Reve (1985)

avatar van Arkan
Voor mij dit jaar geen leesprojecten, enkel de hoop dat het me lukt om zeker 50 boeken te lezen. Maar zelfs dat is me het afgelopen jaar niet gelukt.

Toch wel enkele van mijn voorgenomen boeken gelezen en daarnaast ook enkele heel goeie boeken mogen/kunnen lezen. Het is me ook nog gelukt om verschillende genres te lezen.
Enkel SF en Fantasy staan nooit op mijn lijstje.

Ach we zien vanzelf wel waar het nieuwe jaar ons breng op leesgebied.

avatar van eRCee
Als we even een tussenstand doen, dan is 2020 voor mij tot nu toe het leesjaar van de hele goede 3,5* boeken. Qua topscores en aantallen mag het nog wel een beetje aantrekken.

...stilte...
eRCee schreef:
Als we even een tussenstand doen, dan is 2020 voor mij tot nu toe het leesjaar van de hele goede 3,5* boeken. Qua topscores en aantallen mag het nog wel een beetje aantrekken.


Gewoon betere boeken lezen

Gast
geplaatst: vandaag om 12:48 uur

geplaatst: vandaag om 12:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.