menu

De Site / Gebruikers / Boekjaar 2019 met leesvoornemens richting 2020

zoeken in:
Ted Kerkjes (moderator)
Dag allemaal!

Hoewel ik vorig jaar schreef dat iemand anders dit jaar dit topic zou mogen openen, wil ik natuurlijk ook best het stokje overnemen van mezelf

In dit topic kunnen jullie, zoals ieder jaar, weer terugblikken op het leesjaar 2019. Van welke boeken heb je het meest genoten? Welke boeken betekenden veel voor jou? Waren er nog verrassingen? Heb je patronen ontdekt in je eigen leesgedrag? En is er nog iets terecht gekomen van de leesvoornemens van vorig jaar?
Maar kijk ook vooral vooruit, de toekomst in! Zijn er nieuwe namen om in de toekomst vaker op te zoeken? Of juist te vermijden? Ben je van plan om nieuwe wegen in te slaan? Heb je leesvoornemens voor het komende jaar?

Laat het weten!

chris reifert (crew)
Door het maken van geen (lees)voornemens komen eerder gemaakte voornemens misschien wel een keer uit, is de huidige redenatie.

Heerlijk topic dit, ik ga er morgen eens rustig voor zitten

Hoe kunnen wij nou terugblikken als het leeslog het niet doet en je dus niet kan zien waarop je allemaal gestemd hebt, he Ted, vertel me dat eens?

(In mijn tijd gebeurden dit soort dingen niet!)

In je stemlijst staat de datum van stemmen.

Mijn leeslog doet het gewoon.

Ted Kerkjes (moderator)
eRCee schreef:
Hoe kunnen wij nou terugblikken als het leeslog het niet doet en je dus niet kan zien waarop je allemaal gestemd hebt, he Ted, vertel me dat eens?
Volgens mij doet mijn leeslog het wel gewoon, dus het feest kan gewoon doorgaan!
Zelf maak ik ieder jaar trouwens gewoon in 'Mijn boeken' een mapje aan voor de boeken die ik dat jaar gelezen heb. Ook heel handig.
(In mijn tijd gebeurden dit soort dingen niet!)

Volgens mij doen maart, mei en oktober het niet in het leeslog (en op MM in het filmlog). Maar misschien is dat niet bij iedereen zo?

Je lijst met 'recente stemmen' gaat maar 10 stemmen terug, dat is tot november bij mij. En als je door ál je stemmen heen moet dan is dat nogal een karweitje. Kan wel natuurlijk maar niet direct heel aantrekkelijk.

Inderdaad doen die maanden het niet. Dus dat beperkt het karweitje al voor een groot deel. Gewoon even zoeken op die maanden. En je hoeft natuurlijk niet tussen je drie sterren te kijken. Zo gepiept.

Pecore schreef:
Gewoon even zoeken op die maanden.

Hoe dan?

Ctrl + f (zo oud ben jij toch nog niet? )

Ted Kerkjes schreef:

Zelf maak ik ieder jaar trouwens gewoon in 'Mijn boeken' een mapje aan voor de boeken die ik dat jaar gelezen heb. Ook heel handig.

Doe ik sinds enige jaren ook, ideaal

meter_fan
Ted, het lukte me niet om je naam met @ tevoorschijn te toveren, vandaar deze oplossing.
Mijn stemmen zijn gelukkig niet verdwenen, maar in mijn leeslog komt slechts één titel tevoorschijn, van 6 december jl.

Pecore schreef:
Ctrl + f (zo oud ben jij toch nog niet? )

Oke ja, dat kan. Maar het is wel behoorlijk omslachtig. Ik wil dus ál mijn boeken zien waarop ik gestemd heb dit jaar, ook de 3* of lager. En liefst ook waar ik niet op gestemd heb maar wel een bericht bij hem geplaatst (non-fictie, herlezingen). Maar goed, het moet maar.

Ted Kerkjes (moderator)
eRCee schreef:
Volgens mij doen maart, mei en oktober het niet in het leeslog (en op MM in het filmlog). Maar misschien is dat niet bij iedereen zo?
O nee, je hebt gelijk: dat is bij mij ook zo... Vervelend zeg.
PQV00 schreef:
Ted, het lukte me niet om je naam met @ tevoorschijn te toveren, vandaar deze oplossing.
Mijn gebruikersnaam komt wel naar boven als je na de @ meteen 'kerkjes' typt

PQV00 schreef:
(quote)
meter_fan
Mijn stemmen zijn gelukkig niet verdwenen, maar in mijn leeslog komt slechts één titel tevoorschijn, van 6 december jl.

Laat maar, mijn fout. Ik had even door de voorgaande maanden bovenaan moeten bladeren.

Het neigt er naar mijn beste boekjaar ooit te kunnen zijn op de site, met als enige concurrent het gezegende jaar 2007: toen had ik 4 maal 4,5* en de rest van de top-10 gevuld met 4*. Nu kom ik aanzetten met 1 maal 5* en de rest van de top-10 gevuld met 4* (waaronder een paar kleine meesterwerkjes).

Het vervelende is wel dat na 2007 er drie magere jaren kwamen, dus daarvoor moet ik waken.

De precieze cijfers en duiding volgen nog als ik mij heb kunnen losrukken van mijn overstelpend drukke werkzaamheden.

Mijn voornemen was om (minstens) even veel boeken te lezen als on 2018 (35 stuks). Door gebrek aan tijd en mijn voorliefde voor dikke turven is dat jammerlijk gefaald. Dit jaar heb ik 'slechts' 26 boeken uitgelezen.

De toppers waren (zoals elk jaar in willekeurige volgorde):

- De Opwindvogelkronieken (Haruki Murakami)
- De ontsnapping van de natuur (Thomas Oudman en Theunis Piersma)
- Eerste ontmoetingen. Verering van de vooruitgang (David Olusoga)
- Austerlitz (W.G. Sebald)

Een ander hoogtepunt was mijn honderdste toevoeging op boekmeter. Ik hoop op mijn bescheiden manier zo een steentje bij te dragen aan deze leuke community.

In 2020 ga ik proberen om minstens even veel boeken te lezen als in 2019. Het nog-te-lezen-lijstje blijft namelijk quasi-oneindig.

Bruno_6 schreef:

Een ander hoogtepunt was mijn honderdste toevoeging op boekmeter. Ik hoop op mijn bescheiden manier zo een steentje bij te dragen aan deze leuke community.

Grote klasse Vlaamse boekenvriend

Niks onder de 4* in mijn top-10 en voor het eerst in jaren weer een 5* boek erbij, dan weet je het wel: geweldig boekjaar. Qua aantallen is het wel iets minder, want ik kom uit op 36 stemmen (hoewel, misschien komt er nog wel 1 bij dit jaar). Ik las daarnaast nog drie boeken waar ik niet (opnieuw) op heb gestemd, dus 39 a 40 titels in totaal en dat is toch lang niet slecht.

De belangrijkste trend die ik ontwaar is de spectaculaire toename van vrouwelijke auteurs. Ik las 12 titels van 8 verschillende schrijfsters en drie daarvan belandden in mijn top-10 (Ferrante tel ik dan maar gewoon mee). Van twee auteurs las ik drie verschillende titels en dat waren allebei vrouwen: Elena Ferrante en Jean Rhys. Qua taalgebieden las ik vooral Russisch, Italiaans en Spaans, voor alledrie betrof het zes titels.

Verder heb ik vrij veel voortgeborduurd op eerdere ontdekkingen en daarmee ook mijn voornemens gevolgd (Paustovski, Alexijevitsj en Ferrante). Als nieuwe ontdekkingen gelden vooral Tabucchi en Ramuz, hoewel het van beiden vooralsnog lastig is om ander werk te bemachtigen, schaduwontdekkingen zijn Jean Rhys en Tomás González. Mijn leesproject mislukte omdat ik het betreffende boek niet doorkwam. Aan Rabelais heb ik me wijselijk niet meer gewaagd.

Nou, in dit jubeljaar ga ik helemaal los, dus hierbij een top-10 met korte toelichting:

1. De jaren – 5* – Virginia Woolf
Een van de beste romans ooit geschreven. Stilistisch fenomenaal en inhoudelijk gaat het zo diep als maar kan, een boek van grote schoonheid, melancholie, ontroering en troost.

2. Wij houden van Tsjernobyl – 4* - Svetlana Alexijevitsj
Een boek dat je blik verandert, zoals wel vaker bij Alexijevitsj. Prachtige collage-stijl waarin de geschiedenis naar voren komt vanuit het individu, met een veelheid aan indrukwekkende verhalen.

3. Pereira verklaart – 4* - Antonio Tabucchi
Schitterend compacte roman die een rijke eenheid creëert van thema’s en motieven. Je weet direct: van deze schrijver moet ik meer lezen.

4. Denk morgen op het slagveld aan mij – 4* - Javier Marías
Vintage Marías in z’n doorwrochte compositie en elegante stijl, met enkele scènes die je aan de pagina’s kluisteren.

5. Onrustige jeugd – 4* - Konstantin Paustovski
Verhaal van een leven deel twee, met nu de eerste wereldoorlog als decors. Wat Paustovski allemaal meemaakt, vooral wanneer hij als hospik aan het Poolse front verkeert, is bijzonder indrukwekkend en uiterst persoonlijk geboekstaafd. Een privilege dat we dit mogen lezen.

6. De grote angst in de bergen – 4* - Charles-Ferdinand Ramuz
Prachtige Alpenroman die dit jaar voor het eerst in het Nederlands vertaald is en dus als nieuwe ontdekking mag gelden. De natuur die Ramuz uittekent roept ontzag op en daarbinnen speelt een ontroerend liefdesverhaal.

7. De nieuwe achternaam – 4* - Elena Ferrante
Heerlijk bruisend proza dat niks geeft om stilistische polijsting maar vooral op zoek is naar waarheid, als het de relatie verkent tussen twee jeugdvriendinnen en hun tumultueuze leven in een achterstandswijk van Napels. Onnadrukkelijk goed en tamelijk verslavend.

8. Afval en dorre bladeren – 4* - Gabriel García Márquez
Vroege vertelling van Márquez die vooral uitblinkt in z’n sfeertekening. Verder zeer nauwkeurig van compositie en stijl.

9. De vulkaan – 4* - Klaus Mann
Humanistisch getoonzette roman onder emigranten, gesitueerd in de jaren ’30. Het bestrijkt een grote range aan personages, sommigen worden paria’s en verliezen alles, anderen zijn compleet ontworteld maar slagen er wel in hun menselijke waardigheid te behouden. Parallellen met de huidige vluchtelingenproblematiek zijn onontkoombaar.

10. Viktor Vavitsj – 4* - Boris Zjitkov
Deze roman geeft een fraai inzicht in het Tsaristische Rusland begin 20e eeuw. Het weet de chaotische tijd enorm goed te vangen in z’n compositie, stijl en personages. Het boek was bijna vergeten en werd pas ruim vijftig jaar na totstandkoming gepubliceerd.

Bonus: Vernederd en gekrenkt – 4* - Fjodor M. Dostojevski (herlezing).

De voornemens dan: verder lezen in Ferrante en Paustovski. Daarnaast heb ik alweer twee romans van González van de plank getrokken uit mijn bilbiotheek, gunstig. Verder wil ik in elk geval Max, Mischa en het Tet-offensief lezen omdat het werd getipt door een vriend. En als project ga ik voor de herlezing van Oorlog en Vrede, in de nieuwe vertaling. Kortom: ik heb er zin in!

Het lukt me niet meer om het (fantastische) boek dat ik nu aan het lezen ben uit te lezen voor het einde van het jaar dus ik ben helemaal klaar om wat lijstjes en statistiekjes te droppen.

Was 2018 voor mij het jaar waarin ik het lezen langzaamaan weer wat herontdekte, in 2019 groeide lezen wederom uit tot een van mijn grootste hobby's. Erg blij dat ik na een aantal 'slechte' jaren weer de rust heb om er regelmatig een boek bij te pakken. Mijn leesuitdaging op Goodreads dit jaar stond op 20 boeken en daar ben ik flink overheen gegaan.

Ik las dit jaar 46 boeken, waarvan:

- 15 uit 2019
- 22 in het Engels
- 14 geschreven door een vrouw

In totaal las ik 16001 pagina's. Dat is zo'n 348 pagina's per boek. Redelijk wat dikkerdjes gelezen dus. Die 46 boeken gaf ik gemiddeld 3,27 sterren, wat ik zelf heel redelijk vind. Meer dan de helft van de boeken die ik las vond ik goed (minimaal 3,5*).

Mijn top 9 boeken verschenen in 2019:

01. Jeannette Winterson - Frankissstein: A Love Story 4,5*
02. Wessel te Gussinklo - De Hoogstapelaar
03. Lucy Ellmann - Ducks, Newburyport 4*
04. Michel Houellebecq - Serotonine
05. Sarah Pekkanen & Greer Hendricks - An Anonymous Girl
06. Salman Rushdie - Quichotte 3,5*
07. Peter Buwalda - Otmars Zonen
08. Martin Michael Driessen - De Heilige
09. Max Porter - Lanny

Mijn top 10 boeken die eerder uitkwamen:

01. Rob van Essen - Visser 4,5*
02. Gerard Reve - De Vierde Man
03. Rob van Essen - De Goede Zoon 4*
04. Sayaka Murata - Convenience Store Woman
05. Edward Carey - Little
06. Jan Kjaerstad - De Verleider
07. Oyinkan Braithwaite - My Sister, the Serial Killer
08. Kenzaburo Oë - De Dag dat de Keizer Hoffelijk Mijn Tranen Droogt
09. Willem Elsschot - Het Dwaallicht
10. David Lynch & Kristine McKenna - Room to Dream

Wat betreft 2020: Ik zet mijn leesuitdaging op Goodreads op 40 boeken, maar stiekem hoop ik iedere week een boek te kunnen lezen. Verder heb ik nog de volgende doelen:

- Weinig kopen en het gros van wat ik de afgelopen jaren heb gekocht lezen
- Meer Japans werk lezen
- Leesprojecten: Tolstoj - Anna Karenina en Thomas Pynchon - Against the Day (en evt. nog Jonathan Littell - De Welwillenden)
- Iets van Laszlo Krasznahorkai lezen
- Iets van de laatste Nobelprijswinnaars lezen (Handke en Tokarczuk)

Bovenal hoop ik dat ik in 2020 net zoveel van het lezen zal kunnen genieten als ik dit jaar heb gedaan. Lezen, een leuke hobby.

handsome_devil Mooi dat je Anna Karenina gaat lezen, neem je dan de vertaling van Hans Boland?

De vertaling die ik hier thuis heb staan is van Wils Huisman, maar als jij zegt dat die van Boland beter is, zal ik eens kijken of ik die ergens kan vinden.

- Edit: Ik zie dat het boek ook als e-book op de online bibliotheek staat, maar daar kan ik niet zien door wie het boek vertaald is.

handsome_devil schreef:
De vertaling die ik hier thuis heb staan is van Wils Huisman, maar als jij zegt dat die van Boland beter is, zal ik eens kijken of ik die ergens kan vinden.

Die van Boland is vooral anders. Zie onder meer een interview bij DWDD en Hij Kan Me de Bout Hachelen met Zijn Vorstendommetje: Over Anna Karenina en de Kunst van het Vertalen - Hans Boland (2017) - BoekMeter.nl. (Spoilervrij, al zal ik stoppen rond minuut 9 als wordt gevraagd waarom je dit boek moet lezen. Niet meer zinvol voor het deel van vertalen, met mogelijk een kleine spoiler als je echt niets wil weten).

Mijn voorkeur zou overigens nooit naar die van Boland uitgaan. Ook omdat hij straten en namen vernederlandst en versimpelt (Russen hebben vele vormen voor namen en hanteren die vele vormen ook).

Het afgelopen jaar heb ik meer gelezen dan voorgaande jaren schat ik...tussen de dertig en veertig titels ongeveer. Alleen van Willem Brakman al een stuk of zeven romans.
Ik had me voorgenomen om wat van mijn favoriete auteurs te herlezen. Dat is me alleen gelukt met Vorst en Amras van Thomas Bernhard (en van hem is er dit jaar nog een boek vertaald Houthakken). En De eilanden van Jean Grenier (maar dat kan ik wel tien maal lezen zonder me daarbij te vervelen).
De reden dat er van het herlezen niet zoveel terecht is gekomen is dat ik zoveel nieuwe boeken en schrijvers ontdekt heb. Jon Fosse was voor mij de grootste verassing, dit is een schrijver waarvan ik het gevoel heb dat hij dicht bij me staat en ik ben nu de eerste twee delen van zijn Septologie De andere naam aan het lezen.
Kortom het was een fantastisch leesjaar!

Hier volgt mijn lijstje met de mooiste boeken van dit jaar en ik beperk me tot de romans:

1. Houthakken - Thomas Bernhard
2. Melancholie I - Jon Fosse
3. De gehoorzame dode - Willem Brakman
4. De Seizoenen - Maurice Pons
5. De grote angst in de bergen - Charles-Ferdinand Ramuz
6. De Melancholie van het verzet - Laslo Krasznahorkai
7. Al het groen zal vergaan - Eduardo Mallea
8. Inham - Cynan Jones
9. De woestijn van de Tartaren - Dino Buzzati
10. Het jachtgeweer - Yasushi Inoue

Het volgende jaar verheug ik me op de vertaling van Melancholie II van Jon Fosse en een nieuwe roman van Patrick Modiano Onzichtbare Inkt (prachtige titel)...en alle verassingen die er ongetwijfeld zullen komen.

mjk87 schreef:
(quote)

Die van Boland is vooral anders. Zie onder meer een interview bij DWDD en Hij Kan Me de Bout Hachelen met Zijn Vorstendommetje: Over Anna Karenina en de Kunst van het Vertalen - Hans Boland (2017) - BoekMeter.nl. (Spoilervrij, al zal ik stoppen rond minuut 9 als wordt gevraagd waarom je dit boek moet lezen. Niet meer zinvol voor het deel van vertalen, met mogelijk een kleine spoiler als je echt niets wil weten).

Mijn voorkeur zou overigens nooit naar die van Boland uitgaan. Ook omdat hij straten en namen vernederlandst en versimpelt (Russen hebben vele vormen voor namen en hanteren die vele vormen ook).

Voor mij is dat laatste punt al een reden om niet voor de vertaling van Boland te gaan. Bedankt voor de info!

Mooie berichten! Dol van enthousiasme verliezen sommigen hier zelfs het vermogen om tot 10 te tellen... ...stilte...

eRCee schreef:
Mooie berichten! Dol van enthousiasme verliezen sommigen hier zelfs het vermogen om tot 10 te tellen... ...stilte...

Ha nu zie ik het ook, maar ik zal het even aanpassen...dit gaat ten koste van De vrouw met het rode haar (en ik heb al zo weinig vrouwen gelezen dit jaar)

De komende dagen hoop ik mijn 24e boek van het jaar uit te lezen. Vorig jaar zat ik boven de dertig en ik had enigszins gehoopt weer eenzelfde aantal boeken te lezen, maar het ene jaar is het andere niet, en bovendien: twee boeken per maand vind ik zo slecht nog niet.

Ik was van plan weer wat van John Steinbeck te lezen (ik had me toch niet kunnen inhouden) en de drie die de revue zijn gepasseerd, vielen weer in goede aarde (Ten Oosten van Eden, dat ik herlas - ditmaal in het Nederlands - zal altijd een favoriet blijven). Ook las ik enkele koiboiboeken, wat ik vorig jaar eveneens tot doel gesteld had, al betrof dit uitsluitend fictie en dus geen non-fictieve, informatieve boeken, waarvan er ook nog een aantal in mijn kast staan. Die komen wellicht volgend jaar aan de orde.

Het was ook mijn bedoeling wat meer boeken aan BoekMeter toe te voegen, maar wellicht is dat er niet van gekomen omdat ik niet per se over ieder boek iets kwijt wil en ik gelezen boeken die nog niet op de site staan alleen voor mezelf zou toevoegen (wie hier op de site, of in Nederland, is nog geïnteresseerd in een boek van Max Brand of Andy Adams' The Log of a Cowboy?). Maar voor de volledigheid van mijn BoekMeter-profiel is het wellicht de moeite er nog eens werk van te maken.

Wat mijn boekjaar betreft: de volgende 10 sprongen er voor mij bovenuit (herlezingen laat ik buiten beschouwing, evenals dicht- en/of liedbundels).
1. Murder on the Orient Express - Agatha Christie (1934) - 4,5*
2. Butcher's Crossing - John Williams (1960) - 4,5*
3. Great Expectations - Charles Dickens (1861) - 4,0*
4. The Winter of Our Discontent - John Steinbeck (1961) - 4,0*
5. Pride and Prejudice - Jane Austen (1813) - 4,0*
6. Land of Wolves - Craig Johnson (2019) - 4,0*
7. Bonita Avenue - Peter Buwalda (2010) - 3,5*
8. The Log of a Cowboy - Andy Adams (1903) - 3,5*
9. Travels with Charley: In Search of America - John Steinbeck (1962) - 3,5*
10. Brieven aan Koos: Avonturen van een Zolderkamerfilosoof - Tim Fransen (2018) - 3,5*

Óf ik las dit jaar wat mindere boeken óf ik ben wat kritischer geworden. Hoe het ook zij, ik heb de hoop en de wens er in 2020 een nog mooier boekenjaar van te maken. Tot op heden is het uitsluitend bij Nederlands- en/of Engelstalige boeken gebleven en vooralsnog zie ik niet direct een reden mijn leesgebied erg uit te breiden, maar misschien moet ik me volgend jaar maar eens wagen aan een van de oostelijke klassiekers. Sowieso ben ik nog niet door het oeuvre van Steinbeck, dus voorlopig kan ik daar gelukkig altijd nog op terugvallen.

Mijn jaar in boeken op Goodreads.com: Luuk’s Year in Books - goodreads.com

104
Kwantitatief gezien was dit mijn beste jaar ooit, met speels gemak. Ik had een doel van 35 stemmen, dat had ik begin april al gehaald. Het totaal is uitgekomen op 104 stemmen. Echt geen idee hoe me dat gelukt is.

Dat is inclusief kortverhalen zoals een 8 pagina lang verhaal van Dostojevski en ook novelles en korte verhalen variërend van 20-100 pagina's, 1 dichtbundel, een pamfletje en af en toe boeken met plaatjes en veel witregels. Maar ook volgeschreven boeken van meer dan 500 pagina's met als uitschieter Het Bureau met 931 pagina's.

Geen uitschieters met 6 maal 4,0*. Echt rotzooi heb ik ook niet gelezen. Sommige boekjes vielen wel enorm tegen of waren saai, maar ik heb het niet opgezocht en op 104 stuks kan dat weleens voorkomen. Wel veel middelmaat gelezen. En een beetje Houellebecq ontdekt met 4 werken van hem in korte tijd.

Non-fictie
Dit jaar zal zo'n 40% ook non-fictie zijn geweest (50% van de dikkere werken), iets dat ik blijf doen. Het leest soms wat makkelijker weg, maar ik probeer ook te leren en me te verbreden. Qua scores blijft het wel achter bij de fictie, maar ik heb me vaak genoeg er prima mee vermaakt. En ook voldoende geleerd, maar op deze site beoordeel ik ze als boek.

Een top 5 (willekeurig, alle 3,5*):
Het Drama Ahold - Jeroen Smit (2004)
H.P. Lovecraft. Contre le Monde, contre la Vie - Michel Houellebecq (1991)
Kizur Toldot Ha-Enoshut - Yuval Noah Harari (2011)
Laura H.: Het Kalifaatmeisje uit Zoetermeer - Thomas Rueb (2018)
Moneyland: Why Thieves and Crooks Now Rule the World and How To Take It Back - Oliver Bullough (2018)

Top 10
01. Sérotonine - Michel Houellebecq (2019)
02. Alle Tijd - Ronald Giphart (2019)
03. L'Amica Geniale - Elena Ferrante (2011)
04. Voskresenije - Lev Tolstoj (1899)
05. Het Bureau 5: En Ook Weemoedigheid - J.J. Voskuil (1999)
06. Normal People - Sally Rooney (2018)
07. Dvojnik - Fjodor Dostojevski (1846)
08. Odin den' Ivana Denisovica - Aleksander Solzjenitsyn (1962)
09. Ik Wil Geen Hond Zijn - Alma Mathijsen (2019)
10. Een Roos van Vlees - Jan Wolkers (1963)

2020
Ik zie wel, per 2 januari wordt mijn treintijd enkele reis 23 minuten in plaats van 40, dus dat is ook minder leestijd. En vooral in de trein lees ik makkelijk. Bureau deel 6 zal snel uit zijn, en pak deel 7 erachteraan. Daarnaast ook verder met de Napolitaanse Romans en kijken wat er voor Russisch is. Op non-fictie niveau dat boek over Unilever/Paul Polman en allicht Homo Deus van Harari. Ook Misdaad en Straf herlezen. En mischien net als met Houellebecq dit jaar een schrijver ontdekken, dus als iemand suggesties heeft? Ik hik al tijden ertegen om Marías eens op te pakken.

Stemmenaantal nu 694.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:39 uur

geplaatst: vandaag om 10:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.