menu

De Site / Gebruikers / Boekjaar 2018 met leesvoornemens richting 2019

zoeken in:
Ted Kerkjes (moderator)
Dag allemaal!

Natuurlijk voel ik mij ergens wel wat bezwaard, maar toch heb ik de stoute schoenen aangetrokken en open ik, als eerste na de legendarische eRCee, het 'eindejaars topic'.
Dit topic is, zoals ieder jaar, dé plek om het eindresultaat te delen van jullie grondige literaire zelfreflectie. Wat waren de beste boeken die jullie dit jaar lazen? Is jullie leesgedrag veranderd? Hebben jullie nieuwe namen ontdekt om in de toekomst in de gaten te houden? En natuurlijk: is er ook maar iets terecht gekomen van jullie eventuele leesvoornemens, opgesteld in het topic van vorig jaar?
Deel jullie bevindingen hieronder!

(Volgend jaar mag iemand anders het openen, trouwens! )

Je bent er zelfs speciaal voor opgebleven zie ik!

Bedankt Ted Kerkjes! Heerlijk topic dit.... ik ga het 1 dezer dagen rustig invullen, dit vergt concentratie en een rustige omgeving. Iets wat op dit moment ver, erg ver weg is

Ik zat stiekem al op dit topic te wachten. Terugblikken op het voorbije jaar is leuk. Even stilstaan, achteruitkijken en reflecteren overop wat je allemaal hebt gelezen en evalueren hoe het volgende boekenjaar nog fijner kan worden. Er zijn immers zoveel boeken. Je kan ze niet allemaal lezen, dus je probeert dan maar zo goed en zo kwaad als het kan de 'beste' uit te pikken. Nadenken over welke boeken je goed vond en plannen wat je nog wilt lezen kan daarbij helpen. (De discipline om mij dan vervolgens aan die planning te houden heb ik helaas niet, maar dit terzijde.)

Vorig jaar schreef ik:
Bruno_6 schreef:
Ik heb dit jaar voorlopig 37 boeken gelezen. De boeken die mij het meest bijbleven zijn, in willekeurige volgorde:

Een Tijdelijke Vertelling - Ruth Ozeki
Suikerspin - Erik Vlaeminck
Wij houden van Tsjernobyl - Svetlana Aleksijevitsj
Zes maanden in de Siberische wouden - Sylvain Tesson
Het zesde uitsterven - Elizabeth Kolbert
Een Kleine Geschiedenis van Bijna Alles - Bill Bryson
Hard-Boiled Wonderland en het Einde van de wereld, De jacht op het Verloren Schaap en Dans Dans Dans - Haruki Murakami

Zoals elk jaar begin ik met het voornemen om zoveel mogelijk extreem goede boeken te lezen.

In 2018 wil ik mij eindelijk wagen aan een 'klassieke Rus' (denk Gogol, Tolstoj of andere Dostojevskis).

Ik ga ook verder met mijn chronologische ontdekking van het oeuvre van Murakami. Ik hoop dit jaar 'Ten zuiden van de grens' nog af te ronden.

Ik hoop volgend jaar ook meer boeken van Belgische schrijvers te lezen. De kandidaten zijn Het Verdriet van België (Hugo Claus), De Zwarte Brug (Erik Vlaeminck), Woesten (Kris Van Steenbergen), De Engelenmaker (Stefan Brijs) of Het Goddelijke Monster (Tom Lanoye).

Tussendoor is het de bedoeling om veel non-fictie te lezen, vooral veel geschiedenis, want de realiteit overtreft vaak de fictie.

Tenslotte blijf ik ook actief op boekmeter, de beste site om leuke boeken te ontdekken.

Als ik het boek waarin ik mij nu bevind nog uitgelezen krijg, dan rond ik dit jaar af op 35 gelezen boeken. Twee boeken minder dan in 2017 dus.

De toppers van dit jaar waren (weer in willekeurige volgorde):

Woesten - Kris Van Steenberge
De engelenmaker - Stefan Brijs
Het Verhaal van onze Voorouder - Richard Dawkins
De Zwarte Brug - Erik Vlaminck
De Vogels - Tarjej Vesaas
De Oorlog met de Salamanders - Karel Capek

Als ik het dit jaar nog uit krijg, komt daar ook Austerlitz van W.G. Sebald bij. Op de valreep nog een fantastische ontdekking die zomaar in mijn top10 zou kunnen belanden. Misschien wel de meest aangrijpende leeservaring sinds ik Butcher's Crossing van John Williams las (2017, denk ik).

Zoals je aan mijn lijstje van meevallers ziet, is het me goed gelukt om meer Belgen te lezen. Het lezen van non-fictie en het verder ontdekken van het oeuvre van Murakami is me ook gelukt. Ook heb ik één Rus gelezen (Misdaad en Straf), maar dat boek viel me niet helemaal mee.

Al bij al, als ik het zo lees, heb ik me eigenlijk wel vrij goed aan mijn 'goede leesvoornemens' voor 2018 kunnen houden.

Mijn voornemens voor 2019? Even denken... Minstens even veel boeken lezen als in 2019 (35 dus). Voor het overige: Proberen meer boeken te lezen dan ik er aankoop (gaat sowieso mislukken) en hopen op veel leuke, verrijkende, boeiende en meeslepende leeservaringen.

O ja, en actief blijven op boekmeter natuurlijk.

Goed initiatief Ted! Ik schrok even, ook al door de door jou genoemde stoute schoenen, maar eRCee had inderdaad vorig jaar gemeld dat iemand anders het stokje mag overnemen. Wat ik me wel afvraag is waar de BM-gebruikers hun 2018-lijstjes het beste kunnen plaatsen. Op deze plek of in
Eindejaarstijd, lijstjestijd: Het beste van 2018 ?

Nee hier. Dat andere topic is traditiegetrouw voor de (volstrekt niet ter zake doende) mening van de buitenwereld.

2018 was ongeveer net zo'n goed jaar qua boeken voor mij als 2017. Zowel het totaal aantal gelezen boeken als de mate waarin ik vier sterren of hoger kon uitdelen liggen bijna gelijk.

Ik moest het wel een beetje van de vertrouwde namen en stromingen hebben. Veel Spaans werk bijvoorbeeld, met weer 10 stemmen op boeken uit Latijns-Amerika erbij, wat mijn totaal voor deze regio dit jaar dan eindelijk op 50 heeft gebracht. Ik had me voorgenomen tevens wat werk van het Afrikaanse continent te lezen, maar verder dan vier stemmen ben ik niet geraakt. En over voornemens gesproken: het leesproject was een doorslaand succes (zie de nr. 1 in mijn top-10) en de klassieker in de vorm van Rabelais is er ook gekomen, hoewel dat minder een succes te noemen valt.

Gelukkig waren er tevens enkele ontdekkingen met potentie voor de komende jaren, met name Elena Ferrante en het eerste deel uit Paustovskij's autobiografie. Mijn Saramago-reeks kan ik daarentegen voorlopig afsluiten.

Een top-10 over 2018:

1. Gesprek in De Kathedraal (1969) - 4,5* - Mario Vargas Llosa
2. De verliefden (2011) - 4* - Javier Marías
3. Amerika (1927) - 4* - Franz Kafka
4. Augustus veertien (1971) - 4* - Alexander Solzjenitsyn
5. De geniale vriendin (2011) - 4* - Elena Ferrante
6. Job: roman over een eenvoudige man (1930) - 4* - Joseph Roth
7. De gouden vlieger (1925) - 4* - Deszo Kosztolányi
8. Berta Isla (2017) - 4* - Javier Marías
9. De pijl van God (1964) - 3,5* - Chinua Achebe
10. Het jaar van de dood van Ricardo Reis (1984) - 3,5* - José Saramago

Totaal: 45 gelezen boeken (dat worden er 46).
Speciale bijzonderheid is het boek op nr. 4, dat vorig jaar ook al in mijn top-10 prijkte, maar toen las ik per ongeluk alleen het tweede deel en dit jaar het eerste, waarmee het ook nog eens gestegen is in waardering.

De voornemens dan voor 2019. Mijn ontdekkingen van afgelopen jaar verder bij langs gaan (Ferrante, Paustovskij) en een vervolg geven aan een eerdere ontdekking, namelijk Svetlana Alexijevitsj. Toch ook maar Pantagruel van Rabelais lezen (als ik dat niet uitspreek komt het er nooit meer van). En mijn leesproject wordt Het boek der rusteloosheid van Fernando Pessoa. Verder zien we het wel.

In 2018 heb ik meer tijd voor boeken uitgetrokken dan in 2017. Ik heb dit jaar 47 boeken gelezen. Wellicht worden dat er 48. Ter vergelijking: vorig jaar heb ik 19 boeken gelezen. Een ruime verdubbeling dus! Lezen bleek een constante te zijn in de hectiek die dit jaar met zich meebracht (afstuderen, eerste baan etc.)

Op voorhand dacht ik dat ik dit jaar meer Russische literatuur zou doorgronden. Dat klopte ook, maar het was onverwachts vooral het jaar van Kafka die mij compleet overdonderde. Daarnaast bleek tijdens het lezen van 'De Pest' dat ik Camus toch echt een grote klasbak vind. Ook de grote jongensliteratuur van Hemmingway liet zijn indruk achter. Dit waren de drie helden van dit jaar.

Tot slot was 2018 vooral het jaar van de kringloopwinkel. Koopjes jagen! De klassieker vinden tussen de overdaad aan herdersromannetjes en zelfhulpboeken. Vervolgens koop je een boek waar met een potlood het e.e.a in de kantlijn is gepend. De boeklegger indiceerde dat de vorige lezer- evenals een bepaald Kafkaboek- midden in de zin is geëindigd. De dagelijkse tragedie van de tijd. Er is nog zo veel te lezen voordat alles wat van een leven rest een aantekening in de kantlijn is.

Enfin, ik kom uit op de volgende top 10 over 2018:

1.Der Prozess - Franz Kafka (1925)
2.The Old Man and the Sea - Ernest Hemingway (1952)
3.Lord of the Flies - William Golding (1954)
4. Rakowyj Korpoes - Aleksander Solzjenitsyn (1968)
5. La Peste - Albert Camus (1947)
6. Die Verwandlung - Franz Kafka (1915)
7. Se Questo È un Uomo - Primo Levi (1947)
8. On Liberty- John Stuart Mill (1859)
9. Les Ames Grises - Philippe Claudel (2003)
10. Sult - Knut Hamsun (1890)

---------de reservebank---------------

11. Das Schloss - Franz Kafka (1926)
12.Hersenschimmen - J. Bernlef (1984)
13. Doktor Zjivago - Boris Pasternak (1957)
14. Sjinel - Nikolaj Gogol (1842)
15. Siddhartha - Hermann Hesse (1922)

Wat brengt 2019? Kijk ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar als ik naar rechts kijk, zie ik daar een beste rij aan pillen die ik nodig eens onder handen moet nemen. Het e.e.a staat ook in deze lijst. Ik heb een soort eindoel om i.i.g een goed deel van die 1001 boeken gelezen te hebben. Echt concrete doelen heb ik echter niet. Nou ja, wellicht twee! Ik wil de drie klassieke tragedies die ik bezit nou eens een keer lezen en ik wens mij verder te verdiepen in de Russische literatuur.

Ach ,we zien wel weer waar mijn nieuwsgierigheid mij het komende jaar naar toe leidt.

eRCee schreef:

Gelukkig waren er tevens enkele ontdekkingen met potentie voor de komende jaren, met name Elena Ferrante ...

De tv-serie van De geniale vriendin wordt vanaf vanavond in sneltempo op Canvas gegeven. Misschien een tip.

2018 was een fantastisch jaar op leesgebied. Sterker nog, het had niet beter kunnen zijn. Dit klinkt misschien overdreven, maar ik heb er een goede reden voor: 2018 was het jaar dat ik mijn passie voor lezen hervond. Na jarenlang vrijwel niets gelezen te hebben, maar voor mijn werk en studie veel gedwongen werd te lezen, was de lol er voor mij vanaf.

In 2018 had ik een vaste prik op het werk; ik ging elke dinsdag een dik uur vroeger naar het werk om daar de ochtend te beginnen met een kop koffie en een goed gesprek met een collega; de conciërge die voordat de werkdag begon, de boel in orde maakte. We spraken over van alles; van beeldhouwkunst tot literatuur, van jazz tot psychologie; de man wist zo ontzettend veel. Het was een plezier om de dag zo te kunnen beginnen. Zo kwam dus ook onder andere ter sprake dat ik mijn liefde voor het lezen langzaamaan verloren was. Rond eind februari kwam hij aan met Dode Zielen van Gogol en de boodschap dat ik mijn oude liefde, lezen, nog eens een kans moest gunnen. 'Neem je tijd joh, lees vanavond of morgen eens een bladzijde; ik hoef het boek pas terug als je het uit hebt, al doe je er een jaar over.' Ik bedankte mijn collega, met in mijn achterhoofd dat ik het waarschijnlijk toch niet ging lezen. Het boek lag in mijn kast en elke dag dat ik ging werken, liep ik er langs. Het begon weer te kriebelen. Nou vooruit, één bladzijde dan.. okay, nog één, nou; dan kan ik net zo goed tien blz lezen, twintig, het halve boek.....uit. Geweldig. Wat een boek, wat een schrijver, wat een heerlijk gevoel om me weer te kunnen verliezen in de literatuur.

Mijn dank is dan ook groot voor mijn (ondertussen voormalige) collega; hij heeft me weer aan het lezen gekregen.

Vanaf dat moment ging het hard en tussen maart en vandaag heb ik dit jaar 46 boeken gelezen en ben ik in nummer 47 bezig:

Het jaaroverzicht:

Januari:
-

Februari:
-

Maart:
Nikolaj Gogol - Mertvyje Doesji (1842) 4*
Harald Merckelbach - Intuïtie Maakt Meer Kapot dan Je Lief Is (2017) 3,5*
Griet op de Beeck - Gezien de Feiten (2018) 2,5*
Joris Luyendijk - Kunnen We Praten (2017) 3,5*

April:
Lee Evans - The Life of Lee (2011) 4*
Robert Pobi - Bloodman (2012) 4*
Julian Barnes - The Only Story (2018) 3,5*
Oscar Wilde - The Canterville Ghost (1887) 4*

Mei:
Jonathan Swift - Travels into Several Remote Nations of the World. In Four Parts. By Lemuel Gulliver, First a Surgeon, and then a Captain of Several Ships (1726) 4,5*
Oscar Wilde - Vera or the Nihilist (1880) 3,5*
B.A. Paris - Behind Closed Doors (2016) 2,5*
D.H. Lawrence - The Fox (1923) 4*
Oscar Wilde - De Profundis (1905) 4*
Italo Calvino - Palomar (1983) 3,5*

Juni:
B.A. Paris - The Breakdown (2017) 3*
Herman Melville - Billy Budd (1924) 3*
Cody McFayden - Shadow Man (2006) 4,5*
John Williams - Nothing but the Night (1948) 3,5*
A.H.J. Dautzenberg - Vogels met Zwarte Poten Kun Je Niet Vreten (2010) 4*
Italo Calvino - Marcovaldo, ovvero le Stagioni in Cittá (1963) 3*

Juli:
Philip K. Dick - The Three Stigmata of Palmer Eldritch (1964) 3*
Cody McFayden - The Face of Death (2007) 3,5*
Herman Melville - Benito Cereno (1855) 4*
Peter Conradi - The Red Ripper: Inside the Mind of Russia's Most Brutal Serial Killer (1992) 4,5*
Graham Swift - Mothering Sunday: A Romance (2016) 3*
Tammy Mal - Convenient Suspect. A Double Murder, a Flawed Investigation, and the Railroading of an Innocent Woman (2017) 3,5*
Bavo Dhooge - Stiletto Libretto (2009) 2*

Augustus:
Sinclair Lewis - It Can't Happen Here (1935) 3*
Cody McFayden - The Darker Side (2008) 3*
Willem Frederik Hermans - Het Behouden Huis (1951) 4*
Willem Frederik Hermans - Het Sadistisch Universum (1964) 3*
Cody McFayden - Abandoned (2009) 4*
J.F. Gonzalez - Do Unto Others (2010) 3,5*
Jon Ronson - The Psychopath Test (2011) 4,5*
Bernice Berkleef - Cody (2018) 4*
Dan Simmons - Phases of Gravity (1989) 2*

September:
Luc Deflo - Schatje (2018) 3*

Oktober:
Willem Frederik Hermans - De Donkere Kamer van Damocles (1958) 4*

November:
Michael Freedland - Dean Martin: King of the Road (2004) 4*
Erwin Mortier - Marcel (1999) 3*
Jan Arends - Keefman (1972) 4*

December:
James Hadley Chase - No Orchids for Miss Blandish (1939) 3,5*
Jan Arends - Lunchpauzegedichten (1974) 4*
Jens Christian Grøndahl - Tit Er Jeg Glad (2016) 3*
Muriel Sparks - The Hothouse by the East River (1973) 4*
Jan Wolkers - Kort Amerikaans (1962) 3*

Mijn top en flop lijsten:

Top 10:

0. Erevermelding omdat het me weer aan het lezen bracht: Nikolaj Gogol - Mertvyje Doesji (1842) 4*
1. Jon Ronson - The Psychopath Test (2011) 4,5*
2. Jonathan Swift - Travels into Several Remote Nations of the World. In Four Parts. By Lemuel Gulliver, First a Surgeon, and then a Captain of Several Ships (1726) 4,5*
3. Peter Conradi - The Red Ripper: Inside the Mind of Russia's Most Brutal Serial Killer (1992) 4,5*
4. Cody McFayden - Shadow Man (2006) 4,5*
5. A.H.J. Dautzenberg - Vogels met Zwarte Poten Kun Je Niet Vreten (2010) 4*
6. Oscar Wilde - De Profundis (1905) 4*
7. Jan Arends - Keefman (1972) 4*
8. Muriel Sparks - The Hothouse by the East River (1973) 4*
9. Lee Evans - The Life of Lee (2011) 4*
10.Michael Freedland - Dean Martin: King of the Road (2004) 4*

Tegenvallers top 4:

1.Bavo Dhooge - Stiletto Libretto (2009) 2*
2. Dan Simmons - Phases of Gravity (1989) 2*
3. Griet op de Beeck - Gezien de Feiten (2018) 2,5*
4. B.A. Paris - Behind Closed Doors (2016) 2,5*

2019 gaat verder waar ik dit jaar gebleven ben; vol enthousiasme voor literatuur!

Bruno_6 schreef:
De tv-serie van De geniale vriendin wordt vanaf vanavond in sneltempo op Canvas gegeven. Misschien een tip.

Het is zeker een tip, maar ik wil toch eerst de reeks literair verder ontdekken.

Ah, mooi topic! Leuk om de lezen waar de anderen zich zoal mee bezighouden. Ik ben dol op lijstjes en projectjes.

2018 was het jaar dat ik lid werd van de bieb, iets wat ik veel eerder had moeten doen. Wat een prachtig instituut! Het was ook het jaar waarin ik meer las dan ooit, ruim 40 boeken. Dat waren voornamelijk Nederlandstalige boeken. Ik probeer de literatuur een beetje per taalgebied te ontdekken en ben begonnen met de onze.

Daar ben ik nog lang niet klaar mee en ik zal me dus ook in 2019 verdiepen in Nederlandstalige schrijvers. Van de oude werken moet ik nog heel veel lezen. Couperus, Borderwijk, Multatuli, dat soort gasten. Ook van Reve heb ik nog niks in handen gehad en ik zal mij zetten aan het door mij gevreesde De Ontdekking van de Hemel.

2018 dan, met speciale vermeldingen voor de prachtige non-fictie werken The Shockdoctrine van Naomi Klein en The Corner van David Simon. Ook Michel van Egmond is weer lekker bezig geweest met twee nieuwe boekjes, heerlijk! Mijn top 10:
1. Stefan Hertmans - De Bekeerlinge (5*)
2. Jan van Aken - De Ommegang (5*)
3. Tommy Wieringa - De Heilige Rita (5*)
4. Theo Thijssen - Kees de Jongen (4*)
5. W.F. Hermans - De Donkere Kamer van Damocles (4*)
6. A.F.Th. van der Heijden - De Gevarendriehoek (4*)
7. Haruki Murakami - De Moord op Commendatore (4*)
8. Pieter Waterdrinker - Tsjaikovskistraat 40 (4*)
9. Jonathan Franzen - De Correcties (4*)
10. Harry Mulisch - De Aanslag (4*)

Laat ik er ook eens een lijstje aan toevoegen. Het scheelt dat het hier gaat om boeken die men in het jaar 2018 gelezen heeft want naast de (Spannende) Boekenweekgeschenken en het essay las ik slechts 1 boek dat dit jaar voor het eerst is uitgebracht. Sowieso zie ik het niet gauw een streven worden om de uitgave van nieuwe boeken in de gaten te houden. Daar zijn simpelweg te veel klassiekers voor.

Het afgelopen leesjaar is er een om achteraf nog van te smullen. Als je nog niet veel hebt gelezen loop je immers tegen menig klassieker aan. 2 ervan raakten tot in mijn top 10 (op plaats 3 en 5 om precies te zijn), al is deze in de onderste regionen nog altijd vrij gevoelig voor verandering. In totaal las ik 31 boeken (en daar komt er minstens nog 1 bij), waarvan sommige wat aan de korte kant waren en enkele in de categorie gedichtenbundels vallen. Over de laatste blijf ik het lastig (zo niet ondoenlijk) vinden om een zinnig oordeel te geven, maar de lengte van de boeken heb ik bij mijn top 10 voor leesjaar 2018 buiten beschouwing gelaten.

1. Lonesome Dove - Larry McMurtry (1985) - 5*
2. The Time It Never Rained - Elmer Kelton (1973) - 5*
3. Cannery Row - John Steinbeck (1945) - 4*
4. Sweet Thursday - John Steinbeck (1954) - 4*
5. Moby-Dick - Herman Melville (1851) - 4*
6. The Moon Is Down - John Steinbeck (1942) - 4*
7. The Old Man and the Sea - Ernest Hemingway (1952) - 4*
8. De Renner - Tim Krabbé (1978) - 4*
9. De Heilige Rita - Tommy Wieringa (2017) - 4*
10. Tortilla Flat - John Steinbeck (1935) - 4*

Het streven is om in 2019 verder te spitten in het oeuvre van John Steinbeck (Travels with Charley is waarschijnlijk de bekendste die ik nog niet heb gelezen) en ook weer de nodige koiboiboeken te lezen (zowel in fictievorm als uit de non-fictie-categorie). Het zou mooi zijn als het aantal boeken weer boven 30 uitkomt maar dat is niet zozeer een doelstelling. Wel zou het leuk zijn om elk (toevoegbaar) boek dat ik gelezen heb een plek te geven op BoekMeter.

Mijn jaar in boeken op Goodreads.com: Luuk’s Year in Books - goodreads.com

Edit: nummer 1 was onjuist (Monte Walsh las ik vorig jaar). Moest zijn: Lonesome Dove (aangepast)

Ast
Door het ontdekken van Koboplus en de Ereader dit jaar erg veel boeken gelezen, namelijk 89. Vooral een mengeling van chicklit, literatuur, oorlogsboeken en thrillers. Dit jaar heb ik voor het eerst thrillers gelezen en kennis gemaakt met schrijvers zoals McFayden, Rose, Child en Baldacci. Voor het nieuwe jaar gaan we zo door en misschien halen we wel de 100

Hierbij mijn lijstje:
1. Citadel – Kate Mosse (2012) 4,5*
2. De Nachtegaal – Kristin Hannah (2015) 4,5*
3. The Face of Death – Cody McFadyen (2007) 4,5*
4. De Verhalenvertelster – Jodi Picoult (2013) 4*
5. The Only Story – Julian Barnes (2018) 4*
6. Big Little Lies – Liane Moriarty (2014) 4*
7. De Donkere Kamer van Damokles – Willem Frederik Hermans (1958) 4*
8. Ik ontsnapte uit Auswitz – Rudolf Vrba (1964) 4*
9. Wonder – RJ Palacio (2012) 4*
10. Niemand Zeggen – Karen Rose (2004) 4*

Hoeveel boeken ik gelezen heb weet ik niet. Ik schat een stuk of dertig, maar het waren in ieder geval allemaal mooie boeken waar ik bijzonder van heb genoten en ook zo af en toe een gedichtenbundel. Ik ben niet iemand die voor de ontspanning leest. Een boek moet iets beteken voor me.

Het boek dat mij persoonlijk het meest geraakt heeft is De Moord op de Commendatore van Murakami. Ik was echt weken volledig in de ban van deze roman, het voelde alsof ik net zoals de hoofdpersoon ergens doorheen ging.
De grootste literaire ontdekking dit jaar is ongetwijfeld Sebald. Dat is een schrijver van een formaat waar er maar weinig van zijn.
Een verrassende herontdekking voor mij is Don DeLillo, waar ik lang geleden een aantal boeken van heb gelezen, maar die ik nu weer tot mijn favoriete schrijvers kan rekenen.
Op dit moment ben ik De melancholie van het verzet van Laszlo Krasznahorkai aan het lezen. Ik ga het dit jaar niet meer uit krijgen, maar anders was het hoog in mijn top 10 lijstje geëindigd kan ik nu al zeggen.

Voor het volgende jaar heb ik al een stapeltje klaar liggen. Daarnaast wil ik een aantal schrijvers gaan herlezen, zoals Franz Kafka, Thomas Bernhard en Junichiro Tanizaki. En hoop ik weer nieuwe schrijvers te ontdekken...

1. De Moord op Commendatore - Haruki Murakami
2. Austerlitz - W.G. Sebald
3. Roemloze Levens - Pierre Michon
4. Nulpunt - Don DeLillo
5. Een Stap en Dan de Volgende - Pierre Bergounioux
6. Het Korte Leven - Juan Carlos Onetti
7. Zo Begint het Slechte - Javier Marías
8. Portret van een Kunstenaar als Jonge Hond - Dylan Thomas
9. Maar Geel en Glanzend Blijft het Goud - A. Alberts
10. De Plaats - Mario Levrero

Vorig jaar heb ik 61 boeken gelezen, dit jaar tot nu toe 86, dus weer een uitstekend leesjaar.

De beste boeken die ik dit jaar heb gelezen zijn:

1. De Eerste Steen - Carsten Jensen (2015) 5*
2. De Geverfde Vogel - Jerzy Kosinsky (1965) 5*
3. Triomf Van De Zon - Wilbur Smith (2005) 5*
4. Gone Baby Gone - Dennis Lehane (1998) 5*
5. Blauwe Horizon - Wilbur Smith (2003) 4,5*
6. De Roofvogels - Wilbur Smith (1997) 4,5*
7. River God - Wilbur Smith (1993) 4,5*
8. Tai-Pan - James Clavell (1966) 4,5*
9. Ik Ben Pelgrim - Terry Hayes (2013) 4,5*
10. Angela's Ashes - Frank Mccourt (1996) 4,5*

Volgend jaar is mijn doel om weer lekker veel te lezen zoals altijd, maar ook om af en toe een boek te herlezen.

Leuk over de leeservaringen van het jaar te lezen. Al durf ik me hier met de genoemde aantallen haast niet te vertonen... Net als vorig jaar waren het voor mij weer 16 (non fictie) boeken. De kwaliteit lag wel hoger. Kwam ik vorig jaar 4x tot een waardering hoger dan 3, dat lukte dit jaar 6x:

1. Remains of the Day (Kazuo Ishiguro)
2. The Virgin Suicides (Jeffrey Eugenides)
3. The Piazza Tales (Herman Melville)
4. The Age of Innocence (Edith Wharton)
5. Platform (Michel Houellebecq)
6. Absalom, Absalom! (William Faulkner)

Verder weer volop vastgelopen in dikke pillen als Lord of the Rings, De Man Zonder Eigenschappen, het 3e deel van Caro's bio over Lyndon Johnson, Herodotus' Historiën en Pantagruel. De meeste van deze boeken verwacht ik nog wel uit te lezen, ergens in de komende jaren...

Mijn goede voornemen meer korte verhalen te lezen heeft in ieder geval geleid tot plezierige kennismakingen met Melville's korte werk (zie bovenstaande bundel) en het vroege werk van Tsjechov, ook erg goed.

Om het perspectief eens te verleggen wil ik komend jaar meer vrouwelijke auteurs lezen en meer niet-Westerse literatuur. Ik merk dat ik wel een beetje klaar ben met elke keer weer die Westerse, mannelijke blik op de dingen.

Voor 2018 valt er bij mij qua boeken geen lijn te ontdekken. Van eenvoudige sport biografieën, tot de Russische literatuur van Tolstoj, en van korte verhalen van Edgar Allan Poe, tot enorme pillen van verhalenverteller Stephen King. Daarnaast tussendoor allerlei ad hoc boeken naar aanleiding van wat ik op deze site tegen kwam of in de aanbiedingsbakken van de boekwinkels, zoals het vermakelijke Slade House van David Mitchell, De Kleine Walvis van Lynne Cox, de Vlaamse literatuur van Erik Vlaminck en heel recent een boek van good old Baantjer. Tenslotte lees ik jaarlijks boeken over de 2e wereldoorlog. Ook dit jaar las ik daar weer enkele indrukwekkende exemplaren van.

Uiteindelijk kom ik op 42 gelezen boeken uit in 2018. Dat waren er vorig jaar nog 35.

Mijn goede voornemen om Anna Karenina te lezen heb ik volbracht, maar mijn goede voornemen om minder boeken te kopen is hopeloos mislukt. Daarmee noem ik direct een goed voornemen voor 2019, want ik kan de nieuwe boeken amper nog kwijt in huis .

Nieuwe ontdekkingen waarvan ik de komende jaren veel meer wil lezen: Herman Brusselmans, Baantjer, Erik Vlaminck en Paul Biegel.

Bevestiging: good old Stephen King. Ik ga door met het jaarlijks lezen van zo'n 5 a 6 boeken van deze held.

Eigenlijk niet te doen, maar een impulsieve top 10 beste boeken in willekeurige volgorde:

- Herman Brusselmans - De man die werk vond
- Cormack McCarthy - The road
- James Herbert - Haunted
- Paul Biegel - De tuinen van Dorr
- Stephen King - The Dark Tower
- Stephen King- Salem's Lot
- Joyce Reardon - Diary of Ellen Rimbauer, My Life at Rose Red
- Leo Tolstoj - Anna Karenina
- Arthur Conan Doyle - Hound of the Baskervilles
- Michel van Egmond - Kieft
- Erik Vlaminck - Suikerspin

Zijn dit er nou 11? Sleep me maar voor de rechter...

Het was voor mij een jaar van meer kwaliteit dan kwantiteit, mede doordat nogal wat boeken ruim voor de laatste bladzijde het loodje gelegd hebben. Van de tien die het gered hebben zijn er vier zeker de moeite van het vermelden waard:

1. Cove - Cynan Jones (2016) - Inham. (Met stip op 1)
2. The Genius and the Goddess - Aldous Huxley (1955) - Het Genie en de Godin
3. Il Ragazzo Selvatico - Paolo Cognetti (2013) - De Buitenjongen
4. A Sociedade dos Sonhadores Involuntários - José Eduardo Agualusa (2017) - Het Genootschap van Onvrijwillige Dromers

Het was heel leuk om te zien dat de minibieb aan de rand van onze voortuin zich mag verheugen in een groeiende belangstelling. Hij heeft het afgelopen jaar een flink aantal boeken aan een nieuw thuis geholpen.

Mijn leesvoornemen beperkt zich tot het streven meer te lezen dan het afgelopen jaar

Bij mij komt de teller op 34 gelezen boeken voor dit jaar. Met hieronder mijn lijstje van meest gewaardeerde werken, waarbij ik het egodocument Bladen uit een Dagboek van Pitirim Sorokin en de essaybundel Over de Romankunst van Milan Kundera extra onder de aandacht wil brengen als zeer aan te prijzen lectuur. Dit was tevens voor mij het jaar waarin ik kennis maakte met de schrijvers Albert Camus, Friedrich Nietzsche en Fjodor Dostojevski. De boeken die mij in 2018 teleurstelden zijn Gloed van Sándor Márai en Amphitryon van Ignacio Padilla.

Bladen uit een Dagboek: Rusland 1917-1922 - Pitirim Sorokin (1924)
De Stamhouder: Een Familiekroniek - Alexander Münninghoff (2014)
Van het Westelijk Front Geen Nieuws - Erich Maria Remarque (1929)
Naar Moskou! Naar Moskou! Memoires van een Officier uit de Lage Landen - Willem Oosterbeek (2014)
De Gebroeders Karamazov - Fjodor Dostojevski (1880)
Verraden Testamenten: Essays over de Kunst van de Roman - Milan Kundera (1993)
Het Doek - Milan Kundera (2005)
De Vreemdeling - Albert Camus (1942)
Drie Oorlogen: Een Kleine Geschiedenis van de 20ste Eeuw - Maarten van Rossem (2007)
De Mens in Opstand - Albert Camus (1952)
De Geverfde Vogel - Jerzy Kosinski (1965)

https://media-frontend.tweakwise.com/data/ako/700x700/149667.jpg

Het nieuwe jaar hoop ik een paar pillen weg te werken die al een poos in mijn kast staan; de Goethe biografie van Safranksi, de Americana essays van Zwagerman, 2666 van Roberto Bolaño; de Les Liaisons Dangereuses vertaling van Martin de Haan en De Pest van Albert Camus.

psyche (crew)
Dit jaar meer boeken gelezen dan de 17 van vorig jaar, namelijk 29.
Dat kan beter heeft het verleden geleerd …

Eerst maar mijn top 10:

1. Así Empieza lo Malo - Javier Marías (2014)
2. Geloven in een God Die Niet Bestaat: Manifest van een Atheïstische Dominee - Klaas Hendrikse (2007)
3. Oryx and Crake - Margaret Atwood (2003)
4. Brudekisten - Unni Lindell (2014)
5. Tu Rostro Mañana: 1. Fiebre y Lanza - Javier Marías (2002)
6. Tu Rostro Mañana: 2. Baile y Sueño - Javier Marías (2005)
7. Disobedience - Naomi Alderman (2006)
8. Le Otto Montagne - Paolo Cognetti (2016)
9. The Year of the Flood - Margaret Atwood (2009)
10. MaddAddam - Margaret Atwood (2013)

Hierbij moet ik wel aangeven dat niet alle boeken in de top 10 met evenveel plezier gelezen zijn, soms kan een boek dat de top 10 niet eens haalt veel 'lekkerder' zijn om te lezen, gewoon ontspannend.

Wat betreft de boeken van Javier Marias, de nummer 1 uit mijn top 10 is echt nummer 1, maar de nrs 5 en 6 waren hard werken. Ik vind dat ik mijn leesproject wat Spaanse literatuur betreft voldoende behaald heb. Ik zet laag in op volgend jaar: Tu Rostro Mañana: 3. Veneno y Sombre y Adiós - Javier Marías (2007) natuurlijk de trilogie in zijn geheel (uit)lezen.

Niet gehaald en handdoek in de ring Vivir para Contarla - Gabriel García Márquez (2003). Ik lees liever de door mij hooggewaardeerde romans van Gabriel García Márquez dan zijn autobiografie. Ik herken wel zijn hand maar het is te langdradig, teveel en toen en toen en toen...

Tot slot, ik lees om meerdere redenen en verschillende genres. Graag boeken die mij verder brengen en mij (veel) leren. Margaret Atwood was echt een ontdekking, boeiend en een gewaardeerde visionair. Maar de boog kan nu eenmaal niet altijd gespannen staan. Door verschillende omstandigheden heb ik dit jaar vooral gekozen voor ontspanning: ik ben volkomen verslaafd geraakt aan de thrillers van Unni Lindell.
Misschien ook wel omdat ik het reuze leuk vind dat mijn zelden lezende geliefde na het per ongeluk oppakken van Mørkemannen - Unni Lindell (2008) ook aan het lezen geslagen is.
Erg grappig om naast elkaar allerlei mysteries op te lossen:
"En, weet je het al …?" en nog net niet een bepaald deel uit handen van de ander grijpen.

Voornemen voor volgend jaar: plezier houden in lezen.

chris reifert (crew)
Dit jaar vijf boeken gelezen (en in het kielzog daarvan één film gezien). Dat leverde drie nieuwe stemmen op en van de herlezen boeken een opwaardering en een top 10 notering, voor wat het waard is. Dat ik nog deel uitmaak van de crew komt vooral door het verstand van toevoegen en het reilen en zeilen van de site en niet omdat er, in het algemeen, veel kennis omtrent boeken / auteurs voorhanden is. Dat kan me ook weinig schelen; zoals het nu is functioneert het goed. Die schamele oogst van vijf boeken / één film is wel iets om me druk over te maken. Dat kan beter en waar anders dan bij de muziek kan er tijd vandaan gehaald worden? Met in het achterhoofd het gegeven dat ik veelal naar (hard)rock-dinosauriërs luister die allang opgedoekt zijn, dan wel op sterven na dood of geïncarneerd zijn in hun eigen coverband en naar metalbands die de pensioengerechtigde leeftijd naderen, moet ik zo onderhand mijn hele muziekcollectie toch wel eens nagelopen en besproken hebben op MusicMeter. Prima punt om zowel daar als op het online bestellen van muziek te bezuinigen. Betekent niet dat het helemaal gebeurd hoeft te zijn, er mag gerust doorgegaan worden met het toevoegen van nieuwe muziek net zo goed als dat er periodiek nieuwe boeken toegevoegd worden. Geldt natuurlijk ook zeker voor BM dat er dit jaar veel tijd in toevoegingen is gestoken en dat ik dat mezelf niet nog een keer zie overdoen. Daar valt dus ook tijd voor lezen uit te halen; de muziek mag daarbij aanblijven, valt me na verloop van tijd toch niet meer op. Het streven is dus om het weer anders te doen en daarbij maakt het niet uit of boeken herlezen gaan worden. Met films kijken hoeft er overigens met het één tot geen keer per jaar inloggen op MovieMeter hoogstens een stem gezet worden.

chris reifert schreef:
(...)Die schamele oogst van vijf boeken / één film is wel iets om me druk over te maken. (...)
Nee hoor. Je moet gewoon doen waar je zin in hebt. Lezen is geen corvee. Ik denk ook dat lezen wordt overgewaardeerd door lezers en misschien nog wel meer door niet-lezers. Het is voor een groot deel een leuke manier om de tijd door te komen, net als vissen, voetballen en (luisteren naar) muziek dat kunnen zijn. Het is deels natuurlijk ook een manier om kennis te vergaren, maar dat kan ook door een paar uur naar een dobber te staren of een motorblok te demonteren en weer in elkaar te zetten.

Iemand hier solliciteert naar een ban. Waar zijn de mods?

eRCee schreef:
Iemand hier solliciteert naar een ban. Waar zijn de mods?
Gele hesjes op BoekMeter! Weg met de lees-elite!

chris reifert (crew)
Ik ben zelf actief geweest als stand-in mod en ben de waakhond van BoekMeters Gmail-account. Zolang ik daar nog aardigheid aan heb blijft enige betrokkenheid nuttig. Verder vergt het lezen van een boek aanzienlijk meer tijd dan het luisteren van een muziekalbum en worden er de laatste vijf jaar meer boeken gekocht dan dat er tegenop gelezen wordt. Om een titel van Glenn Hughes te citeren From Now On... nou, eerst maar een bootleg van Deep Purple opzetten, heb ik niets mee te zoeken op MuMe en kan eens zien wat anders te doen met de beschikbare tijd.

Bijna einde van het jaar, thans met 2 boeken bezig maar die ga ik niet voor 1 januari uitlezen dus voor dit jaar ben ik klaar qua stemmen en beoordelen.

Nu op 590 stemmen, dat is een plus van 47 stemmen. Meer dan de gehoopte 40, vooral het begin van het jaar ging het soms erg snel en lekker.

Ik had niet echt voornemens verder. Wel eindelijk Die Welt von Gestern gelezen. Jarenlang als voornemen maar nooit wat mee gedaan, de eerste keer dat ik dat niet deed toch maar eens opgepakt.

Verder 2 enorm luie boeken gelezen. De nieuwste van Dan Brown die echt te veel uit hetzelfde vaatje tapt en het tweede boek van Olivier van Beemen over Heineken dat voor 2/3 al in zijn eerste boek stond.

Al met al geen meesterwerk gehad, slechts een enkel slecht boek, verder veel boeken die wel net wat bovengemiddeld waren. En het is 2018, dus in de top 3 zet ik lekker 3 vrouwen neer (dat is ook echt wel mijn top 3 dit jaar). Kan ik van seksime in ieder geval niet beschuldigd worden. Hoewel mijn flop 3 ook volledig vrouwelijk is.

Top 10
01. 4,0* De Grote Zaal - Jacoba van Velde (1953)
02. 4,0* Café Europa: Life after Communism - Slavenka Drakulić (1996)
03. 4,0* Little Fires Everywhere - Celeste Ng (2017)
04. 4,0* Drenkeling: Kinderjaren in het Derde Rijk - G.L. Durlacher (1987)
05. 4,0* Het Bureau 4: Het A.P. Beerta Instituut - J.J. Voskuil (1998)
06. 4,0* Die Welt von Gestern: Erinnerungen eines Europäers - Stefan Zweig (1942)
07. 4,0* Selo Stepantsjikogo i Ego Obitateli - Fjodor Dostojevski (1859)
08. 3,5* De Een Zijn Dood - Bernlef (2011)
09. 3,5* Polikoesjka - Lev Tolstoj (1863)
10. 3,5* Podrostok - Fjodor Dostojevski (1875)

Flop 3
0,5* Gezien de Feiten - Griet Op de Beeck (2018)
1,0* Ellbogen - Fatma Aydemir (2017)
1,0* De Polyglotta Älskarna - Lina Wolff (2016)

2019
Het Bureau deel 5, een stem of 35 (dan zit ik op 625, mooi getal) en verder weet ik nog niet. Ik heb wat van Boelgakov gekocht en ook Jagersverhalen is uit. Verder wat meer non-fictie nog dan dit jaar.

1. John Keegan – A History of Warfare (1993)
In het schemergebied tussen harde wetenschap en populair wetenschappelijk vind je vaak de mooiste boeken. Zoals mijn nummer 1 van dit jaar, een uitgebreide geschiedschrijving van het fenomeen oorlog. Keegan gebruikt de voortschrijdende technologie als bindmiddel voor zijn verhaal over de evolutie van oorlogsvoering. Van stammen die niet veel meer doen dan schreeuwen en gekke bekken trekken tot de gruwelen van de geïndustrialiseerde moderne oorlogvoering. Enig onvermijdelijk minpunt: deze geschiedenis stopt in 1993, het jaar van verschijnen.

2. Terry Prachett - Interesting Times (1994)
In het kader van mijn Discworld-project las ik dit jaar een stuk of 7 Discworld-boeken, waarbij deze er met kop en schouder bovenuit stak. Interesting Times is een satire op de gebruiken en culturen van het Verre Oosten. Met als hoofdpersonen de altijd maar falende tovenaar Rincewind, de geriatrische woestijnpiraat Genghis Cohen en de dappere kinderen van het Rode Leger(tje). Verhaal klopt, humor klopt en dit boek heeft bovendien (zoals bijvoorbeeld ook Lords and Ladies) een inktzwart randje. Discworld op zijn best.

3. Beth Macy – Dopesick (2018)
Oftwewel, hoe een land volledig ten onder dreigt te gaan aan medicijnverslaving en de daarbij samenhangende ellende. Journalist Beth Macy maakte van dichtbij mee hoe in haar eigen staat Virginia big pharma haar kans greep met het agressief promoten van zwaar verslavende pijnstillers. Jongeren die voor een fikse kneuzing bij de huisarts kwamen, kregen een recept mee voor een paar weken Oxycontin. Genoeg om eerst verslaafd te raken aan dat medicijn, en toen de voorraad op was over te gaan op het goedkopere heroïne. Macy beschrijft het proces en illustreert het met hartverscheurende verhalen uit haar eigen kring. Gruwelijk.

4. Chinua Achebe – Things Fall Apart (1958)
Dit jaar las ik drie geweldige kwartaalboeken en een heel matige. Nipte winnaar was deze klassieker van Nigeria’s finest Chinua Achebe. Things Fall Apart voert ons binnen in de volstrekt onbekende Igbo-cultuur van rond 1900, waar machomannen langzaam de grip op hun wereld verliezen, waar ’s nachts de tamtams plots de dood aankondigen en waar lange perioden van vrede en welvaart bruut worden verstoord door geweld en ellende. Een magische wereld van verhalenvertellers, vechtersbazen, goede zoons, kwade zoons, wijze mannen en mannen die van alle wijsheid zijn verstoken.

5. Eckhart Tolle – Stillness Speaks (2003)
Waarvan akte.

6. Julian Barnes – Keeping an Eye Open (2015)
Julian Barnes is naast groot romancier ook groot essayist. Dat blijkt maar weer eens uit deze bundel vol essays over beeldende kunst. Zoals in al zijn essays is het de combinatie van kennis, intelligentie en een ingetogen gevoel voor humor (meer witty dan funny) dat deze stukken de moeite waard maakt. Oudste essay is meteen het beste: hoe de waargebeurde ramp van het schip de Médusa wordt getransformeerd tot het prachtige schilderij van Géricault. Meer in het algemeen: hoe maak je van dagelijkse gebeurtenissen kunst. En dat is nog maar één van de vele essays.

7. Frits van Oostrom – Nobel Streven (2017)
In een heerlijk soepele stijl vertelt Neerlandicus Frits van Oostrom over de onfortuinlijke avonturen van de onfortuinlijk ridder Jan van Brederode. Een man die werd geboren voor het geluk maar die door foute beslissingen, pech, nare schoonfamilie en wat nog meer, eindigde als huurling in het Franse leger tegen de Engelsen (bij de Engelsen wilden ze hem niet, vandaar de Fransen). Heerlijk inkijkje in het middeleeuws leven, waar een ridder voor de lastige keuze stond of hij wilde vechten tegen de islamieten of tegen de… Friezen (uiteraard werden het de laatsten). Behalve geschiedenisles is dit een kijkje in de wetenschappelijk gereedschapskist van mediëvisten. Heerlijk!

8. Kazuo Ishigoro – The Remains of the Day (1989)
Moderne klassieker van Nobelprjswinnaar Ishigoro. Over een butler die zo blind is als een, ehm, butler en die niet ziet dat zijn heer steeds de verkeerde keuzen maakt. En ook niet ziet dat zijn leuke collega Miss Kenton misschien wel een oogje op hem heeft. Boek volgt keurig de gebaande paden maar weet door zijn verfijnde proza, herkenbare personages en boeiende milieu- en periodeschets toch te raken.

9. Laura Spinney – Pale Rider (2017)
Ongelooflijk maar waar: de Spaanse griep die huishield tussen 1918 en 1919 eiste veel meer levens dan de Eerste en Tweede Wereldoorlog bij elkaar. In haar geweldige geschiedkundige werk Pale Rider vertelt Laura Spinney hoe deze epidemie kon starten, zich kon verspreiden en waarom hij zo dodelijk was. Kleine feitjes en grote feiten smeedt ze naadloos aan elkaar, in een vloeiend tempo en met voldoende details om te blijven verbazen. Schokkend en fascinerend tegelijk.

10. Andrzej Sapkowski - Ostatnie Życzenie (1993)
Veruit het meest verrassende kwartaalboek kwam dit jaar uit Polen. Verhalenbundel De laatste wens bevat een heerlijke genremix van fantasy, western, sprookje en een beetje erotica, opgediend met veel humor en geschreven in een heerlijk vloeiend proza. Met de onverstoorbare held Geralt en de onvergetelijke karakters van Iola, koningin Calanthe, vereenzaamd monster Nivellen en de vrijbuiter Dandelion. Spanning, ontroering en nog wat morele dilemma’s om het af te maken. Wat wil je als lezer nog meer?

Halley23 (moderator)
2018 was een redelijk goed leesjaar voor mijn doen. In totaal 25 boeken gelezen. Het meest bevielen me de volgende 5:

De Bekeerlinge - Stefan Hertmans
Mothering Sunday (Moeders Zondag) - Graham Swift
Ein Ganzes Leben (Een heel leven) - Robert Seethaler
Warlight (Blindganger) - Michael Ondaatje
De Jacobsladder - Maarten 't Hart

En de volgende vijf waren ook niet verkeerd.

L' Archipel du Chien (Archipel van de Hond ) - Philippe Claudel
Plaatsvervangers - Thomas Heerma van Voss
Tsjaikovskistraat 40 - Pieter Waterdrinker
Sur les Chemins Noirs (Ongebaande Paden) - Sylvain Tesson
The Old Ways: A Journey on Foot (De Oude Wegen) - Robert Macfarlane

Weer eens ouderwets een fantasyserie helemaal gelezen nl. de 6 delen van de Codex Alera van Jim Butcher. Ook nog De Laatste Wens van Sapkowski in deze categorie gelezen, zeer de moeite waard.

De twee vervolgdelen op Old Filth aka Een Onberispelijke Man van Jane Gardam waren minder sterk maar desalniettemin lekker leesvoer.

Zoals elk jaar weer een paar boeken van Patrick O'Brian gelezen, nl. The Reverse of the Medal en
Clarissa Oakes, historisch-maritieme avonturen van hoog niveau...

Oh ja en nog wat langere verhalen van die fenomenale schrijfster Rosemary Sutcliff gelezen: The Lantern Bearers (De Lantarendragers), The Silver Branch (De Zilveren Tak) – A Circlet of Oak Leaves (Een krans van Eikebladeren).

Tegenvallend waren Makkelijk Leven van Herman Koch en Het huis aan het meer van Thomas Harding

Voornemens zijn er weer niet, gewoon streven om zoveel mogelijk te lezen

Ik ben dus weer 20 stemmen op je ingelopen, dat betekent dat ik Halley23 over een jaar of 80 kan inhalen. Gunstig.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:16 uur

geplaatst: vandaag om 11:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.