menu

De Site / Gebruikers / Het _officiële_ BM-eindejaarstopic 2016 (met de optie tot vooruitblikken op 2017)

zoeken in:
the Cheshire cat schreef:
9. De Vierde Man - Gerard Reve 4.0* (Reve, ook een beest*)


Dank u

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Ik geef toe erg laat maar dat mag de pret niet drukken

Klassiek:
Een Koning Lear van de Steppe - Ivan Toergenjev (1870) een klassieker en terecht!
De Boer Die Sterft – Karel van de Woestijne (1937) nog een klassieker van een ongekend niveau!

Sci-fi/fantasy:
De Klokken van Iraz - L. Sprague de Camp (1971) zeer degelijke old-school fantasy
Martian, The - Andy Weir (2014) Robinson Crusoë op de rode planeet, zeer goed

Historisch:
Pillars of the Earth, The - Ken Follett (1989) nogal overschat werk
Nutmeg of Consolation, The - Patrick O'Brian (1991) elk jaar minimaal een werk van deze maritieme gigant
Fields of Glory - Michael Jecks (2014) degelijk en onderhoudend
The Professor and the Madman: A Tale of Murder, Insanity, and the Making of the Oxford English Dictionary – Simon Winchester (1998) groot fan van Winchester maar hier schiet hij te kort

Nederlands:
Rivier de Brantas - Alfred Birney (2011) een ontdekking, een zeer onderschatte schrijver, ga ik beslist meer van lezen
Geluk van Limburg, Het - Marcia Luyten (2015) mooie social history, een sentimental journey voor mij
Zwarte Brug, De - Erik Vlaminck (2016) een revelatie (dank liv), wat goe!!

Engels:
Lila - Marilynne Robinson (2014) in kader kwartaalboek, voldeed niet helemaal aan de verwachtingen
Woodsmoke en Leafcups. Autobiographical Footnotes to the Anthropology of the Durwa People - Madhu Ramnath (2015) een persoonlijke vriend met een sterk werk in de anthropologische traditie
Down All the Days - Christy Brown (1970) recht voor z'n raap

En dit jaar veel poëzie gelezen van twee geweldenaren
Garden, 36, 22, 36 Inches (1959) & Vijf Families en Eén Poederblauw (1958) - Pierre Kemp
Laaglandse Hymnen - H.H. ter Balkt (2003)
en natuurlijk het fijne Club Brancuzzi (2016) van onze eigen Maarten Buser

avatar van the Cheshire cat
Gerard Reve schreef:
(quote)


Dank u
Graag gedaan, meneer Reve.

avatar van psyche
psyche (crew)
Een ander leesvoornemen vanaf dit jaar: niet ellenlang in boeken blijven hangen waar ik niet of amper doorheen kom. Ik denk nog na over een termijn hoe lang een boek een kans mag hebben.

Wonderbaarlijk, in de afgelopen 10 jaar heb ik geleerd dat boeken die tegenstaan kunnen gaan bekoren, maar ook bij aanvang veelbelovende boeken kunnen later veel hobbels, bobbels, irritatie en ongeduld geven.

Dit zeg ik aan het begin van een relatief jong leesjaar, het heeft me door twee boeken totaal ongeveer 30 dagen leesplezier gekost ...

avatar van Donkerwoud
Voor mij verloopt het voorgenomen leesjaar vooralsnog voortvarend met 12 boeken op de teller (waarvan 6 mannen versus 6 vrouwen, voor mij een unicum.) Ook met een diversiteit erin aan afkomsten, maatschappelijke achtergronden en seksualiteit. Veel feministisch georiënteerde literatuur. Poëzie wil helaas nog steeds niet echt vlotten.

avatar van eRCee
psyche schreef:
Een ander leesvoornemen vanaf dit jaar: niet ellenlang in boeken blijven hangen waar ik niet of amper doorheen kom. Ik denk nog na over een termijn hoe lang een boek een kans mag hebben.

Of maak elk jaar van een boek dat je perse wil uitlezen een leesproject. Het werkt.

avatar van Slainte_Mhath
Boeken die ik op korte termijn wil lezen leg ik klaar op tafel. Dat zorgt ervoor dat ik sneller mijn huidige boek wil uitlezen, maakt me gretig. Maar die stapel ligt er altijd, en word altijd aangevuld.

Op het moment ontwaak ik langzaam uit een leesstop die een paar maanden heeft geduurd, en dat betekent meestal dat ik een enorme leeshonger heb.

De stapel die dus al die maanden op tafel ligt, krijgt weer betekenis.
Mo Yan, Wilbur Smith, Dennis Lehane, Ryu Murakami.....

...stilte...
Voor mij ook een moeilijke start van het jaar. Maar na een paar boeken waar ik niet doorheen ben gekomen is het dan fijn om weer iets in handen te hebben waar ik helemaal "in thuis kom". Op dit moment is dat Waterland van Graham Swift. Onnodig om me daar doorheen te worstelen. Daarentegen probeer ik het lezen juist te vertragen...

...en minder romans ,maar meer poëzie voorlopig. Gedichten lees je niet...die neem je in je op.

avatar van psyche
psyche (crew)
eRCee schreef:

Of maak elk jaar van een boek dat je perse wil uitlezen een leesproject. Het werkt.


Ik weet het en dat doe ik ook alleen roep ik mijn leesproject niet meer hardop. Hij ligt klaar, waarschijnlijk weer in september als ik naar het Zuiden ga.

Dit ging trouwens over twee boeken die ik op voorhand niet als leesproject zou bestempelen, gewoon de kwartaalkeuze waarmee ik had ingestemd en een keuze waar ik heel nieuwsgierig naar was maar dat danig tegenviel.

Kan gebeuren ... het is goed bij dat soort missers niet meer dan pakweg 50 pagina's tot me te nemen ...

avatar van eRCee
Was die tweede de nieuwste roman van Grondahl?

avatar van psyche
psyche (crew)
eRCee schreef:
Was die tweede de nieuwste roman van Grondahl?


Nee hoor die heeft er een nieuwe fan bij, ik ben op slag verliefd Ik heb alleen nog geen stukje erbij geschreven, volgt nog.

De tweede was A Book of Silence - Sara Maitland (2008)

Gast
geplaatst: vandaag om 12:14 uur

geplaatst: vandaag om 12:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.