menu

De Site / Gebruikers / Boekjaar 2013 en leesvoornemens voor 2014

zoeken in:
avatar van eRCee
Daar is 'ie dan: het 2013-eindejaarstopic van Boekmeter. Vergeet de lijstjes van NRC, Knack en De Morgen, hier is het enige echte lijstje waar het allemaal om gaat, namelijk je eigen lijstje. (En, niet te vergeten, je voornemens voor 2014).

Als ik voor mezelf spreek dan was het een uitstekend boekjaar. Ik heb eens teruggekeken en het blijkt dat ik sinds 2008 niet zoveel hoge stemmen heb geplaatst.
De absolute ontdekking was Javier Marías, die me met de grandioze romantrilogie 'Jouw gezicht morgen' in opperste verrukking bracht en meteen een prachtig vergezicht bood op een nog volledig te ontdekken oeuvre. Ja ja, ik zeg het maar zoals het is.
Daarnaast zijn twee Franse auteurs veelbelovend; van veelschrijver Le Clezio las ik een viersterren boek terwijl Jérôme Ferrari de nieuwe ster aan het Franse literaire firmament is.

Verder een hoop bevestiging van reeds bekende kwaliteit; mijn jaarlijkse Saramago stelt eigenlijk nooit teleur, Baricco publiceerde weer een parel en Kundera analyseerde er opnieuw lustig op los in zijn 'Verraden testamenten'.

Dat brengt me gelijk op de non-fictie, want het is eindelijk gelukt me hier wat meer op te richten. Vijf titels zijn het gevolg, met name vanuit de filosofie. Ik hoop deze trend door te kunnen zetten.

Tenslotte de verplichte kost; ik kon opnieuw de vier kwartaalboeken afvinken (de kwaliteit was wat wisselend) en ook bedwong ik als leesproject De toverberg.

Mijn top-10 van gelezen boeken in 2013:

1. Tu rostro mañana (Jouw gezicht morgen) - deel 1, 2 en 3 - Javier Marías - 4,5*
2. Mr. Gwyn - Alessandro Baricco - 4*
3. Mephisto: roman einer karriere - Klaus Mann - 4*
4. Lord Jim - Joseph Conrad - 4*
5. Mysterier - Knut Hamsun - 4*
6. Il gattopardo - Giuseppe Tomasi di Lampedusa - 4*
7. Le sermon sur la chute de Rome - Jérôme Ferrari - 4*
8. Révolutions - J.M.G. Le Clézio - 4*
9. Masumiyet Müzesi (Het museum van de onschuld) - Orhan Pamuk - 4*
10. Grip - Stephan Enter - 3,5*

En hiernaast nog 14 boeken die ik met 3,5 sterren kon waarderen. In totaal 41 stemmen (romans) en verder vijf keer een non-fictie boek.

Mijn voornemens: dat zijn er niet zo veel. Nog steeds die verdraaide Naomi Klein (het komt er maar niet van) en m'n leesproject wordt dit jaar in principe Het eiland van het tweede gezicht (deze dus) (nog even kijken of ik hem digitaal kan vinden, want het is de bedoeling dit tijdens een reis te lezen).

avatar van mjk87
Heel goed eRCee, je hebt je weer aan je belangrijkste taak van het jaar gekweten.

Enfin, ik had de tijd in 2013 (zal volgend jaar minder zijn) dus veel gelezen. Ik zie al snel 80 stemmen. Dat is wel inclusief een enkel kortverhaal, een twintigtal poëziebundels en een aantal bundels met columns die ik doorheen het jaar als las, maar dat houdt toch snel een goede 55 romans, novelles en andere werken in. Reflecterend op de voornemens van vorig jaar: Besy van Dostojevski heb ik gelezen, net als het eerste boek van Proust. De Toverberg en Zweigs autobiografie liggen hier nog geduldig op 2014 te wachten. Ook heb ik nog niet meegedaan aan kwartaalboeken, maar dat lag er vooral aan dat de bieb ze hier driemaal niet had (überhaupt) en eenmaal lang had uitgeleend. Wellicht dan in 2014. Verder veel werk uit 2013 gelezen, maar ik had de tijd ervoor, al was ik dat eerst niet van plan.

Top 10
01. 5,0* Metamorphoses – Publius Ovidius Naso
02. 4,5* Bij Nader Inzien – JJ Voskuil
03. 4,5* Hals der Giraffe – Judith Schalansky
04. 4,5* Friday Night Lights – HG Bissinger
05. 4,5* Une Saison en Enfer – Arthur Rimbaud
06. 4,5* Tre Volte all’Alba – Alessandro Baricco
07. 4,0* Een Kwestie van Zelfbehoud – Henk Hanssen
08. 4,0* Joenost – LN Tolstoj
09. 4,0* La Superba – Ilja Leonard Pfeijffer
10. 4,0* The Rosie Project - Graeme Simsion

Grootste teleurstellingen
Het boek van Proust die een onnoemlijk saai tweede deel kent, en Stern die hier hoog wordt gewaardeerd op BoMe maar waarin ik werkelijk niets zag.

Wanproduct
Nederland als Vervlogen Droom van Kleinpaste. Echt, dat mag je geen wetenschap noemen.

Recensiemoment van het jaar
Een schrijver die mij mailde omdat hij het zo leuk vond dat ik een uitgebreid (alsmede positief, maar vooral uitgebreid) stukje schreef bij zijn boek.

Leesvoornemens 2014
Al wat ik had staan voor 2013 neem ik mee, en Idiot van Dostojevski daarbij, al ben ik daar al in bezig, dus dat zal medio januari al zijn ingelost. Verder door het hebben van minder tijd zal ik tevreden zijn met 30 boeken.

avatar van eRCee
mjk87 schreef:
Heel goed eRCee, je hebt je weer aan je belangrijkste taak van het jaar gekweten.

Tsja, wat kan ik zeggen, het is een gave.

avatar van dutch2.0
Net als 2012 was 2013 een heerlijk leesjaar. Ook nu, helemaal op het eind van het jaar, ben ik weer bezig met een pareltje (The White Tiger van Aravind Adiga) nadat ik daarvoor een behoorlijk geslaagd non-fictiewerk heb uitgelezen (The End van Ian Kershaw).

Zoals het een oeuvrelezer betaamt heb ik ook dit jaar weer een aantal oeuvres (zo goed als) voltooid (Howard Jacobson, Paul Auster, Armistead Maupin), bijgehouden (Julian Barnes), begonnen (Penelope Fitzgerald) en begonnen en meteen maar afgerond (Giorgio Bassani). Dat laatste oeuvre is van een enorm hoge kwaliteit, het oeuvre van Fitzgerald is vooral intrigerend, met de roman The Beginnings of Spring als voorlopig hoogtepunt.

Verder nog wat losse romans, vooral uit de voorbije jaren, die me erg konden bekoren. Van Ben Lerners 'Leaving Atocha Station' tot het heerlijke 'The Sisters Brothers' van Patrick deWitt.

Voor mijn top tien van boeken uit 2013 heb ik een beetje gesmokkeld, ook nog wat nagekomen spul uit 2012 zit ertussen.

1. Christopher Clark – The Sleepwalkers (5*)
2. George Saunders - Tenth of December (4*)
3. Ruth Ozeki – A Tale for the Time Being (4*)
4. Colm Tóibín - The Testament of Mary (4*)
5. Amity Gaige – Schroder (4*)
6. Anne Applebaum – Iron Curtain (4*)
7. Rhidian Brook – The Aftermath (4*)
8. Alessandro Baricco - Tre volte all’alba (4*)
9. Julian Barnes – Levels of Life (3,5*)
10. Jonathan Coe – Expo 58 (3,5*)

Voor 2014 staan onder meer 2 dikke pillen op het programma: de winnares van The Booker Prize Eleanor Catton (The Luminaries) en weer eens zo’n lekkere dikke Stephen King (11/22/63). Verder het (hopelijk) volgende kwartaalboek: Dear Life van Alice Munro (Inmiddels in huis), Margaret Atwoods afsluiting van de Oryx and Crake trilogie (Maddaddam), nog een paar romans van Penelope Fitzgerald en verder nog een heleboel romantitels die in mijn achterhoofd zitten en waar ik al of niet aan ga beginnen.

O, en eigenlijk wil ik ieder jaar een oorspronkelijk Nederlandstalig werk lezen, maar dat is er dit jaar niet van gekomen. Volgend jaar dan maar 2 stuks. Ik gok op Nootenboom en Verhulst.

En een shoutout (dank Handsome Devil) naar eRCee, de man met de gave, voor het tijdig openen van dit topic.

avatar van eRCee
Hoeveel lees jij nou eigenlijk in een jaar, dutch2.0? Daar ben ik nu wel eens benieuwd naar.

(En waar ik ook benieuwd naar ben: wat jij zou vinden van Le sermon sur la chute de Rome van Jérôme Ferrari, winnaar van de Prix Goncourt.)

avatar van dutch2.0
eRCee schreef:
Hoeveel lees jij nou eigenlijk in een jaar, dutch2.0? Daar ben ik nu wel eens benieuwd naar.

(En waar ik ook benieuwd naar ben: wat jij zou vinden van Le sermon sur la chute de Rome van Jérôme Ferrari, winnaar van de Prix Goncourt.)

Meestal ergens tussen de 30 en 50 per jaar. Dit jaar kom ik zo'n beetje op 40 uit. Komt omdat ik best langzaam lees, en omdat film en muziek ook volop aandacht vragen. Is soms best irritant, want ik heb altijd het gevoel dat ik iets mis, zodat mijn to-read-, to-see- en to-listenlijst echt enorm zijn.

'Le sermon sur la chute de Rome' is een van die boeken die ik in mijn achterhoofd heb zitten om volgend jaar te lezen. Net als iets van Le Clezio trouwens, weet alleen nog niet welke. Tips?

avatar van liv2
Tja,

1 boek dat me van mijn sokken heeft geblazen: Die Wand- Marlen Haushofer

1 boek waar ik bijna in verdronken ben : De quincuncx - Palliser

1 boek dat bloedmooi geschreven is: Pier en Oceaan - Oek de Jong

1 boek waarmee ik me te pletter heb geamuseerd: Het Been in de Ijssel - Joris van Casteren


Ik hoop volgend jaar hetzelfde, meer moet dat niet zijn voor mij.

avatar van eRCee
dutch2.0 schreef:
Meestal ergens tussen de 30 en 50 per jaar. Dit jaar kom ik zo'n beetje op 40 uit.

Ah, oke, het leek zoveel in je beschrijving. Misschien doordat je oeuvres leest dan.

'Le sermon sur la chute de Rome' is een van die boeken die ik in mijn achterhoofd heb zitten om volgend jaar te lezen. Net als iets van Le Clezio trouwens, weet alleen nog niet welke. Tips?

Goed zo! Wat Le Clezio betreft ben ik beslist geen expert. Ik las twee boeken, die ik beiden goed vond. In volle zee moet het denk ik wat meer hebben van stijl en sfeer, Omwentelingen is een kosmopolitisch boek a la Marquez (of Vargas LLosa), maar dan wat soberder.

@ liv:

Lukk0
De eerste helft van 2013 heb ik erg veel gelezen, de tweede helft kwam daar door studie op masterniveau en een studentenbestuur weinig meer van terecht. Het lezen van De Toverberg deed aan de kwantiteit ook geen goed, met tussenpozen ben ik daar bijna zes weken zoet mee geweest. Wel een erg rijke leeservaring en bij mijn favoriete drie boeken die ik in het afgelopen jaar gelezen heb. Uiteindelijk ben ik op 34 uitgekomen, en een eind gevorderd in The Luminaries van Eleanor Catton (aanrader! Zeer ingenieus in elkaar gestoken en een heerlijke schrijfstijl. Je moet wel van die Victoriaanse stijl houden, met steeds weer omschrijvingen van hoe iedereen er uit ziet en veel dialogen.).

Een top 5 dan maar, daarbuiten wordt het erg lastig een volgorde te bepalen. De nummer één heeft me echt weggeblazen, en elke keer dat ik een boek uit heb en aan een nieuwe ga beginnen, wil ik hem eigenlijk heel snel herlezen. Aan mijn geschiedenis-verslaving heb ik ook weer ruimschoots voldaan, en met Sleepwalkers en Iron Curtain nog in de kast ga ik komend jaar ook wel weer aan mijn trekken komen. Bovenaan mijn leeslijst staan ook nog de nieuwe bundel van Grunberg en The Flamethrowers van Rachel Kushner, en ik ga me waarschijnlijk ook aan Oorlog en Vrede wagen. Genoeg te doen dus.

01. Ben Fountain - Billy Lynn's Long Halftime Walk

02. Thomas Mann - Der Zauberberg
03. David van Reybrouck - Congo. Een Geschiedenis
04. Albert Camus - L'Étranger
05. Publius Ovidius Naso - Metamorphoses

avatar van psyche
psyche (crew)
2013 was voor mij een enerverend jaar vol ingrijpende gebeurtenissen.
Wat mooi dat er boeken zijn; afgelopen jaar las ik 43 stuks, soms brachten ze me afleiding passend bij mijn stemming of troost. Zeker ook humor en avontuur.

Top 10:
C.S. Lewis - Afschaffing van de Mens (5* )
Marlen Haushofer - Die Wand (5* onvergetelijk)
Larry McMurty - Lonesome Dove (5*)
Redmond O'Hanlon - Congo (4,5* ben ik nu aan het herlezen )
Alessandro Barrico - Mr. Gwyn (4,5* aangenaam verrast)
Philip Meyer - The Son (4,5*)
Tjitske Jansen - Koerikoeloem (4,5* gedichten die ik begrijp)
Julian Barnes - Hoogteverschillen (4*)
Yolanda Entius - Kabinet van de Familie Staal (4* ontdekking van het jaar, heel haar oeuvre gelezen)
Karen Maitland - Het Gezelschap van Leugenaars (4*)


Absoluut dieptepunt:
Daphne Deckers - Alles is zoals het zou moeten zijn (2*)


Grote worsteling in 2013 was:
Thomas Mann - De Toverberg
Ik heb die ... berg tijdelijk verlaten maar ben van plan in 2014 terug te keren met een nieuwe vertaling onder mijn arm. Ik was al zover ...
Het is zoals Maarten 't Hart al aangaf het langste korte verhaal ooit. Ik weet nog wat ik gelezen heb en kan zo weer verder ...Wanneer het me weer te gortig wordt ga ik gewoon even wat anders doen


Mijn persoonlijke project 2014 waar ik naar uitkijk:
Alister E. MacGrath - (biografie) C.S, Lewis. Excentriek genie. Onwillige profeet.
Peter Kreeft - Tussen Hemel en Hel (dialoog tussen de op dezelfde dag overleden C.S. Lewis, J.F. Kennedy, en Aldous Huxley)
Aldous Huxley - Heerlijke Nieuwe Wereld

Verder raak ik komend jaar graag weer geïnspireerd door onder andere de aanraders van mijn mede BoMe users.

Allen een goed en gezond 2014 vol leesplezier toegewenst!

avatar van centurion81
Ik heb het afgelopen jaar maar weinig (16) boeken gelezen en ben ook weinig op Boekmeter geweest eigenlijk! Voor 2014 heb ik me voorgenomen weer meer te gaan lezen, met name in de late avond waar ik afgelopen jaar vaak tv ging zitten kijken. Wat boeken betreft wil ik komend jaar met name wat klassiekers gaan lezen zoals The Great Gatsby, Dode Zielen, The Color Purple en L'Etranger

Naja, dan toch een top 10:
1. Hersenschimmen - J. Bernlef 4,5*
2. Matterhorn - Carl Marlantes 4,5*
3. Life of Pi - Yann Martel 4*
4. Company of Liars - Karen Maitland 4*
5. Do Androids Dream of Electric Sheep? - Philip K. Dick 4*
6. Women - Charles Bukowski 4*
7. Catcher in the Rye - J.D. Salinger 3,5*
8. Equal Rites - Terry Pratchett 3,5*
9. Factotum - Charles Bukowski 3,5*
10. On Chesil Beach - Ian Mc Ewan 3,5*

avatar van the Cheshire cat
Top 10

01 Jeff Kinney - Diary of a Wimpy Kid: Cabin Fever
02 James Bowen - The World According to Bob
03 Peter Ackroyd - London: The Biography
04 Edgar Allen Poe - The Black Cat
05 Midas Dekkers - Poes: de Poezenverhalen
06 Jeff Kinney - Diary of a Wimpy Kid
07 Dawn French - A Tiny Bit Marvellous
08 Robert Louis Stevenson - Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
09 Marlen Haushofer - Die Wand
10 Rachel Shukert - Have You No Shame?

2013, het jaar dat de rioolrat van RTL4 Albert Verlinde in zijn dagelijkse roddeluurtje de foto's moet tonen van zijn eigen echtgenoot die in een hotellobby in Maastricht een jochie zoent. Onno Hoes, de burgervader van Maastricht. Of beter gezegd: de matras van Maastricht. Een Auping-matras welteverstaan, de twee zijn multi-miljonair hè.
En wat bleef Verlinde er toch stoïcijns onder toen hij het vertelde op televisie. Echt bewonderenswaardig. Er werd nog even gegrinnikt over en weer en na afloop van de uitzending kreeg Albert een paar dikke knuffels van zijn roddelcollega's.
Nou, het was gewoon één grote huichelachtige schijnvertoning. De triomfantelijke oogjes waarmee Verlinde normaalgesproken andermans ellende bespreekt waren nu op slag verdwenen. Diep van binnen kookte hij natuurlijk van woede..
Het schijnt dat er die avond in een flatje ergens aan de Maasboulevard in Maastricht een knallende ruzie is geweest. Het gerucht gaat dat er minstens zes vazen zijn gesneuveld. Zo krijgt de Sint Servaasbrug een wel heel nieuwe betekenis. Volgens Winston Gerstanowitz konden ze er tot op het Vrijthof van meegenieten. Vrijthof, ook weer zo'n toepasselijke naam.
Ook voor Daphne Deckers kwam de hele affaire rond haar hartsvriendin Albert Verlinde hard aan. In haar wekelijkse column in de Telegraaf schreef ze: 'Het voelt alsof er een tennisbal door mijn neusgat wordt geperst.'
Bram Moszkowitcz en Leon de Winter gaan er geheid een boek over schrijven en Geer en Goor organiseren een benefietavond voor de slachtoffertjes van Maastricht.

avatar van psyche
psyche (crew)
the Cheshire cat schreef:

2013, het jaar dat de rioolrat


Cat op jacht ...
Ondertussen heb jij in 2013 waardig twee poezenboeken tot je genomen
Heb je nog plannen voor 2014?

avatar van Finn
1. Ruta Sepetys - Schaduwliefde
2. Karen Maitland - Het Gezelschap van Leugenaars
3. Tonke Dragt - Brief voor de koning
4. Karen Maitland - De uilendoders
5. Jerzy KosiƄski - The Painted Bird
6. Roald Dahl - Danny The Champion Of The World
7. Lawrence Hill - Het negerboek
8. Henning Mankell - De terugkeer van de dansleraar
9. Elie Wiesel - Nacht
10. Arnaldur Indriðason - Verdwijnpunt

avatar van the Cheshire cat
psyche schreef:
Cat op jacht ...
Ondertussen heb jij in 2013 waardig twee poezenboeken tot je genomen
Heb je nog plannen voor 2014?


Pff, daar vraag je me wat. Meer boeken lezen en meer Dickens

Geen titels uit 2013 gelezen, maar wel het nodige toegevoegd.
Will Berthold heeft 10 stemmen - dat streven is bereikt.
Uitstekend aankoopbeleid dat in 2014 voortgezet wordt; het is me niet in de bol geslagen, maar Bol blijkt een uitstekende leverancier met de nodige koopjes.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Gelezen in 2013

2013 was een goed leesjaar want ik heb 46 boeken gelezen en als ik in oktober/november niet zo'n inzinking had gehad, zou ik waarschijnlijk de 50 boeken hebben gehaald, maar laat ik niet klagen want 46 vind ik een mooi aantal. Eerlijkheidshalve moet ik hierbij opmerken dat 11 van die gelezen boeken de Grijze Jager en Broederband series van John Flanagan waren. Dit omdat mijn buurjongen van 10 ze me leende! Leuk zo'n leesproject met een super-enthousiaste beginnende lezer!

Op literair gebied heb ik drie boeken gelezen die met kop en schouders boven de rest uitstaken, deze boeken kregen een 4,5 van me: Michail Boelgakov – De Meester en Margarita (een voornemen voor 2013 dat wel uitkwam en da's maar goed ook want het is een fantastisch boek), Giorgio Bassani - De Tuin van de Finzi-Contini's (prachtige weemoedig verhaal) en Kurt Vonnegut - Galapagos (een toekomstfantasie van hoog niveau vooral ook door de wrange humor van Vonnegut). Deze kopgroep werd gevolgd door zeven 4-punters: Carlos Ruiz Zafón – De Gevangene van de Hemel, Jenny Erpenbeck – Huishouden, Pio Baroja – De Dolende Dame, Anita Brookner – Family and Friends, Kurban Said – Ali en Nino, en ook twee Nederlandse boeken te weten Marion Bloem – Een Meisje van Honderd (prachtige familiesaga van een on-Nederlands niveau en m.i. het beste dat Bloem ooit heeft geschreven) en Geert Mak – Reizen zonder John (vertrouwde kwaliteit van Mak).

Afgezien van de Flanaganboeken was 2013 een goed jaar voor sf/fantasy met acht boeken, vier daarvan kregen een beoordeling van 4 punten, allemaal werken van oude meesters: Brian Aldiss – Helliconia Lente, geen gemakkelijke kost maar wat een verbeeldingskracht; Jack Vance – Lyonesse I: De Tuin van Suldrun & Lyonesse II: De Groene Parel, niet het beste werk van de meester maar desalniettemin van hoog niveau (het derde deel heb ik ook gelezen maar dat vond ik minder); Terry Pratchett – De Vrijgemaakte Ortjes, wederom een hilarisch werk van deze unieke schrijver.

Wat betreft de voornemens voor 2013, daar is - zoals ik al verwachtte - weinig van terecht gekomen. Zoals gezegd De Meester en Margarita gelezen maar wat betreft de De Toverberg van Thomas Mann zit ik in hetzelfde schuitje als Psyche, dus dat moet in 2014 goed komen. En aan het Woud der Verwachting van Hella Haasse ben ik helaas niet toegekomen. Wel is het me gelukt alle kwartaalboeken te lezen!

Voornemens voor 2014

Wat neem ik me voor? De Toverberg weer oppakken en uitlezen is prioriteit nummer 1. Prioriteit nr. 2 betreft Wolf Solent van John Cowper Powys, waar ik in het verleden wel eens aan begonnen ben maar nooit uitgelezen heb, dat moet er maar dit jaar van komen! En ten derde wil ik Catch-22 van Joseph Heller eindelijk eens lezen. Verder wil ik weer alle kwartaalboeken lezen. Omdat ik tegenwoordig een e-reader en een flinke hoeveelheid ebooks heb, kan ik vaker als het ware à la minute een bepaald boek lezen zonder daarvoor naar de winkel of bieb te moeten gaan om daar te constateren dat het out of print of uitgeleend is; bijvoorbeeld veel oudere sf en fantasy. Tenslotte wil ik wat meer nieuwe - zeg maar contemporaine - boeken lezen en zal dan ook liv's topic dienaangaande scherp in de gaten houden.

avatar van Rudi S
Ik heb afgelopen jaar zo’n 30 boeken gelezen.
Ik heb ook best veel recente boeken gelezen (Nederlandse uitgave), zeg maar 2012 / 2013.
Een paar erg mooie boeken gelezen en alle boeken waar ik aan begonnen ben heb ik uitgelezen.
Eigenlijk het enige boek waar ik moeite had om door te komen was, Neil Young - Waging Heavy Peace, dit werd veroorzaakt door allerlei technische verhandelingen over opname techniek en auto’s.
De boeken van Knausgard en John Williams vond ik zelfs geweldig (zijn eigenlijk top 10 materiaal).
Hier een greep uit de recente verschenen boeken in een Nederlandse vertaling.

Karl Ove Knausgard –Vader 5
John Williams - Stoner 5
Katl Ove Knausgard – Liefde 5
A.F.Th. van der Heijden – De Helleveeg 4,5
Khaled Hosseini - En uit de Bergen Kwam de Echo 4,5
Tommy Wieringa - Dit Zijn de Namen 4
Dimitri Verhulst – De Laatkomer 4
Arnaldur Indriðason - Schemerspel 4
Bert Wagendorp - Ventoux 4
Dan Brown - Inferno 3,5
Butcher Crossing van Williams ben ik nu aan het lezen en Nacht van Knausgard heb ik even geleden al gekocht, staat dus nog in de wachtrij.
Opvallend vond ik trouwens dat bv de boeken van Knausgard en Williams in de Nederlandse vertaling de mooiste omslag hadden.

avatar van psyche
psyche (crew)
Halley23 schreef:
Gelezen in 2013

Wat betreft de voornemens voor 2013, daar is - zoals ik al verwachtte - weinig van terecht gekomen. Zoals gezegd De Meester en Margarita gelezen maar wat betreft de De Toverberg van Thomas Mann zit ik in hetzelfde schuitje als Psyche, dus dat moet in 2014 goed komen. En aan het Woud der Verwachting van Hella Haasse ben ik helaas niet toegekomen. Wel is het me gelukt alle kwartaalboeken te lezen!


Toch een mooie lijst in 2013, hoor! Sommige titels heb dank zij jou ook met plezier gelezen.

Het Woud der Verwachting is voor 2014 een aanrader.

Ondertussen gaan we die berg gewoon bedwingen dit jaar.

Halley23 schreef:
Tenslotte wil ik wat meer nieuwe - zeg maar contemporaine - boeken lezen en zal dan ook liv's topic dienaangaande scherp in de gaten houden.


Ja, Liv hou ik ook in de gaten. Zo meteen ga ik Lelystad ophalen ...
Van Casteren is haar ontdekking van het jaar. lekker ontspannend, vind ik.
Maar het meest heb ik toch genoten van haar tip Lonesome Dove

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
psyche schreef:


Ondertussen gaan we die berg gewoon bedwingen dit jaar.


Zo is het maar net!

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Halley23 schreef:
(quote)


Zo is het maar net!


En daarna moeten jullie deze gaan doen:

Kuifje

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Goeie tip Peter, ga ik in ieder geval doen!

avatar van liv2
PeterW schreef:
(quote)


En daarna moeten jullie deze gaan doen:

Kuifje


Dat dat bestaat En de laagste beoordeling aller tijden, gaat op mijn lijst, echt waar! Het is zo een beetje als bij B-movies, waar je de draden waaraan de monsters hangen kan zien, ook altijd geweldig natuurlijk

avatar van PeterW
PeterW (crew)
liv2 schreef:
(quote)


Dat dat bestaat En de laagste beoordeling aller tijden, gaat op mijn lijst, echt waar! Het is zo een beetje als bij B-movies, waar je de draden waaraan de monstres hangen kan zien, ook altijd geweldig natuurlijk


Het heeft ervoor gezorgd dat ik De Toverberg links laat liggen.

avatar van mjk87
PeterW schreef:
(quote)


En daarna moeten jullie deze gaan doen:

Kuifje


Geinig. Sowieso, een cover met La Danse van Matisse op de achtergrond doet het altijd goed bij mij.

avatar van psyche
psyche (crew)
PeterW schreef:


En daarna moeten jullie deze gaan doen:

Kuifje



avatar van Bassievrucht
In 2013 heb ik 55 boeken gelezen.

Het jaar brak goed aan door het lezen van een titel waar ik 4.5 sterren voor gaf. Die waardering zou ik nog vier keer uitdelen. In willekeurige volgorde:

Stoner van John Williams
Stern van Thomas Heerma van Voss
De Meester en Margarita van Michail Boelgakov
The Music Of Chance van Paul Auster
De Verborgen Geschiedenis van Donna Tartt.

Hier tegenover staan zes romans die ik met 2.5 sterren beoordeelde. Als ik aan sommige van die titels terugdenk, dan schiet mij vrijwel niets te binnen, laat staan iets positiefs - wat ook geldt voor sommige 3-sterren-beoordelingen: ik zou dus best wat kritischer mogen zijn.

Opvallend: ik las 18 Nederlandstalige romans die in 2013 verschenen zijn.

Ook opvallend, de klassiekers vielen mij tegen:
Een dikke vette ja voor: Hemingways The old man and the sea & Tartts De verborgen geschiedenis.
Maar waar ik weinig tot geen plezier aan beleefd heb, en waar ik weinig in zag: Brouwers' Bezonken Rood, Dostojevski's Misdaad en Straf, Céline's Reis naar het einde van de nacht & Márai's Gloed

Oh ja, de top-tien. Ik hou wel van lijstjes, maar minder van ranglijsten. Van de vijf 4.5-sterren weet ik geen beste aan te wijzen, maar hieronder nog een lijstje met persoonlijke aanraders - en die allemaal vier sterren van mij kregen.

Kartonnen dozen - Tom Lanoye
de Nacht van Lolita - Rob Waumans
Off season - Jack Ketchum
Ventoux - Bert Wagendorp
Clausewitz - Joost de Vries
Moon palace - Paul Auster
Zalig uiteinde - Viktor Frölke
het Been in de IJssel - Joris van Casteren
a Visit from the goon squad - Jeniffer Egan
the Body of Jonah Boyd - David Leavitt
the Rum Diary - Hunter S. Thompson
Luchtvissers - Gerwin van der Werf

Leesvoornemens? Daar doe ik niet aan. Ik laat het actuele aanbod op mij afkomen en zal ongetwijfeld een aantal klassiekers oppakken - en Boekmeter zal daar waarschijnlijk weer een mooie rol in spelen.

avatar van Arkan
Ik heb in 37 boeken gelezen in 2013, wat voor mij heel erg veel is.

Mijn grootste ontdekking was eigenlijk René Appel van wie ik het eerste boek heb gelezen, maar zeker niet het laatste.

Vijf sterren :
Mijn hart op slot - Anna MacPartlin
Christine - Stephen King

Vier en een halve ster :
Schone handen - René Appel
Bloemen op zolder - Virginia C. Andrews
Wat denk je wel - Anna Dunlop
Hades - Alexandra Ardornetto

De grootste tegenvallers :
Midzomernacht - Asa Larsson 2 sterren
Schijnoffer - Arne Dahl 2 sterren


Mijn voornemen voor 2014 : proberen om toch weer enkele leuke boeken te lezen, en hopelijk worden het er meer dan vorig jaar.

avatar van Pythia
Wat hebben jullie weer een massa interessante boeken gelezen in 2013, daar kan ik royaal uit putten voor 2014.

In 2013 was voor mij de kwaliteit van het gelezene gelukkig beter dan de kwantiteit, want ik bleef steken op 30.
Het meest bijzonder vond ik
Driemaal bij Dageraad - Alessandro Baricco
Train Dreams - Denis Johnson
Battleborn - Claire Vaye Watkins
San Manuel Bueno, Heilige en Martelaar - Miguel de Unamuno

Eindelijk heb ik Het Fregatschip Johanna Maria gelezen van Arthur van Schendel en
Gevecht tegen het Zuur van Johnny van Doorn, die al heel lang op een virtuele lijst stonden.

Ik wil ook Stern niet onvermeld laten van (een beetje onze eigen) Thomas Heerma van Voss.

Het is een beetje laat voor nieuwjaarswensen, maar ik hoop dat jullie allemaal een prima jaar zullen hebben.

avatar van Bassievrucht
Ah, wacht! Ik heb toch een aantal voornemens voor 2014. Ik wil graag lezen:
Iets van Barrico
De Wand
Voormalig kwartaalboek De tuin van de Finzi-Contini's
Maar vooral: het vuistdikke Shantaram

Gast
geplaatst: vandaag om 09:21 uur

geplaatst: vandaag om 09:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.