menu

De Site / Gebruikers / Boekjaar 2012 en leesvoornemens 2013

zoeken in:
avatar van eRCee
Nou, daar is 'ie dan, het jaarlijstjestopic van Boekmeter. Welke boeken heb je gelezen en waarom. Wat zijn je ontdekkingen van dit jaar. En hoe ga je het volgend jaar aanpakken.

Ter herinnering hier het topic van vorig jaar.

avatar van eRCee
Voor mij was het een uitstekend leesjaar, met 48 gelezen boeken en zeven keer een waardering van 4 sterren of hoger. Het waren vooral de bekende namen die bevestigden, een echte ontdekking heb ik niet gedaan.

Mijn voornemens voor afgelopen jaar zijn slechts half uitgekomen. Het is me met name niet gelukt om dit jaar m'n leesproject tot een goed einde te brengen; ik strandde vroegtijdig in de legendarische duizend-en-één-nacht. Ook heb ik op het gebied van non-fictie The shock doctrine niet gelezen terwijl ik me dat wel had voorgenomen (nochtans twee keer in de bieb gezocht, beide keren uitgeleend...).
Aan de andere kant heb ik wel weer een jaarlijkse Saramago kunnen afvinken, en hetzelfde geldt voor de nieuwe traditie van een jaarlijkse Kundera. Daarnaast opnieuw de volledige score gehaald qua kwartaalboeken.

Nou, hieronder dan maar mijn top-10 van het afgelopen jaar:

(. 4,5* - Liefde in tijden van cholera - Gabriel Garcia Marquez, herlezing, maar )
01. 4* - Van de koele meren des doods - Frederik van Eeden.
02. 4* - De Katalinstraat - Magda Szabo.
03. 4* - Atonement - Ian McEwan.
04. 4* - De oorlog van het einde van de wereld - Maria Vargas Llosa.
05. 4* - Mrs. Dalloway - Virginia Woolf.
06. 4* - Meningen van een clown - Heinrich Boll.
07. 3,5* - Memoriaal van het klooster - Jose Saramago.
08. 3,5* - De held van onze tijd - Lermontov.
09. 3,5* - Jeugdjaren - Leo N. Tolstoj.
10. 3,5* - Nachttrein naar Lissabon - Pascal Mercier.

Verder nog een speciale vermelding voor een boek dat ik geen sterren geef, omdat het geen roman is, maar die wel bij de beste boeken van het leesjaar hoort: De kunst van de roman van Milan Kundera.

Dan de voornemens. The shock doctrine lezen dus. Als leesproject kies ik voor Thomas Manns De toverberg (in nieuwe vertaling). Verder zullen we wel zien.

avatar van mjk87
eRCee En The Shock-Doctrine is prima, blijft ook goed, beter dan No Logo in ieder geval. Ook prima in het engels te lezen en vast ergens voor een tientje dan te vinden.

Een 60-tal boeken gelezen dit jaar. Ik had vorig jaar geen vooruitblik, dus kan daar niet op reageren. Mijn leeslijst bestaat uit voornamelijk romans, af en toe wat economisch, een aantal bundels van columns, één gedichtenbundel en één gesigneerd boek Uit 2012 zelf een twaalftal werken. Wel zitten er een aantal zwaargewichten tussen als Atlas Shrugged (1450 pagina's), The Stand (1200 pagina's), Empire Falls (600), Buddenbrooks (650). In 2011 had ik 34 boeken gelezen zonder 5*, dat is nu dus wel beter. Eenmaal de topscore, 3 maal 4,5* en nog eens 10 maal 4*.

Top 10
01. 5,0*- Buddenbrooks: Verfall einer Familie - Thomas Mann
02. 4,5*- Le Città Invisibili - Italo Calvino
03. 4,5*- Ottsy i Deti - Ivan Toergenjev
04. 4,5*- Reizen zonder John. Amerika 1960-2010 - Geert Mak
05. 4,0*- Empire Falls - Richard Russo
06. 4,0*- The Stand - Stephen King
07. 4,0*- Lichaja Bolest - Ivan Gontsjarov
08. 4,0*- Dit Zijn de Namen - Tommy Wieringa
09. 4,0*- Tsveti Zapozdalje - Anton Tsjechov
10. 4,0*- Huid en Haar - Arnon Grunberg

Net niet in de top 10 maar wel 4*.
- Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke - Rainer Maria Rilke
- De Intrede van Christus in Brussel - Dimitri Verhulst
- Ja / Nee - Renske de Greef en Jan Hoek
- Godverdomse Dagen op een Godverdomse Bol - Dimitri Verhulst

Grootste teleurstellingen:
Drie stuks. VSV van De Winter. Meestal is hij nog wel vermakelijk, maar zelfs dat aspect werd node gemist in dit wanproduct. Ook Reis naar het Eind van de Nacht was niets. Daar ben ik na 115 bladzijden mee gestopt. Ten slotte de laatste twee delen van The Lord of the Rings, wat een saai slecht geschreven stuk prut was dat eigenlijk. The Fellowship was nog vermakelijk en had iets verrassend, die beide andere delen niet meer.

Voornemens voor 2013
Ik wil zeker weer 50 boeken halen. Daarnaast De Toverberg van Mann (oude vertaling die hier nog geduldig staat te wachten), Die Welt von Gestern van Zweig, Du Cote de Chez Swann van Proust, Besy van Dostojevski. En Anna Karenina wil ik graag weer eens herlezen. Ook wil ik meer Engelstalig lezen. Heb daar nog genoeg van liggen als 1984, Catcher in the Rye, Laughter in the Dark. Verder ook wel wat uit productiejaar 2013, maar zal daar wel op selecteren. Vond het dit jaar ook maar magertjes, al dat nieuwe werk. En wellicht maar eens meedoen aan de kwartaalboeken, op de een of andere manier ken ik die topic wel maar doe er niets mee.

Lanchals
mjk87 schreef: Du Cote de Chez Swann


Dat wordt een prachtige leeservaring, mjk87!

Het was door dit boek dat ik de smaak te pakken kreeg!

avatar van liv2
Toch wel 33 boeken gelezen dit jaar, wat best veel is voor mijn doen.


1. Just Kids : Patti Smith: vanwege de intensiteit, de mooie taal en het weergeven van wat het betekent 'gaan voor je kunst'


2.Lonesome Dove: L. Mc Murtry: Vanwege een epos, goed voor dagen leesplezier en het feit dat een schrijver me zo kon meevoeren in zijn wereld. Gelezen in een moeilijke periode en dankbaar voor wat een schrijver zijn lezer kan bieden nl. verstrooiing waardoor je relativeert. Als ik eraan terugdenk, een fantastische reis, bedankt McMurtry voor je boek


3.Het Kabinet van de Familie Staal: Yolande Enthius: Vanwege het wondermooie beschrijven van pure ellende


4.The Absolutist: J. Boyne: Beklijvend zonder meer.



5. The Sisters Brothers: Dewitt: Vanwege pure ontspanning op het hoogste niveau .De uitdrukking: 'lekker lezen' en je amuseren. Dit boek voldeed hieraan.


En ook genoten van:

6.Disgrace:J. Coetzee:

7.A Hologram for the King: D. Eggers

8.Visit from the Goon Squad:J. Egan

9.Het Voorseizoen: D. Pefko

10.Wolf Hall: H. Mantel

Lukk0
Ik heb dit jaar 37 boeken gelezen, dat heb ik niet meer gehaald sinds ik me in de vierde klas van het vwo door een bibliotheek fantasy gewerkt heb. Verschil met vorige jaren is vooral dat ik nu veel beter weet wat ik zoek in een boek, en daarom, al zeg ik het zelf, een stuk beter heb kunnen selecteren. Uit 2012 zelf heb ik maar één boek gelezen, Niemand in de Stad van Philip Huff, en die was niet slecht, maar ik ben er ook niet erg enthousiast over. Over deze top 5 ben ik dat zeer zeker wel, ik heb dit jaar een aantal absolute favorieten ontdekt.

01. 5,0* - Voyage au Bout de la Nuit - Louis-Ferdinand Céline
02. 4,5* - Catch-22 - Joseph Heller
03. 4,5* - Nooit Meer Slapen - Willem Frederik Hermans
04. 4,5* - Cien Años de Soledad - Gabriel García Márquez
05. 4,5* - Revolutionary Road - Richard Yates

Het komende jaar ben ik van plan om over de kaap van de veertig boeken te geraken. Bovenaan mijn leeslijst staan Lonesome Dove van Larry McMurtry, The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry van Rachel Joyce en Bring Up the Bodies van Hilary Mantel, en ik wil eindelijk eens aan de Metamorphosen van Ovidius beginnen.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
In 2012 heb ik in totaal 30 boeken gelezen en daar ben ik redelijk tevreden over. Dit aantal zal ik ook weer in 2013 trachten te halen. Liefst meer natuurlijk...

De Nederlanders (sorry dit jaar geen Belgen):
De Vrouw met de Parasol - A. Alberts: Een van mijn favoriete Nederlandse schrijvers en dit is weer een pareltje...
Het Psalmenoproer - Maarten 't Hart: Zoals elk jaar weer een 't Hart gelezen, prima boek.
Extra Tijd - A.H.J. Dautzenberg: Is me goed bevallen.
De Pupil - Harry Mulisch: Mulisch blijft een moeilijke schrijver voor me, vaak teleurstellend zo ook dit boek.
Moresnet - Joachim Piscator: Een niemendalletje.

De Duitsers:
Die Wand / De Wand - Marlen Haushofer: een fenomenale Robinsonade, fascinerend en beklemmend tot op het einde; mijn hoogtepunt van het jaar. Ook van Haushofer Wir Töten Stella / Wij Doden Stella. Beklemmend haast claustrofobisch boek.
Unruhige Nacht / Nacht Vol Onrust - Albrecht Goes: Klein meesterwerk.
Das Ausgestellte Kind. Mit Familie Mozart Unterwegs - Peter Härtling: weer gelukt om een boek in het Duits te lezen, prachtig boekje.
Halbschatten / Halfschaduw - Uwe Timm: Mooi en moeilijk, mixed feelings over deze Timm.

De Fransen:
Accident Nocturne / Nachtelijk Ongeval & L'Horizon / De Horizon - Patrick Modiano: Modiano is en blijft een van mijn lievelingsschrijvers, eigenlijk verteld Modiano steeds hetzelfde verhaal maar elke keer weer anders.
Vieille France / Het Oude Frankrijk- Roger Martin du Gard: Smaakt naar meer...
Le Soleil des Mourants / De Zon van de Stervenden - Jean-Claude Izzo. Mooi, soms hartverscheurend en confronterend boek.
Courir / Hardlopen - Jean Echenoz: Na Ravel mijn tweede Echenoz, ogenschijnlijk simpel maar o zo gecondenseerd en haast achteloos geschreven.

De ''rest'':
Casa d'Altri / Andermans Huis- Silvio D'Arzo. Prachtig...
L'Angelo di Avrigue / De Engel van Avrigue - Francesco Biamonti: Mooi boek, beviel me beter dan diens Vento Largo / Waaierwind

Ragnarok: The End of the Gods - A.S. Byatt: Fascinerende mengvorm van autobiografie en mythologie.
Bright's Passage / De Wonderjaren van Henry Bright - Josh Ritter: Tegenvaller.

Bilangan Fu / Het Getal Fu - Ayu Utami: Prachtboek: Zeer complex en diepgravend maar toch met vaart geschreven.
Bukan Pasarmalam / Een Koude Kermis - Pramoedya Ananta Toer: Een van Toer's eerste boeken en eigenlijk een van zijn betere (waarschijnlijk omdat hij het kort houdt!).

Hunden / De Hond - Kerstin Ekman: ik ben niet echt een liefhebber van 'dieren' boeken maar dit werkje mag er zijn.
O Vendedor de Passados / De Handelaar in Verledens - José Eduardo Agualusa: Het enige kwartaalboek dat ik heb gelezen, klein maar fijn.
La Contadora de Películas / De Filmvertelster - Hernán Riviere Letelier: Leuk maar ook niet meer dan dat.

Fantasy:
A Game of Thrones / Het Spel der Tronen - George R.R. Martin: Meesterlijk, de beste fantasy die ik in jaren heb gelezen...
Kradushchiisia v Teni / De Vloek van de Schaduw - Alexey Pehov: Erg goed, ga zeker het vervolg lezen

Non-fictie:
Rome / De Zeven Levens van Rome - Robert Hughes: Heel goed ondanks bepaalde tekortkomingen hier en daar.
Terug in Rome - Rosita Steenbeek: Minder...
Een Man van Drie Levens. Biografie van Diplomaat, Schrijver, Geleerde Robert van Gulik - C.D. Barkman en H. de Vries-Van der Hoeven: Of hoe over zo'n interessant en intrigerend figuur zo'n matige biografie kan worden geschreven.

Mijn top vier voor 2012 ziet er zo uit:
De Wand – Marlen Haushofer
De Vrouw met de Parasol – A. Alberts
Andermans Huis – Silvio D'Arzo
A Game of Thrones – George R.R. Martin

Wat betreft voornemens voor 2013, zoals al een eerder gesteld, ben ik daar niet goed in, maar vooruit... Sowieso staat A Clash of Kings van Martin op mijn 'to read' lijst. Verder wil ik eindelijk eens Boelgakow's De Meester en Margarita lezen, alsook De Toverberg van Mann en tenslotte Het Woud der Verwachting van Hella Haasse (dat al jaren op de plank staat te wachten). Aansluitend aan laatstgenoemd werk wil ik in 2013 weer wat meer historische boeken lezen – we zullen zien... Hoe dan ook staat weer een boek van Maarten 't Hart gepland en ook een Modiano; met beide schrijvers kan ik nog een tijdje vooruit. Tenslotte wil ik proberen de kwartaalboeken te lezen; ik heb in ieder geval De onwaarschijnlijke reis al bij de bieb gereserveerd

Ik wens iedereen veel leesplezier in het nieuwe jaar!

avatar van centurion81
Voor mij was het een wat matig boekjaar met slechts 18 titels....Topper was Terug tot Ina Damman, dieptepunt Henk, Ingrid en Alexander van Alexander Pechtold. Ontdekking was de weergaloze humor van Gogol en daarnaast John Grisham, zo'n grote naam waarvan ik altijd dacht dat het niks voorstelde maar waarvan de twee door mij gelezen boeken toch erg het lezen waard waren.

Een top 10 dan:

1. Terug tot Ina Damman - Simon Vestdijk
2. De Mantel - Nikolaj Gogol
3. Dagboek van een gek - Nikolaj Gogol
4. De Straatvechter - John Grisham
5. A Game of Thrones - George RR Martin
6. 1984 - George Orwell
7. De Metamorfose - Franz Kafka
8. Naar de overkant van de Nacht - Jan van Mersbergen
9. The Art of Fielding - Chad Harbach
10. The World According to Garp - John Irving

Ook ik ben van plan komend jaar de kwartaalboeken te gaan lezen, weer wat uit het oeuvre van Stephen King te lezen en om weer wat van de Russische grote schrijvers te gaan lezen.

avatar van mjk87
Genoeg die aan de kwartaalboeken willen meedoen en die De Toverberg willen lezen. 1+1=2 lijkt me.

avatar van Pythia
Het is wel ietsje meer dan 300 bladzijden. Dat maakt De Toverberg misschien meer geschikt voor een gezamenlijk leesproject?

avatar van eRCee
Halley23 schreef:
In 2012 heb ik in totaal 30 boeken gelezen en daar ben ik redelijk tevreden over. Dit aantal zal ik ook weer in 2013 trachten te halen. Liefst meer natuurlijk...

Een mooi overzicht Halley, maar wat ik niet begrijp is hoe jij met 2000 stemmen in totaal dan in een jaar 'slechts' 30 boeken doorwerkt. Of las je vroeger meer?

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Valt eigenlijk wel het mee eRCee. Als je naar het aantal stemmen kijkt en je deelt dat door - laten we zeggen - 42 leesjaren (ik ben nu 56) kom je op een gemiddelde van rond de 50 boeken per jaar uit. Waarbij ik moet opmerken dat ik inderdaad vroeger veel meer las. Tegenwoordig slokt m.n. mijn werk erg veel tijd op - waarvoor ik trouwens ook heel wat aflees maar dan allerlei artikelen en rapporten. Dus eigenlijk zijn die 30 boeken louter de oogst van wat je 'recreatief' lezen zou kunnen noemen.

avatar van dutch2.0
Mijn leesjaar (stuk of 30 boeken) in 3 delen

1) Oude bekenden
Zoals ik elders al opmerkte, kwamen dit jaar veel van mijn favoriete schrijvers uit met een nieuw boek. McEwan, Barnes, Jacobson, Lodge, Marias, etc. Geen van die schrijvers wist echt te verrassen. Barnes, Lodge en Marias kwamen met vertrouwde kwaliteit, McEwan had wat goed te maken (en deed dat ook) na het tamelijk rampzalige Solar en Jacobson moest na het winnen van de Booker Prize de hoge verwachtinge waarmaken (en zakte hard door het ijs). Winnaar van het stel was Hilary Mantel, sinds kort ook een favoriet, die met een overtuigend vervolg op Wolf Hall kwam. Die Booker Prize is zonder twijfel verdiend.

2) Oeuvres, oeuvres, oeuvres
Als enthousiast oeuvre-vreter heb ik me dit jaar gestort op 3 schrijvers. Ik ben verder gegaan met het vrolijke oeuvre van Howard Jacobson. Nog 1 boek te gaan, dan zit het erop. Verder heb ik de volledige cyclus 'Tales of the City' van Armistead Maupin gelezen. De vrolijke, weirde en soapy kroniek van het leven in San Francisco, tussen 1970 en nu. Van de onbezonnen jaren 70, tot de in AIDS-ellende gedrenkte jaren 80 tot de crisisjaren van nu. De omgeving blijft hetzelfde, de personages zijn ook steeds dezelfde, en toch verandert er van alles. Het laatste oeuvre waaraan ik ben begonnen, is het in omvang bescheiden maar kwalitatief superieure werk van Giorgio Bassani. Inmiddels ben ik een verhalenbundel en 3 romans ver; binnenkort zal ik eens wat bij die boeken schrijven. Helaas nog maar 1 roman en 1 verhalenbundel te gaan.

3) En de winnaar is...
Het enige vijfsterrenboek van dit jaar is de fenomenale western Doc van het Amerikaans fenomeen Mary Doria Russell. Een literaire western, geen genrevertelling met postmoderne knipogen, maar een geloofwaardige beschrijving van het Wilde Westen, compleet met kroeggevechten, paardenraces en veel, heel veel gedenkwaardige karakters. Qua stemming komt hij nog het dichtst in de buurt bij een film als ' The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford', ook al zo'n meesterwerk. Voor zover ik weet is Doc niet vertaald, en dat is een bloody disgrace.

Voor volgend jaar staan drie boeken van Penelope Fitzgerald op het programma, een van de schrijvers die Julian Barnes tipt in zijn essaybundel Through the Window. Verder ga ik me iets meer op non-fictie storten, met als hoofdmoot filosofie, religie, geschiedenis en biografie. Om te beginnen een kloek boek van 700 pagina over opkomst en ondergang van Pruisen. Ik heb er zin in!

avatar van Pythia
Mooi verzorgd topic, eRCee, met een fijn linkje naar vorig jaar.

Met 32 voor mij nieuwe schrijvers was 2012 een prima jaar (in 2011 waren het er 23).
Ik heb eindelijk Lolita, Ulysses en The Great Gatsby gelezen.
Mijn top tien van een totaal van vijftig ziet er ongeveer zo uit:

1. The Sisters Brothers - Patrick deWitt
2. Der Mensch Erscheint im Holozän - Max Frisch
3. Mrs. Dalloway - Virginia Woolf
4. The Scarlet Plague - Jack London
5. Naar de Overkant van de Nacht - Jan van Mersbergen
6. Katalin Utca - Magda Szabó (De Katalinstraat)
7. Of Mice and Men - John Steinbeck
8. Casa d'Altri - Silvio D'Arzo (Andermans huis)
9. The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald
10. Der Schimmelreiter - Theodor Storm

In 2013 wil ik in ieder geval De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry lezen en voorts nog meer mij onbekende schrijvers. Zoals dutch2.0 constateerde weten oude bekenden zelden te verrassen maar leveren ze vaak vertrouwde kwaliteit. Dat is ook fijn, maar ik denk dat ik nog veel te ontdekken heb.

Ik wens jullie allemaal een heel voorspoedig 2013 met voldoende (maar niet te veel) tijd om veel prachtigs te lezen.

avatar van Jakob
Een fantastisch 2013 gewenst!
Ik heb in 2012 39 titels gelezen, maar daar zitten er 8 of zo van Poe tussen en ook heel wat lichte boeken. Ongeveer 20 echte boeken zeg maar, zonder Poe en zo. Ik ben dus best tevreden. Het beste boek dit jaar was met voorsprong 'The Age of Innocence' gevolgd door 'Het Achterhuis'. Jammer genoeg heb ik de laatste 2 maanden maar 3 boeken gelezen, en 2 daarvan waren voor school.

Voornemens ga ik niet echt maken, want ik kom ze toch nooit na. Ik ga proberen veel meer boeken in het Engels te lezen en gewoon elke dag een beetje te lezen, want ik vrees dat 2013 nog veel drukker gaat worden dan 2012.
Maar toch enkele titels die ik dit jaar zeker wil lezen:
'Ilias' en hier kan ik meteen mee beginnen want ik moet hem voor school lezen.
'De Bello Gallico'
'De Sfinx' van Paul Claes: het gaat over een periode en streek die me heel erg interesseren.

Lanchals
Iedereen een gelukkig nieuwjaar!

Mijn leesjaar 2012 (vooral veel klassiekers doorgespit)

"De kleine Prins" - Antoine de Saint-Exupéry
"De kant van Swann" - Marcel Proust
"Lolita" - Vladimir Nabokov
"Naar de vuurtoren" - Virginia Woolf
"De naam van de roos" - Umberto Eco
"Gullivers reizen" - Jonathan Swift
"Molloy" - Samuel Beckett
"Is dit een mens?" - Primo Levi
"Het proces" - Franz Kafka

"Het proces" is me het minste bevallen. Het basisidee vond ik super en door de vele loftuitingen aan Kafka's adres, hier op de site, ben ik vol enthousiasme aan dit boek begonnen; maar al gauw bleek dat dit boek echter niet voor mij was weggelegd. In tegenstelling tot vele andere boeken, was dit een boek waarbij ik echt wel weinig leesplezier ervoer.

De schrijvers die me het meeste lagen, bleken Proust en Swift te zijn.
Proust door zijn dromerige, bijna dichterlijke manier van schrijven; hoe hij je meevoert door zijn gedachten is iets dat ik bij (zo goed als) geen enkele andere schrijver heb ervaren. Wanneer je hierin begint te lezen, vergeet je even wie je bent, waar je bent, en drijf je mee met zijn woorden als een lelieblad op de stroom.
Verder het cynisme, de intelligentie, de meedogenloosheid en de humor waarmee Swift zijn Engeland beschrijft. Nooit kijk je nog op dezelfde manier tegen een mens (en dus ook tegen jezelf) aan, wanneer je dit werk hebt gelezen.

Mijn leesvoornemens voor het nieuwe jaar:

"Mevrouw Dalloway" - Virginia Woolf
"Honger" - Knut Hamsun
"De avonturen van Alice in Wonderland/Spiegelland" - Lewis Caroll
... en de rest zien we wel!

avatar van thomzi50
Jaren geleden ben ik al tot de conclusie gekomen dat de literatuur voor mij een doolhof is waarin ik me niet wil toeleggen op één specifiek aspect, één taal, één genre, één stroming, één tijdsvak, maar waarin ik juist van alle elementen iets wil meekrijgen.

Dit jaar me dus niet verdiept in een bepaald onderwerp of een tijd of wat dan ook, maar van alles kriskras door elkaar gelezen. Nieuwe stemmen, stemmen van decennia geleden, binnenlands, buitenlands - en veel moois ontdekt. Sommige ook dankzij deze site, waar ik al jaren graag kom.

Op een rijtje:
Grote Wereld, De - Arthur Japin (2006) - 2,0*
Meneer Sadek en de Anderen - Kaweh Modiri - 2,0*

Liefdeleven - Marcellus Emants - 2,5*
Meesterstuk, Het - Anna Enquist - 2,5*
Wilde Getallen - Philibert Schogt - 2,5*
Leven uit een Dag, Het - A.F.Th. van der Heijden - 2,5*

Allerzielen - Cees Nooteboom - 3,0*
Ash Wednesday - Ethan Hawke - 3,0*
Boek Ont, Het - Anton Valens - 3,0*
Bekoring, De - Hans Münstermann - 3,0*
Book of Illusions, The - Paul Auster - 3,0*
Brieven aan Poseidon - Cees Nooteboom - 3,0*
Een Rijk Alleen - Niels Gerson Lohman - 3,0*
Eerst Grijs, Dan Wit, Dan Blauw - Margriet de Moor - 3,0*
Exit Ghost - Philip Roth - 3,0*
Geheim, Het - Anna Enquist - 3,0*
Heart of Darkness - Joseph Conrad - 3,0*
Kleine Filosofie van de Moord, Een - Connie Palmen - 3,0*
Laatste Liefde van Mijn Moeder, De - Dimitri Verhulst - 3,0*
Leven Is Vurrukkulluk, Het - Remco Campert - 3,0*
Man zonder Ziekte, De - Arnon Grunberg - 3,0*
Nemesis - Philip Roth - 3,0*
Niemand in de Stad - Philip Huff - 3,0*
Roem. De Zucht naar Zichtbaarheid - Arie Boomsma - 3,0*
S-1 - Bram van Stolk - 3,0*
Salvador - Henk van Straten - 3,0*
Sometime Never - Roald Dahl - 3,0*
Superduif - Esther Gerritsen - 3,0*
Thomas Rap: Een Vrijbuiter in Boeken - Dirk-Jan Arensman - 3,0*
Totta - Riikka Pulkkinen - 3,0*
Vergeten Seizoen, Het - Peter Delpeut - 3,0*
Voetnoot: Eerste Verzameling - Arnon Grunberg - 3,0*
VSV - Leon de Winter - 3,0*
What We Talk about When We Talk about Anne Frank - Nathan Englander - 3,0*
Witte Panters - Saul van Stapele - 3,0*
Witte Veder - Sanneke van Hassel - 3,0*

Bonsái - Alejandro Zambra - 3,5*
Calippo Cola - Owen Donkers - 3,5*
Devil Tree, The - Jerzy Kosinski - 3,5*
Extra Tijd - A.H.J. Dautzenberg - 3,5*
Formas de Volver a Casa - Alejandro Zambra - 3,5*
Generation X: Tales for an Accelerated Culture - Douglas Coupland - 3,5*
Ham on Rye - Charles Bukowski - 3,5*
Hokwerda's Kind - Oek de Jong - 3,5*
Houten Leeuwen en Leeuwen van Goud - Willem Frederik Hermans - 3,5*
Ik Draag Geen Helm met Vederbos - Willem Frederik Hermans - 3,5*
Leaving the Atocha Station - Ben Lerner - 3,5*
Onder het Zink: Un Abécédaire de Paris - Adriaan van Dis - 3,5*
Room - Emma Donoghue - 3,5*
Sekonden - Per Olov Enquist - 3,5*
Sense of an Ending, The - Julian Barnes - 3,5*
Specimen Days - Michael Cunningham - 3,5*
True Grit - Charles Portis - 3,5*
Vida Privada de los Árboles, La - Alejandro Zambra - 3,5*

Atonement - Ian McEwan - 4,0*
Congo. Een Geschiedenis - David Van Reybrouck - 4,0*
Naar de Overkant van de Nacht - Jan van Mersbergen - 4.0*
Painted Bird, The - Jerzy Kosinski - 4,0*
Parfums - Philippe Claudel - 4,0*

Het absolute hoogtepunt was echter Lolita - Vladimir Nabokov (4,5*), een boek dat ik denk ik het komende jaar opnieuw ter hand zal nemen. Ja, 2012 was een mooi boekjaar, alleen al omdat ik dit meesterwerk ben tegengekomen. In 2013 wil ik deze koers verder zetten: heel veel door elkaar lezen, en dan stuit ik ongetwijfeld op genoeg moois. (2013 wordt sowieso een mooi jaar voor me, aangezien ikzelf ook weer 'n boek zal publiceren, maar dat heb ik natuurlijk al gelezen ).

Tot mijn grote schrik heb ik dit jaar 94 boeken/boekjes (her)lezen, waar ook een paar romans tussen zaten waar ik onnodig lang over heb gedaan. Dit zijn (op volgorde waarin ik ze las) de topnoteringen:

Houellebecq, Michel Atomised
Polet, Sybren De cirkelbewoners
Kertész, Imre Onbepaald door het lot
Kundera, Milan Identity
Márai, Sándor Gloed
Brink, André De bidsprinkhaan
Binet, Laurent HhhH
Tanizaki, Junichiro De sleutel
Barnes, Julian Sense of an ending
Paasilinna, Arto De zelfmoordclub

Binet las ik uit in mei, daarna was de oogst dus beduidend minder. Wat aansluit bij mijn gevoel dat ik dit jaar weinig boeken heb gelezen die me écht bevielen.

Van Kundera heb ik alleen Identity genoemd omdat ik die dit jaar voor het eerst heb gelezen, daarnaast heb ik een stuk of 5 van zijn romans herlezen omdat ik er mijn scriptie over wilde schrijven.

De doelen van vorig jaar heb ik deels naar verwachting gehaald (Kundera, Polet, Proust), het lezen van meer non-fictie is aardig gelukt, het gerichter lezen ging richting Oost-Europa (dankzij Márai, Kertész, Weil is dat behoorlijk bevallen), maar het leeglezen van de plank naast m'n bed is uiteraard niet gelukt. Wegens mijn verhuizing staat dat rijtje nu ergens anders, het is inmiddels 51,5 cm lang, en er staan deels dezelfde boeken. Maar: bijna alle boeken die ik heb gekocht, geleend en gekregen zijn weggelezen. Mijn nieuwe streven van dit jaar is alleen nog boeken krijgen/kopen/lenen die ik op korte termijn wil lezen, zodat de opstapeling binnen de perken blijft.

Per land:

Nederland 44 (studie Nederlandse letterkunde, recensiewerk)
Tsjechië 11 (veel Kundera)
Rusland 8
Frankrijk 6
België 5
Amerika 3
Duitsland 2
Portugal 2
Engeland 2
Hongarije 2
Oostenrijk-Hongarije 1
Zuid-Afrika 1
Canada 1
Japan 1
Finland 1
Spanje 1

Een ander voornemen voor 2013 is (weer) een bericht plaatsen bij alle gelezen boeken, komt het herinneren en vaak ook de waardering ten goede, maar toen het er vorig jaar eenmaal een keer bij ingeschoten was heb ik het eigenlijk niet meer gedaan.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
RealTom schreef:
Tot mijn grote schrik heb ik dit jaar 94 boeken/boekjes (her)lezen



avatar van eRCee
RealTom schreef:
Een ander voornemen voor 2013 is (weer) een bericht plaatsen bij alle gelezen boeken, komt het herinneren en vaak ook de waardering ten goede,

Goed plan!

avatar van liv2
Inderdaad

avatar van Jakob
eRCee schreef:
(quote)

Goed plan!

Ja, dat ga ik dit jaar ook doen! Meestal stel ik het uit en komt het er niet meer van, maar ik weet zelf hoe vervelend ik het vind als er bij een boek maar 1 of 2 commentaren staan.

avatar van gert_r
Jakob schreef:
Ja, dat ga ik dit jaar ook doen! Meestal stel ik het uit en komt het er niet meer van, maar ik weet zelf hoe vervelend ik het vind als er bij een boek maar 1 of 2 commentaren staan.

Volgens deze schrijfster is het goed om elke dag een stukje te schrijven: Lang Leven de Hersenen: Positieve Prikkels voor Hersenen Die Ouder Worden - Margriet Sitskoorn (2008). 't Kost alleen wel wat tijd...

2012 leverde 9 negens (****½) op. In leesvolgorde:
Lelystad - Joris van Casteren (2008)
Grote Beestenfeest, Het - Kees Stip (1988)
Älter Werden - Silvia Bovenschen (2006)
Invisible Man - Ralph Ellison (1952)
Marathon Man - William Goldman (1974)
Galgenaas - Roger van de Velde (1966)
Grand Central Belge. Voetreis door een Verdwijnend Land - Pascal Verbeken (2012)
Verzopen Katten en de Hollander, De - Detlev van Heest (2010)
Verwandlung, Die - Franz Kafka (1915)
Maar één daadwerkelijk uit 2012. Bij "De Verzopen Katten" en "Pleun" van Detlev van Heest heb ik erg getwijfeld tussen **** en ****½. Bij "Pleun" viel het muntje de andere kant op...
Voornemen voor 2013: iets meer rijp en iets minder groen.

avatar van Freud
Acht boeken gelezen dit jaar (en eentje dat nog niet uit is ), wat in vergelijking met de meesten hier beschamend weinig is, maar waar ik persoonlijk toch nog tevreden over ben, gezien alle drukte (thesis geschreven en afgestudeerd, van Weimar naar Brussel verhuisd,...). Geen grote kleppers ook, wel een aantal kleine meesterwerkjes ontdekt.

1. Kosmikomische verhalen (Italo Calvino)
-> bij het boek zelf al te lezen, mijn grote ontdekking van dit jaar - jammer genoeg al in de eerste week van januari Blijft weergaloos, heb het inmiddels al vier mensen cadeau gedaan
2. De Stad der Blinden (Jose Saramago)
-> klassieker, maar ik wist zelfs niet waar het boek over ging. Heel aangenaam verrast, knap en spannend boek met een duidelijke boodschap voor de wereld: zolang er een iemand is die de wereld blijft zien zoals hij echt is, komt het allemaal wel in orde.
3. Herr Lehmann (Sven Regener)
-> Na al die tijd in Duitsland gewoond te hebben, was het geweldig dit boek te ontdekken dat perfect beschrijft wat me aan Duitsland en zijn bewoners zo mateloos boeit: de humor, de ironie, de radicaliteit, de ongedwongen vriendschappen,... Heel mooi boekje.
4. Oceano Mare (Allessandro Baricco)
-> Prachtig, poetisch boek met heel sterke psychologische inslag. Schitterende personages ook - een genot om te lezen
5. De Ridder Die Niet Bestond (Italo Calvino)
-> Verfrissend filosofisch verhaal over het bestaan en het bewustzijn, in onnavolgbaar poetische, humoristische Calvino-stijl
6. Effi Briest (Theodor Fontane)
-> Een klassiek plichtboek voor Duitse schoolkinderen, maar daarnaast ook een mooi verhaal over volwassen worden en verantwoordelijkheid, in de boeiende context van het laat 19e eeuwse Noord-Duitse platteland
7. The Sparrow (Mary Doria Russell)
-> Verrassend realistische en schokkende sci-fi roman over beschaving en religie - een geslaagde combinatie in een erg volwassen boek dat een beetje faalt in vertelkunst
8. De Droom van de Ier (Mario Vargas Llosa)
-> Kleine tegenvaller van een van mijn lievelingsschrijvers wegens weinig vernieuwend noch begeesterend, maar wel een boeiend verhaal over kolonialisme, wreedheid en idealisme.

Voor volgend jaar heb ik uit zelfkennis geen leesvoornemens gemaakt, aangezien ik uiteindelijk toch gewoon lees wat me op het moment dat ik zin heb binnen handbereik ligt - maar het mogen er wel terug wat meer worden. En minstens een klassieker van voor 1914, maar ook dat lukt me telkens weer bijna automatisch.

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

avatar van liv2
Jakob schreef:
(quote)

Ja, dat ga ik dit jaar ook doen! Meestal stel ik het uit en komt het er niet meer van, maar ik weet zelf hoe vervelend ik het vind als er bij een boek maar 1 of 2 commentaren staan.



Zonder dat is BM een online-bibliotheek met stemmen... Hoe vervelend is dat zeg.

En dan nog iets dat ik kwijt wil, ik denk dat iedereen hier, wat je smaak ook is, wordt gerespecteerd. Niemand heeft hier bij mijn weten ooit al de behoefte gehad om een mede-lezer terecht te wijzen op smaak of wat dan ook. Ik heb het hier nog nooit meegemaakt eigenlijk dat wij lezers elkaar in de haren vliegen of mekaar de duvel aandoen. Meningsverschillen ja, waaruit je iets leert. Dat wel. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat BM op dit vlak quasi uniek is in heel het 'cyber'gebeuren.

avatar van Zelva
liv2 schreef:

En dan nog iets dat ik kwijt wil, ik denk dat iedereen hier, wat je smaak ook is, wordt gerespecteerd. Niemand heeft hier bij mijn weten ooit al de behoefte gehad om een mede-lezer terecht te wijzen op smaak of wat dan ook. Ik heb het hier nog nooit meegemaakt eigenlijk dat wij lezers elkaar in de haren vliegen of mekaar de duvel aandoen. Meningsverschillen ja, waaruit je iets leert. Dat wel. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat BM op dit vlak quasi uniek is in heel het 'cyber'gebeuren.


Ho ho, je weet niet wat ik 's nachts allemaal verwijder...

avatar van liv2
ja dat zal wel , de porno koning, dat weet ik nog... een heleboel belachelijke pornofoto's...

Ik wou er nog onder schrijven toen 'groepsfoto met dame -Bohl'..

Een goed voornemen.......meer lezen. Mijn aankoopgedrag ligt nogal wat hoger dan de snelheid waarmee ik het allemaal verorber. Maar dat geldt voor al mijn hobbies. Als kind wil je van alles maar heb je geen geld voor alles en dan heb je geld en kom je weer tijd tekort. Welke halvezool die indeling verzonnen heeft weet ik niet, maar er is in ieder geval niet helemaal nuchter over nagedacht.

avatar van Arkan
BOEKEN GELEZEN IN 2012 : 31 boeken


- Oorlog en Vrede - Lev Tolstoj (*****)
- De Minotaurus - Stephen Coonts (***)
- Moord in Mesopotamië - Agatha Christie (***½)
– Terug van het front – Heinz G. Konsalik (****)
– Déjà Dead – Kathy Reich (***½)
– Het gevaar – Jos Vandeloo (****)
– Het doek valt – Agatha Christie (****)
– De zaal Styles – Agatha Christie (***½)
– Cleopatra - Claude Ferval (***)
– De grote vier - Agatha Christie (***½)
– Het mysterieuze manuscript – Agatha Christie (****½)
– Nana – Emile Zola (****)
– Het orakel – Jac. Bergeijck (****)
– Lawine Express – Colin Forbes (****)
– De ring van Minos – Maria Jacques (****½)
– Het huis der onbekenden - Jos Vandeloo (****)
– Alice in Wonderland – Lewis Caroll (****)
– De achtbaan – Stephen King (***½)
– Vijftig tinten grijs – E. L. James (***)
– Het Aapje – Stephen King (**½)
– De Colorado Kid – Stephen King (**½)
– De spookvlieger – Stephen King (**)
– Vijftig tinten donkerder – E.L. James (**½)
– Grafschenners e.a. Griezelverhalen – Stephen King e.a. (**½)
- Noodklokken over Washington - Mia Bruyn-Ouwehand (***)
- Vijftig tinten vrij - E.L. James (***)
- Misery - Stephen King (****)
- De Davinci Code - Dan Brown (****)
- Bas Banning – Smokkel in de polder - A. Van Aerden (***)
- Het meisje dat hield van Tom Gorden- Stephen King (****)
- Rechercheur Versteegh en de 13 katten- A.C. Baantjes (****)


Voornemen voor 2013 : heel gewoon, zoveel mogelijk proberen te lezen en hopen dat er een boel tussen zitten die heel erg kunnen bekoren.

2012 was trouwens één van mijn beste leesjaren.

Het streven is dit jaar nog vijf boeken van Will Berthold te lezen, opdat deze auteur tenminste tien stemmen krijgt. Heb nog vier boeken op voorraad en een order geplaatst voor 'De Overlevenden van de Pommern', lijkt me de interessantste van wat er nog van Berthold te krijgen is. Het voornemen voor 2013 is tevens meer boeken te kopen en minder muziek. Zo eind januari mag ik concluderen dat een en ander prima verloopt. Heb drie boeken gelezen, al waren dat niet de dikste pillen, en reeds nu al meer dan tien boeken gekocht. 2013 is reeds nu al te druk met nieuwe aanschaf om oude boeken te herlezen. Dit jaar worden er, zoals het nu lijkt, meer romans gelezen en minder informatieve boeken.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:07 uur

geplaatst: vandaag om 14:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.