menu

Mijn Updates +
De Site / Gebruikers / Hulp bij huiswerk en opdrachten

zoeken in:
Hallo,

Dit jaar verwacht 't onderwijs een profielwerkstuk van me, en daarbij zou ik graag jullie literaire kennis inschakelen. Ik ga de vakken geschiedenis en muziek combineren, waar ik de geschiedenis van Rusland (~1850-1950) door middel van gedichten en liederen, onder begeleiding van balalaika, accordeon en zang, op muziek wil zetten. Daarom ben ik op zoek naar (Russische?) dichters/schrijvers van deze periode die daadwerkelijk ook wat over die periode schrijven. Ik zoek dus vooral naar politiek getinte dichters/schrijvers, maar 'zij die enkel schrijven over de tijd zelf' zijn ook al super.

(een voorbeeld) Van Slowgaze kreeg ik de tip 'Dvenadtsat' (ofwel 'De Twaalf') van Aleksander Blok, en die is super. Naar dit soort, bij voorkeur in poëzie gevormde, zoek ik dus.

Hebben jullie tips? Ik hoor het graag!

Groeten,
Tomas

Kiojk eens naar Anna Achmatova of Nikolaj Goemiljov, of Jevgeni Jevtoesjenko.

Dostojevski - Een Nare Geschiedenis (1862)

Plot outline:

"Na een beetje te veel te hebben gedronken met twee mede ambtenaren, zet de protagonist Ivan Ilyich Pralinsky zijn wens uiteen om een filosofie te omhelzen die gebaseerd is op vriendelijkheid tot degenen in de lagere klasses. Hierna gaat Ivan naar het huwelijk van één van zijn ondergeschikten. Hij besluit zijn filosofie in praktijk te brengen, maar hij verpest het feest. Ivan gaat nog meer drinken, omdat hij zich geneert dat hij zijn filosofie niet over kan brengen."

-----------
Is een prachtige parodie op de standensamenleving in Tsaristisch Rusland.

Helmut Lotti - From Russia With Love:

bol.com | From Russia With Love, Helmut Lotti | Muziek

Zoek op internet even de bijbehorende documentaire, over smaak valt te twisten maar hij gaat op zoek in Rusland naar oude volksliedjes en de oorsprong en betekenis...Misschien dat het ook wat over de Russische samenleving in die periode zegt.

Gesprekken met Stalin - Milovan Djilas

In dit boek vertelt Djilas over zijn persoonlijke ontmoetingen met Stalin. Stalin overleed in 1953, maar heeft natuurlijk ook zijn stempel op het verloop van WO2 gedrukt en is volgens veel mensen een grotere massamoordenaar dan Adolf Hitler ooit geweest is.

Wikipedia-pagina Milovan Djilas: Milovan & - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Peter en de Wolf, muziekstuk/sprookje uit 1936 (Prokofjev), sprookje is vaak herverteld, in boekvorm maar bv. ook in een Disney tekenfilm:

Youtube tekenfilm: YouTube - Peter And The Wolf 1 of 2

Wiki: Peter en de wolf - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Allemaal niet echt wat je zoekt, maar misschien wel ter inspiratie handig

Geen dichter, wel een schrijver over de politieke terreur ten tijde van Stalin: Anatoli Rybakov De boeken die je hier vindt, zijn niet de gehele cyclus die hij schreef (volgens mij zijn het vier delen). Heel meeslepend, heel geengageerd, heel, ehm, ellendig ook. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Misschien dat je hier ook iets aan hebt, dichter/singer/songwriter, kreeg ik een keer als aanrader van een guild wars mede-speler, als de russische Leonard Cohen .

Anders hier nog wat links .

In De Site > Gebruikers > Onderzoek voor leesclubleden:

Hallo allemaal!

Ik moet een onderzoek voor school doen over leesclubs en ik vroeg mij af of jullie mij misschien daarmee kunnen helpen! Zit jij in een leesclub, dan ben jij de geschikte persoon die ik moet onderzoeken. Dit doe ik door middel van een enquete. Alvast bedankt!

De enquete kun je hier vinden:
Onderzoek: Doelgroep onderzoek leden leesclubs Aangeboden door Onderzoekdoen.nl

In Boeken > Algemeen > Enquête Afstudeerproject: De waarden van een boek:

Dag gebruikers van BoekMeter,

Momenteel ben ik aan het afstuderen aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de Technische Universiteit in Delft. Uiteindelijk is mijn doel om een vernieuwde boekhandel te ontwerpen, waar de huidige klanten en een nieuwe doelgroep zich op hun gemak voelen, om zo het voortbestaan van boekhandels te kunnen waarborgen.

Als onderdeel van mijn onderzoek heb ik een enquête gemaakt om de waarden te onderzoeken die men hecht aan fysieke boeken. Ik zou het zeer op prijs stellen als u de tijd neemt om deze enquête in te vullen, zo helpt u mij verder met mijn onderzoek.

Door hier te klikken gaat u naar de enquête.

Ook in dit topic kunt u uw mening geven over de huidige gang van zaken in de boekenindustrie. Hoe moeten boekhandels zich aanpassen? Of moet dit juist niet? Welke aspecten zijn voor u onmisbaar?

Kunnen we niet eens wat winnen?

Gedaan, mooi vormgegeven enquête trouwens, Eens wat anders dan al die voorgeprogrammeerde dingen. Succes verder.

Overigens kan ik je aanraden eens in Maastricht en Zwolle langs te gaan, boekenzaken in kerken met broodjescorner compleet. Dat zal wellicht die kant uit gaan, een belevenis moet een bezoek gaan worden.

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Toevallig dat je die twee boekhandels noemt trouwens. Toen ik in Maastricht was kwam ik op het idee om dit project te gaan doen, omdat het daar inderdaad een soort toeristische attractie is geworden. Ik kom zelf oorspronkelijk uit Zwolle en vond Waanders altijd een fijne boekhandel om rond te lopen. Ik heb helaas nog niet gezien hoe het er in de Broerenkerk uitziet, maar ik ben erg benieuwd en ga er binnenkort zeker een keer langs!

ingevuld en die boekhandel (Dominicanenkerk ) in Maastricht is echt heel mooi, nu Polare dacht ik.

Ja, die is vet kek. Ik hang daar heel af en toe ook wat rond, boeken kijken en alles.

psyche (crew)
Rudi S schreef:
ingevuld en die boekhandel (Dominicanenkerk ) in Maastricht is echt heel mooi, nu Polare dacht ik.

@ Jan Paul: mooie enquête, zonet gedaan, ik ben ook wel ben benieuwd naar het resultaat. Horen we daar wat over?

chris reifert (crew)
@ Jan Paul: mooie enquête, alleen maar goede en boeiende vragen. De ruimte voor persoonlijke toelichting bij vraag 44 is iets te kort. Met alle plezier gedaan (onder het genot van een stukje Ten Years After )

Hartelijk bedankt voor de reacties tot nu toe!

psyche schreef:
@ Jan Paul: mooie enquête, zonet gedaan, ik ben ook wel ben benieuwd naar het resultaat. Horen we daar wat over?

Ik hoop natuurlijk dat je het resultaat over een poosje in een boekhandel terug kan zien Maar ik zal mijn best doen om wat resultaten te laten zien in dit topic.

Jan Paul schreef:
Uiteindelijk is mijn doel om een vernieuwde boekhandel te ontwerpen, waar de huidige klanten en een nieuwe doelgroep zich op hun gemak voelen, om zo het voortbestaan van boekhandels te kunnen waarborgen.

Wodt er ook rekening gehouden met het feit dat er tegenwoordig veel via internet besteld wordt? Als het daaraan ligt zijn de boekhandels ook geen lang leven meer beschoren.

In Boeken > Algemeen > Autobiografische romans:

Beste leden van het Boekmeter-forum,

Voor mijn masterscriptie voor de master Redacteur/editor (Universiteit van Amsterdam) doe ik onderzoek naar welke aspecten van positieve invloed zijn op lezersoordelen over autobiografische romans. En daarvoor heb ik jou nodig! Ik zou het enorm waarderen als je onderstaande enquête zou invullen. Bovendien maak je door mee te doen kans op het winnen van een autobiografische roman!

Link naar de enquête: Enquête autobiografische romans - nlpsych.qualtrics.com

Bij voorbaat veel dank!

Groet,

Nynke

liv2 (crew)
Met graagte gedaan.

In Boeken > Algemeen > Help! - Boek - Afblijven:

Hey allemaal, Ik had een boek geleend voor school genaamd: Afblijven van carry slee, Het was voor een opdracht. Maar nu blijkt dat ik ook de bladzijden van elk hoofdstuk had op moeten schrijven (Vanaf welke bladzijde elk hoofdstuk begint to het einde van elk hoofdstuk)
-Waarom kun je dat zelf niet doen dan?
Ik had het boek al terug gebracht, Maar toen ik laatst weer in de bibliotheek kwam was het al uitgeleend.

Mijn vraag is, Is er iemand met het boek: Afblijven van Carry Slee
en kan mij van elk hoofdstuk vertellen vanaf welke bladzijde tot welke bladzijde elk hoofdstuk is.
Ik smeek het jullie. ALSTJEBLIEFT. Ik zou je echt EEUWIG dankbaar zijn, Letterlijk bijna..
ALSTJEBLIEFT.. ALSTJEBLIEFT.. ALSTJEBLIEFT.. Ik kon ook niemand vinden die het boek had.

ooh123
In Boeken > Koop en Ruil > Onderzoek naar koopgedrag:

Beste lezer,

Voor OO Shopping B.V. doe ik onderzoek naar het leesgedrag en koopgedrag van boeken onder consumenten. Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in de huidige trends en behoeften te analyseren van consumenten.

Wilt u mij helpen met dit onderzoek?
De enquête zal ongeveer 5 minuten van uw tijd innemen.

Klik hier voor de enquête

Alvast hartelijk bedankt voor het invullen!

Hester Slob

Hallo Hester,

Ik wil je enquete wel invullen, maar het is bij vraag 9 wel raar dat je niet meerdere antwoorden in kunt vullen.

ooh123
Hoi Centurion81,

Als het goed is, is dat al een tijdje geleden aangepast..
Alvast bedankt in ieder geval

Dag allemaal,

Ik moet voor een opdracht verbanden leggen tussen twee boeken van Harry Mulisch: De aanslag en Het stenen bruidsbed. Ik heb echter moeite om deze te verbanden te zien. Hopelijk kan jullie kennis mij verder helpen.

Gr,
Bram

liv2 (crew)
Bramgolf schreef:
Dag allemaal,

Ik moet voor een opdracht verbanden leggen tussen twee boeken van Harry Mulisch: De aanslag en Het stenen bruidsbed. Ik heb echter moeite om deze te verbanden te zien. Hopelijk kan jullie kennis mij verder helpen.

Gr,
Bram

Beste Bram,

Hier is een link, die je wel zelf had kunnen vinden, over 'Het Stenen Bruidsbed'

BRUIDSBED

Als je daarna de plotomschrijving van 'De Aanslag' leest en de lezersbeoordelingen ga je misschien verbanden ontdekken. Maar DAT is helemaal aan jou hoor! Dat is trouwens de opdracht van je leraar: ontdek verbanden. En weet je, je hebt een slimme leerkracht die jou iets wil aanleren. Iets heel belangrijk trouwens! Veel succes!

Edit: Na wat te hebben gezocht en verder na te denken bedoel ik natuurlijk boeken/verhalen geschreven in de tweede persoon. Goede tips zijn alsnog welkom!

Hoi! Ik zoek boeken/verhalen waarin de lezer als "je" wordt aangesproken en veel zinnen met "Je" beginnen en dat je op die manier door het verhaal geleid wordt.
Zoals in de openingszin van het nummer Once in a Lifetime door Talking Heads. (Engelse verhalen die veel met "You" beginnen mogen dus ook).
Maar andere voorbeelden die ik heb zijn Als op een Winternacht een Reiziger door Calvino en het korte verhaal Een Kleine Planeet door Maartje Wortel.

Onderstaande enquête is van mijn broertje die probeert af te studeren voor hotel management.

Hij kost ongeveer 5 minuten en gaat over activiteiten tijdens de zomervakantie in de Alpen. Elke extra respons is mooi meegenomen, zeker als je tot die doelgroep behoort.

- saxion.eu.qualtrics.com

Gedaan, prima enquête en kost niet veel tijd (m'n pizza is nog niet afgebakken).

Done, al kan ik me niet heugen of ik ooit in de Alpen ben geweest!?

Gast
geplaatst: vandaag om 10:24 uur

geplaatst: vandaag om 10:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.