menu

De Site / Gebruikers / Hoe snel lezen jullie?

zoeken in:
geplaatst:
Onthaasting medicijn voor de (te) snelle lezer: Twee Piepjes. Gedicht - F. van Dixhoorn (2007)

geplaatst:
...stilte... schreef:
Ik denk dat ik een langzame lezer ben. Een natuurbeschrijving of een personage uit de roman probeer ik helemaal voor me te zien en voor zinnen die tot nadenken uitnodigen neem ik ruim de tijd. Een uur achter elkaar lezen lukt me zelden en wanneer ik vermoeit raak of voel dat mijn concentratie afneemt stop ik ermee. Het is wel dagelijks voedsel voor me (lees meerdere boeken tegelijk) en ik besteed er veel tijd aan. Ook lees ik regelmatig een gedicht, maar dat is eigenlijk geen lezen, eerder een vorm van kijken.
En wanneer ik een makkelijk leesbaar boek van b.v. Murakami lees dan moet ik me echt afremmen omdat ik het jammer vind om het te snel uit te hebben. Kortom het schiet niet erg op bij mij...hoogstens 25 pagina's per uur.

Ik denk dat ik de kampioen langzaam lezen ben want doe ongeveer 10 pagina's per uur. Maar dat komt omdat ook ik elke emotie probeer in te leven, elke beschrijving probeer voor me te zien, elke woordkeuze proef en bovenal omdat ik voortdurend associaties maak met andere werken, mijn eigen gedachten en de gedachte van de auteur probeer te doorgronden. Ik lees dus heel actief of 'creatief', zodat ik ook na elk uur even moet stoppen omdat het lezen zo veel concentratie en arbeid vergt.

Ik denk ook dat hier een belangrijk verschil zit tussen lectuur en literatuur: lectuur bevat geen diepe gedachten en kun je passief en dus snel lezen maar literatuur vergt inspanning bij de lezer om het werk op waarde te kunnen schatten. Wat dat betreft valt het me op dat de meesten misschien snel lezen maar dat waarschijnlijk daarom ze hooguit een paar zinnen kunnen opschrijven als hun mening over het boek, zelfs als het literatuur en geen lectuur betreft: ze hebben bijzonder weinig uit het werk kunnen halen zodat ik denk dat ze heel veel hebben gemist...

geplaatst:
...stilte... schreef:
Onthaasting medicijn voor de (te) snelle lezer: Twee Piepjes. Gedicht - F. van Dixhoorn (2007)

Het is totaal geen relevant iets..snelheid van lezen. De ene tekst is makkelijker dan de andere tekst en snel lezen gaat vaak gepaard met minder plezier, omdat je jezelf de tijd niet gunt om het gelezene in je op te nemen. Het zegt mij echt helemaal niets.

geplaatst:
Ik ben nogal een visuele lezer. En ook de vormgeving van het boek vind ik belangrijk. Het lettertype en de bladspiegel.
Zojuist heb ik Grensgebieden van Gerald Murnane ontvangen. Een tweedehands exemplaar (anders is het me te duur). Op de voorkant staat:

"Literatuur van de bovenste plank"

Dit is me echt een doorn in het oog en daarom ga ik dat nu wegretoucheren... en daar neem ik ruim de tijd voor.

geplaatst:
Lees erg langzaam.

geplaatst:
Ik ben ook een langzame lezer (hoewel mijn tempo wel verschilt per auteur/schrijfstijl). En dat vind ik ook prima, het hóórt wat mij betreft ook tijd te kosten om een boek te lezen. Genieten van het taalgebruik, reflecteren op de gebeurtenissen in het boek, maar vooral het dagen of zelfs weken doorbrengen in de wereld die de auteur voor jou geschapen heeft. Een van de kenmerken van de roman is wat mij betreft dan ook dat het een beroep doet op de tijd van de lezer, op een fundamenteel andere manier dan bijvoorbeeld muziek of film dat doen.

Wel merk ik soms dat ik in gedachten al vooruit loop op andere boeken die ik nog wil lezen, en daardoor ongeduldig wordt met het boek waar ik op dat moment in bezig ben.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:03 uur

geplaatst: vandaag om 10:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.