menu

Mijn Updates +
De Site / Gebruikers / Hoe snel lezen jullie?

zoeken in:
Ben ik nu echt zo'n verschrikkelijk trage lezer?
Ik ben ook zo iemand die het hele boek in het hoofd voorleest... Dus dat schiet niet op!
Betekend wel dat ik lang kan genieten van een goed boek... maar helaas is het gevolg ook dat ik nog een wishlist heb liggen met inmiddels een pakweg 50 boeken! EN die lijst groeit vele malen harder dan dat ik de boeken uitlees..

Ik kan wel snellezen (doe ik bv met studieboeken), maar als ik dat met een leesboek doe mis ik toch echt de finesse van het verhaal - en dat vind ik zonde! Hoe doen anderen dit? lezen jullie het boek ook hardop in het hoofd of niet? Hoe hou je aandacht voor details als je 50 blz of meer per minuut leest? Al zou ik het qua leestempo voor mekaar krijgen - volgens mij krijg ik dan veel te veel informatie op me af in een korte tijd en hou ik het lezen ook niet vol...

CeesD schreef:
Ben ik nu echt zo'n verschrikkelijk trage lezer?
Ik ben ook zo iemand die het hele boek in het hoofd voorleest... Dus dat schiet niet op!

Ik ben ook zo'n trage lezer hoor.
Maar inderdaad, ik lees een boek ook echt in gedachten voor.
Of soms lees ik zelfs echt hardop en lees het voor met alle aandacht van de papegaaien, die dan ook weer wat woordenschat bijleren.

En ook hier is het resultaat dat ik een zolder vol met 'nog te lezen' boeken heb liggen.

@Arkan, gelukkig... ben ik niet de enige!!
Heb het maar eens nagemeten. Ik lees pakweg 25 bladzijden per uur. Uiteraard heel erg afhankelijk van type boek, taalgebruik, spanning, etcetera... Het zal waarschijnlijk variëren van 10 bladzijden per uur wanneer de aandacht er echt bij gehouden moet worden tot 40 bladzijden per uur wanneer iets echt heel makkelijk wegleest en spannend genoeg is!

Ik lees mezelf ook altijd het boek voor in mijn hoofd. Met stemmetjes.

slowgaze schreef:
Ik lees mezelf ook altijd het boek voor in mijn hoofd. Met stemmetjes.

Komisch... Dat doe ik dan weer niet. Al merk ik bij mezelf dan wel weer dat het ene karakter veel sneller praat en denkt dan het andere karakter!

Overigens heb ik bij echt goede boeken achteraf niet eens door dat ik het verhaal gelezen heb... ik heb het verhaal dan echt beleeft en kan dan ook totaal niets zeggen over de schrijfstijl of taalgebruik oid... Is met name ook sterk bij boeken waarvan ik de film al gezien heb.

als een boek een formaat heeft van een a5'je en een lettertype van 10 lees ik ongeveer 15 t/m 20 bladzijden per uur.
ik ben ook slechtziend en moet dus met een vergrootglas lezen als ik niet slechtziend was denk ik dat ik ongeveer 25 t/m 30 bladzijden lees.
ik lees dus best snel

CeesD schreef:
... als je 50 blz of meer per minuut leest? ...

Excuseer?

Zal wel per seconde zijn

Ik ben een langzame lezer. Als ik het tenminste vergelijk met mijn vriendin. Die gaat zo snel door boeken heen, verbaas ik me elke keer weer over. Het hangt ook erg veel van het boek af natuurlijk. Er zijn boeken die je gewoon redelijk snel uit leest en anderen waar je echt een tijdje over doet.

Komt misschien ook door de hoeveelheid strips die ik heb gelezen. Daar ga ik ook op het artwork, wil niet er door heen vliegen. En met boeken wil ik me ook niet haasten, ik wil er wel in op gaan.

Mijn eeuwige probleem, ook in andere hobbies, is dat het aanschaffen sneller gaat dan het consumeren zeg maar....vervelen doe ik me dus ook nooit, nog zat te lezen/gamen en alles.

gridgorilla
30 à 40 pagina's per uur. Maar ligt eraan hoe moeilijk of interessant het boek is.

Ik weet niet precies hoeveel pagina's ik per uur lees, maar ik heb er net in iets minder dan 10 minuten ong tien gelezen...

Ik denk dat ik een gemiddelde lezer ben met ongeveer 10 bladzijden in een kwartier, maar het ligt er ook sterk aan hoe vaak ik afdwaal met mijn gedachten en hoe spannend het boek is. Sommige mensen denken dat ik snel lees, omdat ik veel lees, maar ik besteed er gewoon belachelijk veel tijd aan

Ik denk zo'n 50 bladzijden per uur bij Nederlandse boeken en 30 bij Engelse boeken. Ben best een langzame lezer.

Ik heb ooit eens online getest dat ik zo'n 400 woorden per minuut lees. Dat is- er van uit gaande dat een gemiddelde pagina zo'n 300 tot 400 woorden heeft- technisch gezien zo'n 60-80 pagina's per uur, in opperste concentratie.

"De Dood van Iwan Iljitsj" van Tolstoi heb ik nochtans gelezen in twee treinritten van grofweg een uur ieders. Als ik lees ter ontspanning kom ik dus ook uit op zo'n 50 pagina's per uur.

Bij mij zit het rond de 60 per uur. Makkelijk geschreven boeken gaan naar de 70 en soms blijft het bij 50.

Ik denk dat ik een langzame lezer ben. Een natuurbeschrijving of een personage uit de roman probeer ik helemaal voor me te zien en voor zinnen die tot nadenken uitnodigen neem ik ruim de tijd. Een uur achter elkaar lezen lukt me zelden en wanneer ik vermoeit raak of voel dat mijn concentratie afneemt stop ik ermee. Het is wel dagelijks voedsel voor me (lees meerdere boeken tegelijk) en ik besteed er veel tijd aan. Ook lees ik regelmatig een gedicht, maar dat is eigenlijk geen lezen, eerder een vorm van kijken.
En wanneer ik een makkelijk leesbaar boek van b.v. Murakami lees dan moet ik me echt afremmen omdat ik het jammer vind om het te snel uit te hebben. Kortom het schiet niet erg op bij mij...hoogstens 25 pagina's per uur.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:13 uur

geplaatst: vandaag om 19:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.