menu

Mijn Updates +
De Site / Gebruikers / Hoe snel lezen jullie?

zoeken in:
Volgens mij ben ik best wel een slome lezer met mijn 20-30 pagina's per uur. Hoe hoog ligt jullie tempo ongeveer? (in pag/h)

Het verschilt natuurlijk per boek hoeveel pagina's je in het uur leest. Sowieso ben ik geen echte snelle lezer. Ik schat dat ik er tussen de 25 en de 40 lees (als ik echt serieus bezig ben).

Er zijn er ook die meer dan 80 pagina's in het uur lezen. Gekkenwerk.

Marcel schreef:
Het verschilt natuurlijk per boek hoeveel pagina's je in het uur leest. Sowieso ben ik geen echte snelle lezer. Ik schat dat ik er tussen de 25 en de 40 lees (als ik echt serieus bezig ben).

Er zijn er ook die meer dan 80 pagina's in het uur lezen. Gekkenwerk.

Valt wel mee hoor

Ik lees ergens tussen de 50 en 100 pagina's per uur, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het boek en ja, ik lees alle woorden.

Ik lees ook tamelijk langzaam, helaas. Schat zo'n 40 blz per uur.

Ik zal waarschijnlijk rond de 50 bladzijden per uur zitten, maar dat aantal is sterk afhankelijk van inhoud, lettertype, grootte bladzij, etc. Bij Engelstalige boeken wil het nog wel eens voorkomen dat ik het taalgebruik meer aandacht moet geven om het te kunnen verwerken.

Voor cursussen probeerde ik steeds een opgelegde snelheid van 20 blz per uur te halen, bij romans kijk ik niet zo echt op de klok Maar die cursussen, dan heb ik het wel over wiskunde en wetenschappen, vaak dan nog in het Engels - blij dat ik ervan af ben trouwens...

Donkerwoud schreef:
Bij Engelstalige boeken wil het nog wel eens voorkomen dat ik het taalgebruik meer aandacht moet geven om het te kunnen verwerken.

Ik heb in het Nederlands wel eens dat ik een half zinnetje een beetje mis, maar dan gewoon doorlees. In het Engels ben je sneller geneigd niks te laten schieten. Misschien uit schrik.

Freud schreef:
bij romans kijk ik niet zo echt op de klok

Ik kijk ook nooit op de klok. Net als dat ik meestal niet bewust de bladzijdes tel. En onder het lezen ben ik vaak ook nog af en toe met andere dingen bezig, dus dan kan je toch niet echt spreken over blz/h.

Vroeger deed ik nog wel eens 's middags een uur lezen. En dan ging het er heel serieus aan toe... Maar dat komt er nu niet meer van.

Ik ben eerder een trage lezer, al komt dat vaak omdat ik een boek dichtklap om even te genieten van een hoofdstuk of paragraaf.

Ik ben dus echt wel een heel erg trage lezer hoor.
Het hangt natuurlijk af van welk boek het is, in welke taal, en van de schrijfstijl van de auteur, maar ik denk dat ik maar een 10 à 15 pagina's per uur lees.

Ik ga er wel eens op letten in de toekomst om het exact te weten

Weet je, als ik een boek lees, dan vertel ik hem in gedachten hardop, en ik vermoed dat het daardoor komt dat ik zo traag lees.
Ik neem ook echt alles in me op en kan dus ook geen 2X het zelfde boek lezen. Alles staat me dan nog zo levendig voor ogen dat ik er geen plezier meer aan heb.

Grovonion2 schreef:
Ik ben eerder een trage lezer, al komt dat vaak omdat ik een boek dichtklap om even te genieten van een hoofdstuk of paragraaf.

Ik ken dat.

Gemiddeld denk ik 1,5 boek per week. Dan weer 1 dan weer 2 per week.

Ik heb me voorgenomen om iedere week een boek te lezen. Dat lukt me (nu al twee en halve maand) prima. Snel lezen doen ik niet, het verschilt per boek (zoals eerder genoemd, paginagrote, lettertype, genre etc.) maar meestal toch wel een pagina per minuut. Dat weet ik omdat ik vaak precies een uur in de trein zit. Dan komt de boekenlegger weer vijftig á zestig pagina's verder te liggen.

Volgens mij geldt ook; hoe meer/regelmatiger je leest, des te sneller je kunt lezen. Ik heb namelijk het gevoel dat ik zo'n tien jaar geleden véél sneller las. DE laatste jaren heb ik echter niet veel gelezen, dat is pas de afgelopen twee jaar weer gekomen. Nu lees ik een stuk trager. Het is net als met rekenen of iets dergelijks, dat kun je trainen.

Mijn ervaring leert dat het fijner lezen is, net zoals Grovonion en PeterW, als je het boek af en toe even terzijde legt. Eventjes de boel laten bezinken.

Zelf zorg ik dat ik altijd een nieuw boek klaar heb liggen als ik er weer eentje uit heb, zodat ik meteen verder kan. Maar de leeservaring wordt er niet beter op. Mijn advies: laat het even bezinken, dan wordt een boek veel mooier/beter van(als het een goed boek is natuurlijk).

Ik vind het idee (dat ik hier eerder iemand hoorde noemen) van 100 boeken in een jaar wel een goeie. Dat betekent dan dat je 7 tot 10 boeken per maand moet lezen (8,5 gemiddeld). Een mooi streven.

Ja zeker. Ik hou het wat beschaafder, vijftig in een jaar. Het is voor mij, voor nu, vooral bedoeld om te kijken welke schrijvers mij wel liggen en welke niet. Ook is het een goede mogelijkheid om literaire kennis op te doen door mijn keuzes te bepalen aan de hand van bijvoorbeeld de toplijsten op boekmeter. Geloof dat ik nu zo'n dertig boeken uit de top250 heb gelezen.

Nu ik vakantie heb, wil ik per dag 100 bladzijden lezen, zo vlieg je best wel door de boeken heen.

Maar gezien mijn lees-achterstand die ik van de week heb opgenomen mag dat ook wel, deze betreft namelijk 121.

Toch leg ik ook vaak het boek even terzijde om daarna weer verder te gaan. Al is het om even een bak koffie te zetten, even te internetten of die avond verder te gaan. Dat werd hiervoor ook al een paar keer gesteld.

Gelukkig hoef ik mezelf niet te dwingen om te lezen en dat is maar goed is. Vaak denk ik 's avonds voor het slapen gaan. Nog even een uurtje lezen. Na tien minuten val ik dan soms al half in slaap, het heeft dan geen zin om door te lezen. En doe ik dat toch, dan had ik het beter niet kunnen doen want dan blijft het niet echt hangen.

Bassievrucht schreef:
Ook is het een goede mogelijkheid om literaire kennis op te doen door mijn keuzes te bepalen aan de hand van bijvoorbeeld de toplijsten op boekmeter. Geloof dat ik nu zo'n dertig boeken uit de top250 heb gelezen.

Het lijkt mij wel leuk om wat meer boeken uit de Top 250 te lezen die nog relatief weinig stemmen hebben gekregen. Dat is wel zo eerlijk.

Berend schreef:
Volgens mij ben ik best wel een slome lezer met mijn 20-30 pagina's per uur. Hoe hoog ligt jullie tempo ongeveer? (in pag/h)

Leuke vraag. Ik lees ook zo'n 20 à 30 bladzijden per uur. Kan misschien wel sneller, maar dat gaat dan ten koste van de belevenis die ik aan het boek heb. En dat is nu juist net het plezier wat je volgens mij aan lezen beleeft: het verhaal krijgt vorm in je eigen verbeelding. Daar neem ik graag een beetje de tijd voor.

Ik denk dat ik ongeveer 35 a 40 bladzijden per uur lees.

MoBy
Ik ben een vrij trage lezen: 20 - 30 pagina's per uur. Ligt er ook aan of het een moeilijk boek is. Of als het een saai boek is zonder spanning leest het meestal verschrikkelijk traag.

Ik lees ca. 20-30 pagina's per uur. Klaarblijkelijk niet al te snel vergeleken met anderen. Ik vraag af of men nog de tijd heeft/neemt om een boek echt te beleven, als men veel sneller leest. > 50 pagina's per uur?

jellecomicgek72
ik denk zo'n 20 pagina's in het uur. Maar soms lees ik maar 2 pagina's en heb het dan wel weer effe gezien. Stripboeken heb ik overigens zo uit.

In uren heb ik nooit gedacht, maar ik doe 5 minuten over 10 bladzijdes. Dat levert 10x12 = 120 pagina's in een uur op. Een hele tijd geleden heb ik dan ook twee weken een boek per dag gelezen.

@ Slowgaze; maar weet je dan achteraf ook nog altijd goed waar een boek over ging?

Want ik denk dan eigenlijk dat iemand die een boek heel snel leest, minder goed nog achteraf, (en dan kan ik ook bedoelen; na een half jaar ofzo), precies weet hoe het verhaal ging, wie de personages waren, hoe het eindigde, enz. enz. - ; dan iemand die vrij lang over een boek doet, en het verhaal wat meer tot zich laat doordringen.

Ik leg om de zoveel pagina's het boek altijd even neer om de zaak te overdenken.

Ja, een goed uur lezen doe ik ook niet. Het ligt ook aan de lettergrote, bij kleine letters heb ik meer de neiging om opnieuw te lezen omdat ik net langs iets opschiet. Met One Flew Over the Cuckoo's Nest ben ik al relatief lang bezig (drie dagen) gezien de kleine letters. Ik lees wel zorgvuldig en laat het boek tot me doordringen. Ook een goede gewoonte, ik lees achteraf vaak nog een (korte) analyse van het werk op bijvoorbeeld wikipedia.

Engelse boeken, en al helemaal Duitse doe ik langer over, evenals non-fictie. Dan kan ik denk ik beter vijf bladzijdes in 10 minuten zeggen.

Ik ben momenteel weer in slow-mode, net een armzielige 182 pagina's gelezen in net twee maanden tijd. Hangt ook wel samen met het WK en het feit dat ik het in het algemeen druk heb, dan heb ik wat minder zin en geduld om te lezen.

Grovonion2 schreef:
Hangt ook wel samen met het WK...
Het WK is inderdaad killing. Ik beperk me maar tot korte verhalen, die kunnen nog net. Komt bij dat ik een errrrrg traag lezer ben (10 tot 20 pagina's per uur) als het om fictie gaat. Bij non-fictie zit ik rond de 25 pagina's per uur. Voordeel van dat trage lezen is wel dat je nooit iets hoeft te herlezen.

jellecomicgek72
Ik probeerde gisteren een boek te lezen. Maar verder dan 1 pagina in de 5 minuten kwam ik niet. Kreeg er hoofdpijn van met dit warme weer.

Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit geteld. maar het ligt eraan in hoeverre het boeiend is.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:31 uur

geplaatst: vandaag om 19:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.