menu

De Site / Gebruikers / Leesproject

zoeken in:
psyche (crew)
eRCee schreef:
Iemand zin om mee te doen?

Voorlopig ben ik nog steeds bezig met De Toverberg, ik kan me niet heugen ooit zo lang (met tegenzin) over een boek te hebben gedaan.
Volgende week ga ik weer eens een lang weekend naar de heide, ik weet wel welk boek ik niet meeneem ... of de sanatorium arts me nu toelaat het sanatorium vroegtijdig te verlaten of niet ... wie weet of en wanneer ik weer eens boven opdaag ...
Ik heb namelijk vreselijk veel zin om een ander groots boekwerk in Dickensiaanse sferen tot mij te nemen. Ik kreeg het voor mijn verjaardag en heb nog geen letter ervan gelezen: De Quincunx

eRCee schreef:
Ben halverwege mijn leesproject voor dit jaar, De toverberg, en wil gelijk maar mijn project voor volgend jaar aankondigen; Het eiland van het tweede g.... Iemand zin om mee te doen?

Ja, ik heb wel zin om mee te doen. In welke taal ga jij het boek lezen?
Het boek heeft een zeer lovende commentaar gekregen van de volkskrant dus ik kan niet wachten om eraan te beginnen, eRCee

Maar ik ga wel pas beginnen aan dat leesproject in de zomervakantie.
Ik moet me nu volop concentreren op mijn eindexamen...

Leuk! Ik start pas in het najaar, tenminste, als het überhaupt lukt (moet het nog als e-book op de kop tikken). Taal wordt gewoon Nederlands voor mij.

eRCee schreef:
Leuk! Ik start pas in het najaar, tenminste, als het überhaupt lukt (moet het nog als e-book op de kop tikken). Taal wordt gewoon Nederlands voor mij.

Dat is dan geregeld. Ik zal samen met jou starten want ik ben nu momenteel bezig aan een ander leesproject dat de titel heeft 'De Toverberg' van de wonderlijke, gracieuze schrijver Thomas Mann. Ik ben vandaag aan blz. 358 gestrand, dus het kan nog even duren voordat ik het boek uitgelezen heb. Daarna ga ik hoogstwaarschijnlijk aan Lev Tolstoj's beruchte roman 'Oorlog en Vrede' beginnen.
Het Eiland van het Tweede Gezicht zal nog even moeten wachten vrees ik...

Lees jij trouwens alles tegenwoordig in de vorm van E-Book. Ik persoonlijk vind het wraakroepend dat men zelfs boeken kan lezen op een tablet of computer. Maar dat zijn natuurlijk weer mijn principes: een boek moet gelezen worden in een standaard boekvorm (liefst hardcover) en niet op het medium genaamd computer.

Ach ja, ieder zijn mening daar omtrent zeker...

Kevin.VP schreef:
. Daarna ga ik hoogstwaarschijnlijk aan Lev Tolstoj's beruchte roman 'Oorlog en Vrede' beginnen.

Die leest dan wel weer bijzonder makkelijk. Enkel tegen het einde wat meer filosofische uitweidingen. Niet moeilijk, maar je kan het wel taai vinden, net als de vele beslommeringen. Ik vond het prachtig, maar 1500 pagina's is best veel.

Kevin.VP schreef:
Lees jij trouwens alles tegenwoordig in de vorm van E-Book.

Nee hoor, helemaal niet. Ik heb alleen een e-reader voor op reis, en het geval wil dat ik vanaf oktober een lange reis onderneem. Het eiland van het tweede gezicht lijkt me een mooie reisgezel.

eRCee schreef:
(quote)

Nee hoor, helemaal niet. Ik heb alleen een e-reader voor op reis, en het geval wil dat ik vanaf oktober een lange reis onderneem. Het eiland van het tweede gezicht lijkt me een mooie reisgezel.

Ja dat denk ik ook! Zeker als je op vakantie naar het eiland Mallorca gaat . welk(e) land(en) ga jij bewonderen in jouw lange reis?

mjk87 schreef:
(quote)

Die leest dan wel weer bijzonder makkelijk. Enkel tegen het einde wat meer filosofische uitweidingen. Niet moeilijk, maar je kan het wel taai vinden, net als de vele beslommeringen. Ik vond het prachtig, maar 1500 pagina's is best veel.

Bijzonder makkelijk leesbaar zou ik het niet willen noemen. Ik heb al van menige mensen moet aannemen dat de roman 'oorlog en vrede' een lastige pil is om door te slikken. Maar ik ga die uitdaging zeker aangaan hoor, mjk87. Ik zal je iets laten weten hoe makkelijk leesbaar ik het boek vond als ik het eenmaal verslonden heb...

Haha prima, maar als je eenmaal Mann gewend bent. Echt, Tolstoj is een verademing dan.

Tolstoj leest inderdaad niet moeilijk, maar Oorlog en vrede is wel wat langdradig en daardoor toch iets taai (in mijn herinnering althans). Daarom is Anna Karenina ook het eigenlijke meesterwerk van Tolstoj.

Update: (waarbij ik een beetje smokkel in 2014/15 omdat ik eigenlijk in 2014 had aangegeven Vigoleis Thelen te lezen, maar goed, Hamlet had ik wel al eerder in het topique genoemd om er ooit eens bij te pakken)

2009 De Goddelijke Komedie (gelukt)
2010 Het Kaartenhuis (gelukt)
2011 Ulysses (gelukt)
2012 De vertellingen van duizend-en-een-nacht (gefaald)
2013 De Toverberg (gelukt)
2014 Hamlet (gelukt)
2015 Het eiland van het tweede gezicht (gelukt)

Komend jaar:

The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman - Laurence Sterne

En verder noteer ik voor psyche De gebroeders Karamazov en voor liv2 Anna Karenina.

liv2 (crew)
eRCee

op 30 december 2016 mag je me, ofwel feliciteren , ofwel aan mijn oren trekken...

Ik hoop het eerste uiteraard.

psyche (crew)
eRCee Dankjewel, die staat

Ik ga vanaf vrijdag een weekje naar Kopenhagen, deels voor een congres, maar m'n e-reader gaat in elk geval mee en ik hoop dus een eind te komen in mijn leesproject van 2016: 'Tristram Shandy'.

Zeker. Ik gebruikte het 'koosnaampje', zoals je ook kan zeggen dat je 'Don Quichot' gaat lezen. Milan Kundera heeft het boek nogal hoog zitten, dus vandaar dat ik me eraan waag.

Hoe staat het bij jou met Anna Karenina, liv?

liv2 (crew)
eRCee schreef:
Zeker. Ik gebruikte het 'koosnaampje', zoals je ook kan zeggen dat je 'Don Quichot' gaat lezen. Milan Kundera heeft het boek nogal hoog zitten, dus vandaar dat ik me eraan waag.

Hoe staat het bij jou met Anna Karenina, liv?

Goed, kijkt me elke dag in de ogen.

Bezig in de reeks Malazan Book of the Fallen.
Nu aan het afronden in het tweede boek. Afhankelijk van hoe goed ik de rest van de reeks vind pak ik misschien ook nog wel de novella's en de prequels mee.

Ik twijfel nog wel of ik alles achter elkaar probeer te lezen, of tussen elke twee boeken een ander boek. Een beetje klassieke Literatuur tussen de sf heen is ook geen slecht idee. Er ligt immers nog een GGM boek klaar.

Hulde voor psyche die, net als liv en ik dit jaar, voldaan heeft aan haar target. Het werd ook wel tijd.

psyche (crew)
eRCee schreef:
Hulde voor psyche, die net als liv en ik dit jaar voldaan heeft aan haar target. Het werd ook wel tijd.

Een jaar duurt 356 dagen

Zeker!

Al een idee wat ik je volgend jaar in de maag kan splitsen? Proust? Musil? Je zegt het maar.

psyche (crew)
eRCee schreef:

Al een idee wat ik je volgend jaar in de maag kan splitsen? Proust? Musil? Je zegt het maar.

Hahaha warm ... maar verder

Ik durf me niet vast te leggen omdat nog even moet blijken hoeveel tijd ik volgend jaar heb, maar Musil staat bij mij wel heel hoog op het lijstje moet ik zeggen.

psyche schreef:
(quote)

Een jaar duurt 356 dagen

Goed om weten, mijn jaar duurt 365 dagen.... mmmmm

psyche (crew)
Arkan schreef:

Goed om weten, mijn jaar duurt 365 dagen.... mmmmm

Hoera!!

Oke, waar staan we:

2009 De Goddelijke Komedie (gelukt)
2010 Het Kaartenhuis (gelukt)
2011 Ulysses (gelukt)
2012 De vertellingen van duizend-en-een-nacht (gefaald)
2013 De Toverberg (gelukt)
2014 Hamlet (gelukt)
2015 Het eiland van het tweede gezicht (gelukt)
2016 The life and opinions of Tristram Shandy, gentleman (gelukt)

Eigenlijk vind ik dat ik het mezelf de laatste drie jaar een beetje te gemakkelijk heb gemaakt. Dus wat dat betreft lonkt de uitdaging van De man zonder eigenschappen wel. Ik leg me er echter nog steeds niet op vast, even kijken wat het jaar brengt. Mocht iemand anders ook instappen dan wordt de motivatie natuurlijk wel groter...

Wat ik me in elk geval heb voorgenomen zijn twee andere klassiekers, die als duo wellicht toch tot een volwaardig leesproject gerekend mogen worden:

Dokter Zjivago van Boris Pasternak
en
Les liaisons dangereuses van Choderlos de Laclos

We zijn er aan begonnen. Dokter Zjivago vormt de (voorlopige) literaire climax van m'n voorbereiding op een trip naar Rusland in juli.

eRCee schreef:
We zijn er aan begonnen. Dokter Zjivago vormt de (voorlopige) literaire climax van m'n voorbereiding op een trip naar Rusland in juli.

Wat vet!

Ook het tweede deel van m'n leesproject 2017 is gelukt. Dit keer echt wel dankzij het door dit topic aangegane commitment. Ik zat namelijk in een verhuisperiode en heb hiervoor tijd moeten vrijmaken, zodat ik het boek weer in kon leveren bij de bieb op de dag van de sleuteloverdracht, waarna ik prompt m'n abonnement heb opgezegd.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:56 uur

geplaatst: vandaag om 20:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.