menu

De Site / Gebruikers / Leesproject

zoeken in:
avatar van Jason82
eRCee schreef:
Uit! Heb ervan genoten, een recensie volgt.

Hoe staat het er eigenlijk bij jou voor, Jason82?

Ik ben benieuwd naar je recensie, hoewel ik die wellicht beter niet eerst kan lezen voordat ik het boek zelf gelezen heb.

Ligt bovenop de stapel hoor, Pieter Waterdrinker kreeg nog even voorrang ivm de perikelen in Oekraïne en Rusland .

Bas I.
Ik heb mijzelf al een tijd geleden voorgenomen om alle boeken uit de Perpetua reeks (uitgeverij Athenaeum) eens te lezen. Op dit moment zit ik op 20/100 die ik ooit gelezen heb, met twee boeken die ik nog aan het lezen ben. Ik houd vooralsnog deze lijst aan, al heb ik begrepen dat recent besloten is enkele titels te wijzigen. Het lijkt me leuk hier iets van mijn vooruitgang bij te houden, bijvoorbeeld met een jaarlijkse update. Zou mooi zijn als ik aan het einde van het jaar de bescheiden doelstelling van 25 zou kunnen halen.

avatar van Lalage
Het gaat hier veel over klassiekers. Zelf kwam ik niet door 'Pride & prejudice' van Jane Austen heen. Nu lees ik de hervertelling van Lisette Jonkman, dus dat heet 'Trots en vooroordeel'. Het duurde even, maar ik ben zowaar gegrepen door het verhaal.

Verder weet ik niet of ik hier al eens heb verteld over mijn leesproject over vrouwelijke schrijvers uit de 20ste eeuw. Ooit moest ik voor school een boek lezen uit elk decennium van de twintigste eeuw. Daar waren veel mannelijke schrijvers bij en daarom heb ik het nog eens gedaan, maar dan met alleen vrouwen. Inmiddels heb ik elk decennium gehad, maar ik lees vrolijk door. De titels houd ik hier bij.

avatar van Raskolnikov
Bas I. schreef:
Ik heb mijzelf al een tijd geleden voorgenomen om alle boeken uit de Perpetua reeks (uitgeverij Athenaeum) eens te lezen. Op dit moment zit ik op 20/100 die ik ooit gelezen heb, met twee boeken die ik nog aan het lezen ben. Ik houd vooralsnog deze lijst aan, al heb ik begrepen dat recent besloten is enkele titels te wijzigen. Het lijkt me leuk hier iets van mijn vooruitgang bij te houden, bijvoorbeeld met een jaarlijkse update. Zou mooi zijn als ik aan het einde van het jaar de bescheiden doelstelling van 25 zou kunnen halen.

Mooie selectie is dat, al lijkt het me pittig al die dikke dichtbundels door te moeten. Lees je alles in Perpetua-uitgave, of tel je een uitgave in de oorspronkelijke taal ook?

En hoe zit het eigenlijk met de publicatie van de resterende titels uit de reeks? Volgens mij zijn er al een tijdje geen nieuwe delen meer verschenen?

Zelf rond ik een dezer dagen Het hermetisch zwart (in Perpetua-uitgave) af, een intrigerende keuze tussen de veelal canonieke titels.

Bas I.
Raskolnikov schreef:
(quote)

Mooie selectie is dat, al lijkt het me pittig al die dikke dichtbundels door te moeten. Lees je alles in Perpetua-uitgave, of tel je een uitgave in de oorspronkelijke taal ook?

En hoe zit het eigenlijk met de publicatie van de resterende titels uit de reeks? Volgens mij zijn er al een tijdje geen nieuwe delen meer verschenen?

Zelf rond ik een dezer dagen Het hermetisch zwart (in Perpetua-uitgave) af, een intrigerende keuze tussen de veelal canonieke titels.


Ik probeer ook de Perpetua reeks bij elkaar te verzamelen, en lees dan deze uitgaven. Helaas zijn sommige titels lastig te verkrijgen, en dan zal ik uitwijken naar een vergelijkbare uitgave. Blijft een uitdaging en een meerjaren project, maar heb er ook zin in, want tot dusver heb ik veel moois gelezen.

Er verschijnen nog steeds nieuwe delen (tot ze in totaal op honderd zitten), echter hebben ze naar ik begrijp van enkele geplande titels geen rechten kunnen verkrijgen, waardoor ze de laatste paar boeken invullen met een ‘nieuwe’ selectie. In september verschijnt bv. een boek van Kadare, wat het eerste boek zal worden dat niet meer synchroon loopt met de oorspronkelijke lijst.

Het Hermetisch Zwart staat klaar, maar heb ik nog niet gelezen. Ben benieuwd wat je ervan vindt!

avatar van handsome_devil
Inmiddels 175 pagina’s onderweg in Infinite Jest van David Foster Wallace. Moest er even in komen, je wordt flink in het diepe gegooid, maar inmiddels geniet ik met volle teugen van alle kanten die Wallace je op slingert. Geen idee waar het verder heen gaat, maar op dit moment boeit me dat ook nog niet erg, alle losse stukken zijn tof genoeg. Ik had het ook veel ingewikkelder verwacht, maar als je Against the Day eenmaal gelezen hebt valt blijkbaar alles mee.

avatar van handsome_devil
2019: Ducks, Newburyport (geslaagd)
2020: Anna Karenina (geslaagd)
2020/2021: Wolf Hall trilogie (geslaagd)
2021: Against the Day (geslaagd)
2022.1: 2066 (geslaagd)
2022.2: Infinite Jest (geslaagd)
2023.1: Gravity's Rainbow
2023.2: Antkind of Ulysses (of allebei!)

Als je direct na 1100 pagina's Infinite Jest zin heb om te beslissen wat volgend jaar je leesprojecten worden, weet je dat het een leuk boek was.

avatar van misterfool
2017 Gebroeders Karamazov (geslaagd)
2018 Het Slot (geslaagd)
2019 Paradise Lost (gefaald)
2020: 2666 (geslaagd)
2021: De Toverberg en The Sound And The Fury (geslaagd)
2022: Alle toneelstukken van Shakespeare (gefaald)
2023: The History of the Decline and Fall of The Roman Empire

avatar van Sammael
Ik ben eigenlijk pas twee jaar geleden, dankzij deze site, mijn leesprojecten ook echt zo gaan noemen. Een mooi concept, want ik merk dat het me helpt om met wat meer focus van start te gaan met grote/'moeilijke' boeken.

De stand tot zover:
2021: Thomas Mann - De Toverberg (geslaagd)
2022: Thomas Pynchon - Vineland (geslaagd) en Thomas Mann - Doctor Faustus (niet aan begonnen)
2023: Thomas Mann - Doctor Faustus

Twee Thomassen als leesproject in één jaar bleek toch teveel van het goede. Daarom heb ik Doctor Faustus naar dit jaar verplaatst. Eerst nog wat ander werk lezen en dan is de bedoeling om er in het voorjaar ergens mee van start te gaan.

Bas I.
Bas I. schreef:
Ik heb mijzelf al een tijd geleden voorgenomen om alle boeken uit de Perpetua reeks (uitgeverij Athenaeum) eens te lezen. Op dit moment zit ik op 20/100 die ik ooit gelezen heb, met twee boeken die ik nog aan het lezen ben. Ik houd vooralsnog deze lijst aan, al heb ik begrepen dat recent besloten is enkele titels te wijzigen. Het lijkt me leuk hier iets van mijn vooruitgang bij te houden, bijvoorbeeld met een jaarlijkse update. Zou mooi zijn als ik aan het einde van het jaar de bescheiden doelstelling van 25 zou kunnen halen.


Inmiddels heb ik er 26 van de 100 kunnen lezen. Ik hoop er dit jaar zeker tien aan toe te voegen, waaronder enkele titels die klaar liggen, zoals Moby Dick, de Metamorphosen van Ovidius, het Martyrium, en Dr. Faustus. En met wat moed durf ik me wellicht ook te wagen aan de dikke Heine bundel. Ik houd ook de nieuw te verschijnen titels in de gaten, al gaat dat niet in bijzonder hoog tempo.

avatar van Sammael
Nou, het leesproject voor 2023 is eindelijk geslaagd: gisteren heb ik Doctor Faustus van Thomas Mann uitgelezen. Ik ben er zowaar een half jaar mee bezig geweest, maar dat kwam omdat ik ook andere boeken tussendoor las. En omdat het absoluut geen lichte kost was, daar had ik me wel een beetje op verkeken. De andere boeken van Mann die ik al kende (Buddenbrooks en De Toverberg) waren ook niet altijd makkelijk (vooral De Toverberg niet), maar die bevatten toch een bepaalde lichtheid die de Faustus niet heeft. Sowieso ook het meest donkere boek dat ik tot nu toe ken van Mann.

Ik ga de Faustus nu op mijn gemak laten bezinken, en me eens verdiepen in interpretaties en reflecties op het werk. Zeker na het lezen van het nawoord (waarin de thematiek voor een deel uit de doeken wordt gedaan), is het me duidelijk geworden dat ik nog geen fractie van alles waar dit boek over gaat heb bevat. En daar hou ik juist van, van het geeft me reden om dit boek nog vaker te gaan lezen. Ik verwacht in de toekomst zeker nog vaak terug te komen bij Doctor Faustus.

Van tevoren had ik serieus rekening gehouden met een 5 sterren-waardering en een plek in mijn top 10 (gezien de enorme impact die De Toverberg destijds op me maakte), maar uiteindelijk kom ik toch uit op 'slechts' 4,5*. Er zaten toch nèt iets teveel passages waar ik niet zoveel mee kon (voornamelijk de muziektheoretische) voor de maximale score. Maar dat dit een monumentaal werk is, staat buiten kijf.

Nu maar eens gaan bedenken wat mijn leesproject voor volgend jaar wordt, voorlopig neig ik er naar om eindelijk eens werk te maken van Oorlog en Vrede...

Gast
geplaatst: vandaag om 10:35 uur

geplaatst: vandaag om 10:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.