De Site / Gebruikers / Leesproject
zoeken in:
2
geplaatst: 26 september 2021, 20:33 uur
Ik zit een beetje in twijfel, heb me nog niet vastgelegd voor dit jaar. Eigenlijk wil ik De man zonder eigenschappen doen, maar dat zal lastig worden, want mijn aankomende vakantie gaat alleen de e-reader mee en daar staat 'ie niet op. Wel De Buddenbrooks, maar ik heb al eerder iets van Mann als leesproject gedaan en ik zie er eigenlijk ook niet zo erg tegenop, dus dan voelt het niet echt.
Wat wel eens tricky zou kunnen zijn, dat is de hele grenstrilogie van Cormac McCarthy dit jaar afronden. Dus dat wordt bij deze mijn leesproject van 2021. Nog te gaan: The Crossing en Cities of the plain.
En volgend jaar De man zonder eigenschappen, het moet maar eens klaar zijn met dat gezeur.
Wat wel eens tricky zou kunnen zijn, dat is de hele grenstrilogie van Cormac McCarthy dit jaar afronden. Dus dat wordt bij deze mijn leesproject van 2021. Nog te gaan: The Crossing en Cities of the plain.
En volgend jaar De man zonder eigenschappen, het moet maar eens klaar zijn met dat gezeur.
1
geplaatst: 26 september 2021, 20:51 uur
Mooi project, eRCee!
Ik ben inmiddels op 2/3 van Against the Day (nog 400 pagina's te gaan) en denk dat ik het met een paar weken wel kan uitlezen.
Ik had begin van de maand vakantie en had echt gedacht dat ik een grote slag zou slaan met deze roman, maar uiteindelijk vooral heel veel andere dingen gedaan. Matig leesmaandje dus, maar ik ga me de komende tijd volledig focussen op het uitlezen van Against the Day.
Ik ben inmiddels op 2/3 van Against the Day (nog 400 pagina's te gaan) en denk dat ik het met een paar weken wel kan uitlezen.
Ik had begin van de maand vakantie en had echt gedacht dat ik een grote slag zou slaan met deze roman, maar uiteindelijk vooral heel veel andere dingen gedaan. Matig leesmaandje dus, maar ik ga me de komende tijd volledig focussen op het uitlezen van Against the Day.
3
geplaatst: 17 oktober 2021, 11:57 uur
2019: Ducks, Newburyport (geslaagd)
2020: Anna Karenina (geslaagd)
2020/2021: Wolf Hall trilogie (geslaagd)
2021: Against the Day (geslaagd)
2022.1: 2066
2022.2: Infinite Jest
Net Against the Day uitgelezen. Man, wat een boek. Nu op zoek naar analyses, dat is de helft van het plezier. Ik moet deze nog wel even laten bezinken, maar ik heb wel al een idee voor twee projecten in 2022. Dat is toch wel een teken dat die 1220 pagina's ultieme vaagheid me niet ontmoedigd hebben.
2020: Anna Karenina (geslaagd)
2020/2021: Wolf Hall trilogie (geslaagd)
2021: Against the Day (geslaagd)
2022.1: 2066
2022.2: Infinite Jest
Net Against the Day uitgelezen. Man, wat een boek. Nu op zoek naar analyses, dat is de helft van het plezier. Ik moet deze nog wel even laten bezinken, maar ik heb wel al een idee voor twee projecten in 2022. Dat is toch wel een teken dat die 1220 pagina's ultieme vaagheid me niet ontmoedigd hebben.
1
geplaatst: 26 oktober 2021, 20:58 uur
2066 of 2666?
Hiervan heb ik inmiddels deel 2 en 3 gelezen. Deel 1 heb ik niet in mijn bezit, en eerlijk gezegd hoop ik die voorlopig even niet op mijn pad tegen te komen. Als volgend leesproject ben ik gestart met alle toneelstukken van Tsjechov. Dat moet voor eind 2022 wel haalbaar zijn. Daarnaast speel ik met de gedachte eindelijk eens aan Oorlog en Vrede te beginnen. Aan de ene kant lijkt me dat een intens saaie en zware kluif en ligt het helemaal niet in het straatje van literatuur waar ik het tegenwoordig zoek. Aan de andere kant was ik onlangs behoorlijk betoverd door de Sovjetverfilming en is O&V misschien wel het grootste hiaat in mijn leesgeschiedenis. Dat moet maar eens gevuld worden.
Raskolnikov schreef:
Voor volgend jaar zit ik te denken aan de Caïro trilogie van Naguib Mahfouz.
Voor volgend jaar zit ik te denken aan de Caïro trilogie van Naguib Mahfouz.
Hiervan heb ik inmiddels deel 2 en 3 gelezen. Deel 1 heb ik niet in mijn bezit, en eerlijk gezegd hoop ik die voorlopig even niet op mijn pad tegen te komen. Als volgend leesproject ben ik gestart met alle toneelstukken van Tsjechov. Dat moet voor eind 2022 wel haalbaar zijn. Daarnaast speel ik met de gedachte eindelijk eens aan Oorlog en Vrede te beginnen. Aan de ene kant lijkt me dat een intens saaie en zware kluif en ligt het helemaal niet in het straatje van literatuur waar ik het tegenwoordig zoek. Aan de andere kant was ik onlangs behoorlijk betoverd door de Sovjetverfilming en is O&V misschien wel het grootste hiaat in mijn leesgeschiedenis. Dat moet maar eens gevuld worden.
1
geplaatst: 26 oktober 2021, 21:12 uur
0
geplaatst: 26 oktober 2021, 21:50 uur
Volgend jaar wil ik aan Het Bureau beginnen van Voskuil, maar ik twijfel of ik moet starten met Bij Nader Inzien.
2
geplaatst: 26 oktober 2021, 23:57 uur
Robsessie schreef:
Volgend jaar wil ik aan Het Bureau beginnen van Voskuil, maar ik twijfel of ik moet starten met Bij Nader Inzien.
Niet per se nodig. Slechts een enkel personage komt terug en je hoeft er niets van te kennen. Wel vond ik dat het beste werk van Voskuil. Dus ik zou dat boek wel aanraden.
6
geplaatst: 8 december 2021, 15:32 uur
Het is gelukt! Wie me begin van het jaar had verteld dat ik ruim 1000 pagina's Cormac McCarthy zou lezen in het Engels (namelijk de drie delen van de 'Grenstriologie'), die had ik toch wel even vreemd aangekeken. Maar het was het waard. Zowel deel 1 als deel 2 las ik deels tijdens twee losstaande treinreizen van en naar Brussel, wat wel meehielp om flinke bressen te slaan in het aantal pagina's dat nog te gaan was. Het linkt ook mooi qua gevoel en qua herinnering aan die reizen. Deel drie leest het makkelijkst, dus hiervoor had ik geen trein nodig.
Maar weer eens mijn hele lijst erbij halen en updaten:
2009 De Goddelijke Komedie (gelukt)
2010 Het Kaartenhuis (gelukt)
2011 Ulysses (gelukt)
2012 De vertellingen van duizend-en-een-nacht (gefaald)
2013 De Toverberg (gelukt)
2014 Hamlet (gelukt)
2015 Het eiland van het tweede gezicht (gelukt)
2016 The life and opinions of Tristram Shandy, gentleman (gelukt)
2017 Dokter Zjivago en Les liaisons dangereuses (gelukt)
2018 Gesprek in De Kathedraal (gelukt)
2019 Het boek der rusteloosheid (gefaald)
2020 Oorlog en Vrede, herlezing (gelukt)
2021 Border-trilogy (gelukt)
2022 De man zonder eigenschappen (in afwachting)
Maar weer eens mijn hele lijst erbij halen en updaten:
2009 De Goddelijke Komedie (gelukt)
2010 Het Kaartenhuis (gelukt)
2011 Ulysses (gelukt)
2012 De vertellingen van duizend-en-een-nacht (gefaald)
2013 De Toverberg (gelukt)
2014 Hamlet (gelukt)
2015 Het eiland van het tweede gezicht (gelukt)
2016 The life and opinions of Tristram Shandy, gentleman (gelukt)
2017 Dokter Zjivago en Les liaisons dangereuses (gelukt)
2018 Gesprek in De Kathedraal (gelukt)
2019 Het boek der rusteloosheid (gefaald)
2020 Oorlog en Vrede, herlezing (gelukt)
2021 Border-trilogy (gelukt)
2022 De man zonder eigenschappen (in afwachting)
2
geplaatst: 23 december 2021, 19:00 uur
Slecht nieuws voor de erven Musil, heel slecht nieuws, want om de zeer gewaardeerde Octr bij te staan gaan de plannen voor komend jaar toch weer op de schop. Smeekbedes zijn hieraan te pas gekomen, haren werden uit de al spaarzame voorraad opgeofferd (want uitgetrokken) en om een kort verhaal nog korter te maken: ik heb me laten vermurwen tot het lezen van: 2666. Ook nog eens hetzelfde leesproject als handsome_devil dus!
Daarmee wordt De man zonder eigenschappen nu wel echt een soort witte walvis.
Daarmee wordt De man zonder eigenschappen nu wel echt een soort witte walvis.
3
geplaatst: 27 december 2021, 22:07 uur
eRCee schreef:
ik heb me laten vermurwen tot het lezen van: 2666. Ook nog eens hetzelfde leesproject als handsome_devil dus!
ik heb me laten vermurwen tot het lezen van: 2666. Ook nog eens hetzelfde leesproject als handsome_devil dus!
Die heb ik ook nog liggen, mag ik zo vrij zijn om me bij dit leesproject aan te sluiten?
1
geplaatst: 27 december 2021, 23:50 uur
Heb spijtig genoeg 2666 al uitgelezen, maar zou het door de bovenstaande berichten haast opnieuw willen doorstaan. Het verhaal is goed genoeg daarvoor. Ben sowieso benieuwd naar wat jullie er van vinden.
0
geplaatst: 28 december 2021, 08:55 uur
Jason82 schreef:
Die heb ik ook nog liggen, mag ik zo vrij zijn om me bij dit leesproject aan te sluiten?
Het leesproject van het kwartaal.
Wij zaten te denken aan april om te starten, maar t.z.t nog even definitief afstemmen dan.
Leuk hoor.
0
geplaatst: 28 december 2021, 09:21 uur
eRCee schreef:
Wij zaten te denken aan april om te starten, maar t.z.t nog even definitief afstemmen dan.
Leuk hoor.
(quote)
Leuk hoor.
Ok, is prima. Leuk!
1
geplaatst: 28 december 2021, 10:50 uur
eRCee schreef:
Uitslover.
Uitslover.
Ja ik moet ook nog Infinite Jest lezen in 2022.
4
geplaatst: 1 januari 2022, 20:30 uur
Mijn leesproject van afgelopen jaar was De Toverberg van Thomas Mann. Ik ben er lang in bezig geweest en heb het vandaag eindelijk uitgelezen. Eén dagje gesmokkeld met het nieuwe jaar, dat tel ik toch als geslaagd
Mijn leesproject voor 2022 is opnieuw een boek van Mann, namelijk Doctor Faustus. Maar dat zal pas van de zomer worden, eerst De Toverberg maar eens goed laten bezinken.
Mijn leesproject voor 2022 is opnieuw een boek van Mann, namelijk Doctor Faustus. Maar dat zal pas van de zomer worden, eerst De Toverberg maar eens goed laten bezinken.
1
geplaatst: 19 januari 2022, 14:53 uur
0
geplaatst: 19 januari 2022, 19:17 uur
eRCee schreef:
Inmiddels heb ik 2666 op m'n e-reader staan. In maart ga ik eraan beginnen en Octr mogelijk eind februari al, dus sluit vooral aan Jason82.
Inmiddels heb ik 2666 op m'n e-reader staan. In maart ga ik eraan beginnen en Octr mogelijk eind februari al, dus sluit vooral aan Jason82.
Doe ik, bedankt voor het informeren!
2
geplaatst: 20 januari 2022, 08:07 uur
Ik ben begonnen in 1243 pagina's De Spiegel & Het Licht, gewoon genieten.https://vrouwenbibliotheek.nl/NieuweWebsite/wp-content/uploads/2021/01/Hilary-Mantel-De-spiegel-en-het-licht.jpg
1
geplaatst: 14 maart 2022, 00:47 uur
Zit op 30% (volgensn Kobo). Goed te doen. Eerste deel over vier literaire critici sleepte wat te lang aan maar navolgende delen brengen het plezier er weer in. Bolano slaagt er ook in me te vermaken met droombeschrijvingen, vooral omdat ze soms erg grappig zijn (Boris Jeltsin komt dan bv ineens om de hoek kijken). Echt veel diepgang heb ik echter nog niet kunnen ontdekken.
0
geplaatst: 14 maart 2022, 12:41 uur
eRCee schreef:
2666: we gaan beginnen!
2666: we gaan beginnen!
Zware thematiek, je moet er maar zin an hebben in deze tijd...
0
geplaatst: 14 maart 2022, 13:46 uur
Valt wel mee hoor, het boek is tot nog toe niet zwaar in z'n thematiek. Die vermoordde vrouwen komen alleen op de achtergrond af en toe ter sprake.
1
geplaatst: 16 maart 2022, 14:32 uur
Nu toch wel focus op de moorden ja. Interessant is dat dit in Mexico-stad op dit moment ook in de aandacht staat: op meerdere plekken zijn spandoeken en protestleuzen te zien over geweld tegen vrouwen. Sinds 2019 geldt er blijkbaar een 'alerta de genero' ten aanzien van dit onderwerp in de hoofdstad (uitgeroepen door volgens mij de burgemeester) en het pleidooi is om dit landelijk te maken.
1
geplaatst: 23 maart 2022, 22:16 uur
Zit nu op driekwart. Dat deel met de moorden hakt erin. Toch wel een erg bijzonder boek door de variatie van verhalen/setting/personages.
1
geplaatst: 24 maart 2022, 09:55 uur
Erg bijzonder ook hoe Bolano steeds meer van de representatie van het kwaad afdaalt naar de hel om het echte kwaad te tonen. Deze moorden staan haaks op de narratieve kwaliteit van kunst. De vrouwenslachtingen blijken immers betekenisloos, grof, kort en welhaast anoniem te zijn . De schrijver lijkt zo ter kwestie te stellen in hoeverre kunst een seperate werkelijkheid creëert, of de werkelijkheid verbloemt door er betekenis aan toe te kennen. In ieder geval een punt dat mij zeer is bijgebleven. Het is een van die boeken die graag nog eens zou willen lezen door dit soort thematiek; had na één leesbeurt niet het gevoel dat ik alles uit het verhaal gehaald had.
Terzijde: mijn leesproject gaat niet zo best momenteel. Heb weinig zin om de Shakespeare-pul open te slaan. Wordt vervolgd.
Terzijde: mijn leesproject gaat niet zo best momenteel. Heb weinig zin om de Shakespeare-pul open te slaan. Wordt vervolgd.
4
geplaatst: 27 maart 2022, 16:25 uur
* denotes required fields.