De Site / Gebruikers / Leesproject
zoeken in:
0
geplaatst: 1 januari 2009, 22:52 uur
Naar aanleiding van een opmerking van Psyche in het Boekjaar topic.
Iedereen heeft wel boeken liggen waarvan hij/zij denkt: "die zou ik eigenlijk willen/moeten/kunnen lezen, maar het komt er maar niet van."
Is het misschien een leuk idee om dit soort 'moeilijke' boeken gezamenlijk te gaan lezen. Hoe en wat weet ik nog niet precies (bijvoorbeeld een x aantal hoofdstukken per week/maand oid), maar eerst eens kijken of er überhaupt interesse voor is?
Daar werd in ieder geval De gebroeders Karamazov genoemd. Maar misschien is bijvoorbeeld James Joyce of Cervantes of juist iets van een filosoof ook wel leuk?
Iedereen heeft wel boeken liggen waarvan hij/zij denkt: "die zou ik eigenlijk willen/moeten/kunnen lezen, maar het komt er maar niet van."
Is het misschien een leuk idee om dit soort 'moeilijke' boeken gezamenlijk te gaan lezen. Hoe en wat weet ik nog niet precies (bijvoorbeeld een x aantal hoofdstukken per week/maand oid), maar eerst eens kijken of er überhaupt interesse voor is?
Daar werd in ieder geval De gebroeders Karamazov genoemd. Maar misschien is bijvoorbeeld James Joyce of Cervantes of juist iets van een filosoof ook wel leuk?
0
geplaatst: 2 januari 2009, 00:14 uur
Gaan we hiervoor een skype conference opzetten of zo?
Algemeen gezien lijkt me dit wel een goed idee, maar er zal wel wat origineels uit de bus moeten komen om het niet op het kwartaalboek te doen lijken...
Algemeen gezien lijkt me dit wel een goed idee, maar er zal wel wat origineels uit de bus moeten komen om het niet op het kwartaalboek te doen lijken...
0
geplaatst: 2 januari 2009, 00:32 uur
Dit lijkt me best interessant. Bij dezen draag ik Der Mann Ohne Eigenschaften aan van Robert Musil, of A la Recherche du Temps Perdu van Proust.
Over het algemeen lijkt het me echter moeilijk om over een zo grootschalig project consensus te gaan vinden, vooral omdat de eigenlijke interesse al een stuk hoger moet liggen dan bij een kwartaalboek dat je nog 'even' tussendoor leest.
Misschien moet ik bovenstaande boeken dus maar als persoonlijke projectjes opvatten.
Over het algemeen lijkt het me echter moeilijk om over een zo grootschalig project consensus te gaan vinden, vooral omdat de eigenlijke interesse al een stuk hoger moet liggen dan bij een kwartaalboek dat je nog 'even' tussendoor leest.
Misschien moet ik bovenstaande boeken dus maar als persoonlijke projectjes opvatten.
0
geplaatst: 2 januari 2009, 10:04 uur
Dan nomineer ik De Goddelijke Komedie, en de kans dat dit project nog van de grond gaat komen is inmiddels vrijwel nihil.
0
geplaatst: 2 januari 2009, 11:17 uur
eRCee schreef:
Dan nomineer ik De Goddelijke Komedie, en de kans dat dit project nog van de grond gaat komen is inmiddels vrijwel nihil.
Heb je die nog niet eens gelezen? tssss
(zo, the shame tactiek is weer voldoende ingezet )
Nog serieuze voorstellen?
0
geplaatst: 2 januari 2009, 11:28 uur
Heeft inderdaad wel veel weg van het Kwartaalboek, maar op zich val ik hier wel voor te porren. De Goddelijke Komedie wil ik me best aan wagen, mits ik het kan vinden (geen idee of dat moeilijk is?).
0
PeterW (crew)
geplaatst: 2 januari 2009, 17:07 uur
thomzi50 schreef:
Heeft inderdaad wel veel weg van het Kwartaalboek, maar op zich val ik hier wel voor te porren. De Goddelijke Komedie wil ik me best aan wagen, mits ik het kan vinden (geen idee of dat moeilijk is?).
Er zit een (vrij) goedkope uitgave bij Athaeneum.
0
psyche (crew)
geplaatst: 2 januari 2009, 19:21 uur
Dan ligt het er denk ik wel aan wat voor sóort uitgave. Athaeneum-van Gennep heeft ze variërend van eind € 30 tot in de € 60,-- als ik het via rondje google goed zie.
Bij Bol en andere inetrnetboekhandels is de goedkoopste nieuwe pocket versie rond de € 20.
2e hands bij de Slegte in Amsterdam
http://www.deslegte.com/node/61591 is hij het goedkoopst.
0
psyche (crew)
geplaatst: 2 januari 2009, 19:30 uur
aegron schreef:
Ik ben afgelopen zomer 'nu echt' begonnen in de gebroeders Karamazov, maar in Spanje bij bijna 40 graden celcius was het niet zo'n goed plan. Waarom A Fina Balance wel lukte ... toch ook niet echt een vakantieboek.
De gebroeders Karamazov was op zich voor mij goed leesbaar;
bij projecten denk ik meer aan werken als de Goddelijke Komedie (ooit bij in een regenvakantie in de Jura doorworsteld - want ja ik had de uitleg er wel bij nodig). en Man Zonder Eigenschappen, zie mijn opmerkingen aldaar. Mooi geschreven maar geen tussendoortje.
En Ulysses - die staat boven aan mijn verlanglijst: moet ik toch wel kunnen waarom lukt het niet (in mijn eentje).
Ik denk dat een Leesproject in zoverre anders zou moeten zijn dat het 'een klus' is die je zou willen lezen maar dat op de een of andere manier niet 'zomaar' lukt. Nu is dat wel subjectief. We kunnen misschien een soort lijst met genomineerden aanleggen.
Maar dáárvoor is het misschien beter om eerst eens met elkaar na te gaan wanneer een boek een project is, en wàt we dan met elkaar zouden willen delen. Per hoofdstuk bespreken. Tekstduiding o.i.d? Nu denk ik dan weer even aan Ulysses. Ooit eens geleend bij de bieb met een bijna even dikke uitleg ...
Inmiddels staat een goedkope pockterversie zonder zo'n uitleg te wachten. En te wachten. En te wachten ...
0
geplaatst: 2 januari 2009, 20:50 uur
Laten we dan een lijstje aanleggen. Ik doe sowieso mee, maar wel pas vanaf april.
De Goddelijke Komedie
Ulysses
De Gebroeders Karamazov
Buddenbrooks (?)
De Goddelijke Komedie
Ulysses
De Gebroeders Karamazov
Buddenbrooks (?)
0
geplaatst: 2 januari 2009, 22:45 uur
De Goddelijke Komedie
Ulysses
De Gebroeders Karamazov
Buddenbrooks (?)
Paradise Lost
Finnegan´s Wake
The Kalevala
Ulysses
De Gebroeders Karamazov
Buddenbrooks (?)
Paradise Lost
Finnegan´s Wake
The Kalevala
0
geplaatst: 2 januari 2009, 23:54 uur
Misschien moet niet iedereen hetzelfde 'leesproject' aanvatten? Dat lijkt wat te veel op het kwartaalboek, alleen dan over een langere termijn. Als iedereen gewoon met de aanvang van 2009 zo'n project begint, van een uitdagend boek zoals er hierboven al genoemd zijn, en we houden elkaar hier op de hoogte van de vorderingen (het moet een soort uitdaging zijn ook he, dus voor je begint leg je jezelf dan een soort termijn op of zo die je moet halen) of mislukkingen, is dat dan niet voldoende?
0
geplaatst: 3 januari 2009, 00:31 uur
Maar het is toch juist de meerwaarde om boeken die je niet geheel kan begrijpen of waar je moeite mee hebt geheel te verstouwen, gezamenlijk te lezen?
0
geplaatst: 3 januari 2009, 11:17 uur
Snap het punt van Freud wel. Temeer omdat het wel erg veel commitment vraagt om zo'n boek te gaan lezen als je dat al niet zelf gepland had.
Voor mijzelf zal ik denk ik De Goddelijke Komedie dit jaar proberen te lezen. Ullysses moet ook nog wel een keer lukken, vond de eerste 100 pagina's weliswaar behoorlijk vervelend maar wel door te komen. Plan ik dus in voor 2010. En dan nog Het Kaartenhuis van Danielewski, maar misschien is het persoonlijk dat ik daar erg tegenaan zit te hikken.
Oja, ik wil Arnie veel succes wensen met zijn Proust-project.
Voor mijzelf zal ik denk ik De Goddelijke Komedie dit jaar proberen te lezen. Ullysses moet ook nog wel een keer lukken, vond de eerste 100 pagina's weliswaar behoorlijk vervelend maar wel door te komen. Plan ik dus in voor 2010. En dan nog Het Kaartenhuis van Danielewski, maar misschien is het persoonlijk dat ik daar erg tegenaan zit te hikken.
0
geplaatst: 3 januari 2009, 11:47 uur
Wat ik vooral vrees, is dat er met een (langlopend) 'project' gestart wordt waar niet iedereen achter staat of waar niet iedereen die wil aan kan deelnemen - Dante, Ulysses en Buddenbrooks heb ik bijvoorbeeld al gelezen, of toch ver genoeg om er niet opnieuw aan te willen beginnen (Dante).
0
geplaatst: 3 januari 2009, 13:40 uur
Ik denk dat het idee van Freud een heel goed idee is. Ik hoef zelf ook niet direct opnieuw aan Dante of Dostojevski te beginnen. Misschien werkt het dan beter om het danwel groepsgewijs, danwel individueel te doen (net wat je wilt), maar om hier bijvoorbeeld afspraken te maken?
0
psyche (crew)
geplaatst: 3 januari 2009, 14:10 uur
aegron schreef:
Ik denk dat het idee van Freud een heel goed idee is. Ik hoef zelf ook niet direct opnieuw aan Dante of Dostojevski te beginnen. Misschien werkt het dan beter om het danwel groepsgewijs, danwel individueel te doen (net wat je wilt), maar om hier bijvoorbeeld afspraken te maken?
Ik denk dat het het leukst is als in ieder geval duo's of kleinere groepjes ervaringen onder dit topic uitwisselen. Juist bij moeilijk doorheen te komen boeken, of werk waar je om de één of andere reden niet aan begint of tegenaanhikt maar dat je toch ooit eens wilt lezen, is het fijn als je het niet alleen hoef te doen.
De ervaringen kunnen users dan weer motiveren om toch maar 's te gaan beginnen.
Wanneer er inhoudelijk moeite is met bepaalde romans en anderen hebben het al gelezen kunnen die wellicht 'helpen' of tips geven en/of hoe het aan te pakken.
Ik heb al wat prima nominaties gezien en laat ik deze
Arnie schreef:
A la Recherche du Temps Perdu van Proust.
A la Recherche du Temps Perdu van Proust.
nu ook al ongelezen hebben liggen. Ooit voor een gulden ofzo uit een doos afgeschreven boeken in de bieb gediept. Een vriend zei toen dat 'Proust weliswaar bejubeld werd maar voor hem onleesbaar was'.
Dat stimuleerde me niet er snel aan te beginnen. Gezien de opmerking van eRCee
eRCee schreef:
klopt de opmerking van die vriend aardig? De eerste regels van A la Recherche du Temps Perdu beloven me alvast: bij de les blijven
0
geplaatst: 3 januari 2009, 14:35 uur
psyche schreef:
Een vriend zei toen dat 'Proust weliswaar bejubeld werd maar voor hem onleesbaar was'.
Een vriend zei toen dat 'Proust weliswaar bejubeld werd maar voor hem onleesbaar was'.
Ik citeer even van Wikipedia: "À la recherche du temps perdu beslaat met zeven delen zo'n 3000 pagina's en bevat meer dan 200 figuren."
Ik geloof dat het Prousts bedoeling was om de werkelijkheid zo minitieus te beschrijven dat die werkelijkheid bewaard zou blijven. Ofzoiets. Ik heb vorig jaar 40 pagina's geprobeerd en beschouw het werk sindsdien inderdaad als onleesbaar en daarnaast volkomen oninteressant.
0
geplaatst: 3 januari 2009, 14:43 uur
Proust heb ik altijd al willen proberen, dus misschien is dat wel een idee dan We hebben de boeken wel liggen thuis denk ik. En ik heb het voordeel dat ik stukken van de toneelbewerking al gezien heb (van Guy Cassiers), al kan ik me er niks meer van herinneren
0
psyche (crew)
geplaatst: 3 januari 2009, 15:06 uur
eRCee schreef:
Ik citeer even van Wikipedia: "À la recherche du temps perdu beslaat met zeven delen zo'n 3000 pagina's en bevat meer dan 200 figuren."
Nadere bestudering van het boek hier thuis leert me dat ik twee delen heb liggen ...
0
psyche (crew)
geplaatst: 3 januari 2009, 15:10 uur
aegron schreef:
De Goddelijke Komedie
Ulysses
De Gebroeders Karamazov
Buddenbrooks (?)
Paradise Lost
Finnegan´s Wake
The Kalevala
De Goddelijke Komedie
Ulysses
De Gebroeders Karamazov
Buddenbrooks (?)
Paradise Lost
Finnegan´s Wake
The Kalevala
Ik ga dit jaar voor
De Goddelijke Komedie
Ulysses - psyche
De Gebroeders Karamazov - psyche
Buddenbrooks (?)
Paradise Lost
Finnegan´s Wake
The Kalevala
À la recherche du temps perdu
Man Zonder Eigenschappen
0
geplaatst: 3 januari 2009, 15:15 uur
De eerste twee titels onder zwaar voorbehoud:
De Goddelijke Komedie - thomzi50
Ulysses - psyche, thomzi50
De Gebroeders Karamazov - psyche, thomzi59
Buddenbrooks - thomzi50
Paradise Lost
Finnegan´s Wake
The Kalevala
Ulysses - psyche, thomzi50
Buddenbrooks - thomzi50
Paradise Lost
Finnegan´s Wake
The Kalevala
0
geplaatst: 3 januari 2009, 19:31 uur
Ulysses - psyche, thomzi50, aegron
Buddenbrooks - thomzi50
Paradise Lost - aegron
Finnegan´s Wake
The Kalevala
Met daarbij de opmerking dat ik voor Ulysses, eerst A Portrait of the Artist as a Young Man wil lezen en nu bezig ben met Reis naar het Einde van de Nacht. Dus dat het nog wel even duurt voordat ik aan Ulysses wil beginnen.
Paradise Lost heeft 12 hoofdstukken, dus dat is misschien leuk voor elke maand een hoofdstuk
Buddenbrooks - thomzi50
Paradise Lost - aegron
Finnegan´s Wake
The Kalevala
Met daarbij de opmerking dat ik voor Ulysses, eerst A Portrait of the Artist as a Young Man wil lezen en nu bezig ben met Reis naar het Einde van de Nacht. Dus dat het nog wel even duurt voordat ik aan Ulysses wil beginnen.
Paradise Lost heeft 12 hoofdstukken, dus dat is misschien leuk voor elke maand een hoofdstuk
0
geplaatst: 4 januari 2009, 00:20 uur
Buddenbrooks - thomzi50
Paradise Lost - aegron
Finnegan´s Wake
The Kalevala
À la recherche du temps perdu - Freud
Moet wel volstaan voor één jaar denk ik, als ik tussendoor ook nog iets leuks wil lezen
Buddenbrooks - thomzi50
Paradise Lost - aegron
Finnegan´s Wake
The Kalevala
À la recherche du temps perdu - Freud
Moet wel volstaan voor één jaar denk ik, als ik tussendoor ook nog iets leuks wil lezen
0
geplaatst: 4 januari 2009, 09:37 uur
eRCee schreef:
Boekmeter komt richting de 4000 pagina's. Even bij de les blijven he
Buddenbrooks - thomzi50
Paradise Lost - aegron
Finnegan´s Wake
The Kalevala
À la recherche du temps perdu - Freud, Arnie
0
geplaatst: 4 januari 2009, 11:47 uur
Leesprojecten Boekmeter 2009
De Goddelijke Komedie - thomzi50, eRCee
De Gebroeders Karamazov - psyche, thomzi50
Buddenbrooks - thomzi50
Paradise Lost - aegron
Finnegan´s Wake
The Kalevala
Het zal mij benieuwen Arnie.
De Gebroeders Karamazov - psyche, thomzi50
Buddenbrooks - thomzi50
Paradise Lost - aegron
Finnegan´s Wake
The Kalevala
Het zal mij benieuwen Arnie.
0
geplaatst: 5 januari 2009, 12:39 uur
Leesprojecten Boekmeter 2009
De Gebroeders Karamazov - psyche, thomzi50, prowisorio
Buddenbrooks - thomzi50
Paradise Lost - aegron
Finnegan´s Wake
The Kalevala
De Gebroeders Karamazov - psyche, thomzi50, prowisorio
Buddenbrooks - thomzi50
Paradise Lost - aegron
Finnegan´s Wake
The Kalevala
0
geplaatst: 22 maart 2009, 12:07 uur
Binnenkort ga ik voor een paar dagen naar Rome, wat een mooie gelegenheid was om deel 1 (Inferno) van de Goddelijke Komedie te lenen en zo mijn leesproject 2009 aan te vatten.
Iemand anders al vorderingen gemaakt?
Iemand anders al vorderingen gemaakt?
* denotes required fields.