menu

De Site / Gebruikers / Iemand aanraders?

zoeken in:
avatar van Marcel
Couperus' Antiek Toerisme is inderdaad zeer aan te raden, al speelt het verhaal zich eigenlijk af in Egypte met een Romein als hoofdpersoon.

Pompeii en Imperium van Robert Harris spelen ook in het Romeinse Rijk.

Artemis
@mjk87
De "Warrior of Rome" reeks. Auteur : Harry Sidebottom.
Volgens mijn echtgenoot aan te raden.
Of zoek je Nederlandstalige boeken ?

avatar van eRCee
De brand van Rome van Paul Maier is een mooi boek ("documentaire roman") over de tijd van Nero.

Cicero is ook niet slecht (als ik hiermee de goede voor me heb).

avatar van Marcel
Pythia schreef:
De verliefde ezel - Louis Couperus

Dat speelt toch in Griekenland?

avatar van Pythia
Marcel schreef:
(quote)

Dat speelt toch in Griekenland?

Je hebt helemaal gelijk. Het is de tijd van Hadrianus, de moeder van de hoofdpersoon is Romeins, maar het speelt helemaal in Griekenland. Sorry!

avatar van dutch2.0
Twee mooie boeken, al weet ik niet of ze nog te vinden zijn:

Allan Massie: Ceasar
Prachtige roman over de laatste jaren van Ceasar. Geschreven vanuit het perspectief van een van de moordenaars (en dat waren er zo veel, dat me even is ontschoten wie precies).

Simon Vestdijk: De nadagen van Pilatus
Over Pilatus na zijn tijd in Jerusalem, ten tijde van keizer Caligula. Een roman over de curieuze herinnering van Pilatus aan Christus en over een keizer die alles heeft behalve onsterfelijkheid.

Iets minder literair maar zeker de moeite waard: de complete Asterix reeks. Voor zover ik heb begrepen historisch redelijk verantwoord. Het waren dus echt rare jongens, die Romeinen!

avatar van Chungking
I, Claudius is me altijd bijgebleven. Zeker de moeite als je geïnteresseerd bent in de Romeinse tijd.

avatar van mjk87
Okay, bedankt u allen, Wat een groot aantal reacties, geweldig. I CLAVDVIS ken ik al van de BBC serie (ooit met Latijn helemaal gekeken op school), maar zal eens gaan kijken naar dat boek.
Ook enkele andere leken me erg interessant. Nogmaals dank.

avatar van Grovonion2
The Light Bearer van Donna Gillespie, gaat wel over een afstammelinge van een Germaanse stam maar speelt zich voor een groot deel in het Romeinse rijk af. Boeinde mix van geschiedenis en folklore.

avatar van cortez
Ik zou graag nog eens een boek lezen die zich ergens in het SF of Fantany genre nestelt. Vooralsnog vind ik enkel Tolkiens LOTR trilogie en Susanna Clarkes Jonathan Strange goed. Ik vind het moeilijk om precies uit te leggen wat ik zoek, vooral omdat ik niets van het genre ken, maar hier zou het boek/de reeks enigszins moeten aan voldoen:

- Zeker en vast enige literaire kwaliteiten bevatten. De boeken die enkel om het verhaal bestaan, spreken me geenszins aan. Die Feist-toestanden spreken me bv. niet aan.

- Een beetje diepgang zou wel leuk zijn (bij Clarke heb je bv de historische component, Tolien is evenwel een goed voorbeeld...)

- Ruimteschepen en lasergeweertjes zeggen me echt niets. Clichéverhalen ook niet...

Ik denk dat ik eigenlijk op zoek ben naar een boek die eerder de brug naar de gewone literatuur slaat, dan wel een pur sang SF boek.

tips?

Als je diepgang zoekt is misschien Hal Duncan het proberen waard. Dat zijn in ieder geval de boeken met de grootste literaire pretenties wat mij betreft (en toch nog goed ).

Qua SF zou je Margaret Atwood of Ursula K. Le Guin kunnen proberen (al schrijft Atwood natuurlijk absoluut geen SF, )

avatar van Freud
Ik zou absoluut Dune aanraden, vond ik zelf geweldig (heb wel enkel deel één gelezen en ga het daarbij houden voorlopig - is ook voldoende afgerond om dat toe te laten). Literair, geen belachelijke toestanden genre Pratchett, alles is serieus onderzocht en geloofwaardig gebracht en het gaat meer over psychologie, politiek en mythologie dan over de techniek zelf. Een heel eigen universum met fascinerende elementen, spannende verhalen en genoeg om na het lezen nog wat over na te denken. Past voor mij perfect in het rijtje van meesterlijke, dikke, diepgaande en toch avontuurlijke boeken uit de Engelse literatuur: Lord of the Rings, Watership Down, The Once and Future King, en Dune

(Goed, Herbert schijnt Amerikaan te zijn, maar dat doet er niet zo toe )

avatar van Chungking
Betreft fantasy kan het nuttig zijn om eens te snuisteren in dit topic: Boeken >> Algemeen >> Goede Fantasy tips

Afgaande op je omschrijving zou ik zeggen:
-George RR Martin
-Scott Lynch
-Robin Hobb
Meer 'realisme', meer karakterontwikkeling, onverwachte verhaalwendingen, meer originaliteit en een duidelijke eigen stijl, minder cliche's dan andere fantasy (en toevallig mijn favorieten ook )


Betreft SF is dune inderdaad geweldig, het equivalent van LOTR
Zeer origineel, veel verbeeldingskracht en alles klopt gewoon.

Isaac Asimov's Foundation trilogie (de latere delen ken ik niet) kan misschien ook wel een aanradertje zijn. In de kern een 'in space' analogie van de val van het Romeinse Rijk, erg interessant en boeiend. Vind ik dan.

avatar van aslan
de Gormenghast-reeks van Mervyn Peake

lees hier meer over Gormenghast en Mervyn Peake ! ! !

avatar van cortez
Super bedankt, hier kan ik wat mee! Ik zal jullie tips nauwkeurig nagaan en dan een bestelling plaatsen bij de boekhandelaar.

Als je de triologie van Tolkien goed vond, vergeet dan de Hobbit niet (vond ik zelf nog beter).

In Boeken > Algemeen > Romans over emigratie?:

Beste forummers,

Ik ben op zoek naar boeken met als thema emigratie. Daarmee bedoel ik over mensen uit België of Nederland, eventueel uit andere Westerse landen, die verhuizen naar een ander land. Liefst naar Zuid-Amerika, Afrika of Azië, waar de cultuurverschillen het grootste zijn, maar andere landen zijn ook goed.
Ik zoek wel degelijk naar een goede Roman, geen Non-fictie boek en liefst ook geen lichte jeugdboeken.

Heeft iemand een goede suggestie voor mij?

Alvast bedankt,
ww

avatar van Arkan
Tipi, kind van Afrika.
Een aanrader, is een boek dat ik vele jaren geleden gelezen heb, het is me steeds bijgebleven.
Nog vaak denk ik aan hun belevenissen.


Dit is het verhaal van een echtpaar dat heeft gekozen voor de vrijheid en de terugkeer naar de natuur. Een verhaal over de wonderlijke geheimen van de Kalahari-woestijn. De lokroep van het moederschap in de wereld vol gevaren. En het kind dat er kwam: Tippi. Haar kennismaking met het leven in de oerwouden, de zandvlakten en de moerassen van zuidelijk Afrika. Haar geheime verstandhouding met de in het wild levende dieren. Haar eerste speelgoed: de schedel van een nijlpaard. Haar eerste vriendje: Abu de olifant, die zij 'mijn broertje' noemt.

Sylvie Robert en Alain Degré, beiden fotograaf van beroep, vertellen hoe met de komst van Tippi hun droomwens is uitgekomen. Tippi, het kleine blonde meisje dat met één enkel gebaar een luipaard weet te kalmeren en lacht als Abu - vijf ton - met zijn slurf zwaait. Voor Tippi bevat de taal der wildernis geen geheimen.

De winnaar van de Costa Novel Award was Colm Toibin met Brooklyn. Over een Ierse die na de Tweede Wereldoorlog naar New York vertrekt.

Heb het zelf niet gelezen en het is voorzover ik weet nog niet vertaald, maar misschien is het wat. Het is in ieder geval goed onthaald.

Ik moet meteen denken aan Out of Africa - Isak Dinesen (pseudoniem van Karen Blixen). Het gaat over Karen Blixen zelf, die in 1914 met haar echtgenoot naar Kenia emigreert om daar een koffieplantage te runnen.

Je zou trouwens ook via de uitgebreide zoekfunctie kunnen zoeken op bijv. emigratie in het plot, dan kom je denk ik ook wel een aantal boeken tegen.

In De Site > Gebruikers > Wat voor boek voor een vrouw van bijna 85 jaar?:

Ik ben op zoek naar een boek voor mijn oma. Ze heeft al heel erg veel gelezen en ze is er dol op. Ik heb haar wel een aantal gekocht. Nu dacht ik aan het boek : Ten oosten van de zon. Ze houdt volgens mij niet echt van thrillers. Meer romans.

avatar van liv2
Misschien de stam van de holebeer van Auel? Speelt zich af in de prehistorie dus wel een origineel gegeven. Het is zo'n boek dat je moeilijk kan wegleggen eenmaal je vertrokken bent. Er zijn ook nog vervolgen op maar die zijn niet zo goed.

avatar van Freud
85 jaar he, geen 85000


In Boeken > Algemeen > Waargebeurd verhaal drama:

Beste leden,

Mijn goede vriendin is helemaal gek van het lezen, alleen heb ik niet zo veel ervaring met lezen, kan iemand mij aanraden welke goed boek zij gelezen moet hebben? Al niet te moeilijk boek, maar spannend en meeslepende verhaal, niet oorlogachtige sfeer of wat psychyloog.

Zij houdt van drama, waargebeurd verhaal. Welke boek kan ik het beste bestellen voor haar?

Zij gaat dan voor 4 weken op vakantie naar bali, iemand met een goeie tip?

Thanks!

In De Site > Gebruikers > Goede jeugdboeken.:

Ik ben echt dol op lezen en ben daarom ook opzoek naar goedejeugdboeken. Verhalen over kusje kusje en ze worden verliefd blabla zijn echt standaard verhalen.
Ik ben echt opzoek naar boeken met een inhoudt waar spanning aanzit, geweld/seks/misbruik/weglopen/drugs/de dood/ ontvoering/loverboys/prositutie. boeken die je in 1klap kan uitlezen.
Zoals de boeken van heleen vreeswijk( loverboy, overdossis, ontvoerd,chatroom,eerwraak,) victora farkas ( alles is anders).
weten jullie nog goedeboeken waar echt een goed verhaal aanvast zit?
groetjes.


avatar van cortez
Marc de Bel, De Fautenkampioene, Blauwe Snoepjes, Vanilla P ofzo

avatar van Slainte_Mhath
http://www.boekmeter.nl/images/covers/4000/4411.jpg ; )

Al is de kans groot dat ze deze al kent.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:54 uur

geplaatst: vandaag om 13:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.