menu

De Site / Gebruikers / Iemand aanraders?

zoeken in:
Ik weet niet of je van misdaad houdt?
Dan misschien Robert Ludlum met bijvoorbeeld The Bourne Identity.
Verder zijn de Wallander-boeken van Mankell een aanrader. (Gezien de drama-elementen is dit wellicht ook wel wat voor Miron.)

@bassie vrucht
Ik ben het zelfde type lezer als jij De "eerste" boeken van Grunberg zijn zeer te genieten. Check ook zijn alter ego; Marek vd Jagt.

Verder, in het rijtje schrijvers dat jij noemt, hoort natuurlijk Robert Vuijsje thuis, Geweldig.

@miron
Wat jij omschijft is precies wat ik onlangs ontdekt heb. Henning Mankel! Ik dacht altijd dat dat zo'n gecreerde hype was, maar het is precies wat je omschrijft en daarbij vooral erg goed!

Ik breng maandelijks boeken als vrijwilliger bij de bibliotheek naar een oudere dame. Ze leest graag historische romantische verhalen. Ik ben in dat genre helemaal niet thuis en ik zou ze graag eens verrassen met een paar mooie titels. Iemand suggesties?

Ik vond Louisiana een heel mooi boek, ik heb ondertussen ook het vervolgverhaal (Fausse Rivière) erop aangekocht.
Jammer genoeg nog niet gelezen.

(afbeelding)

is genoteerd, bedankt Arkan

liv2 schreef:
Ik breng maandelijks boeken als vrijwilliger bij de bibliotheek naar een oudere dame. Ze leest graag historische romantische verhalen. Ik ben in dat genre helemaal niet thuis en ik zou ze graag eens verrassen met een paar mooie titels. Iemand suggesties?
Ik geloof dat dit fraaie geval een topper in het genre is. Ik vond het zelf wel aardig, maar ik ben zelf ook niet zo van het historisch romantische.

In Boeken > Algemeen > Islam verdieping:

Ik ben bezig om me vertrouwd te maken met de basis-principes van het Islamitische geloof. In eerste instantie wil ik de Koran uitlezen, maar omdat het lezen hiervan niet voorziet in een overzichtelijk en praktisch kader waarin ik de inhoud kan plaatsen, ben ik op zoek naar iets wat sommige zaken beter kan duiden voor de onwetende westerling.

Het hoeft niet om een streng-religieuze schrijver te gaan, maar ik wil wel graag iets wat met respect voor de religieuze overtuiging is geschreven. Dus geen '' Islam voor varkens'' of iets dergelijks.

En voor de duidelijkheid; ik doel hier echt op non-fictie en niet op verhalen of romans.

Ik heb weleens een paper moeten schrijven over radicalisering en terrorisme binnen de Islam (vooral in de westerse wereld). Is meer cultuur gericht, en het is de vraag of dat is wat je zoekt. Maar enkele boeken en essays die ik er voor moest lezen, waren wel degelijk interessant voor een genuanceerd en goed belicht beeld van Islam. En vooral de rol van de religie voor terrorisme (en alles wat daar aan vooraf gaat). Mocht je geïnteresseerd zijn, dan zoek ik wel een paar bronnen/boeken op die voor mij nuttig waren.

Okay, klinkt interessant, als het niet teveel moeite is wil ik die bronnen best ontvangen.

Ik heb even m'n complete voetnotenlijst gezuiverd, en alle unieke boeken en enkele stukken van internet met de nodige informatie over (de-)radicalisering, terrorisme in NL, en de islamitische cultuur in het vrije westen. De meeste boeken heb ik zelf via de openbare bibliotheek kunnen vinden. En daar staan sowieso veel boeken, die wel eens interessant kunnen zijn.

-Amos N. Guiora, Fundamentals of counterterrorism (Aspen Publishers, 2008)
-Frank J. Buijs, Democratie en Terreur (SWP Amsterdam, 2002)
-Terrorisme en Nederland: een analyse van de dreiging (Heinen, 2005) edited by Edward Figee and others – Enkele stukken van prominenten
-G. Kepel, The revenge of God: The Resurgence of Islam, Christianity and Judaism in the Modern World (Cambridge: Polity Press, 1994)
-G. Kepel, Allah in the West, Islamic movements in America and Europe (Cambridge: Polity Press, 1994)
-L.C. Brown, Religion and State: the Muslim approach to politics (Columbia University Press, 2000)
-G. Manenschijn, Religie en Haat: over religieus gemotiveerd terrorisme (Uitgeverij Ten Have, 2005), p. 268
-Terroristen en hun Bestrijders: vroeger en nu (Boom, 2007) edited by I. Duyvesteyn, B. de Graaf
-De geweldadige Jihad in Nederland (AIVD report, 2006) (Via site te vinden)
-E. Vermaat, de Hofstadgroep: portret van een radicaal-islamtisch netwerk (Aspekt, 2005)
-Terroristen en hun Bestrijders: vroeger en nu (Boom, 2007) edited by I. Duyvesteyn, B. de Graaf;
-http://www.nctb.nl/terrorismebestrijding/
-Nota Radicalisme en Radicalisering (note Ministry of Justice 19 august 2005):
-IMES, Teruggang en uittreding. Processen van deradicalisering ontleed. Tweede Kamer, 2008-2009, 29 754, nr. 137.
-Ending terrorism: lessons for defeating Al-Qaida, Audrey Kurth Cronin (Routledge, 2008)
-Terroristen en hun Bestrijders: vroeger en nu (Boom, 2007) edited by I. Duyvesteyn, B. de Graaf – Wanneer stoppen terroristen, B. de Graaf
-Harry Henderson, Global Terrorism: the complete reference guide (Checkmark Books, 2001)

H'm, als je je wilt verdiepen in de Islam weet ik niet of je moet beginnen met vijftien bronnen over moslimterrorisme eigenlijk.

Misschien zoiets als Een Tipje van de Sluier van Joris Luyendijk.

eRCee schreef:
H'm, als je je wilt verdiepen in de Islam weet ik niet of je moet beginnen met vijftien bronnen over moslimterrorisme eigenlijk.

Dat zeker niet, maar de genoemde boeken waren redelijk genuanceerd, en wisten veel over de cultuur en de religie zelf te noemen. Vaak in samenhang met terrorisme, maar zeer leerzaam. je leert dubbel: wat is de cultuur, en hoe brengt dat gelovigen mogelijk tot een misdaad. Maar dit is dan ook verdieping nadat een algemene inleiding is gelezen.

Okei!
Kan iemand mij een goed boek aanraden in de lijn van "Het Verloren Labyrint" van Kate Mosse, of De Pilaren van de Aarde van Ken Follet?

Dus een goed en spannende historische roman?

Kan iemand mij boeken aanraden waar vooral intermenselijke relaties centraal staan? Hiermee bedoel ik boeken die de verhoudingen en omgang tussen mensen proberen uit te diepen en bloot te leggen.

Tirza van Grunberg is een boek doet dit erg goed m.i., maar ik ken verder niet veel boeken die dit thema zo specifiek belichten.

Dank alvast!

@Witt:

Ik lees nu Kentering van een Huwelijk, van Sandor Marai. Dat voldoet helemaal aan je vraag.
En Karakter, van Bordewijk, natuurlijk.
Sons and Lovers, van D.H.Lawrence.
Stiller, van Max Frisch.

Deze zijn allemaal wel al minstens een halve eeuw oud. Misschien kan iemand een paar modernere aanraden?

Bedankt! Ik ga eens achter die boeken aan.

Pythia schreef:

Ik lees nu Kentering van een Huwelijk, van Sandor Marai.

Ik geloof de meeste van hem hebben wel iets van intermenselijke relaties.

En als ik dan nog boeken kan noemen, al weet ik niet heel precies of ze zijn wat je zoekt:

Harry Mulisch - de elementen (relatie man vrouw, ouder kind)
Lev Tolstoj - Anna Karenina (zo ongeveer elke soort wel)
Kafka - Die Verwandlung (binnen het gezin, onder druk en vreemde sitiuaties)

Al zijn ook deze niet heel modern. Misschien die van Vuijsje? Ik ken dat boek niet, maar wel waar het over gaat, het is waard eens ernaar te kijken)

Volgens mij hoeven boeken waarin intermenselijke relaties centraal staan niet zo zeer modern te zijn. Ik denk dat Toergenjev - Vaders en Zonen uit 1861 een goed voorbeeld is van een roman waarin de verhoudingen tussen mensen duidelijk worden beschreven; niet alleen tussen vaders en zonen, maar ook tussen vrienden onderling en mannen en vrouwen. De karakters komen mij overigens zeer modern over in dit boek. Immers kan de maatschappij door de eeuwen heen wel moderniseren, maar een mens is nu eenmaal een mens. Of je er nu een neemt die nu leeft of een van twee eeuwen geleden.

Pythia schreef:
Deze zijn allemaal wel al minstens een halve eeuw oud. Misschien kan iemand een paar modernere aanraden?

De romans van Jens Christian Grondahl voldoen perfect (een schrijver waar Grunberg trouwens ook een liefhebber van is). Ik kan met name Stilte in Oktober en Lucca aanbevelen.

Bedankt voor de tips alledrie. Er zit wel een paar boeken bij waar ik erg benieuwd naar ben!

Ik ben op zoek naar de klassiekers van de oorspronkelijke fantasy. Wat zijn nu echt de boeken/schrijvers die ik gelezen móet hebben?
Tolkien en Markus Heitz ken ik.

leander? schreef:
Ik ben op zoek naar de klassiekers van de oorspronkelijke fantasy. Wat zijn nu echt de boeken/schrijvers die ik gelezen móet hebben?
Tolkien en Markus Heitz ken ik.

Poeh, waar wil je beginnen? De oorsprong van fantasy ligt bij de echte klassiekers (de edda uit Scandinavia, Ilias / Odyssee van homerus, etc.) via de sprookjes van de gebroeders Grimm en Andersen naar meer 'moderne' klassiekers: Alice in Wonderland, The Wizard of Oz etc.

Als je iets makkelijker / dichter bij huis wil beginnen: Ursula K. Le Guin, Michael Moorcock, Mervyn Peake.

En als je tussendoor wat afleiding nodig hebt van al die dikke kleppers: Discworld van Pratchett!

Dank allen!
Ik denk dat ik ga beginnen met George Martin.

Iedereen bedankt voor de tips van vorig jaar.

Heb de meeste adviezen aangenomen en vorig jaar o.a. Marquez, Verhulst, Vekeman, Hermans en Grunberg gelezen. Aan de tips van Dexter ben ik nog niet toegekomen, maar wie weet vergrijp ik me daar binnenkort aan.

Ik zoek boeken/romans die spelen ten tijde van het Romeinse Rijk (en daar zich dan ook afspelen).
Da bedoel ik geen heldendichten of verslagen van Romeinen zelf, als Vergilius of Seneca, maar later geschreven werken.
Weet iemand of er goede boeken bestaan?

Sanderijn
Boeken die je zou kunnen proberen zijn:

Antiek toerisme - Louis Couperus
Een nieuwer testament - Hella Haasse
De bibliotheek van Alexandrië - Jean-Pierre Luminet
Aeneas of De levensreis van een man - Willy Spillebeen
Kassandra - Christa Wolf

Succes met je zoektocht!

I, Claudius - Robert Graves
De wonderbaarlijke reis - Eduardo Mendoza (lichtvoetig)
De verliefde ezel - Louis Couperus

Gast
geplaatst: vandaag om 03:12 uur

geplaatst: vandaag om 03:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.