menu

De Site / Gebruikers / Iemand aanraders?

zoeken in:
eRCee schreef:
Evelyn Waugh, is dat wellicht nog iets voor mij, dutch2.0?

Het gros van zijn werk niet. Typisch Engelse satire, in de geest van Greene's Our Man in Havana. Maar Brideshead Revisited zou heel misschien iets kunnen zijn, vooral dankzij het thema. Dat is een beetje verwant aan een ander boek van Greene: The End of the Affair. Ook Brideshead Revisited gaat over de onmogelijkheid om los te komen van een geinternaliseerd geloof in een hogere macht. Of eigenlijk nog iets breder: hoe je nooit helemaal kunt loskomen van de mores en principes van een ouderlijk huis.

Greene en Waugh lijken trouwens in sommige opzichten sprekend op elkaar. Bijna in hetzelfde jaar geboren, beide schrijver en publicist, beide heen en weer springend van lichte kost naar zware literatuur en beide op latere leeftijd bekeerd tot het Katholieke geloof. Ik heb Greene net iets hoger zitten dan Waugh, maar het scheelt niet veel.

dutch2.0 schreef:
(quote)

Of eigenlijk nog iets breder: hoe je nooit helemaal kunt loskomen van de mores en principes van een ouderlijk huis.

.

Tja, hier schrijft men nog altijd over. Want eigenlijk komt alles daarop neer. Ook jonge schrijvers hebben het daarover, altijd(meestal) trouwens.
Daar heb je geen Evelyn Waugh voor nodig, maar ja, jonge schrijvers zijn niet geloofwaardig genoeg zeker, of men neemt niet de moeite ze te lezen vanwege al op voorhand niet serieus genomen?

Waar gaat het nou meestal over?

1.Onbereikbare liefde
2.met in uitbreiding een vreselijke frustratie, of beter gezegd hunkering
3.Naar erkenning als mens in het diepste van je ziel door
4.je moeder en vader
5.en in uitbreiding van je medemens die hopelijk
6.je niet vernedert en kleineert
7.die toch nooit echt je vriend kan zijn omdat
8.een vreemde in weinige gevallen echt je vriend is en
9.je als mens altijd alleen bent
10.en daarom schrijft men, omdat die godverdomse waarheid niet te nemen is eigenlijk als je er over nadenkt.

dutch2.0 schreef:
Maar Brideshead Revisited zou heel misschien iets kunnen zijn, vooral dankzij het thema. Dat is een beetje verwant aan een ander boek van Greene: The End of the Affair. Ook Brideshead Revisited gaat over de onmogelijkheid om los te komen van een geinternaliseerd geloof in een hogere macht. Of eigenlijk nog iets breder: hoe je nooit helemaal kunt loskomen van de mores en principes van een ouderlijk huis.

Juist, gaat op de lijst.

Lees dit nu pas. Bedankt iedereen! Heb 1984 en Animal Farm uit de bib gehaald alsook East of Eden. Dorian Gray en Mrs. Dalloway heb ik hier thuis liggen.

Joseph Roth, de man die dit jaar zijn 75ste sterfjaar viert en door Els Snick en LJ Veen Klassiek weer mooi onder de aandacht is gebracht, is een schrijver die ik iedereen aan kan raden. Zijn romans Hotel Savoy, Radetzkymars en Job bezitten enkele van de mooist geschreven zinnen die ik ooit gelezen heb.

Kent er iemand goede non-fictie boeken over de mens tijdens de prehistorie? Bij voorkeur in het Nederlands...

In Boeken > Algemeen > Spionageboeken / thrillers:

Ik zou eens een goede thriller/spionageboek willen uitproberen.

Ik ben een grote literatuurliefhebber, maar lees normaal nooit 'spannende' boeken. Nu zou ik toch wel eens willen uitproberen hoe het voelt om in een 'pageturner' te lezen, maar als ik eens uit nieuwsgierigheid de eerste pagina's lees in een spannend boek van m'n zus of moeder, komen de zinnen me zo onnatuurlijk en geforceerd over (no offense).

Graag dus jullie voorstellen voor een goed boek in het genre voor een niet-genre-liefhebber/kenner

PeterW (crew)
Probeer eens wat van Kathy Reichs; dat zijn echte pageturners.

PeterW schreef:
Probeer eens wat van Kathy Reichs; dat zijn echte pageturners.

Oké, een specifieke titel die je aanbeveelt ?

PeterW (crew)
Gewoon bij de eerste beginnen; Deja Dead geloof ik.

Kent er iemand goede (Nederlandstalige) non-fictieboeken over de vikingen?

Dit forum lijkt redelijk dood maar toch nog een vraag:
Kan iemand mij boeken aanraden in de trant van de TV-serie Twin Peaks?
Ik vond de serie echt fantastisch en ik zou graag iets dergelijks lezen. Hiermee bedoel ik een boek dat meer is dan gewoon een spookverhaaltje. Zij die de serie kennen weten wel dat de sfeer heel "eerie", "uncanny" en "unheimlich" is. Het hoeft dus niet per se echt eng te zijn maar eerder onbehaaglijk, een boek dat beklemmend is.

Iemand die ongeveer begrijpt wat ik bedoel en me iets kan aanraden?

I heard your favourite chewing gum is coming back in style!

Shutter Island - Dennis Lehane
The Secret History - Donna Tartt
Bag of Bones, It, The Shining - Stephen King
De Engelenmaker - Stefan Brijs
Company of Liars - Karen Maitland
The Tell-Tale Heart, The Black Cat, The Masque of the Red Death - Edgar Allan Poe
The Hound of the Baskervilles - Arthur Conan Doyle

Edgar Allen Poe inderdaad, daarnaast zou ik bij 'beklemmend' denken aan De gedaanteverwisseling van Kafka, Schaaknovelle van Stefan Zweig en Hart der duisternis van Joseph Conrad.

Het eerste boek dat in mij opkomt is Hawksmoor van Peter Ackroyd. De sfeer in dat boek is nauwelijks te beschrijven.

Verder, maar van een heel andere categorie, is zo'n beetje het hele oeuvre van Stephen King. Zijn grootste kracht (wat mij betreft) is de sfeerschepping. Niet het geweld, niet de horror, maar de beklemmende en beangstigende sfeer.

In de verhalenbundels van Stephen King zitten meerdere verhalen die hieraan voldoen Jacob. Bijvoorbeeld de bundels Satanskinderen en Duistere Krachten.

psyche (crew)
Mijn geliefde is geen lezer, op wat uitzonderingen na, bijvoorbeeld Gijp of boeken over voetballers.

Ook kan hij Dan Brown waarderen, hij leest nu Oorsprong.
We hadden het erover wat hem nog meer zou kunnen aanspreken (qua thrillerachtig), ik denk aan Ludlum (m.i. goed voor niet kunnen slapen als je net begonnen bent vanwege allerlei achtervolgingen) ...

Wie heeft andere suggesties? Dan gaan we erna naar de bieb, ipv wachten op de volgende vakantie

PeterW (crew)
psyche schreef:
Mijn geliefde is geen lezer, op wat uitzonderingen na, bijvoorbeeld Gijp of boeken over voetballers.

Ook kan hij Dan Brown waarderen, hij leest nu Oorsprong.
We hadden het erover wat hem nog meer zou kunnen aanspreken (qua thrillerachtig), ik denk aan Ludlum (m.i. goed voor niet kunnen slapen als je net begonnen bent vanwege allerlei achtervolgingen) ...

Wie heeft andere suggesties? Dan gaan we erna naar de bieb, ipv wachten op de volgende vakantie

James Rollins is een aanrader.

psyche (crew)
PeterW schreef:

James Rollins is een aanrader.

Rollins lijkt hem zeker wat, dankje!

PeterW (crew)
psyche schreef:
(quote)

Rollins lijkt hem zeker wat, dankje!

En dan met name de Sigma-reeks.

psyche (crew)
PeterW schreef:

En dan met name de Sigma-reeks.

Zonet gecheckt: The Bone Labyrinth - James Rollins (2015)
# 1 begrijp ik. Het lijkt hem ??

Gillian Flynn, psyche? Of de eerste drie van Stieg Larsson? Die ik overigens allemaal niet zelf gelezen heb, maar ik heb er wel de films gezien (ben niet zo'n thrillerlezer). Oh, en ik vond (en vind) Julius Winsome van Gerard Donovan geweldig en in dat geval spreek ik uit eigen ervaring. Bovendien kan ik die iedereen aanraden
En misschien vind hij Serena van Ron Rash ook wel wat?

PeterW (crew)
psyche schreef:
(quote)

Zonet gecheckt: The Bone Labyrinth - James Rollins (2015)
# 1 begrijp ik. Het lijkt hem ??

1. Sandstorm (2004)
2. Map of Bones (2005)
3. Black Order (2006)
4. The Judas Strain (2007)
5. The Last Oracle (2008)
6. The Doomsday Key (2009)
6.5. The Skeleton Key (2011)
7. The Devil Colony (2011)
7.5. Tracker (2012)
8. Bloodline (2012)
9. The Eye of God (2013)
10. The Sixth Extinction (2014)
10.5. The Midnight Watch (2015)
11. The Bone Labyrinth (2015)
12. The Seventh Plague (2016)
13. The Demon Crown (2017)

psyche (crew)
Dankjewel PeterW (Wow) en Prowisorio! Genoeg voer om te snuffelen in de bibliotheek!

misterfool
Ik zoek boeken met een opmerkelijke schrijfstijl en die iets interessants doen met perceptie.

Denk bijvoorbeeld aan Heart of Darkness - Joseph Conrad. Het sluimerende gevoel dat er iets afspeelt op de achtergrond, vond ik i.i.g erg intrigerend. Zou in dit verband ook 2666 van Roberto Bolaño kunnen noemen (en met iets meer fantasie: Underworld van Don Delillo).

misterfool schreef:
Ik zoek boeken met een opmerkelijke schrijfstijl en die iets interessants doen met perceptie.

Ik lees nu toevallig De Verwondering - Hugo Claus (1962) en dat is misschien wel iets voor je. Ik ben er nog niet zo heel lang in bezig dus kan het niet helemaal beoordelen, maar het biedt volgens mij wel allebei de punten die je zoekt.

misterfool
De Metziers vond ik i.i.g erg tof, dus een wat Joyciaanser boek van Hugo Claus lijkt me een goede tip.

En dan vergat ik zowaar een boek uit mijn eigen top 10: House of Leaves - Mark Z. Danielewski (2000) is ook de moeite waard. Hoewel daar niet alleen de schrijfstijl maar vooral ook de vorm en layout van het boek zelf opmerkelijk zijn.

misterfool schreef:

Denk bijvoorbeeld aan Heart of Darkness - Joseph Conrad. Het sluimerende gevoel dat er iets afspeelt op de achtergrond, vond ik i.i.g erg intrigerend. Zou in dit verband ook 2666 van Roberto Bolaño kunnen noemen (en met iets meer fantasie: Underworld van Don Delillo).

Lolita - Vladimir Nabokov (1955)

Gast
geplaatst: vandaag om 20:27 uur

geplaatst: vandaag om 20:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.