menu

De Site / Gebruikers / Iemand aanraders?

zoeken in:
Colour_of_Light schreef:
Heej, ik zoek een boek over vampiers/dracula of iets in die richting, ik wil een echt horror-verhaal lezen, heeft iemand misschien aanraders?
alvast bedankt...
Xx Colour of Light

Wat jij zoekt is: William Peter Blatty - The Exorcist.

Superspannend, zeker als je de film nog niet kent. Ook voor mensen die de film wel al hebben gezien is het alsnog zeer de moeite waard om het boek te lezen, omdat daar gewoon veel meer in staat.

Wel ongelooflijk dat dit boek in geen enkele bibliotheek is te krijgen!

Kan iemand mij een aantal toppers aanraden van het ''Mysterie - Crime - Thriller'' genre?

En met toppers bedoel ik ook echt TOPPERS.

bedankt

Persoonlijk vind ik de oudste detectives (Sherlock Holmes en August Dupin - Murders in the Rue Morgue bijv. van Edgar Allan Poe) erg leuk, maar dat kan misschien een beetje verouderd op je overkomen.

Onder moderne TOPPERS hoort zonder twijfel The Silence of the Lambs (De Schreeuw van het Lam) en Red Dragon (Rode Draak) van Thomas Harris.

Een tijd geleden stond Tana French's top 10 maverick mysteries in the Guardian. Zie hier de inhoud.

De beste thriller die ik sinds lang gelezen heb is Zwart Water van Kerstin Ekman, maar ik lees nauwelijks thrillers en durf daarom niet te garanderen dat dat een hele echte topper in dat genre is.

Moet ik van Vestdijk gaan voor Ierse Nachten of De Nadagen van Pilatus (of een ander, liever niet het bekende werk, moet me toch een beetje onderscheiden met mijn boekenlijst ) ?

Colour_of_Light schreef:
Heej, ik zoek een boek over vampiers/dracula of iets in die richting, ik wil een echt horror-verhaal lezen, heeft iemand misschien aanraders?
alvast bedankt...
Xx Colour of Light

Dan moet je de Necroscope serie gaan lezen.....zeker weten dat je daarvan gaat genieten. En het is zeker meer dan standaard vampier/Dracula dingen, zit veel meer in. En ja, het is een serie, begin gewoon bij het eerste deel. Bij deel 4 komt er een soort ommezwaai en is het nog meer feest en cirkeltje rond wat betreft de oorsprong van vampieren en dus Dracula....leuk gevonden.

(afbeelding)

Hier is een review, SF Signal: REVIEW: Necroscope by Brian Lumley , waar ik me bij kan aansluiten.

In De Site > Gebruikers > Literatuur aanraders:

http://www.boekmeter.nl/user/2546

Zoals je bij mijn stemmen kunt zien lees ik voornamelijk vlot geschreven boeken. Zoals Murakami, Krabbé, Kluun, Safron en Brusselmans. Niet echt de literaire hoogstandjes geloof ik. Ook lees ik veel jeugdboeken maar wil toch eens proberen de stap te maken naar de wat meer hoogstaande literatuur. Boeken als Siegried en Ontdekking van de Hemel van Mulisch of Karakter van Borderwijk bevielen me overigens totaal niet, doch dit terzijde.

Iemand leestips voor me voor de wat serieuzere literatuur dat toch redelijk toegangelijk is?

Ik vond 'De donkere kamer van Damokles' van W.F. Hermans geweldig en zelfs mensen die over het algemeen geen lezers zijn hebben dit met plezier gelezen. Wellicht moet je dat eens proberen.

'De helaasheid der dingen' van Dimitri Verhulst is wellicht ook een stap die je kunt maken aangezien Brusselmans je wel kan bekoren. Wellicht kun je ook het absurdisme van Tom Lanoye eens proberen. De Monster-trilogie bestaande uit 'Het goddelijke monster', 'Zwarte tranen' en 'Boze tongen' bevalt me tot dusver erg goed.

Ik hoop dat er iets voor je bij zit.

De eerste boeken van Christophe Vekeman schijnen overigens ook wel wat van Brusselmans te hebben.

Bedankt! Toevallig vorige week Helaasheid Der Dingen van Verhulst gekocht Zal je andere tips in gedachten houden als ik de volgende keer in de boekenhandel sta.

Ik zou je ook zeker iets van Grunberg willen aanraden, Bassievrucht.

Mmm, daar heb ik Blauwe maandagen nog van liggen.. maar ik hoor nooit positieve verhalen over die schrijver. En onlangs dat hij volgens negen bepaalde stappen schrijft die ook worden gebruikt voor de verhaallijnen van hollywoodfilms... klopt dat?

In ieder geval, het heeft mij ervan weerhouden aan een van zijn boeken te beginnen...

Aan jou om met te overtuigen toch zijn boeken te gaan lezen

Bassievrucht schreef:
... maar ik hoor nooit positieve verhalen over die schrijver. En onlangs dat hij volgens negen bepaalde stappen schrijft die ook worden gebruikt voor de verhaallijnen van hollywoodfilms... klopt dat?

Welnee. Zowel plot als personage zijn bij Grunberg absoluut on-Hollywoods. Daarbij is het toch wel een populaire schrijver in Nederland hoor, zowel bij lezers als critici.
Met welk boek het beste te beginnen laat ik aan thomzi50 over.

Persoonlijk vond ik 'De asielzoeker' van Grunberg het beste tot dusver, maar van Fantoompijn en Tirza heb ik even goed kunnen genieten.

psyche (crew)
Bassievrucht schreef:
Mmm, daar heb ik Blauwe maandagen nog van liggen.. maar ik hoor nooit positieve verhalen over die schrijver.

Als ik naar het stemgemiddelde van Blauwe Maandagen kijk vind ik dat wel meevallen. Goed, de waarderingen lopen uiteen maar uiteindelijk is het aan jou om te beoordelen wat jij ervan vindt, niet iemand anders.

En onlangs dat hij volgens negen bepaalde stappen schrijft die ook worden gebruikt voor de verhaallijnen van hollywoodfilms... klopt dat?

thomzi50 schreef:
Geniaal interview over de verfilming van Tirza (en van De Geschiedenis van mijn Kaalheid).

Zie het antwoord van Grunberg bij deze vraag: Wat maakt het boek zo geschikt om te bewerken voor film en toneel?

In ieder geval, het heeft mij ervan weerhouden aan een van zijn boeken te beginnen...

Gewoon doen ...

Ik zou beginnen met Tirza, dat heb ik in elk geval gedaan en dat boekte maakte veel indruk op me. Daarbovenop denk ik dat het boek véél beter is als je Grunbergs andere boeken nog niet kent, en hoewel dat bij al zijn boeken wel een beetje geldt, denk ik dat het bij die het meeste is.

Nice! Nou, dan zit ik voorlopig even goed met tips (zodadelijk moet ik nog tien meer boeken gaan aanschaffen bovenop de tien boeken die ik nog moet lezen)

Allen bedankt voor de tips! En ja, Grunberg gaat er binnenkort zeker aan geloven

Roel van M schreef:
Ik vond 'De donkere kamer van Damokles' van W.F. Hermans geweldig en zelfs mensen die over het algemeen geen lezers zijn hebben dit met plezier gelezen. Wellicht moet je dat eens proberen.

'De helaasheid der dingen' van Dimitri Verhulst is wellicht ook een stap die je kunt maken aangezien Brusselmans je wel kan bekoren.

Ik hoop dat er iets voor je bij zit.

Zeker! Toevallig had ik Helaasheid Der Dingen net aangeschaft. Ben er net in begonnen en het bevalt me erg goed, denk dat ik ervan ga genieten. En op basis van wat ik nu heb gelezen denk ik ook wel dat ik meer van Verhulst ga lezen.

Ook de Donkere Kamer Van Damokles is me door nog meer mensen aangeraden. Als die volgende maand op het Boekenfestijn in Apeldoorn ligt gaat die in de mand. Zal dan ook wat van Grunberg meenemen

Bedankt voor de aanraders.

In Boeken > Algemeen > Beginnende lezer:

Hallo,

Ik ben nooit echt een lezer geweest. Vraag me niet waarom... had altijd meer interesse voor films.

Nu heb ik sinds kort (maand geleden schat ik) toch maar eens een boek opgepakt wat al geruime tijd stof stond te happen in de kast (ooit eens in een gekke bui besteld). Dat boek was Norwegian Wood van Haruki Murakami. Toen ik er eenmaal inzat kon ik het nauwelijks wegleggen en ik had het dan ook in een paar leesbeurten uit. Meteen daarna heb ik Sputnik Sweetheart, The Wind-up Bird Chronicle en Kafka on the Shore besteld en inmiddels ook uitgelezen. Ik ben helemaal verslaafd geraakt aan deze schrijver en ga zeker meer van hem lezen.

Wie kan mij nog meer boeken/schrijvers aanraden? Sinds Norwegian Wood zit ik ook al heel de tijd met 'The Great Gatsby' van F. Scott Fitzgerald in me hoofd.

Alvast bedankt.

Over Murakami kan ik je niet veel helpen, ben niet bepaald een fan. Maar als je The Great Gatsby wat vindt, dan raad ik je nog meer Amerikaans modernisme aan: William Faulkner, Joseph Conrad, Hemingway (vooral zijn kortverhalen) of de beat-generatie en roadnovels vanaf de jaren '60: William S. Burroughs (Naked Lunch), Jack Kerouac (On the Road), Hunter S. Thompson.

Michael1992
Als je het "magisch-realisme" van Murakami goed vind kun je misschien ook het iets meer magische maar daarom niet minder realistische werk van Marquez proberen. Bijvoorbeeld '100 jaar eenzaamheid.'

Bassievrucht, ook een liefhebber van Murakami, krijgt hier een aantal tips die misschien voor jou ook wel geschikt zijn.

Hemingway en consorten lijken me eigenlijk wat zwaar.

Kan iemand mij een paar psychologische thrillers aanraden?

Met: Suspense, Madness, Depressiviteit, Intelligent plot etc.

alvast bedankt

Miron schreef:

alvast bedankt

Spoorloos - Harlan Coben , Geleende Tijd
Red Dragon - Thomas Harris
Silence of the Lambs - Thomas Harris
L.A. Confidential - James Ellroy

Miron schreef:

alvast bedankt

Daniel Hecht: Geestdrift, Het huis van de maskers, Tot op het bot, Land van de echo's
Shirley Jackson: The haunting of Hill House, The sundial
Ira Levin: Een kus voor je sterft
Oscar Wilde: Het portret van Dorian Gray

Hadouken
In Boeken > Algemeen > Help! Ik zoek een boek!:

Kan iemand me een paar goede biografieën aanraden van (bekende/interessante) voetballers?

Dank

Michael1992
Hadouken schreef:
Kan iemand me een paar goede biografieën aanraden van (bekende/interessante) voetballers?

Dank

Wou dat ik je kon helpen maar mijns inziens is een interessante voetballer een contradictio in terminis.

Bedankt voor de aanraders maar ik ben toch meer op zoek naar een drama/thriller ding.

Zonder horror maar wel met waanzin, depressieve elementen en een intelligent plot.

Miron schreef:
Bedankt voor de aanraders maar ik ben toch meer op zoek naar een drama/thriller ding.

Zonder horror maar wel met waanzin, depressieve elementen en een intelligent plot.

De boeken die ik en Peter aangaven, zijn geen horror boeken, en voldoen volgens mij best goed aan je eisen.

Hey lui,
ik dwaal al een tijdje rond op BoekMeter, maar heb me pas net aangemeld. En eigenlijk omdat ik een vraag had die volgens mij perfect in dit topic past. Deze is als volgt: Ik ben op zoek naar een fijne pageturner zoals de boeken van Dan Brown en JK Rowling dat zijn. Ik snap natuurlijk dat beide schrijvers niet voor niets zo'n mainstream succes hebben behaald, maar ik twijfel er niet aan dat er nog meer boeken zijn die in het rijtje kunnen passen. Misschien bekende boeken die ik gewoon niet ken, misschien onterecht onbekende. Ik weet dat het een heel algemene vraag is, maar ik hoop toch dat jullie er iets mee kunnen. Het is eigenlijk gewoon "denk Dan Brown, Harry Potter, wat past in het rijtje?" Ik zoek gewoon iets dat makkelijk je gedachten verzet en toch wel een heel erg sterk plot heeft (imo) en verder vertrouw ik gewoon op jullie en noemen jullie maar wat jullie zelf hele goede boeken vonden. Ik ga dan ook niet verder specificeren over genre, want dat zou mijn eigen blikveld alleen maar beperken.
Graag niet te veel boeken tegelijk, trouwens. Ik denk namelijk dat áls dit experiment fout gaat, dit is omdat mijn verzoek te algemeen is. We zullen zien.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:51 uur

geplaatst: vandaag om 02:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.