menu

De Site / Gebruikers / Iemand aanraders?

zoeken in:
avatar van Asaharo
Dank aan allen.

gridgorilla
Ik ben opzoek naar fictie boeken rond het onderwerp: schizofrenie.
Iemand die daar wat sterke boeken rond weet zou ik heel dankbaar zijn.

avatar van liv2
Heb eens in de catalogus van de Antwerpse bibliotheken gekeken en deze kwamen eruit:
Je moet in de link nog wel even verfijnen op boek en op op fictie en dan vind je 35 boeken hierover. Een aantal hiervan staan zeker hier op de site.

ISIS - Provinciaal bibliotheeksysteem samenwerkende bibliotheken Provincie Antwerpen - antwerpen.bibliotheek.be


Ik kende uit de lijst vooral de boeken van Janet Frame, Hannah Green en Wally Lamb

avatar van K.466
Ik zoek een boek met veel sterke dialogen, zo min mogelijk ruimtelijke beschrijvingen en elegante/toegankelijke zinnen. De grootse plus is dat het goed weg leest, maar het lijkt me tof als 't je ook aan het denken zet/het enige diepte heeft.

Doordat ik vaak heel langzaam Engelse boeken lees, leek het me leuk om eens vlot door een Nederlands boek te lezen, zodat ik 't ook weer als ontspanning i.p.v. inspanning zie.

Veel dank en groetjes, KV 466

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Pianoconcert nr. 20?

avatar van Pythia
K.466 schreef:
Ik zoek een boek met veel sterke dialogen
Waar ik onmiddellijk aan moet denken bij die vraag:
Han de Wit Gaat in Ontwikkelingshulp - Heere Heeresma
Als het een vertaling mag zijn kan ik je
City - Alessandro Baricco aanraden of
De Gebroeders Sisters - Patrick deWitt.
Ik hoop dat het iets voor je is.

Lukk0
Als je van wat absurdisme houdt is Catch-22 misschien iets voor je.

avatar van K.466
Pythia schreef:

Han de Wit Gaat in Ontwikkelingshulp - Heere Heeresma


Lijkt me erg leuk; ga ik maar 's in huis halen denk'
De rest ga ik ook zeker checken.
Thanks

avatar van mjk87
Ik vind sowieso Grünberg sterk als het om dialoog gaat (vooral Tirza), en hij is zeer goed te lezen. En Bij Nader Inzien van Voskuil is ook heel aardig. Veel dialoog, wel met ruimtelijke beschrijvingen (niet veel) maar absoluut geen enkele uitwerking van de psyche. Alles komt door middel van dialoog binnen en moet je zelf verwerken. Wel leest het erg makkelijk.

avatar van dutch2.0
Grünberg is inderdaad erg sterk in de dialogen. Niet echt mijn ding, maar leest wel lekker weg.

Als het om dialogen gaat, zou ik zeker iets van Roddy Doyle lezen. Zijn boeken bestaan denk ik voor 95% uit dialoog. Bovendien zijn ze errrrrg grappig en leest het allemaal heerlijk weg. Ik zou beginnen met The Van, The Commitments of The Snapper. Allemaal vertaald.

avatar van Donkerwoud
Na HhhH, Lelystad en het fenomenale The Emperor of All Maladies begin ik de smaak te pakken te krijgen voor het betere non-fictiewerk. Hebben jullie tips voor non-fictie waarin gespeeld wordt met verhaaltechnieken alsof het fictie is? Dit is misschien een beetje te vaag geformuleerd. Ik bedoel non-fictie boeken die niet droog feiten opsommen of een ingewikkelde argumentatie uiteenzetten, maar waarbij de schrijver ervoor gekozen heeft om te spelen met sprongen in de tijd, plotwendingen, ongebruikelijke perspectieven of taalspelletjes inzet. Meer: spelen met de fictieve kant van non-fictie in plaats van realisme na te streven. Onderwerp maakt mij niet eens zoveel uit. (kom op, zelfs Lelystad levert imposant proza op)

avatar van liv2
Donkerwoud schreef:
Na HhhH, Lelystad en het fenomenale The Emperor of All Maladies begin ik de smaak te pakken te krijgen voor het betere non-fictiewerk. Hebben jullie tips voor non-fictie waarin gespeeld wordt met verhaaltechnieken alsof het fictie is? Dit is misschien een beetje te vaag geformuleerd. Ik bedoel non-fictie boeken die niet droog feiten opsommen of een ingewikkelde argumentatie uiteenzetten, maar waarbij de schrijver ervoor gekozen heeft om te spelen met sprongen in de tijd, plotwendingen, ongebruikelijke perspectieven of taalspelletjes inzet. Meer: spelen met de fictieve kant van non-fictie in plaats van realisme na te streven. Onderwerp maakt mij niet eens zoveel uit. (kom op, zelfs Lelystad levert imposant proza op)


Na' het been in de ijssel' heb ik me ook die vraag gesteld. Ofwel heb je een biografie, of een 'droog' non-fictie werk. De combinatie van journalistiek , waargebeurd dus, gegoten in een boeiende roman, is mi zeldzaam. Ben ik ook naar op zoek eigenlijk.

avatar van eRCee
Oei, dat is geen gemakkelijke vraag.
Eigenlijk heb ik geen tip die echt aansluit op je vraag, maar toch twee suggesties:

Eén meter Everest - M. Mourik. Niet echt heel speels / ongewoon wellicht, maar dit verslag van de eerste "succesvolle" Nederlandse Everestbeklimming leest als een thriller.

En wellicht kan je Kaputt van Curzio Malaparte waarderen? Eigenlijk is het meer fictie gepresenteerd als non-fictie, maar het resultaat is wel ongeveer wat jij beschrijft. Of, om het met de flaptekst te zeggen: "Kaputt is een bijzondere combinatie van verslaggeving, essayistiek, vertelkunst, politiek en fantasie."

Verder heb je natuurlijk nog het genre van de historische romans, zoals die van Paul L. Maier, maar dat is denk ik niet wat je zoekt.

avatar van Donkerwoud
Zien er allebei wel intrigerend uit iig.

In Boeken > Algemeen > vergelijkbaar boek:

Hallo, ik heb het boek 'Ik haal je op, ik neem je mee' gelezen. Ik vond dit een heel mooi boek, dus weet iemand vergelijkbare boeken?

avatar van Marty73
In De Site > Algemeen > Tip? Modern NL boek.. uitgaan, drugs etc.:

Pas begonnen met lezen.. Maar ja, wat is nu een leuk boek. Ik zoek een boek als bv Pulp Fiction.. Een hip leuk en vlot boek met leuke schrijfstijl..

Iemand een tip?

avatar van allmodcons
Brass - Helen Walsh (2004)

Je zou deze kunnen proberen.

avatar van Jakob
In Boeken > Toplijsten en favorieten > Onmisbare Engels(talig)e boeken:

Hallo, ik ga in september verder studeren en ik heb besloten om Engels te gaan doen. Veel voorkennis wordt er in principe niet verwacht maar ik wil toch wel wat boeken lezen deze zomer. Welke onmisbare Engels(talig)e boeken raden jullie aan? Dit is waarschijnlijk een heel brede vraag maar ik zou gewoon echt niet weten waar ik moet beginnen. Het genre maakt niet zo veel uit.
Alvast bedankt.


avatar van PeterW
PeterW (crew)
Daphne du Maurier: Rebecca, Jamaica Inn, My Cousin Rachel, The House on the Strand
Charlotte Brontë: Jane Eyre
Emily Brontë: Wuthering Heights
Jane Austen: Pride and Prejudice, Sense ans Sensibility, Northanger Abbey
Joseph Sheridan Le Fanu: Carmilla
Bram Stoker: Dracula
J.R.R. Tolkien, The Hobbit, The Lord of the Rings
Thomas Hardy; Tess of the d'Urbervilles
George Eliot: Daniel Deronda
Mary Stewart: The Crystal Cave, The Hollow Hills, The last Enchantment, The Wicked Day
Shirley Jackson: The Haunting of Hill House
H.G. Wells: The War of the Worlds
John Wyndham: The Day of the Triffids

avatar van the Cheshire cat
Daar wil ik nog aan toevoegen: Mrs. Dalloway van Virginia Woolf, 1984 van George Orwell, Charlie and The Chocolate Factory van Roald Dahl en mijn eigen complete Top 10.

Lukk0
Sowieso ook iets van Dickens. Bleak House is mijn favoriet, maar Great Expectations is waarschijnlijk zijn bekendste roman. En zoals liv al zegt: The Picture of Dorian Gray van Oscar Wilde. Al is het alleen al om Lord Henry Wotton.

avatar van eRCee
Als zelfverklaard niet-liefhebber van engelstalige literatuur moeten mijn tips natuurlijk extra serieus worden genomen. Dit zijn de zes must-reads (in willekeurige volgorde):

- Wuthering Heights - Emily Bronte
- Mrs. Dalloway - Virginia Woolf
- Lolita- Nabokov
- Lord Jim - Joseph Conrad
- The picture of Dorian Gray - Oscar Wilde
- Atonement - Ian McEwan

Edit: Steinbeck (The grapes of wrath) hoort er eigenlijk ook nog bij. En als we dan toch bezig zijn: ook As i lay dying van Faulkner. Acht must-reads dus.

avatar van Pythia
De onvolprezen Mrs. Dalloway natuurlijk, die is best pittig.
The Great Gatsby van F. Scott Fitzgerald
Of Mice and Men van John Steinbeck
On the Road van Jack Kerouac. Klassiek, maar voor mensen die na 1980 geboren zijn misschien wat saai.

avatar van Bassievrucht
Neem vooral een kijkje in de toplijsten, waar genoeg Engelstalige literatuur instaat.

avatar van Pageturner
To kill a mockingbird van Harper Lee en Things Fall Apart van Chinua Achebe wil ik daar ook nog aan toevoegen.

avatar van dutch2.0
Mooie tips allemaal, maar vergeet ook niet wat moderner Engelstalig werk te lezen. Een goede insteek is het checken van de genomineerden en winnaars van de Booker Prize. Gewonnen door fijne moderne schrijvers als Julian Barnes, Penelope Fitzgerald, Beryl Bainbridge, Ian McEwan, Margaret Atwood, Aravind Adiga, Hilary Mantel en John Banville.

Vergeet ook niet de moderne Amerikanen, zoals Jonathan Safran Foer, Jennifer Egan en Jonathan Frantzen.

En twee namen die ook niet mogen ontbreken: Graham Greene: zowel zijn serieuze romans (zoals The Quiet American) als zijn meer amusante werk (Our Man in Havanna) zijn must-reads. En dat geldt ook voor Evelyn Waugh, ook een schrijver die schitterend serieus werk (Brideshead Revisited) afwisselde met vrolijker werkjes (The Loved One, Scoop).

En voor ik het vergeet: John Coetzee mag je ook zeker niet overslaan.

En David Mitchell ook niet.

En en en.....

avatar van liv2
@Jakob


Wel de moed erin houden he makker!!!!

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Die ziet door de bomen het bos niet meer...

avatar van eRCee
Greene vergeten!
Nu ja, toch wel een leuk topic, ook voor de rest, lijkt me zo. Hoewel we natuurlijk deze ook al hebben.

Evelyn Waugh, is dat wellicht nog iets voor mij, dutch2.0?

Gast
geplaatst: vandaag om 14:15 uur

geplaatst: vandaag om 14:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.