menu

De Site / Gebruikers / Iemand aanraders?

zoeken in:
Heej, ik zoek een boek over vampiers/dracula of iets in die richting, ik wil een echt horror-verhaal lezen, heeft iemand misschien aanraders?
alvast bedankt...
Xx Colour of Light

Sta mij toe jouw topic te exploiteren.

Ik ben een relatief onervaren lezer, die vooralsnog enkel de bekende Nederlandse literatuur (deels) afgelopen heeft. Wil het nu toch ook graag eens over de grens gaan zoeken, om uit te zoeken wat voor moois de wereldliteratuur mij te bieden heeft. Heb reeds een soort van shortlist gemaakt:

Animal Farm - Orwell
Misdaad en Straf - Dostojevski
Het Slot - Kafka
1984 - Orwell
Het Proces - Kafka
Honderd Jaar Eenzaamheid - Márquez
De Naam van de Roos - Eco
Das Parfum - Suskind
De Verborgen Geschiedenis - Tartt
De Helaasheid der Dingen - Verhulst
The Catcher in the Rye - Salinger
Extremely Loud & Incredibly Close - Foer

Voor de gevorderde lezer waarschijnlijk een cliché-lijstje, maar ik heb dan ook nog niet echt kennis gemaakt met de gevestigde namen. Ben dus voornamelijk op zoek naar de grotere namen, om een beetje wegwijs te geraken in de internationale literatuur. Kan iemand mij van tips voorzien, omtrend wat ik nog meer écht niet missen kan op mijn 'ontdekkingstocht' of wat ik wellicht beter schrappen kan van dit lijstje? Van Freud verwacht ik sowieso een tip aangezien hij dit eens beloofd had, mocht ik ooit wat anders willen lezen dan Nederlandse literatuur.

Goodfella_90 schreef:
Ben dus voornamelijk op zoek naar de grotere namen, om een beetje wegwijs te geraken in de internationale literatuur. Kan iemand mij van tips voorzien....

Zo effe uit het hoofd... Om het nog internationaler te maken en in het nederlands verkrijgbaar:
Opwindvogelkronieken van Haruki Murakami (japan)
God van kleine dingen van Arundhati Roy (india)
In ongenade van J.M. Coetzee (zuid-afrika)
Stad der blinden van José Saramago (portugal)
Ik heet Karmozijn van Orhan Pamuk (turkije)

Colour_of_Light schreef:
ik wil een echt horror-verhaal lezen, heeft iemand misschien aanraders?

Yellowmoon en al de rest van Johan Deseyn kan ik je qua horror van harte aanbevelen...

wil je een héél fascinerend verhaal i.v.m. meneer Dracula, dan is er nog altijd The Historian oftewel 'De Historicus' van Elizabeth Kostova

Ah, ik waardeer je bijdrage Prowisorio! Vooral De Stad der Blinden, In Ongenade en Opwindvogelkronieken hebben mijn aandacht getrokken.

Als je het zo vraagt, kan ik je vraag natuurlijk niet negeren . De beste methode lijkt me van elke 'grote' auteur één boek proberen, en als het je bevalt kun je altijd verder op zoek gaan. Wat dat betreft heb je dus al een mooi lijstje samengesteld, die auteurs laat ik dan ook even links liggen.

Buddenbrooks (Thomas Mann): fascinerend familieverhaal, prachtige personages, schitterend geschreven

Once and Future King (T. H. White): beste avonturenverhaal ooit, grappig, spannend, goed geschreven

Lolita (Nabokov): terecht een klassieker, fascinerende personages en heerlijk geschreven

De Stad en de Honden (Mario Vargas Llosa): een echte thriller, ingenieus geconstrueerd met verschillende door elkaar lopende verhalen

Dune (Frank Herbert): sci-fi en beetje fantasy, heel knap boek, spannend en meeslepend

Gloed (Sandor Marai): aangrijpend, prachtig geschreven, eenvoudig verhaal met grote diepgang

Het Leven van Pi (Yann Martel): schitterend boek over de kracht van de fantasie, grappig, spannend en schitterend bedacht

Lord of the Flies (William Golding): erg leesbaar en aangrijpend boek, schokkend in zijn radicaliteit

De Ondraaglijke Lichtheid van het Bestaan (Milan Kundera): romantiek, filosofie, humor, politieke geschiedenis, poezie, alles tegelijk in dit prachtige boek

Watership Down (Richard Adams): waanzinnig spannend epos met prachtige personages, over konijnen

The World According to Garp (John Irving): heel erg grappig en toch herkenbaar, vol fantasie en een grote dosis dramatiek

Als op een winterdag een reiziger (Italo Calvino): schitterend geconstrueerd boek dat je moet lezen om te weten hoe het is

Ulysses (Joyce): voor als je het niet kunt laten en veel tijd over hebt - het ís een schitterend boek, maar het vraagt de nodige inspanning!

Dit is maar een selectie uiteraard, maar dit zijn allemaal boeken die ik iedereen zou aanraden, waarbij ik geprobeerd heb wat ruimer en diverser te gaan dan de meeste lijstjes. Meer info natuurlijk bij de boeken zelf

Wat de vampierenverhalen betreft: ik ben niet echt een liefhebber, maar ik heb vroeger erg genoten van Bezeten Stad van Stephen King: een klassieker, en een van de weinige boeken van hem die echt goed zijn . Ik heb het tien jaar geleden gelezen en was er erg van onder de indruk, of ik dat nu nog zou zijn weet ik natuurlijk niet, maar ik vond het toen echt eng...

In Boeken > Algemeen > Raad mij een boek aan.:

Ik heb in totaal nog maar 2 boeken gelezen over WO2: De geschiedenis van het nazisme door Alessanda Minerbi en Ik was lijfwacht van Hitler door Rochus Misch. Ik ben dus niet echt een grote lezer. Nu zou ik graag een derde boek lezen, maar ik weet niet welk. Iets over Nazi-Duitsland. Ik heb Sonderkommandos Auschwitz door Schlomo Venezia in gedachten, maar ik heb ergens gelezen dat het geen geschikt boek is als je nog niets over de holocaust hebt gelezen. Ik heb er wel al wat documentaires over gezien en ik ben zelf al in Auschwitz geweest, maar nog geen boeken over gelezen. Maar ik denk niet dat dat erg is. Ik weet niet wat er zo precies in het boek staat, ik wil geen 10 hoofdstukken lang een verhaaltje over zijn vredige leven in Griekenland voor de Duitsers komen. Ik wil vooral lezen over de kampen zelf.
Is dit een goed boek voor mij? Kunnen julie me nog een boek aanraden?

Freud, je bent geweldig! Staan genoteerd.

Bedankt, zal is druk op zoek gaan in de bieb...

De jongen in de gestreepte pyama schijnt goed te zijn, ik heb het evenwel niet gelezen (en het is ws een kinderboek). 'John Boyne' is de naam van de schrijver.

cortez schreef:
De jongen in de gestreepte pyama schijnt goed te zijn, ik heb het evenwel niet gelezen (en het is ws een kinderboek). 'John Boyne' is de naam van de schrijver.

Nee, geen kinderboek... maar wel:

De jongen in de gestreepte pyjama is een ontluisterend, bijzonder sprookje voor volwassenen. (8weekly)

Het verhaal wordt verteld door een negenjarige, maar dat is niet (persé) de doelgroep. Net als bv. The curious incident of the dog in the night-time van Mark Haddon. Schemerboeken heb ik het wel eens horen noemen... een schemerig genre: voor volwassen en voor jeugd.

Tja, het stond in een 'lijst met jeugdboeken voor leerlingen'.
Ik heb het niet gelezen, dus ik heb er eigenlijk geen flauw idee van.

Nou, ik denk niet dat dat boek iets voor mij is, zoals ik al gezegd heb ben ik geen grote lezer, dus als ik iets lees wil ik echt iets bijleren over de geschiedenis.

Voor mensen die op zoek zijn naar diepgravende romans:

-The time of our singing (Het zingen van de tijd) van Richard Powers

-Le diable en tête (De duivel in het hoofd) van Bernard-Henri Levy

Beiden waren een regelrechte openbaring voor mij.

Chungking schreef:
Voor mensen die op zoek zijn naar diepgravende romans:
-The time of our singing (Het zingen van de tijd) van Richard Powers
-Le diable en tête (De duivel in het hoofd) van Bernard-Henry Levy

Beiden waren een regelrechte openbaring voor mij.

Tnx voor de tips... bij het zoeken bleek dat de laatste in het nederlands (in o.a. de bieb) alleen te vinden was onder de (oorspronkelijke) titel De duivel op kop.
Ze staan beide op mijn tiplijst

Hmm, het zou kunnen dat ik me vergist heb met de Nederlandse titel hoor. Het is al een tijdje geleden dat ik het boek gelezen heb, en ik ben mijn versie jammerlijk kwijt geraakt.

Echt supervlot lezende boeken zijn het wel niet (komen allebei traag op gang), maar ze worden beide beter en beter naarmate je vordert, en de eindes zijn onwaarschijnlijk sterk. Inhoudelijk ook héél erg sterk, met een veelheid aan relevante en interessante thema's op vloeiende wijze in het verhaal verwerkt.
Als ik je gelezen boeken zo even snel bekijk lijkt me dit wel iets voor jou.

Chungking schreef:
Hmm, het zou kunnen dat ik me vergist heb met de Nederlandse titel hoor.

Nee.. kan best dat jouw boek zo heette... dit boek is onder beide titels uitgegeven. De oorspronkelijke (vertaalde) titel is De duivel op kop en later is het ook uitgegeven onder de titel die jij gaf.

Chungking schreef:
Als ik je gelezen boeken zo even snel bekijk lijkt me dit wel iets voor jou.

Dat vermoeden heb ik ook.. zie de statistieken van Time of our singing

In Boeken > Toplijsten en favorieten > Duistere boeken:

Hallo, ik ben voornamelijk op zoeken naar nogal duister getinte boeken, het liefst met een nogal creepy randje eraan. Laatst heb ik namelijk American Psycho gelezen en die staat nu bij mij op 1. Ik heb daarna ook nog The 50/50 killer gelezen, alleen daarin vond ik de martelpraktijken wat dunnetjes uitgewerkt.

Ik dacht nog misschien The Black Dahlia te gaan lezen, misschien dat dat iets is, maar voordat ik hem bestel, heeft iemand nog aanraders? Er hoeft niet persé moord en doodslag in voor te komen, als het maar een beetje vreemd is. Hopelijk is deze beschrijving zo'n beetje voldoende.

MvG,

voor mij is de beschrijving duidelijk luijsterburg ! ! dat denk ik althans

ziehier enkele aanraders met een creepy randje, al dan niet met moord en bloederige taferelen:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Zeer bedankt ! , ik zal ze is stuk voor stuk bekijken

Scribble
In Boeken > Algemeen > Claustrofobische boeken:

Ik zoek claustrofobische boeken zoals: Wind-Up Bird Chronicle, (de put) In der Strafkolonie en The Pit and the Pendulum. Boeken waarin de hoofdpersoon(en) in iets (Een put, een mijn, een kamer) zitten waar ze niet uit kunnen/willen komen. Boeken met een benauwde sfeer dus.

Scribble schreef:
Ik zoek claustrofobische boeken ....Boeken met een benauwde sfeer dus.

Een verblindende afwezigheid van licht van Tahar Ben Jelloun!

Patran
Ik weet niet zeker of dit klopt aangezien ik het boek niet zelf heb gelezen maar naar aanleiding van verhalen van bekenden en de omschrijving kon dit ook wel eens zon boek zijn:

http://www.boekmeter.nl/book/4585

Scribble
Patran schreef:
Ik weet niet zeker of dit klopt aangezien ik het boek niet zelf heb gelezen maar naar aanleiding van verhalen van bekenden en de omschrijving kon dit ook wel eens zon boek zijn:

http://www.boekmeter.nl/book/4585

Klinkt erg interessant. Ik zal er eens achteraan gaan, bedankt.

Prowisorio ook bedankt voor de tip.

PeterW (crew)
Colour_of_Light schreef:
Heej, ik zoek een boek over vampiers/dracula of iets in die richting, ik wil een echt horror-verhaal lezen, heeft iemand misschien aanraders?
alvast bedankt...
Xx Colour of Light

The Keep - F. Paul Wilson
Carmilla - Joseph Sheridan LeFanu
Dracula - Bram Stoker
The Room in the Tower - E.F. Benson
The Hound - H.P. Lovecraft

In Boeken > Algemeen > Beginnen met lezen:

Hey,

Aangezien ik ben opgegroeid in dit (nog) bloeiende digitale tijdperk heb ik in mijn leven erg weinig gelezen, is eigenlijk geen excuus, maar het is niet anders. Nu heb ik de laatste tijd erg veel behoefte gekregen om eens wat te lezen, alleen heb ik geen idee waar ik moet beginnen. Hebben jullie aanraders? Misschien iets met filosofie. Ik weet het echt niet. Ik wil namelijk niet 'zomaar' iets lezen. Schiet anders maar gewoon wat titels toe waarvan jullie hebben genoten.

Bij voorbaat dank!

PeterW (crew)
NoSleep schreef:
Hey,

Aangezien ik ben opgegroeid in dit (nog) bloeiende digitale tijdperk heb ik in mijn leven erg weinig gelezen, is eigenlijk geen excuus, maar het is niet anders. Nu heb ik de laatste tijd erg veel behoefte gekregen om eens wat te lezen, alleen heb ik geen idee waar ik moet beginnen. Hebben jullie aanraders? Misschien iets met filosofie. Ik weet het echt niet. Ik wil namelijk niet 'zomaar' iets lezen. Schiet anders maar gewoon wat titels toe waarvan jullie hebben genoten.

Bij voorbaat dank!

Je hebt toch zeker wel een idee van wat je zou kunnen boeien? Ik vind het erg moeilijk om te zeggen: ga dat maar lezen! Wat betreft filosofie raadt ik je Nietsche of Schopenhauer aan, maar pin me daar niet op vast. Bekijk bij de diverse deelnemer anders hun favoriete lijstjes, daar staat vast wel wat tussen.

psyche (crew)
NoSleep schreef:
Nu heb ik de laatste tijd erg veel behoefte gekregen om eens wat te lezen, alleen heb ik geen idee waar ik moet beginnen. Hebben jullie aanraders? Misschien iets met filosofie. Ik weet het echt niet. Ik wil namelijk niet 'zomaar' iets lezen.

PeterW schreef:

Je hebt toch zeker wel een idee van wat je zou kunnen boeien? Ik vind het erg moeilijk om te zeggen: ga dat maar lezen! Wat betreft filosofie raadt ik je Nietsche of Schopenhauer aan

Ik vind het ook lastig om zomaar iets aan te reiken. Ik heb geen idee hoe oud je bent en wat je dan wèl gelezen hebt, al was het maar verplicht, bijvoorbeeld voor school. Ik vermoed dat je redelijk jong bent (dat ben je in vergelijking met mij snel als je -gokje - bijvoorbeeld 17 bent) en denk daarom eerder aan:

(afbeelding)

Zelf niet gelezen maar ik denk dat Nietsche of Schoppenhauer als je niet aan lezen gewend bent misschien wel te zwaar is.

De Troost van de Filosofie van Alain de Botton is ook leuk, interessant en leest lekker weg.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:35 uur

geplaatst: vandaag om 22:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.