menu

De Site / Gebruikers / Iemand aanraders?

zoeken in:
Iemand aanraders voor leuke reisverhalen?

Ik heb al genoten van boeken van Redmond O'Hanlon, Peter Matthiessen, Sylvain Tesson, Jannie Regnerus, Pascal Verbeken en Bruce Chatwin.

Bruno_6 schreef:

Carolijn Visser

Bruno_6 schreef:

Ik heb al genoten van boeken van Redmond O'Hanlon, Peter Matthiessen, Sylvain Tesson, Jannie Regnerus, Pascal Verbeken en Bruce Chatwin.
Paul Theroux en Bill Bryson zijn de eerste namen die in me opkomen. Hebben beide een flink oeuvre, dus je kunt je lol op. Van de twee ken ik alleen de werken van Bryson goed, van Theroux heb ik maar 1 enkel boek gelezen (maar die vond ik dan ook meteen errrg goed).

Boudewijn Büch misschien?

...stilte...
Bruno_6 schreef:

De boeken van Robert Macfarlane zijn misschien iets voor je. Niet direct leuke reisverhalen, maar je zal er ongetwijfeld van genieten.

...stilte... schreef:
(quote)

De boeken van Robert Macfarlane zijn misschien iets voor je. Niet direct leuke reisverhalen, maar je zal er ongetwijfeld van genieten.

Die heb ik al verslonden!

Goede avond allemaal,

Ik ben voornamelijk een film kijker maar wil mezelf wat meer toeleggen op lezen. Dus enfin een bieb kaart aangeschaft en nu kan ik zeker wat tips gebruiken. Ik houd voornamelijk van actie, thriller, sience fiction en avontuur.

Iemand tips voor must Read boeken

Ludlums 'Bourne'-serie misschien? Qua actie. En de 'Millenium'-trilogie van Stieg Larsson.
Verder George R.R. Martin en Stephen King, beiden in de top-20 van de top-250 te vinden. Beetje voor de hand liggend, ik geef het toe.
Dan de volgende in de lijst die je kan checken is denk ik The Quincunx van Charles Palliser. Maar dat is volgens mij een wat pittiger kluif (maar niet gelezen). Misschien dan eerder De schaduw van de wind van Carlos Ruiz Zafón.
Je kan ook de klassieke avonturenromans van Alexandre Dumas proberen (De drie musketiers bijvoorbeeld) of het ultieme avonturenboek: Don Quichot. Waarom niet.

Maar check dus vooral de Top 250 - BoekMeter.nl voor de algemene tips. (Of je moet het iets specificeren met wat je al goed vindt aan boektitels.)

Q Jones schreef:
Ik ben voornamelijk een film kijker maar wil mezelf wat meer toeleggen op lezen.

Qua Science Fiction zijn Solaris - Stanisław Lem (1961) en Piknik na Obochine - Arkady Strugatski & Boris Strugatski (1972) boeken die ik ook naast de film (Solaris en Stalker respectievelijk) erg interessant vind. Misschien is Neuromancer - William Gibson (1984) nog een goede tip- grofweg het startpunt voor de cyberpunkstroming - maar daar moet ik zelf nog aan beginnen.

Het is niet een filmgenre dat je noemt, maar Film Noir leest ook heerlijk weg: The Big Sleep - Raymond Chandler (1939) bijv. Sowieso is menig filmklassieker gebaseerd op een goed boek. Een goede plaats om indrukwekkende verhalen te vinden, me dunkt.

Indien je een goede instap zoekt in de wereld van ('serieuze') literatuur dan is Graham Greene wellicht een aanrader. The Quiet American (1955) leest weg als een thriller, maar roept vragen op die bijblijven. Overigens over een filmklassieker gesproken: The Third Man (1950). Alexandre Dumas is- hoewel wat oubollig- inderdaad een erg goede tip van eRCee.

Misschien de cyberpunk roman Vurt van Jeff Noon. Is actie, thriller en science-fiction in één.

Dankjewel alle ik ga hier mee aan de gang

Aca
Bruno_6 schreef:

Het Reizen Vereist Sterke Zenuwen - Bob den Uyl (2004)

Kent iemand goede light verse-dichters of mooie (oeuvre)bundels binnen dat genre?

Van bijvoorbeeld Drs. P & Herman Finkers heb ik al leuke exemplaren in de kast staan, van Toon Hermans heb ik inmiddels meerdere kleinere bundeltjes en ook de verzameling verzen van Kees Torn die eind deze maand uitkomt heb ik zonder aarzeling besteld, maar verder zijn Lévi Weemoedt en Hans Dorrestijn zo'n beetje de enige namen die me te binnen schieten als het op dat genre aankomt. Dus mocht iemand aanbevelingen hebben waarmee dat rijtje zoal zou kunnen worden aangevuld, dan hoor ik graag eens.

Vanavond de film 'Enemy at the Gates' op tv; gebaseerd op:https://www.boekmeter.nl/images/cover/97000/97693.jpg?cb=1635346226
Enemy at the Gates: The Battle for Stalingrad - William Craig (1973)

Dit schreef ik 3 jaar geleden:

Dit boek, in de Nederlandse uitgave, gelezen en herlezen. Heb 'm zelfs via-via in bezit; was toendertijd een gewild boek onder de geïnteresseerden en exegeten aangaande de Slag om Stalingrad.
Maar inmiddels wel gedateerd door de vrijgekomen archieven sinds 1990 uit de voormalige USSR...

De film Enemy At The Gates uit 2001 is heel losjes gebaseerd op dit boek.

ik kan me voorstellen dat het boek meer tot de verbeelding spreekt dan de speelfilm die ik wat ik me ervan herinner een nogal gelikte indruk op me maakte.

Allistair Maclean, Hammond Innes, Lee Child, Clive Cussler
Frederick Forsyth

Gast
geplaatst: vandaag om 18:07 uur

geplaatst: vandaag om 18:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.