menu

De Site / Gebruikers / Uit de bieb geleend

zoeken in:

psyche schreef:
Gereserveerd, #1 van de serie

(afbeelding)

Ik ben heel benieuwd of hij jou ook zo gaat bevallen.

Zo, net terug van een "bibliotheek-spree". Drie boeken en vier beelddragers, en het meest tevreden ben ik erover dat ik pardoes tegen dit boek aanliep, dat wel op mijn radar stond maar waarnaar ik niet op zoek was:

https://www.boekmeter.nl/images/cover/66000/66170.jpg?cb=1501272056https://

geplaatst:
In de categorie 'uit de bieb meegenomen': in afwachting van de bibliotheekdame die mijn gereserveerde boeken ging ophalen, wierp ik een blik in de bak van gratis mee te nemen, afgeschreven boeken. Niets wat mijn interesse wekte. De dame reikte mijn boeken aan en in een opwelling besloot ik toch nog in de andere bak te kijken, waar ik prompt Pereira verklaart ontdekte, een boek dat ik absoluut nog eens wil lezen maar dat vast uit de roulatie gaat raken. Nu veilig in mijn bezit!

(De geleende titels nog, voor de volledigheid: Kom, roep het van de bergen - James Baldwin, en De vlakte - Gerald Murnane).

geplaatst:
Drie boeken met dank aan Boekmeter:

Dag Solstad - Roman 11, boek 18 (= kwartaalboek, maar eigenlijk op m'n radar verschenen door 'Literair Nederland', zo eerlijk moeten we zijn)
Nevil Shute - On the beach (n.a.v. bericht J.Ch.)
Albert Cossery - Grote dieven kleine dieven (n.a.v. bericht Dardan)

geplaatst:
eRCee schreef:
Drie boeken met dank aan Boekmeter:

Dag Solstad - Roman 11, boek 18 (= kwartaalboek, maar eigenlijk op m'n radar verschenen door 'Literair Nederland', zo eerlijk moeten we zijn)
Nevil Shute - On the beach (n.a.v. bericht J.Ch.)
Albert Cossery - Grote dieven kleine dieven (n.a.v. bericht Dardan)
Veel leesplezier

psyche (crew)
geplaatst:
Gereserveerd:

On the Beach - Nevil Shute (1957)

N.a.v. berichten J.Ch. En eRCee

geplaatst:

Ben benieuwd wat je ervan vindt!

Ik ben gister voor het eerst weer echt in de bieb geweest. Ik moest me inhouden. Ben uiteindelijk thuisgekomen met The Virgin Blue - Tracy Chevalier (al twee keer gelezen, maar nog niet in het Engels en nog niet gerecenseerd) en De Stamhouder- Alexander Münninghoff (mijn zoveelste poging tot een non-fictieboek).

Ik ben tot mijn eigen ontzetting thuisgekomen met vier Amerikaanse schrijvers: Cormac McCarthy, John Fante, John Steinbeck en James Baldwin. Twee Italiaanse en een Nederlandse titel kunnen dit euvel nauwelijks compenseren.

eRCee schreef:
Ik ben tot mijn eigen ontzetting thuisgekomen met vier Amerikaanse schrijvers: Cormac McCarthy, John Fante, John Steinbeck en James Baldwin. Twee Italiaanse en een Nederlandse titel kunnen dit euvel nauwelijks compenseren.

Nou klik ik bij dit bericht zojuist op de zogenaamde 'vind ik leuk-knop', maar laat ik er toch nog even specifiek bij vermelden dat deze 'berichtsbeoordeling' gericht was op het intrigerende en leuke rijtje schrijvers en niet op de (al dan niet sarcastische) woordkeuze m.b.t. hun nationaliteit.

psyche (crew)
Gereserveerd:
Talking to Strangers: What We Should Know about the People We Don't Know - Malcolm Gladwell (2019)
Zal
Gewoontegetrouw niet in huis en moet het vsn elders komen. Waarschijnlijk zal ik wel mail moeten sturen omdat ik net op vakantie ben: a.u.b. vasthouden tot dan en dan.

Vandaag De Verschrikkelijke Jaren Tachtig geleend en De Ontdekking van Urk gereserveerd

Heb de bieb eigenlijk herontdekt recentelijk, nu we voor onze kids een gratis abo gekregen hebben. Heb zelf ook weer een abonnement genomen. Vind de bieb ook heel mooi passen bij duurzaam leven / ontspullen / gebruik ipv bezit

centurion81 schreef:
Vind de bieb ook heel mooi passen bij duurzaam leven / ontspullen / gebruik ipv bezit

Mee eens

Hear, hear!

Ik ben vanaf de basisschoolleeftijd in elke plaats waar ik gewoond heb lid geweest van de bibliotheek (inclusief Curaçao). Zeven verschillende bibliotheken en 9x een lidmaatschap (twee keer opnieuw in een plaats gaan wonen). Nooit structureel teleurgesteld geweest in het assortiment of de mogelijkheden. Ik ben fan! Bijgevolg heb ik ook maar één, vrij bescheiden boekenkast met leesboeken (en nog een boekenkast met studieboeken/oude kinderboeken en nog wat non-fictiespul wat je zo in de loop van je leven her en der oppikt).

centurion81 schreef:
Vind de bieb ook heel mooi passen bij duurzaam leven / ontspullen / gebruik ipv bezit

Helemaal mee eens! Ik kocht vroeger zelden een boek, nu wel regelmatig. Soms wil ik een nieuw verschenen boek als eerste lezen of is het een boek dat de bibliotheek niet heeft. Ook wil ik de lokale boekhandel graag in leven houden. Maar dat botst wel met het streven om minder te consumeren. De oplossing daarvoor is natuurlijk om e-books te kopen, want die leveren de boekhandel wel wat op (ik bestel via libris.nl) zonder dat ze papier kosten of ruimte in huis innemen.

Lalage schreef:
De oplossing daarvoor is natuurlijk om e-books te kopen, want die leveren de boekhandel wel wat op (ik bestel via libris.nl) zonder dat ze papier kosten of ruimte in huis innemen.

Een e-reader werkt op stroom.

De bibliotheek is een prachtige instelling natuurlijk en ik ben al sinds ik kon kruipen lid, maar wat valt de bibliotheek me de laatste jaren tegen zeg.
Voor een jaarabonnement ben ik ruim 90 euro kwijt. Voor veel mensen een peulenschil, maar er zijn ook heel veel mensen die dat niet zomaar even kunnen ophoesten. Erg jammer.
Tegenwoordig moet ik steeds vaker een boek aanvragen bij een andere vestiging, gewoonweg omdat het boek er niet is. Dat kost me 3,50.
Een dvd te laat inleveren? 0,60 eurocent per dag. Ook lekker als je een stapeltje dvd's thuis hebt en een paar dagen te laat bent.
Wat ik ook heb gemerkt het afgelopen halfjaar is dat er steeds minder nieuwe dvd's worden toegevoegd aan de filmcollectie, de afgelopen 2 maanden zelfs helemaal niets! Dit zit wel inbegrepen in mijn abonnement.
En dan is er nog het lawaai, mij al jaren een doorn in het oor: hard pratende mensen, gillende kinderen en studenten, met name de bibliotheekmedewerkers zelf zorgen voor de meeste overlast . Op een of ander blogje las ik dit:

fleur schrijft:
Heerlijk, dat er niet meer die strikte stilte in de bieb gehanteerd wordt, dat geeft voor mij aan dat een bibliotheek (en daarmee: lezen) steeds normaler wordt, en voor iedereen.

Sanderien schrijft:
Fleur, jij bent zeker nog een zeer jonge meid met haar oren vastgegroeid aan haar mobieltje? Een bibliotheek is geen plaats waar keihard gegild en gerend en hardop gepraat en geschreeuwd mag worden, het is een plaats van stilte omdat mensen willen studeren en in rust van hun boeken willen genieten. Ik weet niet wat je bedoelt dat ‘een bibliotheek (en daarmee: lezen) steeds normaler wordt’, alsof het voorheen abnormaal is (om stilte te betrachten in een openbare ruimte waar gestudeerd wordt), maar ik zal het in kleine woordjes uitleggen: niet iedereen waardeert Lady Gaga of rinkelende telefoons en blérende kinderen wanneer zij met een studie of lezen bezig zijn.

Ik heb ook maar 1 boekenkast in mijn huis staan. Nieuwe boeken koop ik zelden. Af en toe koop ik iets bij een 2de hands boekenwinkel.

the Cheshire cat schreef:
Voor een jaarabonnement ben ik ruim 90 euro kwijt. Voor veel mensen een peulenschil, maar er zijn ook heel veel mensen die dat niet zomaar even kunnen ophoesten. Erg jammer.
Tegenwoordig moet ik steeds vaker een boek aanvragen bij een andere vestiging, gewoonweg omdat het boek er niet is. Dat kost me 3,50. Een dvd te laat inleveren? 0,60 eurocent per dag. Ook lekker als je een stapeltje dvd's thuis hebt en een paar dagen te laat bent.

Slechte deal inderdaad. In welke provincie woon je? Ik betaal de helft voor een abonnement en kan gratis uit de hele provincie boeken laten komen. In Groningen, waar ik voorheen lid was, hadden ze de boetes afgeschaft, werkte ook prima.

Brabant..

Maar.. de helft minder, dat is wel een groot verschil. Dan hebben ze 't in Groningen beter getroffen. Denk dat ik maar 's ga verhuizen haha..

Volgens hebben jullie het in Brabant gewoon heel slecht getroffen. Of leveren jullie daar alles te laat en beschadigd in ofzo?

In Friesland heb je ook een abonnement voor 50 euro, kun je gratis boeken aanvragen uit de rest van de provincie en betaal je geen boete bij te laat inleveren.

eRCee schreef:
(quote)

Slechte deal inderdaad. In welke provincie woon je? Ik betaal de helft voor een abonnement en kan gratis uit de hele provincie boeken laten komen. In Groningen, waar ik voorheen lid was, hadden ze de boetes afgeschaft, werkte ook prima.

Hier ook Groningen, gratis alles in laten vliegen uit de hele provincie, geen boetes, 30 boeken max, 4 weken lenen

Van de site van Bibliotheek Eindhoven:

"Overige Tarieven
Wat kost het aanvragen van een boek, speelfilm of tijdschriftartikel bij een andere bibliotheek in Nederland?
Boektitel €13,-
Speelfilms €13,-Tijdschriftartikelen €13,-"

(vorig jaar 14 euro, het wordt goedkoper )

Eindhoven de gekste.

Pecore schreef:
Volgens hebben jullie het in Brabant gewoon heel slecht getroffen. Of leveren jullie daar alles te laat en beschadigd in ofzo?

In Friesland heb je ook een abonnement voor 50 euro, kun je gratis boeken aanvragen uit de rest van de provincie en betaal je geen boete bij te laat inleveren.

Haha, ik heb wel eens wat beschadigde boeken ingeleverd inderdaad: Jij Zegt Het van Connie Palmen, had m'n hond een hap uitgenomen. Ik weet nog goed dat er later een rekening op mijn deurmat lag van 22 euro (!). Ik dus weer naar de bieb, met de vraag waarom dat bedrag zo hoog is. Ja, zegt ze, we gaan uit van de vaste boekenprijs (boek lag inmiddels al voor tien euro in de winkel, maar goed, als jij 't zegt...)
En geloof 't of niet, ooit een boek teruggebracht, ook met een flinke hap eruit dankzij mijn hond, met de titel: De Gehoorzame Hond. De bibliothecaresse kon er de humor wel van inzien, maar ik moest wel de volle mep betalen.

Maar zo'n 'geen boete' systeem, hoe werkt dat precies dan, want geleende materialen moeten op een gegeven moment toch echt wel weer ingeleverd worden?

Het 'geen boete' systeem dat ik heb meegemaakt werkte zo dat je twee keer een herinneringsmail kreeg, om het boek in te leveren, gebeurde dat niet dan volgde de rekening van het boek.

Aha, zo dus..

Ik weet nog goed dat er later een rekening op mijn deurmat lag van 22 euro (!). Ik dus weer naar de bieb, met de vraag waarom dat bedrag zo hoog is. Ja, zegt ze, we gaan uit van de vaste boekenprijs (boek lag inmiddels al voor tien euro in de winkel, maar goed, als jij 't zegt...)

Dat is nog schappelijk, want het maken van een bibliotheekboek met harde kaft enzo is nog een stuk duurder.

Ze hadden op dat moment zo'n 10 exemplaren van dit boek in hun collectie, waarvan er 3 uitgeleend, dus zo erg is dat niet.

psyche (crew)
maar wat valt de bibliotheek me de laatste jaren tegen zeg.

Ik ben opgegroeid in de bibliotheek en heb toevallig afgelopen maand mijn abonnement weer betaald à 68 euro per jaar. Dan heb ik wel het ruimste abonnement, ik mag geloof ik iets van 16 boeken lenen voor 8 weken. Sommige verleng ik wel drie keer (maximum).
Teleurstellend is dat er bijna nooit een boek aanwezig is maar reserveren in de regio (ik woon in Maassluis) is gratis. Volgens mij kan ik zelfs in Rotterdam een boek gaan lenen, die bibliotheek is natuurlijk veel groter.

Wat ik óók doe, sommige mensen die ik (professioneel) begeleid hebben weinig middelen, en dan leen ik bijvoorbeeld een geïllustreerd boek over de historie van Schiedam omdat iemand daar vandaan komt en we werken aan het levensverhaal. Dan leen ik het gewoon, neem het mee, we bekijken het, praten erover (afhankelijk van mijn inschatting hoe zuinig iemand is, laat ik het ook wel eens daar en neem ik het volgende keer weer mee).
Het moet wel functioneel zijn t.b.v. mijn werk.

Sinds mijn verhuizing van een groot huis vol boekenkasten en de (helaas pindakaas verkoop van veel boeken en ritten naar de kringloop) koop ik bijna alleen E-books òf ik leen uit de bibliotheek. Ook klimaat technisch gezien m.i. beter (ik heb mijn hoop gevestigd op de windmolens aan de andere kant van het water waarop ik kijk, beter dan gekap van bomen maar dat is een andere discussie). Meer nog, ik kan het boek zelf vasthouden. Dat heeft toch mijn voorkeur boven de E-reader. Op de één of andere manier pak ik een 'echt' boek eerder op ...

Tot slot krijg ik over van alles en nog wat een e-mail: wat ik heb gereserveerd, dat ik moet inleveren enzovoort. Wanneer een boek klaarstaat en ik ben net op vakantie, stuur ik een retourmail en houden ze het vast.

Alles bij elkaar opgeteld, meer dan voldoende.

Alleen al omdat de bibliotheek een fantastische plek is, vind ik het die 57,50 euro per jaar waard. Maar ik vermoed dat ik bij de reserveer-kampioenen hoor

Gast
geplaatst: vandaag om 19:35 uur

geplaatst: vandaag om 19:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.