menu

De Site / Gebruikers / Achtergrondmuziek

zoeken in:
psyche (crew)

Ja Aslan: die muziek is mij welbekend

Alleen, bij de link, deze sprekende beelden zijn toch geen fragmenten uit Ulysses Gaze ook al ? Waar hoort deze film bij?

Ik luister geen muziek bij het lezen.

en met deze ga je vanzelf snéller lezen ! ! !

psyche (crew)
Bij het lezen van Contrapunt van Anna Enquist luister ik af en toe naar Bachs Goldbergvariaties, uitgevoerd door Glenn Gould.
Deze Goldbergvariaties staan centraal in Contrapunt, ook een vertolking door Glenn Gould wordt beschreven. Terwijl ik het hoofdstuk bij variatie 12 Canone alla quarta las, luisterde ik naar de opening Aria en kreeg prompt een dikke keel. Wétend waar het verhaal over gaat. Hoe mooi komt muziek en literatuur in Contrapunt samen.

Michael1992
Ik luister meestal heel, hoe zal ik het noemen, sferische (?) muziek of wat in mijn ogen dan sferische muziek moet voorstellen.
Trouwens ook alleen maar albums die ik ondertussen wel kan dromen en die ook een duidelijk geheel vormen waardoor het album zonder te veel bruuske overgangen haast ongemerkt aan mij voorbijgaat maar me toch helpt me te concentreren.

Concrete voorbeelden zijn 'Pink Moon' van Nick Drake, '()' van Sigur Ros, 'Kind of Blue' van Miles Davis, alles van Antony and the Johnsons en misschien iets vreemder 'The Eraser' van Thom Yorke.

Ik zoek ook vaak connecties of overeenkomsten tussen het boek en de muziek. Zo luisterde ik tijdens het lezen van 'Dubliners' een verzamellijst van Ierse (voornamelijk folk)muziek.

Het beste is om geen muziek te luisteren onder het lezen, want ik heb nu eenmaal niet zo'n beste spanningsboog (oeh kijk, iets glimmends!), maar een dergelijk gegeven houdt me natuurlijk niet tegen om wel eens even mijn oordopjes in mijn oortjes te laten verdwijnen, terwijl mijn ogen over diverse woorden glijden. Meestal lees ik in bed, dus rustige muziek als die van Sigur Rós is daarvoor wel heel erg geschikt. Dat die muziek ook geen (voor mij verstaanbare) teksten bevat helpt ook heel erg, want anders zou ik mijn aandacht moeten verdelen over gesproken en geschreven woorden. Zo kan ik bijvoorbeeld heel goed in slaap vallen met The Freewheelin' Bob Dylan, maar is 't een ramp om daarbij te lezen.

Ik houd op zich wel van een muziekje op de achtergrond, zolang het louter instrumentaal is, en niet te hard.

Tijdens het lezen draai ik nooit muziek.

Ik kan eigenlijk helemaal niet lezen met muziek op de achtergrond, maar bij mijn man is het omgedraaid: die moet wat op de achtergrond hebben.
Het compromis is dat hij heeeele rustige ambient-achtige muziek opzet. Ik kan erg goed lezen op Stars of the Lid, bijvoorbeeld. Zeer sfeervol en zonder opdringerige melodie, zodat ik niet afgeleid word.

Als ik bij muziek lees is dat meestal klassieke muziek. En dat geldt dan meestal des avonds voor het slapen gaan. Maar meestal lees ik in stilte.

Er zijn maar weinig platen die ik kan luisteren zonder afgeleid te raken. Kind Of Blue van Miles Davis kan ik altijd opzetten, tijdens werk (ik schrijf recensies, werk interviews uit etc. ) als ik ga slapen of wat dan ook, als achtergrondmuziek als er visite is. Eigenlijk bij alles!

Ook Creedence Clearwater Revival doet het erg goed bij mij.

Voor de rest eigenlijk vrijwel niets, niet zo gek ook, ik luister voornamelijk jaren zeventig en tachtig hardrock, en voor de rest snoeiharde metal. Het leest nu eenmaal niet zo fijn als je door de kamer springt.

MoBy
Ik heb altijd stilte nodig als ik lees.

Geen achtergrond muziek. Lezen doe ik ook niet graag in volledige stilte. Achtergrond geluid wel gewenst dus (in aula of atrium, in tuin, etc), zolang mensen maar niet te duidelijk praten.
Bij lezen van studiestof of leren (oook veelal lezen) dan oortjes in en muziek aan.

Als ik lees sluit ik me af, heb ik echt nodig,geluiden vervagen dan, alles hangt natuurlijk af van het boek, een boek waar zelfs de ergste achtergrondgeluiden wegsterven en wanneer je zelf eigenlijk niet meer 'lichamelijk' aanwezig bent, als je dus IN je boek zit.. ja dat zijn de beste boeken...

Zolang er maar geen tv aan staat of mensen tegen me proberen te praten vind ik achtergrond geluid niet erg, dus ook geen achtergrondmuziek. Mits het niet te hard staat natuurlijk.

jellecomicgek72
Als ik een boek lees luister ik het liefst pink floyd of Radiohead.

Ik ben zelf ook geen fan van achtergrondmuziek tijdens het lezen, dat is meer iets voor in een winkel vind ik.

Onder het lezen is het niet altijd even fijn, maar onder het schrijven kan ik eigenlijk niet zonder.
Goed om dan te draaien: Leonard Cohen, Erik Satie, Joni Mitchell, Miles Davis, Nina Simone
Niet aan te raden: Public Enemy (geweldig, maar niet goed voor de sfeer)

tsja het is inderdaad lastig om de juiste achtergrondmuziek te vinden.. al gedacht aan Thiervery Corporation?

Het Canto Ostinato van Simeon ten Holt werkt ook fabuleus tijdens het lezen.

Ik heb toevallig eens die Ten Holt-box gekocht, maar ik luister er niet vaak naar, ook niet onder het lezen, maar heb de Canto Ostinato wel eens gedraaid onder het leren; werkt uitstekend.

chris reifert (crew)
Theoretisch gezien zijn de semi-klassieke albums 'Beyond the Notes' van Jon Lord en 'Introspection I & II' van Thijs van Leer geschikt als achtergrond muziek, evenals de electronische muziek van Klaus Schulze, Vangelis, Tangerine Dream etc. Praktisch gezien ben ik niet snel afgeleid door muziek, tenzij het Nederlandstalig is want dan volg ik onbewust de teksten. Alhoewel ik nogal eens wat hardrock, heavy metal en aanverwante subgenres draai, kan ik daar ook bij stilzitten om te lezen.

slowgaze schreef:
maar heb de Canto Ostinato wel eens gedraaid onder het leren; werkt uitstekend.

Ja, dat klopt, daar wordt je niet door afgeleid.
Maar zolang het instrumentaal of orkestraal is, en niet te extreem vind ik het allang goed.

Als ik muziek opzet tijdens het lezen zijn er doorgaans twee mogelijkheden:
-ik luister teveel naar de muziek en schiet amper op met het lezen
-ik lees zo aandachtig dat ik de muziek niet hoor

In het eerste geval is het een rem op het lezen, in het tweede geval kan je evengoed geen muziek opzetten. Vandaar dat ik liever stilte heb tijdens het lezen, dat is net ook het fijne van een activiteit als lezen: rust en een zekere mate van onthaasting.

Er zijn wel bepaalde uitzonderingen, bv. bij een 'no-brainer' pageturner waarbij je het verhaal met een half oog kan volgen stoort muziek niet echt (moet wel in het Nederlands zijn ook voor mij).
En de muziek moet ook wel geschikt zijn, dwz relatief rustig.

Voor muzieksmaak, zie musicmeter

Ik zat zo eens te peinzen wat ik morgen opzet tijdens het lezen, denk dat het dit stukje van Bruckner wordt.

eRCee schreef:
Ik zat zo eens te peinzen wat ik morgen opzet tijdens het lezen, denk dat het dit stukje van Bruckner wordt.

Dat jij dan nog kunt lezen.

4'33" van John Cage op repeat...

Ik heb altijd stilte nodig als ik lees.
Idem.

Dit staat bij mij op de achtergrond: System Of A Down - Chop Suey! - YouTube

(nee grapje, ik heb ook stilte nodig)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:53 uur

geplaatst: vandaag om 04:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.