menu

De Site / Gebruikers / Achtergrondmuziek

zoeken in:
avatar van Jason82
dutch2.0 schreef:
(quote)
Ik was ze al bijna weer vergeten, maar dit was echt een fijne band. Vooral dit album heb ik grijsgedraaid: Toad the Wet Sprocket - Dulcinea (1994) - MusicMeter.nl

Dat zeg je goed, een fijne band! Ik was ze ook een tijd lang vergeten, maar toevallig hoorde ik ze laatst op radio Veronica. Tof dat Rob Stenders eens iets anders draaide dan het geijkte, van die top 1000 songs die je overal hoort. Juist daardoor wordt je als luisteraar verrast en (her)ontdek je geweldige muziek!

Walk on the ocean blijft bijzonder voor mij, door jeugdsentiment maar ook omdat het gewoon in al zijn eenvoud een heerlijke song blijft.


Bas I.
William Basinski - Watermusic

avatar van handsome_devil
Jaaaaa, William Basinski

avatar van Sippen
Eigen playlist met 10 nummers die mijn favo's zijn van de band Genesis:

1. Watcher Of The Skies
2. Dancing With The Moonlit Knight
3. The Cinema Show
4. I Know Wat I Like (In Your Wardrobe)
5. Firth Of Fifth
6. The Musical Box
7. More Fool Me
8. The Battle Of Epping Forest
9. Supper's Ready
10. Carpet Crawlers

Ik heb m'n list ooit de naam gegeven 'Ten Tables Of Music'.
Beetje gepoogd op z'n Genesis' iets in hun straatje van toen te fabriceren...

avatar van Jason82
Sippen schreef:
Eigen playlist met 10 nummers die mijn favo's zijn van de band Genesis:

1. Watcher Of The Skies
2. Dancing With The Moonlit Knight
3. The Cinema Show
4. I Know Wat I Like (In Your Wardrobe)
5. Firth Of Fifth
6. The Musical Box
7. More Fool Me
8. The Battle Of Epping Forest
9. Supper's Ready
10. Carpet Crawlers

Ik heb m'n list ooit de naam gegeven 'Ten Tables Of Music'.
Beetje gepoogd op z'n Genesis' iets in hun straatje van toen te fabriceren...

Dit lijstje ga ik luisteren.... Van Genesis ken ik alleen het gelijknamige album. Die heb ik echt grijs gedraaid toen ik jong was, mooie herinneringen aan.

avatar van dutch2.0
Jason82 schreef:

Dit lijstje ga ik luisteren.... Van Genesis ken ik alleen het gelijknamige album. Die heb ik echt grijs gedraaid toen ik jong was, mooie herinneringen aan.
Zelfs als je dit lijstje volgt, heb je pas 2 van de 3 incarnaties van Genesis beluisterd. Het lijstje van Sippen (mooi lijstje trouwens) bestrijkt exclusief de jaren met Peter Gabriel. Na diens vertrek kreeg je de jaren met Hackett, Banks, Rutherford en Collins. Daarna viel Hackett weg en kwam de meer commerciële kant van Genesis bovendrijven, met onder meer dat album dat je hebt grijs gedraaid.

Mijn eigen top 10 is er vooral eentje van de 1e en 2e incarnatie.

1. Entangled
2. Supper's Ready
3. One for the Vine
4. The Chamber of 32 Doors
5. The Cinema Show
6. Ripples
7. Dancing out with the Moonlit Knight
8. The Return of the Giant Hogweed
9. Blood on the Rooftops
10. Dance on a Volcano

avatar van Sippen
Jason82 schreef:
(quote)

Dit lijstje ga ik luisteren.... Van Genesis ken ik alleen het gelijknamige album. Die heb ik echt grijs gedraaid toen ik jong was, mooie herinneringen aan.


Mijn nummers zijn afkomstig van 4 albums toen Collins niet de leadzanger was; maar Peter Gabriel. Die albums zijn van 71, 72, 73 en 74; heel andere muziek dan het Genesis van de jaren 80.

avatar van Sippen
Pas 19 was ie toen dit album uitkwam in 1966; het is mijn favoriete album van hem, de albums hierna zijn mij te experimenteel...

https://www.musicmeter.nl/images/cover/14000/14013.jpg

avatar van WildeOscar
WildeOscar (moderator)
Sippen schreef:
(quote)


Mijn nummers zijn afkomstig van 4 albums toen Collins niet de leadzanger was; maar Peter Gabriel. Die albums zijn van 71, 72, 73 en 74; heel andere muziek dan het Genesis van de jaren 80.

Niets van Trespass? Stagnation, The Knife?
Grapje, een hartstikke mooi lijstje!
Een van mijn favoriete bands! En ja, toch vooral door hun werk met Gabriel als zanger.
Als ik voor mezelf mag spreken: Selling England by the Pound is wel hun mooiste album (op de voet gevolgd door The Lamb Lies Down on Broadway). Als ik je een heel album zou mogen aanraden, Jason82, dan zou dat Selling... zijn. Al die nummers samen vormen ook een heel mooi geheel (Dat is trouwens nog meer het geval bij het conceptalbum The Lamb...) En dan weet je ook gauw genoeg of het eerdere werk ook door je grijsgedraaid kan worden! Ik hoop het

avatar van eRCee
Ik vind het dapper dat jullie zo openlijk durven te praten over het luisteren naar Genesis.

avatar van handsome_devil
Haha, eRCee leest mijn gedachten.


avatar van eRCee
Nee, helaas van mijn kant niet (handsome denk ik wel?), maar als je dat wil denken dan heb ik daar geen probleem mee hoor!

Zonet nog heerlijk genoten van 'No Son of Mine' in de Albert Heijn. Genesis is toch heel bespreekwaardig? Getuige dat hoofdstuk over het album 'Duke' in 'American Psycho' bijvoorbeeld (daar staat 'Turn It On Again' op). Die protagonist begrijpt het oude werk niet en gaat voor de meer behapbare Genesis. Vanaf 'And Then There Were Three' wordt het toegankelijker tot het moment dat het tot vervelens toe niet van de radio af valt te slaan. 'A Trick of the Tail' is mijn favoriete album overigens.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/686000/686655.jpg?cb=1556146324
Deep Purple - A Fire in the Sky (2017) - MusicMeter.nl

De 3CD is een prachtig overzicht dat chronologisch terug in de tijd gaat en alle studioalbums zijn vertegenwoordigd, wat dus inhoudt dat alle bezettingen te horen zijn m.u.v. die met tourgitarist Joe Satriani.
Ben zelf fan sinds het 'Perfect Strangers' album uit 1984 en alhoewel dat de klassieke bezetting was (Mark II), is de huidige bezetting sinds het 'Bananas' album uit 2003 ongewijzigd. Persoonlijk draai ik het 'A Fire in the Sky' album bij voorkeur op random/shuffle en alhoewel ik Deep Purple vaker live had kunnen zien dan nu het geval is, houd ik er een omvangrijke LP- en CD-collectie op na met ook allerlei uit voortkomende bands als Rainbow en Whitesnake, alsmede soloalbums van de diverse leden of Ian Gillan zijn optreden in 'Jesus Christ Superstar' uit 1970. Alle bezettingen vind ik goed en zoals sommige mensen moeite kunnen hebben als Ian Gillan niet zingt of Tommy Bolin gitarist is, had ik er het in de huidige bezetting er het meeste moeite mee het als het echte Deep Purple te beschouwen. Ritchie Blackmore gaf er najaar 1993 andermaal de brui aan en Jon Lord ging na de millenniumwissel met pensioen (en later hemelen). En met moet toch verder. Dan is er nog de onvolprezen eerste bezetting en de David Coverdale / Glenn Hughes tijd die ik graag draai.



avatar van Sippen
https://www.musicmeter.nl/images/cover/839000/839131.jpg?cb=1649110137

4 nummers reeds uitgebracht... Album release 24 juni aanstaande.

avatar van Jason82
Ik lees momenteel over de Manson family en heb vanmiddag naar delen van het album van Charles Manson geluisterd. Bij vlagen spooky muziek, vanuit de kennis van nu uiteraard.


avatar van Jason82
The Beatles - The white album

avatar van Raspoetin
Jason82 schreef:
The Beatles - The white album

Vanwege het nummer "Helter Skelter" veronderstel ik naar aanleiding van je vorige post.

avatar van Raspoetin
handsome_devil schreef:
De afgelopen dagen tijdens het lezen geluisterd (en hopelijk kan ik ze komende tijd allemaal op LP kopen):

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Bij de muziek van de plaat Timewave Zero van Blood Incantation krijg ik zin om me in een esoterisch resort terug te trekken en aldaar s' nachts op mijn rug in een donker zwembad te gaan liggen drijven...

avatar van handsome_devil
Dat klinkt als een geweldig ding!

Het grappige van dit album is dat Blood Incantation eigenlijk een death metalband is. Hun vorige album was geweldig en werd ook heel goed ontvangen, maar dat ze na dat succes nu gewoon even met een ambient album komen vind ik echt heel cool.

avatar van Raspoetin
Afgaande op het bloederige bandlogo ging ik inderdaad uit van muziek van het hardere metaalwerkgenre. Bijzonder muzikaal uitstapje. De campy omslag doet me ook fijn denken aan de fantasy film Dark Crystal en de tekenfilmserie He-man and the masters of the universe.

Mag ik vragen wat de naam van de tweede plaat is in je lijstje?

avatar van WildeOscar
WildeOscar (moderator)
Raspoetin schreef:
De campy omslag doet me ook fijn denken aan de fantasy film Dark Crystal

Leuke vergelijking!

Mag ik vragen wat de naam van de tweede plaat is in je lijstje?

Dat is deze EP van Burial:

Burial - ANTIDAWN EP (2022) - MusicMeter.nl

avatar van Raspoetin
dank!

avatar van handsome_devil
Klopt, ja Een Burial zonder beats. Het wordt niet door iedereen gewaardeerd maar ik vind het (als ambientliefhebber) wel echt heel goed (al is zijn muziek normaal ook heel mooi) .

Net Timewind van Klaus Schulze op de kop getikt. die ga ik nu luisteren tijdens het lezen.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/20000/20590.jpg?cb=1597699856

avatar van Jason82
Raspoetin schreef:
(quote)

Vanwege het nummer "Helter Skelter" veronderstel ik naar aanleiding van je vorige post.

Klopt helemaal, maar de rest van het album mag er ook zijn Raspoetin

Gast
geplaatst: vandaag om 19:24 uur

geplaatst: vandaag om 19:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.