De Site / Gebruikers / Achtergrondmuziek
zoeken in:
0
geplaatst: 19 januari 2008, 22:28 uur
Speelt er bij jullie ook vaak achtergrondmuziek tijdens het lezen? Bij ons staat er meestal jazz of klassiek op. Mijn favorieten zijn Thelonius Monk, Miles Davis en Mozart. Maar volgende week kan dat weer anders zijn.
0
geplaatst: 19 januari 2008, 22:59 uur
Ik ga meestal in de woonkamer zitten lezen (als ik al tijd vind om een boek te lezen, is dat enkel in het weekend en zit ik dus thuis), en daar heb ik geen inspraak in de muziekkeuze
. Maar mijn ouders spelen meestal rustige wereldmuziek (Fado, Jiddisch, Italiaans, Afrikaans, een beetje vanalles eigenlijk) en dat gaat uitstekend. Voor de rest lees ik voor ik ga slapen, en dan staat er geen muziek op. Vroeger, toen ik een jaar of veertien was en vaak 's avonds alleen thuis zat te lezen, draaide ik altijd de soundtrack van Trois Couleurs: Bleu van Zbigniew Preisner. Op repeat, want hij duurt maar drie kwartier, dus gemiddeld toch een keer of vier per avond.

0
geplaatst: 20 januari 2008, 13:41 uur
Nee. Als ik lees moet het helemaal stil zijn. Daarbij is mijn muziek vanzelfsprekend te goed voor eender welke achtergrond.
0
geplaatst: 20 januari 2008, 17:35 uur
Dat is hier toch niet relevant? Hij geeft enkel op ironische wijze aan dat hij naar zulke goede muziek luistert dat dat zijn aandacht vergt, en dat hij tijdens het lezen geen last van muziek wil hebben. 

0
geplaatst: 20 januari 2008, 19:07 uur
Mijn standaard muziek voor tijdens het lezen is William Basinski - Disintegration Loops. De perfecte leesmuziek 

0
geplaatst: 20 januari 2008, 23:05 uur
Als ik lees heb ik geen muziek aan. Het liefst wil ik hebben dat het helemaal stil is in huis, maar dat kan natuurlijk niet als je een gezin hebt.
0
geplaatst: 20 januari 2008, 23:27 uur
Klassiek is voor mij heerlijk achtergrondmuziek tijdens het lezen, hierbij luister ik wisselende componisten. Andere muziek vind ik alleen maar storend, de tekst van het nummer dreigt teveel aandacht van het boek weg te nemen.

0
herman
geplaatst: 21 januari 2008, 16:27 uur
Voor mij ook klassiek of rustige muziek in een ander genre. Dylan, Coltrane, Stones tussen 67 en 73, etc. doen het allemaal wel goed. Als het maar niet te dynamisch in de volumes is en/of teveel aandacht opeist (dus geen moeilijke King Crimson-plaat of iets met veel hard/zacht-variaties als Mogwai).
0
geplaatst: 21 januari 2008, 20:33 uur
Ja. Als ik er zo op terugkijk past deze topic hier misschien toch niet zo goed. Ik ben pas nieuw hier. Vergeef me dit foutje.

0
geplaatst: 21 januari 2008, 21:31 uur
Verkeerd opgevat, het was enkel een statement van welke muziek ik beluister tijdens het lezen. Ik vind dit topic hier best passen. Het topic gaat namelijk over wat je tijdens het lezen op de achtergrond beluisterd. Niks mis mee. 

0
geplaatst: 21 januari 2008, 21:38 uur
Grovonion2 schreef:
Verkeerd opgevat, het was enkel een statement van welke muziek ik beluister tijdens het lezen. Ik vind dit topic hier best passen. Het topic gaat namelijk over wat je tijdens het lezen op de achtergrond beluisterd. Niks mis mee.

Oké dan.

0
geplaatst: 21 januari 2008, 21:47 uur
Ik hou het zelf op pure stilte of anders rustige jazz, klassiek of ambient. Zonder zang, want dat leidt inderdaad alleen maar af. Net als herman niets te hards of iets met veel afwisselingen qua tempo of volume. Muziek zet ik meestal op als ik afgeleid wordt van geluiden om me heen. Heerlijk met een hoofdtelefoon op in de trein of met de stereo zachtjes aan als er kinderen buiten aan het spelen zijn.
0
geplaatst: 21 januari 2008, 23:02 uur
Ik heb net gemerkt dat fado-muziek (bv. Madredeus) luisteren tijdens het lezen ook goed samengaat.
0
psyche (crew)
geplaatst: 22 januari 2008, 00:04 uur
Dexter schreef:
Ik hou het zelf op pure stilte of anders rustige jazz, klassiek
Ik hou het zelf op pure stilte of anders rustige jazz, klassiek
Wat echt niet gaat of heeeeel slecht: wanneer wordt gevraagd of ik er ge-zel-lig bij kom zitten met een voetbal wedstrijd op de achtergond òf voetbalcommentaar van bijvoorbeeld Johan Derksen

Ga dan liever heel luxe in huis ergens anders lezen. Horizontaal op een tweede (slaap)bank

In stilte of met rustige jazz of klassiek. Wel zacht ...
0
geplaatst: 29 januari 2008, 19:58 uur
Persoonlijk prefereer ik volstrekte stilte.
Als het boek dat ik aan het lezen ben echter ongelooflijk meeslepend is, kan ik er wel zo in opgaan dat ik helemaal niets meer hoor, en dan maakt het niet zoveel uit of er muziek speelt of niet.
Als ze me op zo'n moment roepen om te komen eten ofzo, komt dat signaal bij mij pas enkele minuten later aan in mijn hersenen
Als het boek dat ik aan het lezen ben echter ongelooflijk meeslepend is, kan ik er wel zo in opgaan dat ik helemaal niets meer hoor, en dan maakt het niet zoveel uit of er muziek speelt of niet.
Als ze me op zo'n moment roepen om te komen eten ofzo, komt dat signaal bij mij pas enkele minuten later aan in mijn hersenen

0
geplaatst: 31 januari 2008, 11:04 uur
Vooral klassieke muziek draai ik graag bij een boek, of laagdrempelige filmmuziek. Bij wat Inspector Morse boeken heb ik zo alle uitgegeven cd's van de serie achter elkaar gedraaid. Daarop staan zowel klassieke werken als score van Barrington Pheloung.
0
geplaatst: 31 januari 2008, 13:48 uur
Ja, dat is wel een leuk idee om bijvoorbeeld passende filmmuziek te luisteren bij het lezen van het origineel boek.

0
Dennis
geplaatst: 31 januari 2008, 21:35 uur
Van achtergrondgeluiden raak ik afgeleid, maar van muziek heb ik dan weer totaal geen last. Het leukste vind ik om tijdens het lezen van een goed boek steeds dezelfde goede muziek te luisteren. Als ik dan de betreffende muziek later weer terughoor, associeer ik die automatisch met het boek. Toen ik De Ontdekking van de Hemel las, was Disintegration van The Cure (mijn favoriet album) het album dat ik het meeste draaide. Als ik weer een stuk had gelezen, bekeek ik met veel bewondering de sterrenhemel, terwijl nummers als Pictures of You en The Same Deep Water as You mijn oren streelden. Als ik Disintegration weer eens beluister, kijk ik daar toch wel met een vorm van nostalgie op terug.
Deze zomer las ik Oblomov terwijl ik naar Tool luisterde. Niet de ideale combinatie zou je zeggen, maar voor mij werkte het perfect.
Deze zomer las ik Oblomov terwijl ik naar Tool luisterde. Niet de ideale combinatie zou je zeggen, maar voor mij werkte het perfect.

0
geplaatst: 19 maart 2008, 18:38 uur
Ik zet altijd filmmuziek op, dat is zo mooi altijd.
Met name de muziek van John Williams & James Newton Howard. De muziek die Hans Zimmer componeert is ook niet verkeerd maar vaak nogal gaotisch, maar wel prachtig.
Met name de muziek van John Williams & James Newton Howard. De muziek die Hans Zimmer componeert is ook niet verkeerd maar vaak nogal gaotisch, maar wel prachtig.
0
geplaatst: 19 maart 2008, 22:57 uur
Ik ook altijd filmmuziek, maar dan wel de wat rustigere. Geen Hans Zimmer op oorlogspad, maar een Badalenti met David Lynch.
0
geplaatst: 20 maart 2008, 08:53 uur
Meestal zet ik muziek op James Newton Howard of John WIlliams.
Daarom kan ik aan iedereen aanraden:
Saving Private Ryan Theme
Schindler's List Theme
A.I. The Reunion
The Hand of Fate (Part 2)
Lady in the Water Prologue
Theme for Jurassic Park
The Float (Catch me if you Can)
A New Beginning (Minority Report)
ga zo maar door...
Daarom kan ik aan iedereen aanraden:
Saving Private Ryan Theme
Schindler's List Theme
A.I. The Reunion
The Hand of Fate (Part 2)
Lady in the Water Prologue
Theme for Jurassic Park
The Float (Catch me if you Can)
A New Beginning (Minority Report)
ga zo maar door...
0
geplaatst: 24 maart 2008, 00:07 uur
Ik vind het lastig om thuis te lezen. Teveel verleidingen/afleidingen.
In metro/trein lezen vind ik heerlijk, maar wat ik van jaren terug nog weet is dat ik het uitermate fijn vond om in een café te lezen.
Lekker anoniem onder de mensen, pratende mensen op de achtergond en af en toe de muziek die je opmerkt waarvan je denkt: "hey dat is lekkere muziek" om vervolgens weer in het verhaal te duiken.
Mooie tijden
In metro/trein lezen vind ik heerlijk, maar wat ik van jaren terug nog weet is dat ik het uitermate fijn vond om in een café te lezen.
Lekker anoniem onder de mensen, pratende mensen op de achtergond en af en toe de muziek die je opmerkt waarvan je denkt: "hey dat is lekkere muziek" om vervolgens weer in het verhaal te duiken.
Mooie tijden

0
psyche (crew)
geplaatst: 24 maart 2008, 10:41 uur
Arkadi schreef:

0
geplaatst: 27 maart 2008, 15:57 uur
* denotes required fields.