De Site / Gebruikers / Lezen jullie meerdere boeken tegelijk?
zoeken in:
3
geplaatst: 1 juli, 17:13 uur
Ik merk dat mijn leesgewoonten de laatste jaren wat veranderd zijn. Vroeger las ik bijna altijd één boek tegelijk, maar tegenwoordig heb ik regelmatig twee of zelfs drie boeken naast elkaar. Meestal een roman, iets non-fictie en soms een bundel korte verhalen.
Daardoor lees ik misschien wat langzamer, maar ik heb ook het gevoel dat ik minder snel op één boek uitgekeken raak.
Hier lijkt het voor mij in elk geval beter te werken dan mezelf verplichten om eerst één boek helemaal uit te lezen voordat ik aan iets nieuws begin.
Daardoor lees ik misschien wat langzamer, maar ik heb ook het gevoel dat ik minder snel op één boek uitgekeken raak.
Hier lijkt het voor mij in elk geval beter te werken dan mezelf verplichten om eerst één boek helemaal uit te lezen voordat ik aan iets nieuws begin.
3
geplaatst: 1 juli, 19:02 uur
Is iets wat ik toch liever vermijd.
Vandaag de dag met films etc streamen vrij gangbaar voor mij althans maar al die chaos met boeken ook nog eens lijkt me op een of andere manier toch niet heel bevorderlijk.
Vandaag de dag met films etc streamen vrij gangbaar voor mij althans maar al die chaos met boeken ook nog eens lijkt me op een of andere manier toch niet heel bevorderlijk.
2
geplaatst: 1 juli, 19:58 uur
NieuweWegen schreef:
Ik merk dat mijn leesgewoonten de laatste jaren wat veranderd zijn. Vroeger las ik bijna altijd één boek tegelijk, maar tegenwoordig heb ik regelmatig twee of zelfs drie boeken naast elkaar. Meestal een roman, iets non-fictie en soms een bundel korte verhalen.
Helaas beschik ik niet over de discipline om een boek helemaal uit te lezen om dan aan een volgend te beginnen. Van een ongelezen boek pak ik graag even een hoofdstukje mee. Helaas, dus. In mijn jeugd deed ik dat niet. Maar dan las ik ook niet veel meer dan tien boeken per jaar. Netjes, achter elkaar, van de bibliobus. Ook boeken voor 'de lijst'. En dan minstens een week om te bezinken en de sfeer na te proeven. Maar misschien romantiseer ik nu. Wel kan ik een goed boek moeilijk wegleggen en dan wordt het nachtwerk. Ik merk dat mijn leesgewoonten de laatste jaren wat veranderd zijn. Vroeger las ik bijna altijd één boek tegelijk, maar tegenwoordig heb ik regelmatig twee of zelfs drie boeken naast elkaar. Meestal een roman, iets non-fictie en soms een bundel korte verhalen.
Zoals Snuifdoos terecht opmerkt: het is ook chaotisch met al dat aanbod en niet bevorderlijk voor je rust en leesplezier.
PS. Ik las graag Jules Verne, in die mooie blauwe bandjes. De hele serie.
3
Halley23 (moderator)
geplaatst: 2 juli, 11:26 uur
Zeker en dat doe ik al mijn hele leesleven. Soms zit ik een beetje vast in een boek of is het nodig om me even te bezinnen c.q. iets te laten bezinken en soms is het iets anders dat me een boek laat wegleggen. Maar de zin om te lezen is er nog steeds en dan ga ik verder in een ander boek.
2
geplaatst: 2 juli, 19:59 uur
Ik zou het niet kunnen; ik zou op een gegeven moment de boel door elkaar halen vrees ik…
2
geplaatst: 2 juli, 20:04 uur
Mijn leesgedrag is een grote georganiseerde chaos, waarin ik godszijdank nog wel eens aanbeland bij de laatste pagina.
2
geplaatst: 2 juli, 20:38 uur
Nooit méér dan 2 tegelijkertijd en altijd een combi van fictie en non-fictie. Waarbij het ook nog weleens gebeurt dat het ene boek zo meeslepend is dat ik het andere boek heel eventjes laat voor wat ie is. Maar verder heb ik er geen problemen mee.
1
geplaatst: 3 juli, 07:33 uur
Heb altijd een literaire roman, non-fictie en genrefictie te lezen en ik heb ook altijd een luisterboek voor als ik iets aan het doen ben waarbij je niet kunt lezen. Vind het een fijn idee dat ik kan afwisselen als ik dat wil, maar het komt ook wel eens voor dat ik dermate opgeslokt word door een boek dat alle andere boeken even blijven liggen.
0
geplaatst: 3 juli, 20:20 uur
ja, ik lees er altijd een stuk of vijf tegelijk: non-fictie, verhalenbundel, kinderboek, en 2 romans, zoiets. Het lukt mij zelden om de hele avond hetzelfde boek te lezen, geef mij maar afwisseling. En als je twee tv-series volgt, haal je ze toch ook niet door elkaar?
0
geplaatst: 3 juli, 20:28 uur
Lalage schreef:
En als je twee tv-series volgt, haal je ze toch ook niet door elkaar?
Ik zei “vrees ik” (en ik zal het nooit weten, want ik begin er niet aan). En als je twee tv-series volgt, haal je ze toch ook niet door elkaar?
Maar een tv-serie bingewatch ik ook het liefst zonder onderbreking!
0
geplaatst: 6 juli, 11:04 uur
Vroeger begon ik vaak direct in een boek dat ik pas had gekocht, omdat ik er dan "toch al in bezig was". Op de duur wa sik in meer dan 70 boeken tegelijk bezig! Ik heb dat kunnen verminderen, mar de lijst telt toch nog altidj meer dan 30 titels.
2
geplaatst: 7 juli, 09:35 uur
Wandelaar schreef:
Helaas beschik ik niet over de discipline om een boek helemaal uit te lezen om dan aan een volgend te beginnen. Van een ongelezen boek pak ik graag even een hoofdstukje mee. Helaas, dus. In mijn jeugd deed ik dat niet. Maar dan las ik ook niet veel meer dan tien boeken per jaar. Netjes, achter elkaar, van de bibliobus. Ook boeken voor 'de lijst'. En dan minstens een week om te bezinken en de sfeer na te proeven. Maar misschien romantiseer ik nu. Wel kan ik een goed boek moeilijk wegleggen en dan wordt het nachtwerk.
Zoals Snuifdoos hier terecht opmerkt, is het ook chaotisch met al dat aanbod en niet bevorderlijk voor je rust en leesplezier.
Helaas beschik ik niet over de discipline om een boek helemaal uit te lezen om dan aan een volgend te beginnen. Van een ongelezen boek pak ik graag even een hoofdstukje mee. Helaas, dus. In mijn jeugd deed ik dat niet. Maar dan las ik ook niet veel meer dan tien boeken per jaar. Netjes, achter elkaar, van de bibliobus. Ook boeken voor 'de lijst'. En dan minstens een week om te bezinken en de sfeer na te proeven. Maar misschien romantiseer ik nu. Wel kan ik een goed boek moeilijk wegleggen en dan wordt het nachtwerk.
Zoals Snuifdoos hier terecht opmerkt, is het ook chaotisch met al dat aanbod en niet bevorderlijk voor je rust en leesplezier.
Dat herken ik wel, vooral dat een goed boek uiteindelijk toch alle andere boeken naar de achtergrond kan verdringen. Dan blijkt die georganiseerde afwisseling ineens minder belangrijk en lees je gewoon door tot veel te laat.
Die gewoonte om na elk boek wat tijd te laten om het te laten bezinken vind ik trouwens mooi. Dat mis ik soms wel wanneer ik meteen in iets nieuws begin. Misschien is twee of drie boeken tegelijk voor mij daarom een soort middenweg: genoeg afwisseling, maar nog niet zoveel dat het echt chaotisch wordt.
1
geplaatst: 8 juli, 08:28 uur
ik vind het juist fijn om aan dakpan-lezen te doen, want liefst begin ik op een vrije dag aan een nieuw boek en lees ik ’s avonds na het werk verder in waar ik al in ben begonnen. En dan niet de hele avond worstelend met dat ene lastige boek, maar afgewisseld met iets wat gemakkelijker leest. Of lezen jullie niet hele avonden?
4
psyche (crew)
geplaatst: 8 juli, 08:30 uur
Er liggen altijd meerdere stapels boeken die ik wil lezen. Nieuwsgierig door wat in de breedste zin op BoekMeter voorbij komt. Om nog maar te zwijgen over ongelezen titels op de E-reader die ik vooral in de vakantie veel gebruik.
Dit in combinatie met een flinke hebberigheid qua bibliotheektitels die ik, mits niet door een ander gereserveerd, heel vaak kan verlengen. Soms probeer ik wel meerdere boeken tegelijk te lezen maar dan betreft het meestal non-fictie naast een (ont)spannend boek waarbij het laatste veel sneller gaat zeker als ik weer eens een manie van een bepaalde schrijver heb en meerdere titels van de betreffende schrijver achter elkaar lees.
De tweede keuzes en/of non-fictie verstoffen eigenlijk vrijwel altijd. Ik heb er nu éen liggen als goed
voornemen 2026 maar dat wil niet erg lukken … zelfs niet nu deze titel van in den treure verlengd in de bieb naar een gekochte versie gepromoveerd is 🫣
Lang chaotisch verhaal kort: het best lees ik éen boek tegelijk ondanks de vele aanwezige keuzes om eventueel te veranderen. Ik hou gewoon van boeken om mij heen.
Dit in combinatie met een flinke hebberigheid qua bibliotheektitels die ik, mits niet door een ander gereserveerd, heel vaak kan verlengen. Soms probeer ik wel meerdere boeken tegelijk te lezen maar dan betreft het meestal non-fictie naast een (ont)spannend boek waarbij het laatste veel sneller gaat zeker als ik weer eens een manie van een bepaalde schrijver heb en meerdere titels van de betreffende schrijver achter elkaar lees.
De tweede keuzes en/of non-fictie verstoffen eigenlijk vrijwel altijd. Ik heb er nu éen liggen als goed
voornemen 2026 maar dat wil niet erg lukken … zelfs niet nu deze titel van in den treure verlengd in de bieb naar een gekochte versie gepromoveerd is 🫣
Lang chaotisch verhaal kort: het best lees ik éen boek tegelijk ondanks de vele aanwezige keuzes om eventueel te veranderen. Ik hou gewoon van boeken om mij heen.
1
psyche (crew)
geplaatst: 8 juli, 10:10 uur
Lalage schreef:
ik vind het juist fijn om aan dakpan-lezen te doen, want liefst begin ik op een vrije dag aan een nieuw boek en lees ik ’s avonds na het werk verder in waar ik al in ben begonnen. En dan niet de hele avond worstelend met dat ene lastige boek, maar afgewisseld met iets wat gemakkelijker leest. Of lezen jullie niet hele avonden?
Nu wel meer ‘s avonds omdat we lekker lang buiten kunnen blijven zitten (en het WK voetbal me niet interesseert behalve het relletje afgelopen week waarna onze lieve zuiderburen evengoed wonnen).
Maarrr het moet gezegd dat ik nodig nu andere activiteiten moet gaan oppakken. Die doe ik gelukkig het best overdag maar dan moet ik niet nog een hoofdstuk gaan lezen, nou vooruit nog eentje dan …
2
geplaatst: 8 juli, 12:30 uur
Ja , meestal wel. Al probeer ik het bij twee tegelijk te houden.
Voorheen was ik ook wel met drie, vier boeken tegelijk bezig.
Er staan altijd meerdere stapels van nog te lezen boeken klaar. En ik ben gretig.
Momenteel lees ik een enorme pil van Dan Simmons "The Terror" (zeer goed) en een boek van Oisin Mckenna "Evenings And Weekends" (verrassend leuk)
Voorheen was ik ook wel met drie, vier boeken tegelijk bezig.
Er staan altijd meerdere stapels van nog te lezen boeken klaar. En ik ben gretig.
Momenteel lees ik een enorme pil van Dan Simmons "The Terror" (zeer goed) en een boek van Oisin Mckenna "Evenings And Weekends" (verrassend leuk)
* denotes required fields.