De Site / Gebruikers / Boekjaar 2025 met leesvoornemens richting 2026
zoeken in:
13
geplaatst: 26 december 2025, 14:01 uur
Ik houd enorm van tradities - zeker richting het einde van het jaar - en dit topic is zeker één van de leukere. Hier kunnen we weer terugblikken op ons leesjaar en kijken we vooruit naar 2026. Is er iets terechtgekomen van je leesvoornemens of werd je dusdanig opgeslokt door andere zaken dat het van lezen niet kwam? Ontdekte je nieuwe genres of nieuwe auteurs of las je vooral binnen je comfort zone? En natuurlijk: welke nieuwe persoonlijke favorieten las je en wat hoop je in 2026 te lezen? Ik ben weer uitermate benieuwd naar jullie reflecties en overpeinzingen.
Wil je teruglezen welke optimistische plannen je vorig jaar ook alweer maakte, dat kan hier.
Wil je teruglezen welke optimistische plannen je vorig jaar ook alweer maakte, dat kan hier.
5
geplaatst: 26 december 2025, 14:45 uur
De traditie zegt ook dat we de even moeten zeuren als dit ding voor de 27e is geopend. En vorig jaar deed je het nog wel zo goed. 
Ik zal dit weekend eens even eraan zitten:)

Ik zal dit weekend eens even eraan zitten:)
6
geplaatst: 26 december 2025, 14:49 uur
Haha, ik kreeg de vraag of ik dit topic wilde openen dus vandaar. 

11
geplaatst: 26 december 2025, 15:02 uur
Mijn voornemen is om weer zo veel mogelijk boeken uit mijn boekenkasten te lezen of herlezen en zodoende het kaf van het koren te kunnen scheiden. Ik wil op een gegeven moment alleen nog boeken in mijn kasten te hebben staan, die ik mogelijk nog eens wil lezen. Of dat in 2026 lukt is maar de vraag.
18
geplaatst: 26 december 2025, 17:08 uur
Privé was het een wat turbulent jaar en ik hoop dat 2026 enorm gaat kabbelen voor me. (Gisteren heb ik wel de jaarlijkse kersttarotlezing gehad (jaja
) en als ik die moet geloven gaat 2026 zeker niet kabbelend zijn, gelukkig sta ik nogal sceptisch tegenover deze heerlijke kersttraditie.
)
Desalniettemin heb ik weer een behoorlijk aantal boeken gelezen. De teller is nog niet helemaal definitief, maar ik gok dat 92 de eindstand wordt. Daar zat een heel behoorlijk aantal erg goede boeken tussen; 38 boeken scoorden 4 sterren of hoger.
Op mijn website heb ik een heuse awardsceremonie gehouden, genaamd De Lonnies. Deze ceremonie mag zeker met een flinke korrel zout genomen (hij is immers ook met een flinke knipoog geschreven), maar daarin noem ik al die boeken die 2025 tot een heerlijk leesjaar maakten.
Die ceremonie is nogal een flink stuk geworden dus die ga ik hier niet copy-pasten. Ik zal de winnaars noemen met de korte toelichting die ik bij deze winnaars geschreven heb. Als je het hele stuk wil lezen (inclusief nominaties en veel gezever) kan dat hier.
LITERAIRE FICTIE RECENT
Auke Hulst - Tandenjager (2025) 
Deze vampierroman was wild! Tandenjager bestrijkt een lange periode, speelt zich af in verschillende landen waar verschillende talen gesproken worden, is geschreven in een heerlijke overdadige stijl en incorporeert allerlei boeiende horrorelementen. Een ongelooflijk ambitieus project dus, maar Hulst vliegt nergens uit de bocht en heeft totale controle over zijn verhaal. Het kostte me eventjes om erin te komen, maar eenmaal gegrepen heb ik deze roman met bijzonder veel plezier gelezen. Ik moet nog enorm veel nieuw uitgekomen literatuur lezen, maar ik kan nu al zeggen dat ik heel blij ben als deze roman er met de belangrijkste literaire prijzen vandoor zal gaan.
LITERAIRE FICTIE OUDER
Thomas Rosenboom - Publieke Werken (1999) 
Op basis van de omslag dacht ik altijd dat dit een oersaai boek zou zijn, maar niets is minder waar. De twee hoofdpersonen in dit boek zijn echt meesterlijk neergezet. Je kijkt met medelijden, ergernis en met een glimlach naar de twee mannen die door hun koppigheid en arrogantie bezig zijn hun eigen graf te graven. Door de barokke schrijfstijl waan je je bovendien in het Nederland van eind negentiende eeuw. Leuke bijkomstigheid; het uitgangspunt van de roman zijn de twee ingemetselde geveltjes in het Victoria Hotel in Amsterdam. Ben zelf al een tijd niet in Amsterdam geweest, maar ik weet zeker dat eenieder die Publieke Werken heeft gelezen en langs het hotel loopt direct moet denken aan deze roman.
SCIENCE-FICTION
Sierra Greer - Annie Bot (2024) 
Annie Bot las ik in de trein onderweg naar Salzburg en ik heb veel te weinig naar buiten gekeken (mooie bergen!) omdat dit boek zo goed was. Annie Bot is een robot die een romantische relatie heeft met haar eigenaar, maar naarmate Annie slimmer wordt, wordt ze ook steeds meer mens. Ze maakt meer fouten waar ze voor bestraft wordt, maar ze krijgt ook steeds meer problemen met het feit dat ze iemands eigendom is. Je vergeet als lezer al heel snel dat Annie geen mens van vlees en bloed is en de roman werpt interessante filosofische vragen op. Een verademing om weer eens hedendaagse sci-fi met diepgang te lezen. Was alle hedendaagse science-fiction maar zo.
FANTASY
George R.R. Martin - A Storm of Swords (2000) 
Van de televisieserie heb ik zeker de eerste vier seizoenen enorm genoten en de boeken zijn minstens zo goed. In dit derde deel van de reeks zitten al mijn favoriete gebeurtenissen en ik snap nu ook weer helemaal waarom het einde van seizoen drie en het hele seizoen vier mijn favoriete deel van de tv-serie was. De politieke intrige is ongeëvenaard, de plotwendingen zijn heerlijk en ik begon echt te houden van enkele personages die ik eerst verschrikkelijk vond. En natuurlijk is er naast vermaak die serieuze ondertoon over wat voor nare dingen mensen elkaar aan kunnen doen. Echt een geweldig boek, mijn favoriet tot nu toe uit deze serie.
HORROR
Kat Dunn - Hungerstone (2025) 
Lesbische vampiers is niet per se een thema waar ik warm voor loop, maar mien god wat was dit goed. Lenore zit vast in een liefdeloos huwelijk waarbij religie als onderdrukkingsmiddel dient. Ze raakt bevriend met een gewonde vrouw die bij hen in huis slaapt en die Lenore doet ontwaken uit haar ongelukkige sleur. En dat is nou wel weer een thema dat me zeer aanspreekt (ik wijt het aan mijn feministische dispositie die ik in het dagelijks leven graag ontken) en dat Dunn hier geweldig uitwerkt. Hungerstone staat vol heerlijke citaten, waarbij mijn favoriet is: “life is terrible, but it is worse to be dead to ourselves.” Echt van iedere zin genoten hier, misschien wel mijn favoriete boek van het jaar. Je zou Hungerstone de winnaar van de Überlonnie kunnen noemen.
THRILLER
Stieg Larsson - De Vrouw die Met Vuur Speelde (2006) 
Wat is dit een heerlijke serie! Het derde deel staat klaar om gelezen te worden, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat kan tippen aan dit tweede deel. Ja, dit is een thriller en hij is ongelooflijk spannend, maar dit boek is ook tegelijkertijd een sociaal commentaar en de twee hoofdrolspelers worden echt extreem goed uitgediept en van alle twee de personages ga je echt enorm veel houden. Voor mij is dit denk ik de eerste keer dat ik een thriller las die niet alleen gaat voor spanning en sensatie, maar die ook enorm veel diepgang heeft. En ja hoor, dit is geloof ik het enige boek van het jaar waar ik een traantje bij moest laten. Bij een thriller! Ongekend.
FILOSOFIE
Emil Cioran - Een Kleine Filosofie van Verval (1949) 
Cioran was een pessimistisch denker die hier in korte hoofdstukjes zijn pessimisme uiteenzet. Het is echt bijzonder goed geschreven in een prachtige literaire stijl waardoor ik helemaal ingepalmd werd door Ciorans nihilisme. Vele passages heb ik overgeschreven of gefotografeerd en gestuurd naar vrienden, bij wijze van grap, om ze even een hart onder de riem te steken. Nu ik erover schrijf heb ik direct weer zin om het erbij te pakken. Ik heb hier echt ontstellend veel van genoten en uiteindelijk heeft Cioran gewoon gelijk: we doen wel alsof alles in ons leven ongelooflijk belangrijk is, maar uiteindelijk is die druktemakerij alleen maar een uitgestelde zelfmoord. Amen!
OVERIGE NON-FICTIE
Svetlana Alexievich - The Unwomanly Face of War (2004) 
Al in 1985 voor het eerst uitgekomen, maar in 2004 opnieuw uitgegeven, nu met interviews die eerder gecensureerd werden door het regime. Alexievich interviewde honderden vrouwen die in de Tweede Wereldoorlog streden. Waar na de oorlog vooral de heldenverhalen de boventoon voerden, laat dit boek een heel ander beeld van de oorlog zien; vrouwen met kinderen aan de borst aan het front, vrouwen die niet kunnen leven met de verschrikkelijke dingen die ze hebben gedaan, vrouwen die ondanks alles toch empathisch bleven, ook naar de vijand. Dit is echt één van de indrukwekkendste boeken die ik heb gelezen over de oorlog en een van de beste aanklacht tegen oorlog voeren in het algemeen.
LEESWENSEN 2026
Van mijn zeer weinige voornemens afgelopen jaar is even zo weinig terecht gekomen, maar in 2026 hoop ik een behoorlijk aantal boeken te lezen die ik al (jaren en jaren) in de kast heb staan. Verder wil ik graag een paar toppers herlezen en bespreken op mijn website (en dus ook hier). En ik heb als project Of / Of van Soren Kierkegaard gekozen, dat lijkt me nou echt zo'n filosofisch hoofdwerk waar ik enorm veel mee zou moeten kunnen. Op naar 2026!
) en als ik die moet geloven gaat 2026 zeker niet kabbelend zijn, gelukkig sta ik nogal sceptisch tegenover deze heerlijke kersttraditie.
) Desalniettemin heb ik weer een behoorlijk aantal boeken gelezen. De teller is nog niet helemaal definitief, maar ik gok dat 92 de eindstand wordt. Daar zat een heel behoorlijk aantal erg goede boeken tussen; 38 boeken scoorden 4 sterren of hoger.
Op mijn website heb ik een heuse awardsceremonie gehouden, genaamd De Lonnies. Deze ceremonie mag zeker met een flinke korrel zout genomen (hij is immers ook met een flinke knipoog geschreven), maar daarin noem ik al die boeken die 2025 tot een heerlijk leesjaar maakten.
Die ceremonie is nogal een flink stuk geworden dus die ga ik hier niet copy-pasten. Ik zal de winnaars noemen met de korte toelichting die ik bij deze winnaars geschreven heb. Als je het hele stuk wil lezen (inclusief nominaties en veel gezever) kan dat hier.
LITERAIRE FICTIE RECENT
Auke Hulst - Tandenjager (2025) 
Deze vampierroman was wild! Tandenjager bestrijkt een lange periode, speelt zich af in verschillende landen waar verschillende talen gesproken worden, is geschreven in een heerlijke overdadige stijl en incorporeert allerlei boeiende horrorelementen. Een ongelooflijk ambitieus project dus, maar Hulst vliegt nergens uit de bocht en heeft totale controle over zijn verhaal. Het kostte me eventjes om erin te komen, maar eenmaal gegrepen heb ik deze roman met bijzonder veel plezier gelezen. Ik moet nog enorm veel nieuw uitgekomen literatuur lezen, maar ik kan nu al zeggen dat ik heel blij ben als deze roman er met de belangrijkste literaire prijzen vandoor zal gaan.
LITERAIRE FICTIE OUDER
Thomas Rosenboom - Publieke Werken (1999) 
Op basis van de omslag dacht ik altijd dat dit een oersaai boek zou zijn, maar niets is minder waar. De twee hoofdpersonen in dit boek zijn echt meesterlijk neergezet. Je kijkt met medelijden, ergernis en met een glimlach naar de twee mannen die door hun koppigheid en arrogantie bezig zijn hun eigen graf te graven. Door de barokke schrijfstijl waan je je bovendien in het Nederland van eind negentiende eeuw. Leuke bijkomstigheid; het uitgangspunt van de roman zijn de twee ingemetselde geveltjes in het Victoria Hotel in Amsterdam. Ben zelf al een tijd niet in Amsterdam geweest, maar ik weet zeker dat eenieder die Publieke Werken heeft gelezen en langs het hotel loopt direct moet denken aan deze roman.
SCIENCE-FICTION
Sierra Greer - Annie Bot (2024) 
Annie Bot las ik in de trein onderweg naar Salzburg en ik heb veel te weinig naar buiten gekeken (mooie bergen!) omdat dit boek zo goed was. Annie Bot is een robot die een romantische relatie heeft met haar eigenaar, maar naarmate Annie slimmer wordt, wordt ze ook steeds meer mens. Ze maakt meer fouten waar ze voor bestraft wordt, maar ze krijgt ook steeds meer problemen met het feit dat ze iemands eigendom is. Je vergeet als lezer al heel snel dat Annie geen mens van vlees en bloed is en de roman werpt interessante filosofische vragen op. Een verademing om weer eens hedendaagse sci-fi met diepgang te lezen. Was alle hedendaagse science-fiction maar zo.
FANTASY
George R.R. Martin - A Storm of Swords (2000) 
Van de televisieserie heb ik zeker de eerste vier seizoenen enorm genoten en de boeken zijn minstens zo goed. In dit derde deel van de reeks zitten al mijn favoriete gebeurtenissen en ik snap nu ook weer helemaal waarom het einde van seizoen drie en het hele seizoen vier mijn favoriete deel van de tv-serie was. De politieke intrige is ongeëvenaard, de plotwendingen zijn heerlijk en ik begon echt te houden van enkele personages die ik eerst verschrikkelijk vond. En natuurlijk is er naast vermaak die serieuze ondertoon over wat voor nare dingen mensen elkaar aan kunnen doen. Echt een geweldig boek, mijn favoriet tot nu toe uit deze serie.
HORROR
Kat Dunn - Hungerstone (2025) 
Lesbische vampiers is niet per se een thema waar ik warm voor loop, maar mien god wat was dit goed. Lenore zit vast in een liefdeloos huwelijk waarbij religie als onderdrukkingsmiddel dient. Ze raakt bevriend met een gewonde vrouw die bij hen in huis slaapt en die Lenore doet ontwaken uit haar ongelukkige sleur. En dat is nou wel weer een thema dat me zeer aanspreekt (ik wijt het aan mijn feministische dispositie die ik in het dagelijks leven graag ontken) en dat Dunn hier geweldig uitwerkt. Hungerstone staat vol heerlijke citaten, waarbij mijn favoriet is: “life is terrible, but it is worse to be dead to ourselves.” Echt van iedere zin genoten hier, misschien wel mijn favoriete boek van het jaar. Je zou Hungerstone de winnaar van de Überlonnie kunnen noemen.
THRILLER
Stieg Larsson - De Vrouw die Met Vuur Speelde (2006) 
Wat is dit een heerlijke serie! Het derde deel staat klaar om gelezen te worden, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat kan tippen aan dit tweede deel. Ja, dit is een thriller en hij is ongelooflijk spannend, maar dit boek is ook tegelijkertijd een sociaal commentaar en de twee hoofdrolspelers worden echt extreem goed uitgediept en van alle twee de personages ga je echt enorm veel houden. Voor mij is dit denk ik de eerste keer dat ik een thriller las die niet alleen gaat voor spanning en sensatie, maar die ook enorm veel diepgang heeft. En ja hoor, dit is geloof ik het enige boek van het jaar waar ik een traantje bij moest laten. Bij een thriller! Ongekend.
FILOSOFIE
Emil Cioran - Een Kleine Filosofie van Verval (1949) 
Cioran was een pessimistisch denker die hier in korte hoofdstukjes zijn pessimisme uiteenzet. Het is echt bijzonder goed geschreven in een prachtige literaire stijl waardoor ik helemaal ingepalmd werd door Ciorans nihilisme. Vele passages heb ik overgeschreven of gefotografeerd en gestuurd naar vrienden, bij wijze van grap, om ze even een hart onder de riem te steken. Nu ik erover schrijf heb ik direct weer zin om het erbij te pakken. Ik heb hier echt ontstellend veel van genoten en uiteindelijk heeft Cioran gewoon gelijk: we doen wel alsof alles in ons leven ongelooflijk belangrijk is, maar uiteindelijk is die druktemakerij alleen maar een uitgestelde zelfmoord. Amen!
OVERIGE NON-FICTIE
Svetlana Alexievich - The Unwomanly Face of War (2004) 
Al in 1985 voor het eerst uitgekomen, maar in 2004 opnieuw uitgegeven, nu met interviews die eerder gecensureerd werden door het regime. Alexievich interviewde honderden vrouwen die in de Tweede Wereldoorlog streden. Waar na de oorlog vooral de heldenverhalen de boventoon voerden, laat dit boek een heel ander beeld van de oorlog zien; vrouwen met kinderen aan de borst aan het front, vrouwen die niet kunnen leven met de verschrikkelijke dingen die ze hebben gedaan, vrouwen die ondanks alles toch empathisch bleven, ook naar de vijand. Dit is echt één van de indrukwekkendste boeken die ik heb gelezen over de oorlog en een van de beste aanklacht tegen oorlog voeren in het algemeen.
LEESWENSEN 2026
Van mijn zeer weinige voornemens afgelopen jaar is even zo weinig terecht gekomen, maar in 2026 hoop ik een behoorlijk aantal boeken te lezen die ik al (jaren en jaren) in de kast heb staan. Verder wil ik graag een paar toppers herlezen en bespreken op mijn website (en dus ook hier). En ik heb als project Of / Of van Soren Kierkegaard gekozen, dat lijkt me nou echt zo'n filosofisch hoofdwerk waar ik enorm veel mee zou moeten kunnen. Op naar 2026!
17
geplaatst: 26 december 2025, 17:42 uur
2025 was in veel opzichten een rustiger jaar dan 2024. Ik ontwikkelde verder binnen mijn baan en ditmaal bleef mijn werk leuk. Daarnaast nam ik de tijd om mijn huis in te richten. Ik heb samen met mijn vriendin uitgebreid gekookt en tevens bezocht ik veel musea. Een fijn jaar, maar wel een waar lezen er bij in schoot.
Dit jaar las ik 21 boeken. Waarschijnlijk worden dat er 22. Nou ligt dat niet enkel aan mijn bezigheden, maar ook aan mijn wispelturigheid. Dit jaar was ik kampioen in het starten van projecten om deze vervolgens niet af te ronden. Twee grotere projecten (The Wealth of Nations –Adam Smith, Sexual Personae –Camilla Paglia ) beëindigde ik na een goede honderdtal pagina's. Momenteel ben ik bovendien bezig in zo’n 8 boeken en dat is té veel.
Van mijn doelen voor 2025 (meer Russische literatuur, Lonesome Dove en The Wealth of Nations lezen) voltooide ik er wel enkele. Ik las de eerste drie autobiografisch boeken van Tolstoi. Weinig bijzonders, maar af en toe bemerk je met een goed schrijver van doen te hebben. Lonesome Dove was een fijne western. Echt een leesreis die weliswaar wrang eindigt, maar waarbij je onderweg veel ziet en ervaart.
Daarnaast las ik dit jaar andere literatuur die mij goed beviel: het was immers het jaar waarin ik Houellebecq leerde waarderen. Wat ik voorheen van hem las, vond ik onderhoudend, maar het cynisme en de referenties naar klassieke literatuur en filosofie werken beter indien ik geef om de personages. Tevens ontdekte ik drie schrijvers waarvan ik meer wil lezen: de nauwgezette zelfbeschrijvingen van Karl Ove Knausgård hielden mijn aandacht vast, Juli Zeh’s boek beschreef maatschappelijke verhoudingen empathisch en Kazuo Ishiguro speelt subtiel en nederig met taal. Fijne schrijvers die opvielen. Al met al kom ik tot de volgende top 10 aan gelezen fictie dit jaar:
1. Platform: Midden in de Wereld - Michel Houellebecq (2001)
2. The Remains of the Day - Kazuo Ishiguro (1989)
3. Vader: Mijn Strijd 1 - Karl Ove Knausgård (2009)
4. Lonesome Dove - Larry McMurtry (1985)
5. Onder Mensen - Juli Zeh (2021)
6. De Wereld als Markt en Strijd- Michel Houellebecq (1994)
7. Brave New World - Aldous Huxley (1932)
8. Lucky Jim - Kingsley Amis (1954)
9. Jongelingschap- Lev Tolstoj (1857)
10. Sátántangó - László Krasznahorkai (1985)
Ik heb geen officieel project voor volgend jaar. Ik probeer meer te lezen. Ergens heb ik nog de doelstelling, om een goed deel van de boeken uit “1001 Books to Read Before You Die”- serie te voltooien Als je alle edities tezamen neemt, gaat het om 1.316 boeken, waarvan ik er 108 heb gelezen. Eens zien of ik de 131 kan aantikken volgend jaar (10%). Waarschijnlijk niet, maar we zullen zien.
Dit jaar las ik 21 boeken. Waarschijnlijk worden dat er 22. Nou ligt dat niet enkel aan mijn bezigheden, maar ook aan mijn wispelturigheid. Dit jaar was ik kampioen in het starten van projecten om deze vervolgens niet af te ronden. Twee grotere projecten (The Wealth of Nations –Adam Smith, Sexual Personae –Camilla Paglia ) beëindigde ik na een goede honderdtal pagina's. Momenteel ben ik bovendien bezig in zo’n 8 boeken en dat is té veel.
Van mijn doelen voor 2025 (meer Russische literatuur, Lonesome Dove en The Wealth of Nations lezen) voltooide ik er wel enkele. Ik las de eerste drie autobiografisch boeken van Tolstoi. Weinig bijzonders, maar af en toe bemerk je met een goed schrijver van doen te hebben. Lonesome Dove was een fijne western. Echt een leesreis die weliswaar wrang eindigt, maar waarbij je onderweg veel ziet en ervaart.
Daarnaast las ik dit jaar andere literatuur die mij goed beviel: het was immers het jaar waarin ik Houellebecq leerde waarderen. Wat ik voorheen van hem las, vond ik onderhoudend, maar het cynisme en de referenties naar klassieke literatuur en filosofie werken beter indien ik geef om de personages. Tevens ontdekte ik drie schrijvers waarvan ik meer wil lezen: de nauwgezette zelfbeschrijvingen van Karl Ove Knausgård hielden mijn aandacht vast, Juli Zeh’s boek beschreef maatschappelijke verhoudingen empathisch en Kazuo Ishiguro speelt subtiel en nederig met taal. Fijne schrijvers die opvielen. Al met al kom ik tot de volgende top 10 aan gelezen fictie dit jaar:
1. Platform: Midden in de Wereld - Michel Houellebecq (2001)
2. The Remains of the Day - Kazuo Ishiguro (1989)
3. Vader: Mijn Strijd 1 - Karl Ove Knausgård (2009)
4. Lonesome Dove - Larry McMurtry (1985)
5. Onder Mensen - Juli Zeh (2021)
6. De Wereld als Markt en Strijd- Michel Houellebecq (1994)
7. Brave New World - Aldous Huxley (1932)
8. Lucky Jim - Kingsley Amis (1954)
9. Jongelingschap- Lev Tolstoj (1857)
10. Sátántangó - László Krasznahorkai (1985)
Ik heb geen officieel project voor volgend jaar. Ik probeer meer te lezen. Ergens heb ik nog de doelstelling, om een goed deel van de boeken uit “1001 Books to Read Before You Die”- serie te voltooien Als je alle edities tezamen neemt, gaat het om 1.316 boeken, waarvan ik er 108 heb gelezen. Eens zien of ik de 131 kan aantikken volgend jaar (10%). Waarschijnlijk niet, maar we zullen zien.
15
geplaatst: 26 december 2025, 19:54 uur
Dit jaar tot nu toe 54 titels gehaald, maar ik ben niet erg tevreden.
Oké, ik heb mijn "Complete Works by William Shakespeare" uitgekregen door er 12 toneelstukken door te jagen, en The Oddyssey door Stephen Fry, maar ik heb er ook enkele downers tussenzitten zoals een aflevering Western Classics en Winchester, twee cowboyverhaalbundeltjes van soms laag allooi, en de 54 heb ik gehaald door de laatste maand dunne Bijbelboeken te lezen, zoals Ruth, Ester, de Griekse Ester, Toevoegingen aan Daniël, het Gebed van Manasse, en de brief van Jeremia.
Dus ik hoop vooral dat ik volgend jaar gemiddeld beter doe met 52 titels dan dit jaar.
Oké, ik heb mijn "Complete Works by William Shakespeare" uitgekregen door er 12 toneelstukken door te jagen, en The Oddyssey door Stephen Fry, maar ik heb er ook enkele downers tussenzitten zoals een aflevering Western Classics en Winchester, twee cowboyverhaalbundeltjes van soms laag allooi, en de 54 heb ik gehaald door de laatste maand dunne Bijbelboeken te lezen, zoals Ruth, Ester, de Griekse Ester, Toevoegingen aan Daniël, het Gebed van Manasse, en de brief van Jeremia.
Dus ik hoop vooral dat ik volgend jaar gemiddeld beter doe met 52 titels dan dit jaar.
7
geplaatst: 27 december 2025, 02:00 uur
handsome_devil schreef:
... en dit topic is zeker één van de leukere.
... en dit topic is zeker één van de leukere.
Misschien wel mijn favoriete topic! Heerlijk dit. Traditiegetrouw wacht ik met het posten van mijn stats tot 2025 ook echt helemaal voorbij is. Grote kans dat ik dit pas na 4 januari kan doen ivm mijn verblijf in Ecuador. Echter, ook vanuit hier lees ik met grote interesse en groot plezier al jullie bijdrages in dit topic

18
geplaatst: 27 december 2025, 11:08 uur
Vorig jaar rond deze tijd ging het niet zo goed met me - klachten van depressiviteit en somberheid zorgden ervoor dat ik in weinig dingen zin had, vooral niet in lezen. Inmiddels gaat het gelukkig weer een stuk beter, maar ik heb eind vorig jaar en begin dit jaar dus wel een periode van een paar maanden helemaal niks gelezen, vrij ongekend voor mij.
Langzaam ging het toch weer jeuken dus ik begon met het herlezen van een aantal persoonlijke klassiekers, of in ieder geval boeken die ik gewoon weer eens opnieuw wilde lezen: De Man in the High Castle, De Verwondering, en nog een paar andere. Dat ben ik het hele jaar blijven doen, inmiddels ben ik weer bezig in mijn zoveelste herlezing van mijn eeuwige favoriet The Lord of the Rings.
In de loop van het jaar ben ik ook weer wat nieuwe fictie gaan lezen. Die boeken waren soms fantastisch (Mefisto) en soms helemaal niet (Prophet Song), maar bevestigde voor mij in ieder geval wel dat ik weer plezier uit lezen kon halen. Ik ben na Prophet Song ook af en toe gestopt met verder lezen in boeken waar ik gewoon niet inkwam of waar ik geen klik mee kreeg...jammer van de tijd die ik er al aan besteed had wellicht, maar beter dan nog wekenlang tegen heug en meug verder lezen in een saai boek.
Ik kreeg ook weer zin om veel non-fictie te lezen, maar hierbij trapte ik mijn oude valkuil: te veel interesses en te weinig geduld. Ik begin aan een boek, bedenk me na een paar hoofdstukken dat een ander boek toch eigenlijk ook wel heel interessant is, en begin daar dan om het "tussendoor" of "ernaast" te lezen. Dit gebeurt dan vervolgens nooit en gauw genoeg word ik weer afgeleid door nog een ander boek, en herhaalt zich dit opnieuw. Inmiddels ligt er dus een hele stapel met half uitgelezen boeken van/over Plato, Seneca, Carl Jung, Boeddhisme, Taoïsme, etc. Die wil ik volgend jaar zeker één voor één wegwerken, vooral wat ik tot nu toe las over de Tao vond ik zéér interessant.
Voor komend jaar heb ik niet echt voornemens - gewoon blijven lezen is al goed. Hooguit wil ik kijken of ik bij de boeken die ik lees de vaart er een beetje in kan houden (ik merk dat ik sneller afhaak als ik er te lang over doe) en wat meer focus erin houden bij de non-fictie. Verder staat de nieuwe Pynchon hoog op mijn lijstje om te lezen.
Bedankt weer aan alle gebruikers die Boekmeter zo gezellig maken en de beste wensen voor die 2026!
Langzaam ging het toch weer jeuken dus ik begon met het herlezen van een aantal persoonlijke klassiekers, of in ieder geval boeken die ik gewoon weer eens opnieuw wilde lezen: De Man in the High Castle, De Verwondering, en nog een paar andere. Dat ben ik het hele jaar blijven doen, inmiddels ben ik weer bezig in mijn zoveelste herlezing van mijn eeuwige favoriet The Lord of the Rings.
In de loop van het jaar ben ik ook weer wat nieuwe fictie gaan lezen. Die boeken waren soms fantastisch (Mefisto) en soms helemaal niet (Prophet Song), maar bevestigde voor mij in ieder geval wel dat ik weer plezier uit lezen kon halen. Ik ben na Prophet Song ook af en toe gestopt met verder lezen in boeken waar ik gewoon niet inkwam of waar ik geen klik mee kreeg...jammer van de tijd die ik er al aan besteed had wellicht, maar beter dan nog wekenlang tegen heug en meug verder lezen in een saai boek.
Ik kreeg ook weer zin om veel non-fictie te lezen, maar hierbij trapte ik mijn oude valkuil: te veel interesses en te weinig geduld. Ik begin aan een boek, bedenk me na een paar hoofdstukken dat een ander boek toch eigenlijk ook wel heel interessant is, en begin daar dan om het "tussendoor" of "ernaast" te lezen. Dit gebeurt dan vervolgens nooit en gauw genoeg word ik weer afgeleid door nog een ander boek, en herhaalt zich dit opnieuw. Inmiddels ligt er dus een hele stapel met half uitgelezen boeken van/over Plato, Seneca, Carl Jung, Boeddhisme, Taoïsme, etc. Die wil ik volgend jaar zeker één voor één wegwerken, vooral wat ik tot nu toe las over de Tao vond ik zéér interessant.
Voor komend jaar heb ik niet echt voornemens - gewoon blijven lezen is al goed. Hooguit wil ik kijken of ik bij de boeken die ik lees de vaart er een beetje in kan houden (ik merk dat ik sneller afhaak als ik er te lang over doe) en wat meer focus erin houden bij de non-fictie. Verder staat de nieuwe Pynchon hoog op mijn lijstje om te lezen.
Bedankt weer aan alle gebruikers die Boekmeter zo gezellig maken en de beste wensen voor die 2026!
17
psyche (crew)
geplaatst: 27 december 2025, 15:17 uur
Richting eind 2025 ben ik op 1 januari 2026 precies drie jaar met vervroegd pensioen wat nog een paar jaar het geval zal zijn. Ik kan melden dat dit een van de beste beslissingen in mijn leven is geweest. Behalve ‘dat we alles hebben om nog steeds goed te kunnen leven, hoeft er m.i. niet telkens van alles vervangen te worden omdat een andere kleur in de mode is’ zijn er de laatste jaren tien geliefde leeftijdgenoten vroegtijdig ons ontvallen. We leven nu waarbij ik na drie jaar mijn draai heb gevonden: los van mantelzorg en vrijwillige functies (ik wil wel maatschappelijk actief blijven), schilder en schrijf ik , met talent voor onvoltooid werk, wandel en fiets ik (op sportfiets), kook ik graag, net als lezen. Nog steeds dank zij het of beter gezegd mijn geliefde BoekMeter. Dit jaar las ik 36 boeken met een hoog aantal 4,5*, ik moest erg nadenken welke 4* ik hier zou melden, gaf ik bij één boek een halve ster extra aan een debutant als aanmoediging en heb ik twee boeken opzij gelegd. Ook zijn er een stapel boeken ongelezen naar de bibliotheek geretourneerd die ik hebberig had gereserveerd maar waarvan de uitleen tijd verliep …
Mijn goede voornemen heeft met de enige 5* waardering te maken.
1. Über Menschen - Juli Zeh (2021) - BoekMeter.nl 5*
In tijden van polaristatie een heerlijk, hoopgevend boek.
De 4,5* (op volgorde in maanden gedurende het jaar)
2. Catharina - Frank Krake (2025) - BoekMeter.nl
Dit boek heeft me geïnspireerd om mijn stamboomonderzoek (en zoektocht familiegeheimen) te combineren met het schrijven van geïllustreerde verhalen voor onze kinderen en kleinkinderen
3. Kar - Orhan Pamuk (2002) - BoekMeter.nl
4. Footsteps. Adventures of a Romantic Biographer - Richard Holmes (1985) - BoekMeter.nl
5. Beladen Huis - Christien Brinkgreve (2025) - BoekMeter.nl
6. Lessons in Chemistry - Bonnie Garmus (2022) - BoekMeter.nl
7. Jagbyeol Insahaji Maseyo - Han Kang (2021) - BoekMeter.nl
8. The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry - Rachel Joyce (2012) - BoekMeter.nl
9. Mevrouw Mijn Moeder - Yvonne Keuls (1999) - BoekMeter.nl
4* (vergemakkelijkt keuze: in de maand van volgorde, eerste stem in januari 2025)
Elon Musk - Walter Isaacson (2023) - BoekMeter.nl
Niet uitgelezen het teleurstellende Groeten uit Benidorm - Hendrik Groen (2023) - BoekMeter.nl en op de één of andere manier kwam ik niet doorheen De Boodschapper - Kader Abdolah (2008) - BoekMeter.nl (althans dat is het enige wat ik van het boek kan herinneren, het waarom geen idee meer).
Ik heb maar één goed voornemen:
Dit boek echt, echt, echt uitlezen Het Geluk van Nabijheid: Hannah Arendt over Vriendschap en Democratie - Lieve Goorden (2024) - BoekMeter.nl
Zie plot: Arendt kiest voor vrienden die zelf nadenken, die geen meelopers zijn. Wat vrienden gemeen hebben is de wereld tussen hen in. Die wereld doet er voor hun toe. Dat noemt Arendt 'amor mundi', de liefde voor de wereld.
Dat betekent niet weer verlengen bij de bibliotheek.
Mijn goede voornemen heeft met de enige 5* waardering te maken.
1. Über Menschen - Juli Zeh (2021) - BoekMeter.nl 5*
In tijden van polaristatie een heerlijk, hoopgevend boek.
De 4,5* (op volgorde in maanden gedurende het jaar)
2. Catharina - Frank Krake (2025) - BoekMeter.nl
Dit boek heeft me geïnspireerd om mijn stamboomonderzoek (en zoektocht familiegeheimen) te combineren met het schrijven van geïllustreerde verhalen voor onze kinderen en kleinkinderen
3. Kar - Orhan Pamuk (2002) - BoekMeter.nl
4. Footsteps. Adventures of a Romantic Biographer - Richard Holmes (1985) - BoekMeter.nl
5. Beladen Huis - Christien Brinkgreve (2025) - BoekMeter.nl
6. Lessons in Chemistry - Bonnie Garmus (2022) - BoekMeter.nl
7. Jagbyeol Insahaji Maseyo - Han Kang (2021) - BoekMeter.nl
8. The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry - Rachel Joyce (2012) - BoekMeter.nl
9. Mevrouw Mijn Moeder - Yvonne Keuls (1999) - BoekMeter.nl
4* (vergemakkelijkt keuze: in de maand van volgorde, eerste stem in januari 2025)
Elon Musk - Walter Isaacson (2023) - BoekMeter.nl
Niet uitgelezen het teleurstellende Groeten uit Benidorm - Hendrik Groen (2023) - BoekMeter.nl en op de één of andere manier kwam ik niet doorheen De Boodschapper - Kader Abdolah (2008) - BoekMeter.nl (althans dat is het enige wat ik van het boek kan herinneren, het waarom geen idee meer).
Ik heb maar één goed voornemen:
Dit boek echt, echt, echt uitlezen Het Geluk van Nabijheid: Hannah Arendt over Vriendschap en Democratie - Lieve Goorden (2024) - BoekMeter.nl
Zie plot: Arendt kiest voor vrienden die zelf nadenken, die geen meelopers zijn. Wat vrienden gemeen hebben is de wereld tussen hen in. Die wereld doet er voor hun toe. Dat noemt Arendt 'amor mundi', de liefde voor de wereld.
Dat betekent niet weer verlengen bij de bibliotheek.
16
geplaatst: 27 december 2025, 15:24 uur
2025 was een voor mijn huidige begrippen fenomenaal leesjaar, waarin ik maar liefst 17 boeken heb gelezen. De variatie in genres, schrijvers en ook kwaliteit kon haast niet groter zijn. Precies zoals ik het graag heb
Mijn absolute hoogtepunt van dit jaar was zonder enige twijfel Norwegian Wood, mijn eerste maar zeer zeker niet mijn laatste van Murakami! Bijzonder genoten heb ik ook van onder andere de twee boeken die ik las van Lydia Millet, The Devil All The Time en De Gwendy Trilogie van Stephen King. Voor 2026 is mijn voornemen om wederom een potpourri van boeken te lezen....Narziss en Goldmund van Hermann Hesse ligt als eerste klaar in ieder geval!
Bij Gamesmeter ben ik gewend een toplijstje van het gegamede te maken, dat doe ik hier ook maar, daar hou ik wel van
01. Norwegian Wood - Haruki Murakami (1987) 5*
02. Woestijnbergen - Lydia Millet (2022) 4*
03. The Devil All the Time - Donald Ray Pollock (2011) 4*
04. Stad O. - Koen Caris (2025) 4*
05. Gwendy's Button Box - Stephen King en Richard Chizmar (2017) 4*
06. Armoede Uitgelegd aan Mensen met Geld - Tim 'S Jongers (2024) 4*
07. The Banker's Wife - Cristina Alger (2018) 4*
08. De Wereld als Markt en Strijd - Michel Houellebecq (1994) 4*
09. Al het Blauw - Peter Terrin (2021) 3,5*
10. Cannery Row - John Steinbeck (1945) 3,5*
11. Gwendy's Final Task - Stephen King en Richard Chizmar (2022) 3,5*
12. Gwendy's Magic Feather - Richard Chizmar (2019) 3,5*
13. De Laatste Zomer - Lydia Millet (2020) 3,5*
14. Girls Like Us - Cristina Alger (2019) 3,5*
15. De Lange Mars van Xi: Acht Lessen over de Chinese Dreiging - Rien T. Segers (2023) 3,5*
16. The Maid - Nita Prose (2022) 3,5*
17. Morisaki's Boekwinkel - Satoshi Yagisawa (2009) 3*
Mijn absolute hoogtepunt van dit jaar was zonder enige twijfel Norwegian Wood, mijn eerste maar zeer zeker niet mijn laatste van Murakami! Bijzonder genoten heb ik ook van onder andere de twee boeken die ik las van Lydia Millet, The Devil All The Time en De Gwendy Trilogie van Stephen King. Voor 2026 is mijn voornemen om wederom een potpourri van boeken te lezen....Narziss en Goldmund van Hermann Hesse ligt als eerste klaar in ieder geval!Bij Gamesmeter ben ik gewend een toplijstje van het gegamede te maken, dat doe ik hier ook maar, daar hou ik wel van

01. Norwegian Wood - Haruki Murakami (1987) 5*
02. Woestijnbergen - Lydia Millet (2022) 4*
03. The Devil All the Time - Donald Ray Pollock (2011) 4*
04. Stad O. - Koen Caris (2025) 4*
05. Gwendy's Button Box - Stephen King en Richard Chizmar (2017) 4*
06. Armoede Uitgelegd aan Mensen met Geld - Tim 'S Jongers (2024) 4*
07. The Banker's Wife - Cristina Alger (2018) 4*
08. De Wereld als Markt en Strijd - Michel Houellebecq (1994) 4*
09. Al het Blauw - Peter Terrin (2021) 3,5*
10. Cannery Row - John Steinbeck (1945) 3,5*
11. Gwendy's Final Task - Stephen King en Richard Chizmar (2022) 3,5*
12. Gwendy's Magic Feather - Richard Chizmar (2019) 3,5*
13. De Laatste Zomer - Lydia Millet (2020) 3,5*
14. Girls Like Us - Cristina Alger (2019) 3,5*
15. De Lange Mars van Xi: Acht Lessen over de Chinese Dreiging - Rien T. Segers (2023) 3,5*
16. The Maid - Nita Prose (2022) 3,5*
17. Morisaki's Boekwinkel - Satoshi Yagisawa (2009) 3*
17
geplaatst: 27 december 2025, 21:18 uur
Sinds ik (bijna twee jaar) met pensioen ben doe ik zo'n beetje alles minder... behalve lezen. Ik ben alleen maar meer gaan lezen!
Het jaar begon met een valse start, want het voornemen van vorig jaar om Boze Geesten van Dostojevski te herlezen kon ik niet waarmaken... ik strandde al na een paar bladzijden (misschien probeer ik het nog eens in een nieuwe vertaling). Maar de behoefte om een dikke roman te lezen tijdens de winter bleef en daarom begon ik aan het nog dikkere Groene Heinrich van Keller (dat al jaren in de kast stond te rijpen). Een prachtige roman die ik in één adem uit las!
De maanden daarna heb ik nog meer mooie romans gelezen en vooral veel van Strindberg en Onetti. Tot ik op een bepaald moment niet meer wist wat ik bij wie gelezen had. Dat was het sein om een leespauze in te lassen...
Tijdens de vakantie in september op Ameland had ik (om bovenstaande reden) geen boeken meegenomen, maar in het boekwinkeltje in Nes vond ik het boek van Martin Stokhof over Wittgenstein. Daar in die stille natuur, liggend In mijn tentje, begon ik het te lezen... en sindsdien ben ik niet meer gestopt met Wittgenstein. De uitleg van Stokhof vond ik moeilijker te begrijpen dan Wittgenstein zelf, maar toch begrijp ik dankzij Stokhof Wittgenstein nu beter. Wittgenstein zelf beweerde dat je hem moet begrijpen vóórdat je zijn werken gaat lezen... in ieder geval heeft het op mij een verfrissende uitwerking!
Wittgensteins Betekenis: Hoe Taal, Handelen & Wereld Betekenis Bepalen - Martin Stokhof (2025) - BoekMeter.nl
Het boek dat mij dit jaar het meest geraakt heeft is Aan Open Zee van Strindberg.
Dit is mijn top 10 van 2025:
1. Aan Open Zee - August Strindberg
2. Groene Heinrich - Gottfried Keller
3. Opera der Doden - Autran Dourado
4. Jaloezie - Alain Robbe-Grillet
5. De Adem en De Kou - Thomas Bernhard
6. Voor een Graf zonder Naam - Juan Carlos Onetti
7. Vaim - Jon Fosse
8. Mensenwerk - Han Kang
9. Als Mens Mislukt - Osamu Dazai
10. Het Stroomgebied van de Beune - Pierre Michon
Op dit moment lees ik Een Doodgewoon Leven van Karel Capek en dat zal vast in het lijstje van volgend jaar terecht komen.
Ik verheug me op het nieuwe boek van Cynan Jones Deining dat in januari zal verschijnen.
Verder wil ik meer boeken herlezen, want ik ben er achter gekomen dat je een boek pas echt hebt gelezen na herlezing.
Op mijn denkbeeldige nachtkastje ligt Ik Leg de Avond in een La van Han Kang.
Genezingslied
Wat houdt het leven
vanaf dit moment in?
vroeg ik mezelf liggend af
toen er een zonnestraal
over mijn gezicht viel
Tot het zonlicht voorbijtrok
bleef ik roerloos liggen
met mijn ogen dicht
Het jaar begon met een valse start, want het voornemen van vorig jaar om Boze Geesten van Dostojevski te herlezen kon ik niet waarmaken... ik strandde al na een paar bladzijden (misschien probeer ik het nog eens in een nieuwe vertaling). Maar de behoefte om een dikke roman te lezen tijdens de winter bleef en daarom begon ik aan het nog dikkere Groene Heinrich van Keller (dat al jaren in de kast stond te rijpen). Een prachtige roman die ik in één adem uit las!
De maanden daarna heb ik nog meer mooie romans gelezen en vooral veel van Strindberg en Onetti. Tot ik op een bepaald moment niet meer wist wat ik bij wie gelezen had. Dat was het sein om een leespauze in te lassen...
Tijdens de vakantie in september op Ameland had ik (om bovenstaande reden) geen boeken meegenomen, maar in het boekwinkeltje in Nes vond ik het boek van Martin Stokhof over Wittgenstein. Daar in die stille natuur, liggend In mijn tentje, begon ik het te lezen... en sindsdien ben ik niet meer gestopt met Wittgenstein. De uitleg van Stokhof vond ik moeilijker te begrijpen dan Wittgenstein zelf, maar toch begrijp ik dankzij Stokhof Wittgenstein nu beter. Wittgenstein zelf beweerde dat je hem moet begrijpen vóórdat je zijn werken gaat lezen... in ieder geval heeft het op mij een verfrissende uitwerking!
Wittgensteins Betekenis: Hoe Taal, Handelen & Wereld Betekenis Bepalen - Martin Stokhof (2025) - BoekMeter.nl
Het boek dat mij dit jaar het meest geraakt heeft is Aan Open Zee van Strindberg.
Dit is mijn top 10 van 2025:
1. Aan Open Zee - August Strindberg
2. Groene Heinrich - Gottfried Keller
3. Opera der Doden - Autran Dourado
4. Jaloezie - Alain Robbe-Grillet
5. De Adem en De Kou - Thomas Bernhard
6. Voor een Graf zonder Naam - Juan Carlos Onetti
7. Vaim - Jon Fosse
8. Mensenwerk - Han Kang
9. Als Mens Mislukt - Osamu Dazai
10. Het Stroomgebied van de Beune - Pierre Michon
Op dit moment lees ik Een Doodgewoon Leven van Karel Capek en dat zal vast in het lijstje van volgend jaar terecht komen.
Ik verheug me op het nieuwe boek van Cynan Jones Deining dat in januari zal verschijnen.
Verder wil ik meer boeken herlezen, want ik ben er achter gekomen dat je een boek pas echt hebt gelezen na herlezing.
Op mijn denkbeeldige nachtkastje ligt Ik Leg de Avond in een La van Han Kang.
Genezingslied
Wat houdt het leven
vanaf dit moment in?
vroeg ik mezelf liggend af
toen er een zonnestraal
over mijn gezicht viel
Tot het zonlicht voorbijtrok
bleef ik roerloos liggen
met mijn ogen dicht
3
geplaatst: 28 december 2025, 09:33 uur
Dus iemand die 36 boeken heeft gelezen noemt er hier 10 en iemand die 17 boeken heeft gelezen noemt ze alle 17. Weet je wel hoe moeilijk het voor mij is om er 10 te kiezen. Helaas ben ik veel ziek geweest en heb daardoor weer erg veel gelezen. Mijn top 12 of 13 ofzo komt op 31 december...
18
geplaatst: 28 december 2025, 10:07 uur
2025 was het jaar waarin ik de 1000-stemmen grens passeerde, met het boek De verborgen dochter van Elena Ferrante. Het was ook het jaar waar ik nog eens faalde met een leesproject. De man zonder eigenschappen hield me 1,5 maand aan het lijntje. Sowieso kan ik wel zeggen dat dit leesjaar er vooral één was waarin ik een aantal auteurs en titels kon afvinken, zonder dat het me zoveel genoegen gaf. Proust bijvoorbeeld, maar ook Schurkenbloed en Een samenzwering van idioten.
In totaal kom ik uit op 19 gelezen boeken en daarmee ben ik best tevreden. Twee werken steken er bovenuit:
1. Leven en lot - Vasili Grossman. Even caleidoscopisch als doorleefd, geeft deze roman een ongekende inkijk in de Sovjetstaat ten tijde van de tweede wereldoorlog.
2. De zeven gehangenen - Leonid Andrejev. Dit boek houdt het juist klein, maar kan vanuit de strakke setting veel halen uit de personages en de beeldende stijl. Een parel.
Voor komend jaar denk ik op wat lagere aantallen uit te komen, vanwege drukte met een verbouwing/verhuizing. Het streven wordt 15 titels. En waarschijnlijk geen leesproject (ben wel al begonnen in Honderd jaar eenzaamheid in de herlezing, wat ik blijkbaar vorig jaar noemde als potentieel leesproject, echter dit is geen leesproject maar gewoon lekker lezen). Eerst maar eens de kwaliteit van het gelezene zien op te krikken.
In totaal kom ik uit op 19 gelezen boeken en daarmee ben ik best tevreden. Twee werken steken er bovenuit:
1. Leven en lot - Vasili Grossman. Even caleidoscopisch als doorleefd, geeft deze roman een ongekende inkijk in de Sovjetstaat ten tijde van de tweede wereldoorlog.
2. De zeven gehangenen - Leonid Andrejev. Dit boek houdt het juist klein, maar kan vanuit de strakke setting veel halen uit de personages en de beeldende stijl. Een parel.
Voor komend jaar denk ik op wat lagere aantallen uit te komen, vanwege drukte met een verbouwing/verhuizing. Het streven wordt 15 titels. En waarschijnlijk geen leesproject (ben wel al begonnen in Honderd jaar eenzaamheid in de herlezing, wat ik blijkbaar vorig jaar noemde als potentieel leesproject, echter dit is geen leesproject maar gewoon lekker lezen). Eerst maar eens de kwaliteit van het gelezene zien op te krikken.
18
geplaatst: 28 december 2025, 10:18 uur
Traditioneel begin ik met hetgeen ik vorig jaar over dit boekjaar:
Nou dit is allemaal vrij aardig gelukt. Alleen die dikkere pillen niet. Maar wel alle andere werken die ik wilde lezen en ook Steinbecks geboortehuis gezien (was alleen niet open, wel het museum ernaast) maar ook Route 66 had ik net gehad waar een belangrijk deel van het boek speelt.
Cijfers 2025
140 boeken gelezen, het pr van vorig jaar van 131 daarmee weer wat scherper gesteld. Maar het was niet alleen veel dat ik heb kunnen lezen (ik zat wat vaker in de trein, maar ook op reis) maar dit was ook veruit mijn beste jaar in tijden qua topscores. Begin januari al met een eerste 4,5*, waarna dat nog tweemaal zou volgen (alle drie van vrouwelijke auteurs trouwens) en eindelijk weer eens een absolute voltreffer met 5,0* (wel van een man).
1 boek herlezen (Misdaad en Straf), totaal dus 140 boeken met 304 pagina’s gemiddeld. De dikste was 1463 schoon aan de haak. Sommige boeken ook kunnen lezen terwijl ik in de buurt was op reis (zowel in Parijs als in de States). 14 verschillende talen met Nederlands (78), Engels (22) en Russisch (10) het vaakst. 115 stuks literair, 24 pure non-fictie en 1 maal poëzie.
Les Misérables
Een apart kopje voor dit boek. Niet enkel de eerste volle score in jaren maar ook echt een boek dat ik beleefd heb. De dikte helpt mee want je bent wel even bezig en het boek en papier waren letterlijk zwaar waardoor ik dit ook niet lui liggend kon lezen en ik er echt voor moest gaan zitten. Maar ik heb echt meegeleefd, had elke dag weer zin om te lezen, heb de muziek van de musical er vaak bij gepakt voor het gevoel. Ik kijk daar met heel veel plezier op terug.
Top 50 Nederlandse boeken van de 21e eeuw (plus het jaar 2000*)
NRC en De Standaard kwamen met een Top 50 en dat was een mooi moment om me eens te verdiepen in die boeken (en sowieso de nummer 1 van Anjet Daanje dan eindelijk te lezen). Er was een lijst van recensenten en een lijst van de lezers met een overlap van ongeveer 25 boeken dus er waren 75 in totaal te gaan. Ik denk dat ik er zo’n 30 reeds had gelezen en nu nog zo’n 15 heb te gaan. Erg leuk soms, de publiekslijst vond ik wel net iets leuker. Aalthans, in de lijst opgesteld door professionals zaten veel van die typische boeken die recensenten geweldig vinden maar die totaal mijn smaak niet zijn (en vaak laag scoorden bij mij). Maar gelukkig genoeg moois gelezen en ontdekt.
*Ja mensen, het jaar 2000 hoort niet bij de 21e eeuw, dat dat maar duidelijk mag zijn.
Top 10
01. Les Misérables - Victor Hugo
02. Orbital - Samantha Harvey
03. Lied van Ooievaar en Dromedaris, Het - Anjet Daanje
04. Rana - Oksana Vasjakina
05. Zjizn' i Soed'ba - Vasili Grossman
06. Godfather, The - Mario Puzo
07. Thérèse Raquin - Émile Zola
08. Kick the Latch - Kathryn Scanlan
09. Bechamel Mucho - Dimitri Verhulst
10. Triste Tigre - Neige Sinno
Vooruitblik 2026
Dan toch die Estische en/of Poolse pil pakken. De Odyssee ligt er ook en die wil ik gelezen hebben voor Nolans filmversie ergens in de zomer. En drie jaar terug las ik wat dramastukken van Shakespeare, ik wil nu nog wat luchtigere komische stukken lezen van hem. Voorts Duivels van Dostojevski herlezen en ik heb nog e.e.a. van Tsjechov liggen en wil weer wat van Thomas Mann pakken (zowel nieuw als mogelijk het herlezen van Buddenbrooks). En vaag staat Honderd Jaar Eenzaamheid op de planning om weer te herlezen. Tot slot de Top 50 afronden.
In ieder geval Leven en Lot van Grossman waarvan ik net Stalingrad heb gehad dat eigenlijk het eerste deel is van een groter geheel. Ook ligt Les Miserables hier nog in de dikke versie waar ik naar uitkijk, zeker na Notre Dame gelezen te hebben. En verder wat werken in het Engels en toch maar eens die dikke Estische of Poolse pil die ik al jaren hier heb liggen. En vanwege een geplande trip richting de States ook meer Engelstalig en ik ben van plan The Grapes of Wrath mee te nemen als ik toch Steinbecks geboortehuis wil opzoeken.
Nou dit is allemaal vrij aardig gelukt. Alleen die dikkere pillen niet. Maar wel alle andere werken die ik wilde lezen en ook Steinbecks geboortehuis gezien (was alleen niet open, wel het museum ernaast) maar ook Route 66 had ik net gehad waar een belangrijk deel van het boek speelt.
Cijfers 2025
140 boeken gelezen, het pr van vorig jaar van 131 daarmee weer wat scherper gesteld. Maar het was niet alleen veel dat ik heb kunnen lezen (ik zat wat vaker in de trein, maar ook op reis) maar dit was ook veruit mijn beste jaar in tijden qua topscores. Begin januari al met een eerste 4,5*, waarna dat nog tweemaal zou volgen (alle drie van vrouwelijke auteurs trouwens) en eindelijk weer eens een absolute voltreffer met 5,0* (wel van een man).
1 boek herlezen (Misdaad en Straf), totaal dus 140 boeken met 304 pagina’s gemiddeld. De dikste was 1463 schoon aan de haak. Sommige boeken ook kunnen lezen terwijl ik in de buurt was op reis (zowel in Parijs als in de States). 14 verschillende talen met Nederlands (78), Engels (22) en Russisch (10) het vaakst. 115 stuks literair, 24 pure non-fictie en 1 maal poëzie.
Les Misérables
Een apart kopje voor dit boek. Niet enkel de eerste volle score in jaren maar ook echt een boek dat ik beleefd heb. De dikte helpt mee want je bent wel even bezig en het boek en papier waren letterlijk zwaar waardoor ik dit ook niet lui liggend kon lezen en ik er echt voor moest gaan zitten. Maar ik heb echt meegeleefd, had elke dag weer zin om te lezen, heb de muziek van de musical er vaak bij gepakt voor het gevoel. Ik kijk daar met heel veel plezier op terug.
Top 50 Nederlandse boeken van de 21e eeuw (plus het jaar 2000*)
NRC en De Standaard kwamen met een Top 50 en dat was een mooi moment om me eens te verdiepen in die boeken (en sowieso de nummer 1 van Anjet Daanje dan eindelijk te lezen). Er was een lijst van recensenten en een lijst van de lezers met een overlap van ongeveer 25 boeken dus er waren 75 in totaal te gaan. Ik denk dat ik er zo’n 30 reeds had gelezen en nu nog zo’n 15 heb te gaan. Erg leuk soms, de publiekslijst vond ik wel net iets leuker. Aalthans, in de lijst opgesteld door professionals zaten veel van die typische boeken die recensenten geweldig vinden maar die totaal mijn smaak niet zijn (en vaak laag scoorden bij mij). Maar gelukkig genoeg moois gelezen en ontdekt.
*Ja mensen, het jaar 2000 hoort niet bij de 21e eeuw, dat dat maar duidelijk mag zijn.
Top 10
01. Les Misérables - Victor Hugo
02. Orbital - Samantha Harvey
03. Lied van Ooievaar en Dromedaris, Het - Anjet Daanje
04. Rana - Oksana Vasjakina
05. Zjizn' i Soed'ba - Vasili Grossman
06. Godfather, The - Mario Puzo
07. Thérèse Raquin - Émile Zola
08. Kick the Latch - Kathryn Scanlan
09. Bechamel Mucho - Dimitri Verhulst
10. Triste Tigre - Neige Sinno
Vooruitblik 2026
Dan toch die Estische en/of Poolse pil pakken. De Odyssee ligt er ook en die wil ik gelezen hebben voor Nolans filmversie ergens in de zomer. En drie jaar terug las ik wat dramastukken van Shakespeare, ik wil nu nog wat luchtigere komische stukken lezen van hem. Voorts Duivels van Dostojevski herlezen en ik heb nog e.e.a. van Tsjechov liggen en wil weer wat van Thomas Mann pakken (zowel nieuw als mogelijk het herlezen van Buddenbrooks). En vaag staat Honderd Jaar Eenzaamheid op de planning om weer te herlezen. Tot slot de Top 50 afronden.
5
geplaatst: 28 december 2025, 10:27 uur
140 boeken! Dat record zal lang blijven staan vermoed ik... alleen fysiek al een opgave.
3
psyche (crew)
geplaatst: 28 december 2025, 10:53 uur
Lalage schreef:
Dus iemand die 36 boeken heeft gelezen noemt er hier 10 en iemand die 17 boeken heeft gelezen noemt ze alle 17. Weet je wel hoe moeilijk het voor mij is om er 10 te kiezen. Helaas ben ik veel ziek geweest en heb daardoor wel veel gelezen. Mijn top 12 of 13 ofzo komt op 31 december...
Dus iemand die 36 boeken heeft gelezen noemt er hier 10 en iemand die 17 boeken heeft gelezen noemt ze alle 17. Weet je wel hoe moeilijk het voor mij is om er 10 te kiezen. Helaas ben ik veel ziek geweest en heb daardoor wel veel gelezen. Mijn top 12 of 13 ofzo komt op 31 december...
In ieder geval alvast een heel gezond 2026

Scheelt ook keuzestress …

18
geplaatst: 28 december 2025, 12:28 uur
De hoop op een even goed boekjaar als 2024 is niet helemaal uitgekomen.
Minder boeken (18) en meer 3 en 3,5 sterren. Geen onvoldoendes want die gaan voortijdig terug naar de bieb.
Wat dan wel uitgelezen? Geheel tegen mijn gewoonte in 4 stuks van dezelfde schrijver: Rob van Essen.
Na 'Visser' had ik daar alle vertrouwen in. De volgende drie waren leuk, soms zelfs interessant, maar ze boeiden me toch net iets minder dan 'Visser'.
4 sterren of meer:
Toine Heijmans leverde weer fijne uren met 'Buitendijks'.
Han Kang bleek een terechte nobelprijswinnaar en als tweede oosterse ontdekking las ik 'De Stenen Getuigen' van Hikaru Okuizumi dat meer lezers verdient dan 3 op boekmeter.
Als totale verrassing bleek 'Twee weken weg' van R.C. Sherriff veel leuker en interessanter dan het zich vanuit de verte liet aanzien. Het verdient cultstatus.
1. Ik zeg geen vaarwel Jagbyeol Insahaji Maseyo - Han Kang (2021) - BoekMeter.nl 4,5*
2. De stenen getuigen Ishi no Raireki - Hikaru Okuizumi (1993) - BoekMeter.nl 4*
3. Twee weken weg The Fortnight in September - R.C. Sherriff (1931) - BoekMeter.nl 4*
4. Buitendijks - Toine Heijmans (2024) - BoekMeter.nl 4 *
5. Visser - Rob van Essen (2008) - BoekMeter.nl 4*
Voor volgend jaar ga ik op zoek naar de gelaagdheid van 'Ik zeg geen vaarwel', de intensheid van 'De stenen getuigen, de bijzonderheid van 'Twee weken weg', de betrokkenheid van 'Buitendijks' en de originaliteit van 'Visser'.
Pythia - BoekMeter.nl
Minder boeken (18) en meer 3 en 3,5 sterren. Geen onvoldoendes want die gaan voortijdig terug naar de bieb.
Wat dan wel uitgelezen? Geheel tegen mijn gewoonte in 4 stuks van dezelfde schrijver: Rob van Essen.
Na 'Visser' had ik daar alle vertrouwen in. De volgende drie waren leuk, soms zelfs interessant, maar ze boeiden me toch net iets minder dan 'Visser'.
4 sterren of meer:
Toine Heijmans leverde weer fijne uren met 'Buitendijks'.
Han Kang bleek een terechte nobelprijswinnaar en als tweede oosterse ontdekking las ik 'De Stenen Getuigen' van Hikaru Okuizumi dat meer lezers verdient dan 3 op boekmeter.
Als totale verrassing bleek 'Twee weken weg' van R.C. Sherriff veel leuker en interessanter dan het zich vanuit de verte liet aanzien. Het verdient cultstatus.
1. Ik zeg geen vaarwel Jagbyeol Insahaji Maseyo - Han Kang (2021) - BoekMeter.nl 4,5*
2. De stenen getuigen Ishi no Raireki - Hikaru Okuizumi (1993) - BoekMeter.nl 4*
3. Twee weken weg The Fortnight in September - R.C. Sherriff (1931) - BoekMeter.nl 4*
4. Buitendijks - Toine Heijmans (2024) - BoekMeter.nl 4 *
5. Visser - Rob van Essen (2008) - BoekMeter.nl 4*
Voor volgend jaar ga ik op zoek naar de gelaagdheid van 'Ik zeg geen vaarwel', de intensheid van 'De stenen getuigen, de bijzonderheid van 'Twee weken weg', de betrokkenheid van 'Buitendijks' en de originaliteit van 'Visser'.
Pythia - BoekMeter.nl
2
geplaatst: 28 december 2025, 18:57 uur
Naamloos schreef:
140 boeken! Dat record zal lang blijven staan vermoed ik... alleen fysiek al een opgave.
Op Instagram volg ik profielen van mensen die per jaar 300+ boeken lezen...
4
geplaatst: 28 december 2025, 19:09 uur
140 is al heel veel, maar wanneer je meer dan 300 boeken leest dan heb je naast slapen en eten (tenzij je dan ook leest) geen tijd meer over voor iets anders... leef je dan nog wel een eigen leven? Begrijp je nog wat je leest? Kun je nog onthouden wat je gelezen hebt? Is dat nog met plezier lezen??
3
geplaatst: 28 december 2025, 19:12 uur
Ja, dat zijn vragen die ik mezelf ook stel als ik die aantallen zie. 

5
geplaatst: 28 december 2025, 22:57 uur
Naamloos schreef:
Maar dat werkt alleen als je dat gelijk doet, of althans er niet zoveel tijd overheen laat gaan dat je veel vergeten bent en/of zelf veel veranderd bent? Voor mij voelt een herlezing vaak alsof ik het boek als nieuw lees. (Wel lees ik soms direct na afloop grote delen opnieuw. Dat draagt zeker bij aan het inzicht en soms ook aan de waardering).
Leuk dat je Jaloezie kon waarderen trouwens. Ben wel nieuwsgierig naar die van Strindberg...
4
geplaatst: 29 december 2025, 09:56 uur
Wanneer heb je een boek "echt" gelezen... dat is voor iedereen anders natuurlijk (de leeservaring). En het verschilt ook per schrijver of een herlezing de moeite waard is.
Kunnen we nog een lijstje van jou tegemoet zien Raskolnikov?
Kunnen we nog een lijstje van jou tegemoet zien Raskolnikov?
16
geplaatst: 29 december 2025, 11:02 uur
Jazeker, al is het maar een kort lijstje dit keer. 22 boeken gelezen plus een paar non-ficties. Kwalitatief bleek het onvoldoende om tot een waardige top 10 te komen, daarom ditmaal een top 5. Dit jaar wat meer gericht op grote namen waar ik nog niets van gelezen had, zoals Thomas Hardy, Sándor Márai, Victor Hugo, George Perec en Thomas Bernhard. Vooral die laatste twee zouden wel eens het begin van iets moois kunnen blijken. Verder heb ik dit jaar voor het eerst luisterboeken geprobeerd (3 stuks), wat een prima alternatief bleek.
Voor 2026 is mijn voornemen een update te maken van mijn top 100 uit 2021. Daarvoor wil ik het eea herlezen, dus laat ik eens mikken op 5 herlezingen.
1. Het leven een gebruiksaanwijzing - George Perec
2. Correctie - Thomas Bernhard
3. No Country For Old Men - Cormac McCarthy
4. The Years - Virginia Woolf
5. They Shoot Horses, Don't They? - Horace McCoy
Voor 2026 is mijn voornemen een update te maken van mijn top 100 uit 2021. Daarvoor wil ik het eea herlezen, dus laat ik eens mikken op 5 herlezingen.
1. Het leven een gebruiksaanwijzing - George Perec
2. Correctie - Thomas Bernhard
3. No Country For Old Men - Cormac McCarthy
4. The Years - Virginia Woolf
5. They Shoot Horses, Don't They? - Horace McCoy
15
geplaatst: 29 december 2025, 19:32 uur
19 boeken uitgelezen, tegenover 12 vorig jaar. Het gaat terug de goede kant op.
Ik blijf last hebben van de afleidingen van smartphone en internet. Wat wel een (her)ontdekking was, is het lezen op reis. Ik had het geluk om dit jaar twee keer een verre reis te mogen maken en telkens nam ik een boek mee. Dat boek werd vrij makkelijk, zonder veel afleiding, verslonden in de kalmte van de ochtend. Achteraf had ik wat spijt dat ik niet meer boeken had meegenomen.
De boeken die me het meest bevielen waren, in willekeurige volgorde:
- De Wereld van Gisteren- Stefan Zweig
- HHhH - Laurent Binet
- Ons Soort Mensen - Juli Zeh
- De Blauwe Schuit - Shūgorō Yamamoto
Vreemd genoeg geen non-fictieboeken bij de topboeken, terwijl ik de vorige jaren leek weg te sturen van de fictie.
Ik blijf last hebben van de afleidingen van smartphone en internet. Wat wel een (her)ontdekking was, is het lezen op reis. Ik had het geluk om dit jaar twee keer een verre reis te mogen maken en telkens nam ik een boek mee. Dat boek werd vrij makkelijk, zonder veel afleiding, verslonden in de kalmte van de ochtend. Achteraf had ik wat spijt dat ik niet meer boeken had meegenomen.
De boeken die me het meest bevielen waren, in willekeurige volgorde:
- De Wereld van Gisteren- Stefan Zweig
- HHhH - Laurent Binet
- Ons Soort Mensen - Juli Zeh
- De Blauwe Schuit - Shūgorō Yamamoto
Vreemd genoeg geen non-fictieboeken bij de topboeken, terwijl ik de vorige jaren leek weg te sturen van de fictie.
13
geplaatst: 29 december 2025, 20:54 uur
Dit jaar 54 nieuwe boeken gelezen en een aantal herlezen.
In de zomer had ik een lees-stop van een paar maanden. Dit komt eens per aantal jaar voor.
Dit wel met terugwerkende kracht goedgemaakt vanaf september.
Mijn top 10 van de dit jaar gelezen boeken zijn:
1. My Absolute Darling - Gabriel Tallent 4,5*
2. Motel Styx - Michelle Von Eschen 4,5*
3. I Am The River - T. Grau 4,5*
4. The Fixer - Bernard Malamud 4*
5. Harry Potter And The Prisoner Of Azkaban - J.K. Rowling 4*
6. Victorian Psycho - Virgina Feito 4*
7. City In Ruins - Don Winslow 4*
8. Hot Kid - Elmore Leonard 4*
9. High Life - Matthew Stokoe 4*
10. The Tenants - Bernard Malamud 4*
Volgend jaar verwacht ik meer te lezen dan dit jaar, een stuk meer
In de zomer had ik een lees-stop van een paar maanden. Dit komt eens per aantal jaar voor.
Dit wel met terugwerkende kracht goedgemaakt vanaf september.
Mijn top 10 van de dit jaar gelezen boeken zijn:
1. My Absolute Darling - Gabriel Tallent 4,5*
2. Motel Styx - Michelle Von Eschen 4,5*
3. I Am The River - T. Grau 4,5*
4. The Fixer - Bernard Malamud 4*
5. Harry Potter And The Prisoner Of Azkaban - J.K. Rowling 4*
6. Victorian Psycho - Virgina Feito 4*
7. City In Ruins - Don Winslow 4*
8. Hot Kid - Elmore Leonard 4*
9. High Life - Matthew Stokoe 4*
10. The Tenants - Bernard Malamud 4*
Volgend jaar verwacht ik meer te lezen dan dit jaar, een stuk meer

2
geplaatst: 30 december 2025, 08:59 uur
handsome_devil schreef:
Volgens mij zijn daar mensen bij die de hele dag door luisterboeken op hun oortjes hebben. Ik heb geen idee hoeveel je er dan echt van meekrijgt. Of het zijn chronisch zieke mensen die weinig anders kunnen dan lezen. Daar hoef je niet jaloers op te zijn...
2
geplaatst: 30 december 2025, 12:07 uur
Geloof me, ik ben allesbehalve jaloers, zeker als ik zie wat deze mensen dan vooral lezen (genres die ik zelf niet snel op zou pakken). 

16
geplaatst: 30 december 2025, 14:38 uur
2025 is zo goed als voorbij als ik mijn jaarlijkse leesoverzicht typ. Op dit moment ben ik in Quito, Ecuador, waar mijn vrouw woont. We zijn eerder dit jaar getrouwd, maar helaas zijn de regels om naar Nederland te komen onnodig ingewikkeld en behoorlijk oneerlijk. Ik ga hier geen politiek verhaal van maken, maar iets ga ik er wel over schrijven aangezien het bij mijn terugblik op het jaar hoort: je zou toch denken dat een hoogopgeleide dame uit Ecuador die getrouwd is met een Nederlandse man en ook nog eens dolgraag wil werken naar Nederland mag komen… fout gedacht, dat mag dus niet. Zou ze echter per toeval een achterneef in de 14e graad in haar bloedlijn ergens in de bergen van Oostenrijk hebben rondhuppelen dan mocht ze per direct verhuizen. Zo krom als de neten dit.
Vooralsnog ga ik geregeld naar Ecuador en zij is onlangs 3 maanden bij mij in Nederland geweest op een toeristenvisum. We werken hard zodat ze haar inburgeringsexamens kan halen hier in Zuid-Amerika, en verder vooral samen proberen te zijn.
Wat betreft lezen heb ik dit jaar meer boeken dan vorig jaar gelezen. Daar komt ook nog eens bij dat ik veel hogere cijfer heb kunnen uitdelen. Qua genres ging het alle kanten op: van een oud-Hollandse klassieker tot werkelijk prachtige poetry van Ada Limón, en van spannende thrillers tot de toneelstukken van Mamet. Lezen is en blijft een genot en ik kan niet wachten om volgend jaar weer verder te gaan met het ontdekken van al het moois dat de literaire wereld (en de aanverwante pulp, want dat hoort er net zo goed bij!) te bieden heeft.
Dan nu de statistieken van mijn leesjaar:
59 boeken gelezen dit jaar.
Gemiddelde beoordeling: 3,62
Gemiddelde jaar van publicatie: 2012
Gemiddeld aantal bladzijdes: 315
Oudste boek: 1923
Nieuwste boek: 2025
Uit welke decennia kwamen mijn gelezen boeken?
1920s: 1
1930s: 1
1970s: 2
1980s: 2
1990s: 3
2000s: 3
2010's: 19
2020's: 28
Meest gelezen jaren:
1. 2024 (9x)
2. 2018 (6x)
3. 2022, 2023 (5x)
Uit welke landen heb ik de meeste boeken gelezen?
1. Engeland & VS (14)
2. Nederland (12)
3. België (6)
Aantal boeken gelezen per maand:
Januari: 6
Februari: 5
Maart: 3
April: 6
Mei: 6
Juni: 9
Juli: 5
Augustus: 1
September: 2
Oktober: 3
November: 8
December: 5
Aantal onvoldoendes uitgedeeld:
3
Aantal voldoendes uitgedeeld:
56
Flop- en Toplijsten:
Flop 3:
1. Piranhas - Harold Robbins (1991) 2*
2. The Happy Couple - Naoise Dolan (2023) 2,5*
3. Het Dossier - Anya Niewierra (2016) 2,5*
Top 10 fictie:
1. Corazón Tan Blanco - Javier Marías (1992) 4,5*
2. A Quiet Belief In Angels - Roger Jon Ellory (2007) 4,5*
3. The Firm - John Grisham (1991) 4*
4. Kees de Jongen - Theo Thijssen (1923) 4*
5. Liften naar de Hemel - Lex Paleaux (2024) 4*
6. La Vida del Ahorcado - Pablo Palacio (1932) 4*
7. Tussenjaren - Yannick Dangre (2025) 4*
8. The Crucifixkiller - Chris Carter (2009) 4*
9. Perfect Remains - Helen Fields (2017) 4*
10. Zondagskind: Alsof Opgroeien Nog Niet Lastig Genoeg Is - Judith Visser (2018) 4*
Top 5 non fictie:
1. Over the Top and Back: The Autobiography - Tom Jones (2015) 4,5*
2. Framed: Astonishing True Stories of Wrongful Convictions - John Grisham en Jim McCloskey (2024) 4,5*
3. The Carrying: Poems - Ada Limón (2018) 4,5*
4. Omwegen: Een Wandeling - Thomas Heerma van Voss (2023) 4*
5. De Tindermoord: Het Dramatische Verhaal van Mieke Oort - Sébas Diekstra (2024) 4*
Iets eerder gepost dan verwacht. Dat komt omdat ik de komende anderhalve dag geen boek meer ga uitlezen. Op naar 2026!
Vooralsnog ga ik geregeld naar Ecuador en zij is onlangs 3 maanden bij mij in Nederland geweest op een toeristenvisum. We werken hard zodat ze haar inburgeringsexamens kan halen hier in Zuid-Amerika, en verder vooral samen proberen te zijn.
Wat betreft lezen heb ik dit jaar meer boeken dan vorig jaar gelezen. Daar komt ook nog eens bij dat ik veel hogere cijfer heb kunnen uitdelen. Qua genres ging het alle kanten op: van een oud-Hollandse klassieker tot werkelijk prachtige poetry van Ada Limón, en van spannende thrillers tot de toneelstukken van Mamet. Lezen is en blijft een genot en ik kan niet wachten om volgend jaar weer verder te gaan met het ontdekken van al het moois dat de literaire wereld (en de aanverwante pulp, want dat hoort er net zo goed bij!) te bieden heeft.
Dan nu de statistieken van mijn leesjaar:
59 boeken gelezen dit jaar.
Gemiddelde beoordeling: 3,62
Gemiddelde jaar van publicatie: 2012
Gemiddeld aantal bladzijdes: 315
Oudste boek: 1923
Nieuwste boek: 2025
Uit welke decennia kwamen mijn gelezen boeken?
1920s: 1
1930s: 1
1970s: 2
1980s: 2
1990s: 3
2000s: 3
2010's: 19
2020's: 28
Meest gelezen jaren:
1. 2024 (9x)
2. 2018 (6x)
3. 2022, 2023 (5x)
Uit welke landen heb ik de meeste boeken gelezen?
1. Engeland & VS (14)
2. Nederland (12)
3. België (6)
Aantal boeken gelezen per maand:
Januari: 6
Februari: 5
Maart: 3
April: 6
Mei: 6
Juni: 9
Juli: 5
Augustus: 1
September: 2
Oktober: 3
November: 8
December: 5
Aantal onvoldoendes uitgedeeld:
3
Aantal voldoendes uitgedeeld:
56
Flop- en Toplijsten:
Flop 3:
1. Piranhas - Harold Robbins (1991) 2*
2. The Happy Couple - Naoise Dolan (2023) 2,5*
3. Het Dossier - Anya Niewierra (2016) 2,5*
Top 10 fictie:
1. Corazón Tan Blanco - Javier Marías (1992) 4,5*
2. A Quiet Belief In Angels - Roger Jon Ellory (2007) 4,5*
3. The Firm - John Grisham (1991) 4*
4. Kees de Jongen - Theo Thijssen (1923) 4*
5. Liften naar de Hemel - Lex Paleaux (2024) 4*
6. La Vida del Ahorcado - Pablo Palacio (1932) 4*
7. Tussenjaren - Yannick Dangre (2025) 4*
8. The Crucifixkiller - Chris Carter (2009) 4*
9. Perfect Remains - Helen Fields (2017) 4*
10. Zondagskind: Alsof Opgroeien Nog Niet Lastig Genoeg Is - Judith Visser (2018) 4*
Top 5 non fictie:
1. Over the Top and Back: The Autobiography - Tom Jones (2015) 4,5*
2. Framed: Astonishing True Stories of Wrongful Convictions - John Grisham en Jim McCloskey (2024) 4,5*
3. The Carrying: Poems - Ada Limón (2018) 4,5*
4. Omwegen: Een Wandeling - Thomas Heerma van Voss (2023) 4*
5. De Tindermoord: Het Dramatische Verhaal van Mieke Oort - Sébas Diekstra (2024) 4*
Iets eerder gepost dan verwacht. Dat komt omdat ik de komende anderhalve dag geen boek meer ga uitlezen. Op naar 2026!
* denotes required fields.