menu

De Site / Gebruikers / Boekjaar 2023 met leesvoornemens richting 2024

zoeken in:
Bij Boeken > Toplijsten en favorieten > Eindejaarstijd, lijstjestijd: Het beste van 2023:

Ik doe mijn toplijst van 2023 even anders:

Idee heb ik overgenomen van Gamesmeter, daar maken we aan het einde van het jaar een toplijstje van wat we dat jaar gegamed hebben. Vind ik altijd leuk om te zien van een ieder en ik haal er soms wat tips uit

Ik zal zelf het voorbeeld geven, al heb ik dit jaar slechts 7 boeken gelezen

01. De Beesten - Gijs Wilbrink (2022) 4*
02. Tomorrow, and Tomorrow, and Tomorrow - Gabrielle Zevin (2022) 4*
03. Konbini Ningen - Sayaka Murata (2016) 3,5*
04. Fahrenheit 451 - Ray Bradbury (1953) 3*
05. The Guardians - John Grisham (2019) 3*
06. Later - Stephen King (2021) 3*
07. De Verdeelde Nederlanden: Hoe een Perfecte Storm een Klein Land Dreigt te Splijten (En Wat We Daaraan Kunnen Doen) - Sjoerd Beugelsdijk (2021) 3*

Oh nee, mijn hoofd geeft nu error.

Hier op BoekMeter pakken we dit altijd anders aan en pas na tweede kerstdag.

Moderators ingrijpen svp!

mjk87 schreef:
Moderators ingrijpen svp!

Je gebed in spoilertags is verhoord, maar hoe doen jullie het hier dan wel?

Moet overigens zeggen dat de wijze waarop jullie op mijn welgemeende poging hier iets leuks te doen reageren nogal guur overkomt, ook @ handsome_devil en @ WildeOscar, die ook geen verdere uitleg geeft bij zijn actie.

Goh, we lopen maar wat te dollen, hoor. Ik zou er niet zo zwaar aan tillen. Misschien had ik even een smiley moeten toevoegen.

Na tweede kerstdag opent iemand het bal met een uitgebreide reflectie op het (lees)jaar, maar je ziet dat allemaal vanzelf wel. Mooie traditie in ieder geval en eentje waar geloof ik alle actieve gebruikers hier ieder jaar weer naar uitkijken.

handsome_devil schreef:
Goh, we lopen maar wat te dollen, hoor. Ik zou er niet zo zwaar aan tillen. Misschien had ik even een smiley moeten toevoegen.

Na tweede kerstdag opent iemand het bal met een uitgebreide reflectie op het (lees)jaar, maar je ziet dat allemaal vanzelf wel. Mooie traditie in ieder geval en eentje waar geloof ik alle actieve gebruikers hier ieder jaar weer naar uitkijken.

Leuk! Waar kun je dat van de afgelopen jaren teruglezen?

centurion81 schreef:
(quote)

Leuk! Waar kun je dat van de afgelopen jaren teruglezen?

Boekjaar 2022 met leesvoornemens richting 2023 - BoekMeter.nl

Dit is het topic van afgelopen jaar.

WildeOscar (moderator)
centurion81 schreef:
(quote)

Moet overigens zeggen dat de wijze waarop jullie op mijn welgemeende poging hier iets leuks te doen reageren nogal guur overkomt, ook @ handsome_devil en @ WildeOscar, die ook geen verdere uitleg geeft bij zijn actie.

Ik heb je berichten (nu wel) gewoon even verplaatst naar het juiste topic. Een uitleg leek me niet nodig. Dat het een valse start o.i.d. zou zijn hoor je mij ook zeker niet zeggen, ik omarm je enthousiasme juist!
Sorry als mijn stilzwijgen als negatief overkwam, dat was zeker niet de bedoeling!

Wat goed is komt snel!

That's what she.... nee, gedraag je Shaky.

centurion81 schreef:
(quote)

We lopen inderdaad te dollen. Het was zeker niet de bedoeling om negatief te zijn, sorry daarvoor. Ooit was deze topic het domein van eRCee en eerder dan Kerst (liefst pas de 27e) was absoluut uit den boze! Dat is een beetje die gedachte achter die opmerkingen, puur ter context.

Maar leuk, ik zal mijn stuk traditiegetrouw ergens rond de 30e weer plaatsen.

eRCee schreef:
Wat goed is komt snel!

Je wordt mild eRCee, de jeugdige onbevangenheid en daarmee gepaarde fouten van Ted Kerkjes werd ooit nog hard afgestraft hier.

Klopt hoor, maar we hebben dat keurslijf niet voor niks afgeschud. Beetje balanceren tussen traditie en vrijheid lijkt me het beste. Met wat hulp zo nodig van de mods.

Ik plaats mijn lijstje ook pas na de kerst. Moet trouwens nog 100 pagina's doorwerken.

Dit jaar heb ik veel gelezen.

De teller staat nu op 99 boeken. 1 boek lees ik vandaag uit, maar mocht niet worden toegevoegd. (Jordan Belforts (De echte Wolf Of Walls Street, anti Wall Street boek en hoe je anders moet beleggen/traden dan menigeen doet)

Nog twee verwacht ik voor 31 december nog uit te lezen, waaronder The Two Towers (Tolkien)

Mijn top-10 boeken die ik dit jaar heb gelezen is:

1. The Player Of Games - Iain M. Banks 4,5*
2. The Lies Of Locke Lamora - Scott Lynch 4,5*
3. The Cold Commands - Richard K. Morgan 4,5*
4. King Of Thorns - Mark Lawrence 4,5*
5. Consider Phlebas - Iain M. Banks 4,5*
6. The Ruins - Scott M. Smith 4,5*
7. Penpal - Dathan Auerbach 4,0*
8. The End Of Alice - A.M. Homes 4,0*
9. City Of Dreams - Don Winslow 4,0*
10. The Dragon Republic - R.F. Kuang 4,0*

Leuk om jullie lijstjes te lezen. Keep it up!

eRCee schreef:

Ik plaats mijn lijstje ook pas na de kerst. Moet trouwens nog 100 pagina's doorwerken.

100 pagina's? Dat wordt een lang lijstje zeg.

Nou, nu het topic er toch al is, en ik net mijn eindejaarsblogpost online heb gezet, steek ik hier ook maar van wal!

Het was voor mij op persoonlijk vlak een prachtig jaar, waarin ik voor een deel mijn leven van voor mijn ziekte heb teruggekregen en dingen heb kunnen doen die ik lang voor onmogelijk had gehouden. Het lezen ging wat op en af, mede ook door al die dingen die ik dit jaar weer kon doen, maar ik heb uiteindelijk toch het respectabele aantal van 70 boeken kunnen behalen (en misschien lees ik er nog wel eentje meer uit voor het einde van het jaar).

Het eerste half jaar heb ik een beetje tegen een leesdip aan zitten hikken. Ik las wel, maar beleefde er vaak maar matig plezier aan. Heb op een gegeven moment besloten om eventjes alleen maar sci-fi, fantasy en horror te lezen en dat was een schot in de roos. Gewoon een onderhoudend verhaal en niet te veel moeilijk gedoe (al heeft de beste genre-fictie natuurlijk ook lekker veel diepgang) was even waar ik aan toe was en waar ik momenteel nog steeds heel veel plezier uit haal.

Dan nu de lijstjes en statistiekjes:

- Gelezen boeken: 70
- Aantal pagina’s 20032 (286 pagina’s per boek, ruim 56 pagina’s per dag)
- 1/3 vrouwelijke auteurs
- Bijna de helft van de gelezen boeken is geschreven door Amerikaanse auteurs (dit is wat genre-fictie doet), op de tweede plek staat Nederland met 13 boeken. Voor het eerst boeken gelezen uit Taiwan en Bulgarije.
- Beste leesmaand: februari (2574 pagina’s). Slechtste leesmaand: september (355 pagina’s)
- Aantal x genre-fictie: 26. Aantal keer non-fictie: 23
- Gemiddelde waardering: 3,59 sterren
- Dikste boek: 938 (James Joyce – Ulysses). Dunste boek: 50 (Pei-Ying Lin – Virophilia)
- Oudste boek: 380 v. Christus (Plato – Phaedo)
- De helft gelezen als e-book

Top 10:

1. Junichiro Tanizaki - Stille Sneeuwval
2. David van Reybrouck - Congo. Een Geschiedenis
3. N.K. Jemisin - The Stone Sky
4. Jon Fosse - A New Name: Septology VI-VII
5. Bret Easton Ellis - Less Than Zero
6. Arthur C. Clarke - 2001: A Space Odyssey
7. Edith Eva Eger - De Keuze: Leven in Vrijheid
8. Ursula K. Le Guin - The Lathe of Heaven
9. Kenzaburo Oë - Seventeen & Homo Sexualis
10. Cormac McCarthy - No Country for Old Men

Op mijn blog ook toelichtingen bij mijn keuzes en een top15 (al heb ik bijna alle boeken uit deze lijst ook al wel hier op de site besproken).

Leesvoornemens 2024
Ik heb voor het eerst in jaren eigenlijk heel weinig leesvoornemens. Ik zet mijn leesdoel weer op 60 boeken, dat is een aantal waar ik wel redelijk makkelijk aan kom en waar ik geen stress voor hoef te hebben dat ik het niet haal. Verder heb ik eigenlijk raar weinig ideeën over hoe ik mijn leesjaar wil gaan invullen. Ik zie allemaal wel hoe het loopt en waar ik zin in heb. Ik verwacht nog wel een tijdje in de genre-fictie te bivakkeren, maar ik heb inmiddels ook al wel weer een stapeltje andersoortige boeken verzameld. Een jaar zonder regels en voornemens dus, heerlijk!

Wat een jaar! Ik kreeg een nieuwe baan in een nieuwe stad (1), maar dat resulteerde in een langere reistijd. Ik ondernam een onsuccesvolle huizenjacht, mocht een speech houden op een bruiloft en maakte voortgang binnen mijn deeltijdstudie om vervolgens weer tegen de volgende barrière aan te lopen. Ik heb kortom opnieuw te veel gewaagd en veel te veel gevraagd, maar ach wat geweest is, is geweest. (2) Volgend jaar mag het van mij echter wat rustiger zijn.

Verder was 2023 een degelijk leesjaar. Ik heb dit jaar 31 boeken gelezen. Eind 2022 wilde ik wat deurstoppers afronden en ik heb mij gehouden aan dit voornemen. Met name Doctor Faustus van Thomas Mann heeft een goed deel van mijn tijd opgeslokt. Het was mijns inziens net iets te taai. Het verhaal bevat interessante passages, maar de narratief krijgt te weinig ademruimte. Solenoide van Mircea Cărtărescu was een fijnere ervaring. Een boek vol ideeën over identiteit en realiteit, wat ook nog eens wordt verbonden met interessante personages: Yes please! Vier schrijvers, die ik voor het eerst las, bevielen mij zeer: Michel Houellebecq, Marga Minco, Jorge Luis Borges en Max Frisch. Allen interessante schrijvers waarvan ik meer wil lezen.

Interessante non-fictie was er ook dit jaar. Gödel, Escher, Bach is een fenomenaal boek dat het idee van een formeel systeem intuïtief uitlegt en in verband brengt met o.a. biologie en informatica. The Emperor’s New Mind van Roger Penrose bleek vooral erg lastig, zeker als het meer ingaat op de subtiele punten van natuurkunde. De helft die ik snapte, was echter wel indrukwekkend. Hier en daar pakte ik ook een filosofieboek op. The Origins of Totalitarianism van Hannah Arendt is een standaardwerk met veel interessante punten. Nietzsche’s Genealogie van de Moraal is een filosofische sloopkogel.

Ik nam mij dit jaar ook voor om wat boeken te herlezen. Ik herlas er twee . Als scholier maakte Umbert Eco’s - De Naam van de Roos indruk. Ik had het gevoel nu nog meer uit het verhaal te kunnen halen. Dat gold ook voor László Krasznahorkai's - De Melancholie van het Verzet. De gelaagdheid kwam na herlezing beter naar voren. Herlezen loont dus.

Ik kom tot de volgende top 10. Als ik de boeken die ik herlas meereken, vallen Soumission en Homo Faber uit de top 10. Umberto Eco - De Naam van de Roos had ik dan op de derde plek (Na GEB) en de Melancholie van het Verzet had ik op de eerste plek geplaatst.

1. Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid - Douglas R. Hofstadter
2. Het Gouden Paviljoen– Yukio Mishima
3. A Good Man Is Hard to Find and Other Stories - Flannery O'Connor
4. Solenoid - Mircea Cărtărescu
5. The Road - Cormac McCarthy
6. Ficciones - Jorge Luis Borges
7. De Glazen Brug - Marga Minco
8. The Origins of Totalitarianism - Hannah Arendt
9. Soumission - Michel Houellebecq
10. Homo Faber - Max Frisch

...en dan dient 2024 zich aan. Harde voornemens werken bij mij niet, maar aan een voorspelling wil ik mij wel wagen. Ik denk dat ik veel boeken ga lezen van schrijvers die mij reeds eerder bevielen: Javier Marias, Willa Carther, Umberto Eco etc. Er zijn ook wat schrijvers die mijn interesse wekken, ik denk dan aan: Mario Vargas Llosa (Feest van de Bok), Edith Wharton (The Age of Innocence) en David Foster Wallace (Infinite Jest). Wat interessante non-fictie ligt ook nog op de planken (o.a. The Sleepwalkers van Christopher Clark). We zullen het wel zien!

Slechts 16 boeken gelezen dit jaar, en dan tel ik nog 2 manga's en een reisgids mee. Ongeveer de helft van het aantal boeken dat ik de vorige jaren verslond. Teleurstellend.

De zin om te lezen is er wel, maar er zijn nog zoveel andere dingen om te doen. Als ik dan eens een moment vind om te lezen, ben ik vaak te moe om te kunnen lezen. Vaak viel ik tijdens het lezen in slaap.

Er zijn mij toch 3 boeken bijgebleven:

- Piranesi - Susanna Clarke (2020)
- De Morgenster - Karl Ove Knausgård (2020)
- Geloven in het Wild - Nastassja Martin (2019)

Voor 2024 ga ik mezelf geen druk opleggen. Ik hoop wel om minstens een boek per maand te kunnen lezen.

Dit bijna afgelopen jaar is me op leesgebied wat vruchtbaarder geweest dan voorgaande jaren toen ik hier op boekmeter nog actief was als ...stilte... De belangrijkste reden hiervoor was niet mijn naamsverandering en het minder aanwezig zijn hier. In de eerste plaats was het de aanschaf van een multifocale bril wat mijn ogen meer rust gaf en ik daardoor wat langer achter elkaar kon lezen zonder moe te worden. Ook het radicaal stoppen met online schaken heeft me vele uren en misschien wel dagen tijdwinst opgeleverd.

Ongeveer 40 boeken heb ik gelezen. Ook een aantal heb ik herlezen en soms was dat een enorme verassing. Ja een herlezing is vaak noodzakelijk om meer van een boek te begrijpen en ervan te genieten. Bijvoorbeeld De gele regen van Julio Llamazares maakte deze keer zoveel indruk op me dat ik op zoek ben gegaan naar meer van deze schrijver. Ik vond Wolvemaan en dat was gelijk het allerlaatste beschikbare exemplaar dat te vinden was. Gelukkig verschijnt er dit jaar een nieuwe titel van deze schrijver De rivier der vergetelheid.

Veel heb ik gelezen van de nieuwe vertalingen uitgeven door Vleugels, Kievenaar, IJzer en Oevers. Het is ongelooflijk wat er allemaal nog niet vertaald is. De werken van de grote Spaanse schrijver Juan Benet worden nu pas voor ons toegankelijk. De roman Je zult terugkeren naar Région is van zo'n grote schoonheid. Je wordt er helemaal in opgenomen en kan er tegelijkertijd in verdwalen... Ik besef wel dat dit literatuur is waar niet iedereen wat mee zal kunnen. Het is ook weerbarstige taal en het verreist een behoorlijke inspanning van de lezer.
Veel eenvoudiger (en korter) is Een schitterend wit van Jon Fosse. Ik stond bijna te juichen toen ik hoorde dat hij de Nobelprijs had gekregen. Alle grote schrijvers onderscheiden zich door een eigen stijl. En hoe simpel het ook lijkt bij Fosse het is fantastische literatuur.

Hier mijn lijstje met de mooiste boeken die ik dit jaar heb gelezen:

1. Je zult terugkeren naar Région - Juan Benet
2. De ontvolker - Samuel Beckett
3. Correctie - Thomas Bernard
4. Een schitterend wit - Jon Fosse
5. De pijn - Marguerite Duras
6. Manosque - Jean Giono
7. Naar de natuur - W. G. Sebald
8. Wolvemaan - Julio Llamazares
9. De blauwe schuit - Shūgorō Yamamoto
10. Grijze bijen - Andrej Koerkov

Voor het nieuwe jaar heb ik nu al klaarliggen HERSCHT07769 van Krasznahorkai (een kerstcadeautje). En later dit jaar verschijnt er weer een roman van Murakami (de beroemdste onderschatte schrijver ter wereld) en daar zie ik naar uit!

Op 2 april bereik ik de pensioengerechtigde leeftijd. Ik werk dan nog wel op halve kracht door, maar het zal veel tijd en ruimte geven voor nieuwe initiatieven... en lezen.

Krishnamurti lees ik jaar in jaar uit. Vooral zijn Dagboeken zijn prachtig. Ik las zojuist nog iets in zijn Aantekeningen wat op mijzelf en iedereen hier toepasbaar is. Zijn we niet allemaal naamloos?

Anonimiteit is nederigheid; ze berust niet op verandering van naam of vereenzelviging met iets dat naamloos lijkt. Anonimiteit, de bewuste anonimiteit, is een hersenactiviteit; er is ook een anonimiteit die gevolg is van gewaar-zijn van het volkomene. Het volkomene ligt nooit in het vlak van het brein of het denken.

Ondanks die paar laatste leesloze maanden toch nog een mooi boekenlijstje weten te fabriceren, en gek genoeg vormt zo'n lijstje altijd weer één mooi geheel, qua thematiek.

1, De Heks van Anjum - Margriet Brandsma
2. Rood - Midas Dekkers
3. Jane Eyre - Charlotte Brönte
4. De Kleine Heks - Otfried Preussler
5. De Vrouwen van Hendrik de Jong - Steffie van den Oord
6. Spinder - Simon van der Geest
7. Het Spookje - Otfried Preussler
8. De Vrouw Bestaat Niet - Maarten 't Hart

the Cheshire cat schreef:
en gek genoeg vormt zo'n lijstje altijd weer één mooi geheel, qua thematiek

hihi, dat is inderdaad opvallend! en ook in Spinder zit natuurlijk een belangrijk vrouwelijk persoontje

Lalage schreef:
(quote)

hihi, dat is inderdaad opvallend! en ook in Spinder zit natuurlijk een belangrijk vrouwelijk persoontje

Hahaha inderdaad

Het is eigenlijk wel confrontered om te beseffen dat het jaar alweer op zijn einde loopt. Een jaar waarin genoeg in de wereld is gebeurd en wat een verklaring kan zijn dat mijn prestatie op het leesgebied is teruggelopen in vergelijking met afgelopen jaren (25 stuks vs 30 plus).

Hierbij mijn top tien, waarbij het me nu pas opvalt dat er geen fictie is opgenomen. Terwijl er genoeg nog op de plank ligt te wachten om te worden gelezen. Waarschijnlijk een goed voornemen voor het komende nieuwe jaar.

1. Sonderbehandlung/ Speciale Behandeling: Mijn Jaren in de Crematoria en Gaskamers van Auschwitz - Filip Müller (1979)
2. De Zelfdenker: Karel van het Reve 1921-1999 - Willem Melching (2023)
3. De Aardigste Man ter Wereld: Willem Frederik Hermans - Freddy de Vree (2002)
4. Scheppend Nihilisme: Interviews met Willem Frederik Hermans - Willem Frederik Hermans (1979)
5. Onder de Adelaar: De Apotheek in het Getto van Krakau - Tadeusz Pankiewicz (1947)
6. Met Twee Potten Pindakaas naar Moskou/Afscheid van Leiden - Karel van het Reve (1970/1984)
7. Overgangscursus - Renate Rubinstein (1990)
8. Schakers: Portretten - Jan Timman (2012)
9. De Zaak 40/61: Een Reportage - Harry Mulisch (1962)
10. De Raadselachtige Multatuli - Willem Frederik Hermans (1976)

Ik herlees momenteel met plezier de politieke biografie van Karel van het Reve van Willem Melching, dat zo aanstekelijk werkt dat ik toch ben bezweken voor het Verzamelde Werk van de slavist. Hopelijk lukt het me er iets zinnigs over te schrijven in de nabije toekomst, over de biografie dan wel over het werk van de beste man.

Iets eerder dan normaal maar ik ben nu bezig met enkele dikke werken (vooral non-fictie, die lees ik door elkaar) waardoor ik zeker weet dit jaar geen stem meer te plaatsen.

Traditioneel begin ik met hetgeen ik vorig jaar schreef:

Ik heb geen heel bijzondere wensen ditmaal. Ik heb nog veel staan. Ik wil enkele werken rond Faust lezen, Misdaad en Straf herlezen, eens beginnen aan Umberto Eco, nog een hele rits aan Europese literatuur (Estisch, Pools, Hongaars, Jiddisch) en allicht nog wat Shakespeare (maar dan de komedies). En verder met boeken uit de Top 250 zo nu en dan.

Ja, nog wat Hongaars gelezen en Jiddisch, veel andere talen blijven nog open. Maar ik denk dat in 2024 daar wel verandering in kan komen. Met een van Eco ben ik inmiddels begonnen. En her en der wat gelezen uit de Top 250.

Cijfers over 2023
Kwantitatief een goed jaar met 110 stemmen En geen enkel kortverhaal, het dunste werkje was en het gemiddelde zat op 270 pagina’s. Kwalitatief redelijk. Twee maal 4,5* en nog zeven maal 4,0*. Volgens mij net iets beter dan vorig jaar, maar vrijwel alle in de tweede helft van het jaar (dat ik wat kwakkelde met mijn gezondheid de eerste maanden heeft er allicht mee te maken, geen idee maar wel opvallend). Wel zijn die twee boeken van 4,5* echt wel geweldig en die 7 boeken op 4,0* ook met gemak in die score.

43 keer Nederlands, 25 keer Engels en 15 keer Frans. Ik was wel bewust bezig met die taal maar had niet door dat ik zoveel stemmen had geplaatst. 14 talen totaal. Voorts 2 toneelstukken, 1 maal poëzie, 23 keer echte non-fictie en 84 keer literair. Sowieso meer literair gelezen en in de top 9 hieronder ook maar 1 non-fictie (de boeken van Van der Zijl reken ik arbitrair wel onder literair).

Top 9
01. Herinneringen van een Engelbewaarder - Willem Frederik Hermans
02. Alkibiades - Ilja Leonard Pfeijffer
03. Renner, De - Tim Krabbé
04. Sonny Boy - Annejet van der Zijl
05. Grabjezj - Nikolaj Leskov
06. Mur, Le - Jean-Paul Sartre
07. Ik Dacht Dat Jij - Joke van Leeuwen
08. Madame Bovary - Gustave Flaubert
09. Oorlog en Ongelijkheid: Een Inclusieve Geschiedenis van de Gouden Eeuw

2024
Ik wil toch wel verder gaan met Shakespeare, de Europese en Russische literatuur verder uitwerken maar ook Frans (eea van Zola ligt in de planning). En vooral lekker genieten weer van dikke werken (en daar liggen er enkele van).

22 boeken las ik in 2023. Globaal de helft van hoe het vroeger was, in de goede oude tijd. Met dit aantal ben ik echter wel redelijk tevreden. Het is vooral de kwaliteit die dit jaar wederom achterbleef. Ik zal echt beter moeten gaan uitkiezen wat ik oppak.

Als ik in mijn leeslog duik, dan zie ik in elk geval dat er elke maand een boek werd gelezen, dat is mooi. Met vijf titels van vijf verschillende auteurs spannen de Franstalige werken de kroon, gevolgd door Russisch en Nederlands. Dit laatste wil ik volgend jaar tot een minimum beperken, hoewel er al weer een Couperus klaar ligt.

Vier boeken verdienen in dit eindejaarsoverzicht een vermelding:

1. Schoonheid op aarde - Charles Ferdinand Ramuz (1927, eerste uitgave in NL in 2023)
Heerlijk geschreven boek over een exotische schoonheid in een rustig Alpendorp, met een glansrol voor de natuur. Ramuz weet zeer beeldende en zinnenprikkelende scenes neer te zetten, echt een feest om te lezen.

2. 1935 en volgende jaren - Anatoli Rybakov (1989)
Bepaald geen feest om te lezen, eerder een boek waar je buikpijn van krijgt. De voortdenderende moordmachine van Stalin wordt van binnenuit beschreven, waarbij je ook een inkijkje krijgt in de denkwereld van deze gruwelijke man. Verbijsterend.

3. Compromissen - Sergej Dovlatov (1981, eerste uitgave in NL in 2023)
Dovlatov beschrijft de grappige en absurde kanten van het leven in de Sovjet-Unie. Veel Russischer dan dit wordt het niet. Paar keer een lachstuip gehad om de anekdotes die Dovlatov optekent en daarmee een mooi tegenwicht voor Rybakov.

4. Vader Goriot - Honoré de Balzac (1835)
Eén van de bekendere titels uit de lange cyclus van 'de menselijke komedie' en een boek dat me een inspiratiebron lijkt te zijn geweest voor Tolstoj en Dostojewski. Rake psychologische typeringen maken dit tot een maatschappelijke spiegel en de sfeer van het armoedige pension waar zich dit grotendeels afspeelt sijpelt door de pagina's.

Komend jaar dan. Ik mik op 15 titels, want met een verhuizing en een nieuwe baan zal het eerder moeilijker worden om leestijd te vinden dan makkelijker. Maar wie weet, het blijft moeilijk in te schatten en de 1000 stemmen-grens geeft me hopelijk vleugels. Misschien word ik zelfs lid van de bibliotheek die als beste van Nederland is verkozen, dus dat belooft wat.
Qua voornemens ben ik door dit topic gemotiveerd om iets van Juan Benet op te zoeken.

eRCee schreef:
Het is vooral de kwaliteit die dit jaar wederom achterbleef. Ik zal echt beter moeten gaan uitkiezen wat ik oppak.

Dat probleem heb ik dit jaar voor een deel omzeild door van bovengemiddeld veel boeken lezing vroegtijdig te staken. Alleen al de laatste paar maanden hebben zeker 5 boeken het niet gered. Dat sluit aan bij mijn doelstelling nav het zeer matige leesjaar 2022: het leesplezier hervinden. Dat is ondanks een lager aantal boeken dan voorgaande jaren (19) goed gelukt. Dat betekent dat meer titels mijn top 10 wel dan niet hebben bereikt. Toch heb ik het gevoel dat het een volwaardig lijstje is dat zich kan meten met de betere jaren. De nummer 1 belandde zelfs in mijn top 10 allertijden, wat bepaald niet elk jaar gebeurt.

De titels in de taal waarin ik ze gelezen heb:

1. Territory of Light - Yuko Tsushima
2. Kokoro - Natsume Soseki
3. De Kaart en het Gebied - Michel Houellebecq
4. Boto Banja - Raoul de Jong
5. Tussen Twee Paleizen - Nagieb Mahfoez
6. The Lonely Londoners - Samuel Selvon
7. Untouchable - Mulk Anand Raj
8. De Ervaringen van de Jonge Törless - Robert Musil
9. The Souls of Black Folk - W.E.B. du Bois
10. Middlesex - Jeffrey Eugenides

Halley23 (moderator)
Voor mijn doen was 2023 een tamelijk bevredigend leesjaar met in totaal 24 gelezen boeken – dus gemiddeld 2 per maand. Tamelijk gevarieerd ook dacht ik zo (overigens komen die jeugdboeken vaak van pas als ik even vastzit...). Wat betreft 2024 hoop ik op dezelfde voet door te gaan. Niet al te veel voornemens - de hoofdzaak is te blijven lezen.

Overigens was Dörte Hansen voor mij de ontdekking van het jaar, ook kwam er weer een fijne Patrick Modiano voorbij alsmede een degelijke Italiaan (Franco Faggiani), en ik heb twee non-fictieboeken over Nederlands-Indië/Indonesië gelezen die hoog op mijn verlanglijst stonden...

Non-Fictie:
De Wraak van Diponegoro: Begin en Einde van Nederlands-Indië - Martin Bossenbroek (2020) 4,0
Revolusi: Indonesië en het Ontstaan van de Moderne Wereld - David Van Reybrouck (2020) 4,0
Elsschot: Leven en Werk van Alfons De Ridder - Vic van de Reijt (2011) 3,5 degelijk
Mick Jagger - Philip Norman (2012) 3,0 te veel geroddel

Romans & Verhalenbundels:
Ustam ve Ben (De Stad aan de Rand van de Hemel) - Elif Şafak (2013) 3,0
De Kwetsuur - Anna Enquist (1999) 3,0
Scheepsverklaring - Anthony van Kampen (1952) 3,0
Act of Oblivion - Robert Harris (2022) 3,5 viel een beetje tegen
Chevreuse - Patrick Modiano (2021) 4,0 ouderwetse kwalitiet
Dit Zijn de Namen - Tommy Wieringa (2012) 4,0
L'Inventario delle Nuvole (Alternatieve titel: Het Licht van de Lente) - Franco Faggiani (2023) 4,0
Altes Land (Het Oude Land) - Dörte Hansen (2015) 4,0
Mittagsstunde (Middaguur) - Dörte Hansen (2018) 4,0
Zur See (Aan Zee) - Dörte Hansen (2022) 4,0

Detectives:
The Mousetrap - Agatha Christie (1954) 3,0 ook in de schouwburg gezien
Het Werkbezoek - Janwillem van de Wetering (1979) 3,5

Science fiction/Fantasy:
A Brightness Long Ago - Guy Gavriel Kay (2019) 3,5
Stormwarden - Janny Wurts (1984) 3,0
The Last Emperox - John Scalzi (2018) 3,5

Jeugdboeken:
Onrust op het Eiland - Klaas van der Geest (1963) 3,0
Befehl des Radscha (Bevel van de Radja) - Herbert Kranz (1955) 3,5
Lost Planet, The - Angus MacVicar (1953) 3,0
Return to the Lost Planet - Angus MacVicar (1954) 3,0

Poëzie:
Zonder Palet - Wiel Kusters (2020) 4,0

Iedereen veel leesplezier in 2024 gewenst.

IK heb dit jaar, ondanks verdriet en tegenslagen, mijn beste leesjaar ooit. Ik heb het gepresteerd om 64 boeken te lezen waarvan een paar rotslechte, maar heel veel toppertjes.

Zo heb ik heel veel boeken gelezen van Jillliane Hoffman, ontzettend van genoten en veel kriebels van gekregen.

- In een vlaag van waanzin - 4
- De kleine getuige - 4
- De laatste getuige - 4
- Doodsangst - 4,5
- Insomnia - 4,5
- Vergelding - 5

Van andere auteurs :
- De zwarte brug, Erik Vlaminck - 5
- Stil in mij, Esther Verhoef - 6
- De nachtroos, Lucinda Riley - 4,5
- Tim, avonturen van een kater op leeftijd, Vilan Van De Loo - 4
- Het Italiaanse meisje, Lucinda Riley - 4
- De Zilverboom, Lucinda Riley - 4
- De olijfboom, Lucinda Riley - 4
- De baby's, Mauthausen van Wendy Holden - 4

IK hoop voor mezelf op weer een super leuk leesjaar met heel veel mooie toppertjes.
En datzelfde wens ik jullie allen ook. Ieder heel veel leuke boeken, Ieder in zijn eigen lievelingsgenre.

Zo kunnen we zelf nieuwe hoofdstukken schrijven in ons eigen nieuwe boek.

Arkan schreef:
Ieder heel veel leuke boeken, Ieder in zijn eigen lievelingsgenre.

Haha, dat is wel opvallend hè... mijn lijstje (dat morgen komt) wijkt ook af van het gemiddelde hier, want ik zie weer veel oude mannen voorbijkomen.

Ook grappig dat sommigen geen top geven maar alles opnoemen wat ze dit jaar hebben gelezen. Dat zal ik niet doen, want dan wordt het wel een heel lange lijst. En ik heb ook nog net als Raskolnikov een hele stapel boeken niet uitgelezen...

Arkan schreef:
Zo kunnen we zelf nieuwe hoofdstukken schrijven in ons eigen nieuwe boek.

Aaah... bij het leesplannen maken heb ik ook altijd de gedachte dat je niet weet wat er gaat gebeuren. Het kan zomaar dat er iets groots in je leven voorvalt, waardoor dat lezen helemaal niks wordt en ineens totaal niet meer interessant is.

Lalage schreef:
Haha, dat is wel opvallend hè... mijn lijstje (dat morgen komt) wijkt ook af van het gemiddelde hier, want ik zie weer veel oude mannen voorbijkomen.

Lollig, maar het valt me nu ook pas op, dat ik heel veel van vrouwelijke auteurs lees. Onbewust.... maar toch is het schijnbaar zo.
Toch wel leuk dat er verschillende genres gelezen worden, ook goed voor het forum want zo krijg je toch beoordelingen en/of meningen (berichten) op allerhande boeken.
Het forum krijgt zo nog meer uitbreiding, toch.

Lalage schreef:
Ook grappig dat sommigen geen top geven maar alles opnoemen wat ze dit jaar hebben gelezen. Dat zal ik niet doen, want dan wordt het wel een heel lange lijst.

Hihihi, dan zou ik ook 64 boeken hier moeten neergezet hebben, nou lekker niet. Enkel de boeken die me echt aangesproken hebben en me ook, om de één of de andere reden, bij blijven.

Lalage schreef:
En ik heb ook nog net als Raskolnikov een hele stapel boeken niet uitgelezen...

Ik probeer altijd vol te houden, en soms kom je dan toch nog in het verhaal. Ik heb dit jaar maar 1 boek niet uitgelezen. Maar ik heb er wel een paar met een vreselijk lage beoordeling.

Lalage schreef:
bij het leesplannen maken heb ik ook altijd de gedachte dat je niet weet wat er gaat gebeuren. Het kan zomaar dat er iets groots in je leven voorvalt, waardoor dat lezen helemaal niks wordt en ineens totaal niet meer interessant is.

Inderdaad, je weet nooit hoe je gewone leven buiten het lezen, het lees-gedeelte van je leven zal beïnvloeden.
Ik heb dit jaar méér gelezen dan ooit, maar dat komt deels doordat ik de laatste maanden met mijn schoonmoeder constant in het hospitaal zat. Bij de meeste onderzoeken was ik er gewoon bij, maar met bijvoorbeeld een pet scan mag je er niet bij. Dan zit je daar minstens 2 uur te wachten.

Dat zijn zo van die grootse dingen, al hopen we natuurlijk allemaal dat het leuke dingen zijn die je leven zo zullen beïnvloeden.
Ideaal om te lezen dus, zeker omdat ik de rustige plekjes daar in het hospitaal ken.

2023 was zo'n beetje mijn beste leesjaar in...nou ja, jaren. Mijn voornemen was om 24 boeken te lezen, en nu ik net op de valreep Pet Sematary nog uit heb, staat de teller op 27. Een mooi aantal, hoewel er nog wel iets meer in had gezeten - door twee dipjes in juni en oktober kwam er soms een beetje klad in het tempo. En mijn leesproject, Doctor Faustus, heeft me meer tijd gekost dan verwacht. Maar verder ben ik heel tevreden over het voorbije jaar.

De kwaliteit lag ook hoog vergeleken met voorgaande jaren. Ik heb relatief vaak 4.5* en 4 * uit kunnen delen, en en ik heb een top 10 kunnen samenstellen waarvoor ik ook echt iets te kiezen had. Uiteindelijk is dit het geworden:

1. Catch-22 - Joseph Heller (4,5*)
2. Doktor Faustus - Thomas Mann
3. The End of Mr. Y. - Scarlett Thomas
4. The Remains of the Day - Kazuo Ishiguro
5. La Peste - Albert Camus
6. Pet Sematary - Stephen King
7. Bezonken Rood - Jeroen Brouwers (4*)
8. The Bone Clocks - David Mitchell
9. De Scharlaken Stad - Hella S. Haasse
10. Invisible - Paul Auster

Voor volgend jaar wil ik ambitieus blijven, dus neem ik me voor om 30 boeken te lezen. Als leesproject denk ik aan Oorlog en Vrede (staat al jaren op mijn nog-lezen-lijstje), maar met alles wat er momenteel in de wereld gebeurt, weet ik eigenlijk niet of ik wel echt zin heb om over Russen en oorlog te gaan lezen. Dus misschien dat ik het op het laatste moment nog wissel met Against the Day van Pynchon of Infinite Jest van Wallace. Ik zie het wel.

Ik kijk in ieder geval terug op een erg mooi leesjaar en ik kijk ernaar uit om weer veel moois te gaan ontdekken in 2024!

Gast
geplaatst: vandaag om 21:28 uur

geplaatst: vandaag om 21:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.