menu

De Site / Gebruikers / Boekjaar 2023 met leesvoornemens richting 2024

zoeken in:
Mijn jaaroverzicht met de allerbeste boeken staat hier: Lalagè las in 2023 | Lalagè leest - lalageleest.nl
Speciaal voor jullie de boekmeterlinkjes:
Door de nauwe poort - Karen Armstrong (1981)
Een immense wereld - Ed Yong (2022)
Waarom We Niet Bang Hoeven te Zijn voor Kernenergie - Marco Visscher (2022)
Het Lied van Ooievaar en Dromedaris - Anjet Daanje (2022)
Lichter dan Ik - Dido Michielsen (2019)
Gebied 19 - Esther Gerritsen (2023)
A Closed and Common Orbit - Becky Chambers (2016)
Schildpad en ik - Marit Törnqvist --- dit boek had ik aangevraagd via het forum en Sol1 beloofde om na te gaan of het erop mag, maar uiteindelijk is daar nooit antwoord op gekomen... Het is een prachtig prentenboek, dus bij deze van harte aanbevolen!

In 2023 is het me eindelijk gelukt om meer vrouwen (14) te lezen dan mannen (10). Met grootste uitschieters als 'Passagiers / Achterblijvers' (2022) van Thomas Heerma van Voss, 'Bijna een Vader' (2020) van Alejandro Zamba en 'Milkman' (2018) van Anna Burns. 'Passagiers / Achterblijvers' (2022) raakte aan mijn liefde voor korte verhalen door de grootse dingen die een schrijver kan vertellen met weinig woorden. Direct naar de kern, zonder omzwervingen. Toch psychologisch gelaagd. 'Bijna Een Vader' (2020) liet mij niet alleen van de imperfecte personages houden, maar gaf mij ook een levendig beeld van de belangrijke plek die poëzie inneemt in de Chileense cultuur. Proza kan natuurlijk niet in de schaduw staan van poëzie. Net als de surrogaatvader uit 'Bijna Een Vader' (2020) probeert Zamba een vorm te vinden waarmee hij die verheven dichtkunst enigszins recht kan doen in een prozavertelling.

En dan was er het fantastische 'Milkman' (2018) van Anna Burns. In leesjaar 2023 heb ik iets te vaak gekozen voor luchtige genreromans over spookhuizen, psychologische terreur, paranormale verschijnselen en stemmige streekromans. Zo heb ik maar liefst drie boeken gelezen van de Britse auteur Susan Hill: 'I'm The King Of The Castle' (1970), 'The Beacon' (2008) en 'A Kind Man' (2011). Helemaal niks mis mee, maar literatuur met een grote L werd in 2023 wel een ondergeschoven kindje. Geen ingewikkelde ideeën of experimentele vormspelletjes, maar goed geschreven psychologische romans met een duidelijke spanningsboog. Met Burns' 'Milkman' (2018) proefde ik voor het eerst in tijden weer aan een ideeënroman die net wat meer concentratie en doorzettingsvermogen vergt. Ik ga in 2024 zeker op zoek naar soortgelijke romans die meer intellectuele uitdaging bieden.

Naast Engelstalige literatuur heb ik dit jaar ook veel Scandinavische romans gelezen als de lesbische ontluiking uit 'Iets Wat Helpt' (2004) van Mona Høvring, de pretentieuze rouwroman 'Tussen April en September' (2009) van Tomas Espedal en het bitterzoete kerstsprookje 'Stargate. Een kerstvertelling' (2021) van Ingvild Hedemann Rishøi. Oorspronkelijk Nederlandstalige literatuur kwam er overigens ook wat bekaaid vanaf met vermakelijke tussendoortjes als 'Min of meer opmerkelijke gebeurtenissen uit het leven van een treuzelaar' (2020) van Cindy Hoetmer, 'De Moord op de Moestuin' (2019) van Nicolien Mizee, 'De Reus van Amsterdam' (2023) van Tanya Commandeur en 'Hallo Muur' (2015) van Erik Jan Harmens. Eigenlijk werd ik zelf het vrolijkst van de heerlijk onvoorspelbare verhalenbundel 'De Dwaler' (2021) van Roos van Rijswijk.

Qua postkoloniale literatuur vond ik de Congolese verhalenbundel 'Ngando' (1948) van Paul Lomami Tshibamba en 'Unconfessed' (2006) van Yvette Christiansë het meest interessant. Of zoals Tshibamba je met zijn verhalen dwingt om de wereld te zien vanuit het magische wereldbeeld van inheemse volkeren en Christianse je met stream-of-conciousness laat zien hoe een mens vrij kan zijn van de eigen slavernij. Overigens nomineer ik 'Unconfessed' (2006) als mooiste cover van het jaar. Inhoudelijk past deze sterke cover ook bij een roman waarin hoofdpersoon Sila van den Kaap haar lichaam is kwijtgeraakt aan de internationale slavenhandel. De onvrijheid om te kiezen waar zij kan gaan en staan. De afstompende verkrachtingen. En toch blijft er een sprankje individualiteit over waardoor niemand toegang krijgt tot Sila's innerlijke rijkdom. Niemand krijgt controle over haar verbeelding.

2023 was een versnipperd leesjaar. Dan waren er nog feministische dystopieën als 'Het Derde Land' (2021) van Karina Sainz Borgo en '84K' (2018) van Claire North. Op zich schetsen Borgo/North beklemmende schaduwwerelden die pijnlijk veel op de onze lijken, maar het heeft geen enorme indruk achtergelaten. Hetzelfde geldt eigenlijk voor sentimentele niemendalletjes als 'Blauwe Hond' (2017) van Louis de Bernières en 'Zij en haar Kat' (2013) van Makato Shinkai. Ik heb met volle teugen genoten van het energieke wraakepos 'Razorblade Tears' (2021) van S.A. Cosby, waarin twee vaders een motorbende uitdagen omdat zij hun homoseksuele zoons hebben vermoord. Maar uiteindelijk levert het voor Buddy Lee en Ike toch vooral een bikkelharde confrontatie op met hun eigen homofobie. Over 'eco-thriller' 'De Buizerd' (2011) heb ik het maar niet meer. De hoofdpersoon is een galbak en zijn doodsaaie zoektocht leidt niet echt ergens toe.

Volgens mij heb ik nu vrijwel alles gehad. (Over 'Winter in Sokcho' (2016) van Elisa Shua Dusapin vertel ik meer als ik mijn recensie heb geschreven, want die ligt nog op de plank.) In 2024 wil ik meer intellectueel uitdagende literatuur lezen en meer Nederlandstalige titels. Ik heb al een stapel boeken klaarliggen die inhaken op mijn oorspronkelijke interesse in het Midden-Oosten en de Arabische wereld. Al zal er heus nog wel eens een psychologische thriller of een streekroman opduiken. Zie ik daar in de verte zelfs een bepaalde roman rond blenders en baby's!?

Dit jaar heb ik me met name gericht op een andere hobby; hardlopen. Diverse mooie lopen heb ik gedaan, waaronder de Zeven heuvelenloop in Nijmegen en enkele kustlopen hier in Zeeland. Hoogtepunt was mijn eerste halve marathon in 1,5 uur. Kortom, daar ging wat tijd in zitten hier en daar. Daarnaast ben ik thuis de aangewezen persoon voor het maken van de jaarlijkse fotoboeken. Erg leuk om te doen, maar met zo'n paar duizend foto's per jaar om door te worstelen steeds weer een klus van epische proporties.

Neemt niet weg dat er elke dag weer gelezen werd. Dit jaar kom ik uit op 31 boeken. Niet super veel, komend jaar wil ik weer meer avonden gaan zitten met een goed boek erbij. Deze kerstvakantie heb ik dat al meerdere keren gedaan en het beviel me als vanouds ontzettend goed. Heerlijk die rust.

Om diverse redenen bleven onderstaande boeken me het meeste bij;

1. Vom Ende der Einsamkeit - Benedict Wells (2016) - BoekMeter.nl
2. The Bear and the Nightingale - Katherine Arden (2017) - BoekMeter.nl
3. Half Broke Horses - Jeannette Walls (2009) - BoekMeter.nl
4. Bag of Bones - Stephen King (1998) - BoekMeter.nl
5. The Impossible Fortress - Jason Rekulak (2017) - BoekMeter.nl
6. The Hobbit - J.R.R. Tolkien (1937) - BoekMeter.nl
7. Noruwei no Mori - Haruki Murakami (1987) - BoekMeter.nl
8. Och Varje Morgon Blir Vägen Hem Längre och Längre - Fredrik Backman (2015) - BoekMeter.nl
9. The Secret Garden - Frances Hodgson Burnett (1911) - BoekMeter.nl
10. Hasse Simonsdochter - Thea Beckman (1983) - BoekMeter.nl
Bonus: Danny the Champion of the World - Roald Dahl (1975) - BoekMeter.nl

psyche (crew)
Nog net op de valreep voordat het vuurwerk losbarst mijn top tien over 2023.
Ik heb er geen stukjes bijgeschreven dat heb ik bij de boeken zelf al uitgebreid gedaan:

The Choice: Embrace the Possible - Dr. Edith Eva Eger (2017) 5*

Sacred Nature: How We Can Recover Our Bond with the Natural World - Karen Armstrong (2022) 5*

Engel en Kinnari - Dido Michielsen (2022) 5*

Lichter dan Ik - Dido Michielsen (2019) 4,5*

De Stille Kracht - Louis Couperus (1900) 4,5*

Een Jihad van Liefde - Mohamed El Bachiri en David Van Reybrouck (2017) 4,5*

De Paus van Amsterdam: Biografie van Huub Oosterhuis - Marc van Dijk (2013) 4,5*

U Wordt door Niemand Verwacht: Nederlandse Joden na Kampen en Onderduik - Michal Citroen (1999) 4,5*

Iti Hachajiem Mesacheek Harbee - David Grossman (2019) 4*

Feria - Ana Iris Simón (2020) 4*

Er waren ook boeken waar ik geen waardering heb gegeven, niet omdat ze persé slecht geschreven waren maar meestal om persoonlijke redenen. Attente de Dieu - Simone Weil (1950) bijvoorbeeld waar de auteur zelf me erg ging irriteren of Christina: Zwillinge als Licht Geboren - Bernadette von Dreien (2017) waarbij ik me afvraag wie ben ik om hierover te oordelen. Goed om af en toe dit soort boeken te lezen.
Teleurstellend was Lord of the Flies - William Golding (1954) als allegorie 3,5* maar leesplezier 1,5*

Leesvoornemens:
Sinds enige maanden lees ik meer non-fictie en dan soms meerdere boeken tegelijk. Ik ga eens aanstalten maken wat meer van dit soort boeken daadwerkelijk uit te lezen vóórdat ik alvast begin te bladeren in het volgende. Ik zal ze vinken komend jaar …
Meerjarenvoornemen, zie punt hiervoor en omdat ik niet verwacht dit even vlug vlug te doen … Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid - Douglas R. Hofstadter (1979)

2023 is zo goed als voorbij en het was weer een raar jaar hoor. Mijn broer en ik zijn vrijwel de enigen over in de familie (nog wel ooms en tantes hier en daar, maar die kennen wij verder niet), nadat vorige maand mijn opa overleed en eerder dit jaar mijn moeder besloot uit het leven te stappen. Verder bleek ik lichamelijker toch wat zieker te zijn dan ik gehoopt had waardoor ik nu voor de rest van mijn leven vast zit aan medicatie. Ik verbrak de relatie met de vrouw waar ik mijn halve leven mee samen was. Moet ik nog verder met opnoemen waarom 2023 niet zo geweldig was?

2024 zal ik echter weer met volle moed en kracht tegemoet zien.

Op leesgebied heb ik slechts vier boeken minder gelezen dan in 2022 en ik heb er weer goed van kunnen genieten. Daarnaast ook weer heel veel films en series gezien, muziek geluisterd en vooral: concerten bezocht. Heerlijk man. Ik heb zo goed als evenveel concerten bezocht als boeken gelezen in 2023. Dat wil ik volgend jaar met alle liefde herhalen.

Stats:

53 boeken gelezen dit jaar.

Gemiddelde beoordeling: 3,35
Gemiddelde jaar van publicatie: 2008
Gemiddeld aantal bladzijdes: 325

Oudste boek: 1808
Nieuwste boek: 2023

Uit welke decennia kwamen mijn gelezen boeken?
1800s: 1
1940s: 1
1950s: 1
1980s: 1
1990s: 6
2000s: 3
2010's: 18
2020's: 22

Meest gelezen jaren:
1. 2022 (9x)
2. 2020 (6x)
3. 2018, 2023 (4x)

Uit welke landen heb ik de meeste boeken gelezen? (top 3)
1. Nederland (16)
2. VS (14)
3. Engeland (5)

Aantal boeken per maand:
Januari: 2
Februari: 5
Maart: 4
April: 4
Mei: 4
Juni: 4
Juli: 4
Augustus: 9
September: 2
Oktober: 4
November: 6
December: 5

Aantal onvoldoendes uitgedeeld:
6

Aantal voldoendes uitgedeeld:
47

Flop- en Toplijsten:

Flop 3:
1. De Wasbeer - Aleksandr Skorobogatov (2020) 2*
2. Spanning - René Appel (1998) 2,5*
3. Het Dorp - Belinda Aebi (2020) 2,5*

Top 10:
1. De Engelenmaker - Stefan Brijs (2005) 4*
2. Passagiers / Achterblijvers - Thomas Heerma van Voss (2022) 4*
3. Shuggie Bain - Douglas Stuart (2020) 4*
4. Jij Bent van Mij - Peter Middendorp (2018) 4*
5. The Voice of the Night - Brian Coffey (1980) 4*
6. The Fourth Monkey - J.D. Barker (2017) 4*
7. The Fifth to Die - J.D. Barker (2018) 4*
8. The Quiet Tenant - Clémence Michallon (2023) 4*
9. Full Brutal - Kristopher Triana (2018) 4*
10. Brandlucht - Erik Vlaminck (2011) 4*

Zoals altijd geen leesdoelen voor volgend jaar, gewoon lekker lezen. Niet zo moeilijk doen.
Geniet allemaal van de jaarwisseling vanavond en we komen elkaar in 2024 natuurlijk weer tegen op deze website

Wat een verhaal Shaky, sterkte gewenst!

Shaky schreef:
Moet ik nog verder met opnoemen waarom 2023 niet zo geweldig was?

Sterkte Shaky. Ik wens je een positief en een veel leuker 2024!

Sol1 (moderator)
Dat is een onverdiende hoop ellende die je zo opsomt, Shaky; inderdaad veel sterkte gewenst en knap dat je er nog zo veerkrachtig mee om weet te gaan!

Halley23 (moderator)
Heftig Shaky. Veel sterkte bij het doorgaan!

Donkerwoud schreef:
Proza kan natuurlijk niet in de schaduw staan van poëzie.

Als dat zo is dan zou ik toch heel wat meer dichtbundels in de jaarlijstjes verwachten…

psyche (crew)
Zo Shaky opdat alle ellende in 2023 zich voorlopig koest houdt, volop die knallen eroverheen vanavond
Op alle goeds speciaal voor jou, gezondheid en blijvende veerkracht in 2024

Raskolnikov schreef:
(quote)

Als dat zo is dan zou ik toch heel wat meer dichtbundels in de jaarlijstjes verwachten…

In Chili, niet hier. Haha.

Ook sterkte van mij, Shaky. Dat klinkt als een enorm rotjaar. Stuur maar een privéberichtje als ik iets voor je kan betekenen.

Na wat magere jaren nu weer een tevreden stemmende oogst: 33. Allemaal aangenaam leesvoer want de rest ging vroegtijdig terug naar de bieb. Ik kan zelfs met gemak een top 10 maken. Nou ja, het kiezen is dan weer niet zo gemakkelijk. Teveel keus. Een luxe probleem.

1. Neve, Cane, Piede - Claudio Morandini (2015) - BoekMeter.nl - Sneeuw, Hond, Voet
2. West of Rome - John Fante (1986) - BoekMeter.nl - De Geschiedenis van een Hond
3. Temporal - Tomás González (2013) - BoekMeter.nl - Ontij
4. Zuurstofschuld - Toine Heijmans (2021) - BoekMeter.nl
5. Een droom werd werkelijkheid - Sherpa Tenzing i.s.m. James Ramsey Ullman ("Sherpa Tenzing, Man of the Everest")
6. Die Vertauschten Köpfe. Eine Indische Legende - Thomas Mann (1940) - BoekMeter.nl - De Verwisselde Hoofden
7. Passagiers / Achterblijvers - Thomas Heerma van Voss (2022) - BoekMeter.nl
8. La Beauté sur la Terre: Roman - C.-F. Ramuz (1927) - BoekMeter.nl - Schoonheid op aarde
9. Heart of Darkness - Joseph Conrad (1899) - BoekMeter.nl - Hart der Duisternis
10. Ik Dacht Dat Jij - Joke van Leeuwen (2023) - BoekMeter.nl

Voor 2024: wat boeken betreft, graag weer zo'n jaar!

Wow Shaky, wat een heftig jaar! Ik hoop dat je in 2024 je gewone ritme weer kunt oppakken. Mooi dat je ondanks alles kunt genieten van boeken en muziek. Wat voor soort concerten bezoek je dan?

Poehh, dat gaat alle kanten op Lalage, dit jaar ging het van Raymond van het Groenewoud tot Rufus Wainwright en van Mick Flannery tot Robert Jon & The Wreck.

Wow Shaky wat heb jij een (sorry voor de uitdrukking) kl@te-jaar achter de rug.
Dacht ik al dat wij veel ellende hadden, maar bij jou spant het wel de kroon.
Gelukkig toch kunnen genieten van het lezen, ondanks alles.

Eigenlijk kan het niet anders dan dat 2024 een veel beter jaar voor je zal worden. En dat wens ik je dan ook toe. Sterkte nog met het verwerken van alle ellende.

Het is altijd interessant om de lijstjes nog eens te bekijken of er nog een tip tussen zit. En vooral wat er op nummer 1 staat spreekt me aan.

Schoonheid op aarde van Charles Ferdinand Ramuz (eRCee) is een prachtig boek. Alleen heb ik dat al gelezen en heb het niet in mijn top 10 gezet, omdat ik De grote angst in de bergen nog mooier vind. Wel een schrijver waarvan ik hoop dat er meer van vertaald wordt.

Ook Domein van licht van YĆ«ko Tsushima (Raskolnikov) is een opvallende titel. Deze heb ik lang geleden gelezen, maar het is nu verschenen in een nieuwe vertaling samen met Een vrouw rent over een berg. Deze beide romans van een bijzondere schrijfster wil ik graag aanschaffen.

Verder heb ik zojuist besteld Sneeuw, hond, voet van Claudio Morandini. Dat dit op nummer 1 staat bij Pythia wil natuurlijk wel wat zeggen...

Het is alweer 4 januari, maar gezien de tijdloosheid van boeken lijkt me dit geen enkel bezwaar om alsnog te rapporteren over het afgelopen leesjaar. Niet dat er heel veel te vertellen valt: ik las er 9 (-1 ten opzichte van 2022), maar ben eigenlijk best tevreden omdat er aardig wat stevige pillen tussen zaten, en ook omdat ik weer eens heus leesplezier heb ervaren, wat ook wel anders geweest is.

Een paar boeken sprongen eruit:

1. Onsterfelijkheid (Milan Kundera 1990) - hij stond al op mijn voornemenslijstje, en toen overleed de man zonder Nobelprijs. Wat een verlies, en wat een geweldig boek weer.

2. De Stille Kracht (Louis Couperus 1900) - prachtige, klassieke roman met fijne onderhuidse spanning. Topkwaliteit.

3. Aan Ons Vooraf (Giorgio Fontana 2020) - bericht volgt, maar dit is een prachtige moderne Italiaanse familiekroniek. Recensie hier achter betaal- of inlogmuur: Giorgio Fontana schreef een moderne Italiaanse familiekroniek over de last van het verleden

4. De Schaker van Buenos Aires (Ariel Magnus 2017) - Heerlijk intellectueel steekspel. Ook hier nog geen bericht geplaatst zie ik, maar mijn langere recensie staat hier: Literair schaakspel in Argentinië

En 2024? Ik laat me weer rustig meewaaien. Op het programma staan in elk geval Het Franse Testament van Andreï Makine en De Rustelozen van Olga Tokarczuk, en voor de rest zie ik wel wat er voorbij komt.

Charles-Ferdinand Ramuz en Valeria Luiselli hebben mijn interesse ook gewekt op basis van tips op deze site, en wellicht ga ik ook op zoek naar goede literatuur uit het Midden Oosten.

Iedereen een fijn (lees)jaar gewenst!

Mijn leesvoornemens voor 2024:
- normaliter 52 boeken, maar ik zie wel nog hoe dat uitdraait.
- de Ezzuliaanse leesuitdagingen
- twee toneelstukken van Shakespeare
- alle boeken die ik van de bib kocht (nog 3)
- alle boeken die ik heb gewonnen (nog 2)
- boeken van Jean Ray (nog 1)
- Godfried Bomans' Werken (nog 2)
- Wereldgeschiedenis (nog 4) -> dat worden harde noten

Vorig jaar had ik 35 boeken, dus die 52 is wat utopisch. Dat waren ze vier of vijf jaar na elkaar niet, en toen geraakte ik zelfs verder dan 52. Maar het gaat me vooral om mijn NTL (stapel Nog Te Lezen boeken), en die boeken zijn nogal dik geworden.
Ik kan me trouwens moeilijk meer voorstellen dat ik in 2022 56 boeken las, waaronder dikke pillen zoals "Het zijn en het niet" van Sartre.

geplaatst:
Zo, het jaar is alweer op de helft, een goed moment om eens te kijken hoe het leesjaar er tot nu toe uit ziet bij iedereen.

Voor mijzelf valt 2024 tot nu een beetje tegen helaas. Mijn leestempo ligt lager dan vorig jaar, o.a. vanwege verplichtingen in mijn privéleven, maar ook vanwege andere hobbies en vrijetijdsbesteding waar mijn aandacht dit jaar (meer) naar uitgaat.

Ook de kwaliteit van de gelezen boeken is dit jaar wat minder dan een jaar geleden, met een aantal boeken waarvan ik begrijp dat ze hoog gewaardeerd worden maar die gewoon niet zo bij mij in de smaak vielen (Wormmaan, De Avond is Ongemak) en aantal boeken die goed geschreven en onderhoudend zijn maar die niet méér waren dan dat. Gelukkig is er tot nu toe ook voldoende dat wél hoog scoort (zie top 5 hier beneden) en heb ik voor de tweede helft van 2024 nog een aantal boeken op de planning waar ik veel van verwacht.

Mijn streven om dit jaar 30 boeken gelezen te hebben heb ik maar losgelaten, maar 24 is hopelijk nog te doen. Je doet het natuurlijk alleen voor jezelf, maar zo'n steefdoel houdt me een beetje scherp.

De top 5 van het jaar tot nu toe:
1. City of Stairs - Robert Jackson Bennett (4*)
2. Hex - Thomas Olde Heuvelt
3. Het Hout - Jeroen Brouwers
4. No Country for Old Men - Cormac McCarthy
5. Elektra - Jennifer Saint (3.5*)

Hoe bevalt dit jaar tot nu toe voor de rest van jullie?

geplaatst:
Bij mij valt het tempo tot nu toe goed mee, omdat ik gestopt ben met verzamelingen van toneelstukken of boeken slechts te tellen als een deel met daarin meerdere stukken of boeken volledig uit is.
Dus de Verzamelde Werken van Kafka kon als 5 boeken worden geteld, i.p.v. als 1 boek.
Maar aangezien ik deze maand Ulysses van James Joyce aanpak, zal de voorsprong op mijn schema wegsmelten.

geplaatst:
Mijn voornemen dit jaar was om 40 boeken te lezen. Ik heb er vooralsnog 18 gelezen dit jaar. Ik loop desondanks aardig op schema, aangezien ik bezig ben met wat lastige en/of lange boeken. Binnenkort heb ik bovendien een langere periode (zes weken ) vrij. Ik heb namelijk een nieuwe baan geaccepteerd met een kortere reistijd. Ik zal derhalve minder lezen in de trein, maar ik heb wel meer mogelijkheden om aandachtig te werken aan mijn hobby's (informatica, filosofie etc.). Van de boeken die ik las, vond ik de meeste middelmatig. Toch zijn er vier die er er bovenuitsteken:

1. The Age of Innocence - Edith Wharton (1920)
2. Miss Lonelyhearts - Nathanael West (1933)
3. Zo Begint het Slechte - Javier Marías (2014)
4. American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer- Kai Bird en Martin J. Sherwin (2005)

geplaatst:
ik had een lijstje gemaakt van 20 boeken die ik dit jaar wil lezen (naast stapels andere) en heb er nu tien gelezen. Momenteel ben ik bezig in 'Een geschikte jongen' van Vikram Seth, een dikke pil uit India van maar liefst 1400 bladzijden. Het is een hele belevenis en ik ga het waarschijnlijk wel uitlezen.

geplaatst:
De teller staat hier inmiddels op 33 dus ik lig op koers om mijn leesdoel van 60 gelezen boeken te halen.

Ben nog steeds veel genrefictie aan het lezen, maar inmiddels toch af en toe ook weer wat literatuur en momenteel zit ik weer in een filosofische fase waar ik veel plezier uit haal.

Nog weinig echte hoogtepunten gelezen, maar over het algemeen toch wel op z'n minst erg vermakelijke boeken.

De beste boeken die ik tot nu toe las:

1. Shunryu Suzuki - Zen Mind, Beginner's Mind
2. Thomas Ligotti - Teatro Grottesco
3. Cixin Liu - The Three-Body Problem
4. Kurt Vonnegut - The Sirens of Titan
5. Paul Lynch - Prophet Song

Gast
geplaatst: vandaag om 22:31 uur

geplaatst: vandaag om 22:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.