menu

De Site / Interviews / Boekmeter interviewde Michael Bray

zoeken in:
avatar van PeterW
PeterW (crew)
Het volgende interview werd gehouden met Michael Bray, een uit Engeland afkomstige horrorauteur.

http://horrifictales.co.uk/wp-content/uploads/2013/07/MichaelBray.jpg

Vraag: Vertel eens, wie is Michael Bray?

MB: Ik kom uit een stad in Engeland genaamd Leeds. Na door de jaren heen verschillende banen te hebben gehad, was ik in oktober 2015 eindelijk in staat de sprong te wagen naar het fulltime schrijven, en heb dat sindsdien dan ook gedaan. Buiten schrijven ben ik een beetje een nerd met een voorliefde voor geeky dingetjes. Ik ben ook getrouwd en heb een dochter die binnenkort haar zestiende verjaardag zal vieren.


Vr: Wanneer ben je begonnen met schrijven, en waarom horror?

MB: Ik ben altijd gek geweest op horror. Ik weet nog dat, toen ik jong was, een exemplaar van Stephen Kings boek Skeleton Crew, dat van mijn zus was, op tafel zag liggen. Ik werd alleen al aangetrokken door de dikte ervan (het was een gebonden eerste druk), en ook door het ontwerp op de kaft. Uit nieuwsgierigheid nam ik het op en begon het eerste verhaal te lezen, en was gelijk verslaafd. Ik denk dat ik toen al droomde om zelf iets te schrijven dat anderen hetzelfde gevoel zou bezorgen zoals ik deed wanneer ik verloren was in een goed verhaal. Ik had echter nooit het vertrouwen om het te proberen en stelde het uit tot later.

Het was halverwege 2012, en in die tijd was ik gitarist in een tamelijk succesvolle band. We hadden getoerd en wat materiaal opgenomen (achteraf gezien was dat de focus van mijn creatieve uiting) en zoals zo vaak gebeurd, kwam er een einde aan de band en we besloten te stoppen. Ik had al deze creatieve energie en zocht naar iets om dit kwijt te kunnen. Schrijven en horror was door de jaren heen altijd al nu en dan in mijn achterhoofd aanwezig, en ik besloot de sprong te maken en te kijken hoe het ging. Ik pende een paar korte verhalen neer en stuurde ze naar tijdschriften zonder enige verwachting. Tot mijn verbazing werden ze allebei geaccepteerd. Ik deed er nog een paar en stuurde ze naar verschillende plaatsen, en ook die werden opgepikt en een betaalde me zelfs. Mijn eerste schrijversinkomen (een enorme $10, maar ik klaagde niet). Toen kwam het idee voor mijn eerste roman tot me. Ik wilde een korte verhalenbundel doen, maar een die niet chronologisch was, maar wel dat de verhalen op een of andere manier met elkaar verbonden waren. Dit boek (Dark Corners) kostte me drie maanden om te schrijven en, net als met de korte verhalen, stuurde ik het voltooide product naar een handjevol uitgevers zonder echt verwachtingen te hebben. Al snel werd het geaccepteerd en kreeg ik mijn eerste uitgeverscontract! De rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis.


Vr: Ben je bang voor water?

MB: Het idee van verdrinken vind ik eng. Voor mij is het een van de vreselijkste manieren om te sterven. Maar ik ben niet bang voor water. Ik vind het zelfs heel kalmerend en ik zou graag op een dag aan de kust gaan wonen.


Vr: Waar haal je je inspiratie vandaan?

MB: Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de imperfecties van mensen. Voor mij is er niks ergers dan een boek waarbij alle personages of helemaal goed of helemaal slecht zijn. Zwart en wit. Ik vind het saai en niet inspirerend. Als ik schrijf vind ik het leuk die grijze gebieden die inherent zijn bij iedereen te verkennen. Ik vind het idee leuk dat iedereen, goed of slecht, slechts een enkel incident verwijderd is van het terug vallen tot het dierlijke instinct te doden. Ik creëer graag personages die binnen dit gebied bestaan, niet goed en niet slecht, gebrekkige helden en gerechtvaardigde slechteriken. Ik denk dat het de lezer iets goeds biedt als het hen de vraag stelt wat moreel gezien goed of slecht is.


Vr: Zijn je personages gebaseerd op levende mensen?

MB: Niet helemaal; ik neem echter wel trekken over van mensen die ik in de wereld observeer en sla die op voor later gebruik. De manier waarop de vrouw in Costa haar drankje roert, de manier waarop de man die straat loopt zijn hoofd beweegt op de muziek die hij via zijn koptelefoon hoort, de manier waarop die ene vriend geen oogcontact maakt wanneer hij praat aangezien hij weinig vertrouwen heeft. Dit zijn de bouwstenen die ik gebruik voor mijn personages. De meeste zijn een mengeling van verschillende trekken die ik via mijn observaties in de wereld heb opgepikt.


Vr: Zijn er auteurs die je inspireren, wie en hoe?

MB: Absoluut. Beter dan ooit weet ik nu hoe moeilijk het is in deze business je brood te verdienen. Op horrorgebied werken mensen als Matt Shaw en Rob Wright extreem hard om jaar na jaar kwaliteitswerk af te leveren. Dan zijn er nog kerels als Adam Nevill en Paul Tremblay die het in zich hebben om zo te schrijven dat je nekharen overeind gaan staan. Om dat voor elkaar te krijgen is niet makkelijk. Ik leer veel van mijn collega’s, vooral van hen die al succes geboekt hebben. Ik probeer inspiratie te halen uit hoe zij zich gedragen en presenteren aan het publiek. Vanuit schrijversoogpunt gezien denk ik niet dat ik beïnvloed wordt door iemand die ik ken. Ik probeer te luisteren naar de stem in mijn hoofd als die het verhaal vertelt, en vervolgens doe ik mijn best dat op papier te vertalen.


Vr: Waarom denk je dat het horrorgenre zo populair is?
MB: Ik denk dat het de vrees voor het onbekende is. Lezers houden ervan de werelden van angst en chaos te onderzoeken vanuit hun comfortabele huis. Ik denk ook dat de meeste mensen graag bang zijn. Het is meer de verwachting dan iets anders. Een lezer die een horrorboek oppakt weet al voordat hij een bladzijde omslaat de auteur eropuit is hem of haar bang te maken. De vraag is alleen wanneer, niet of.


Vr: Wat kunnen we in de nabije toekomst van je verwachten?

MB: Een heleboel, eigenlijk! De opnames voor de speelfilm die gebaseerd is op een boek dat ik samen met Matt Shaw schreef beginnen in januari. Het is een enorm opwindend project, niet alleen omdat het gebaseerd is op een boek van ons, maar we schreven ook het script samen, dus het ademt geheel onze stijl uit. We hebben al een distributeur en er werken fantastische talenten aan mee, dus het is allemaal erg opwindend. Wat het schrijven betreft heb ik zojuist een boek over Jack the Ripper voltooid waaraan ik tussen de bedrijven door vijf jaar aan heb gewerkt. Ik ben echt heel benieuwd om te zien hoe dit uitpakt, aangezien ik denk dat het een uniek perspectief op de zaak biedt, zij het dan dat het een fictionele setting betreft.


Vr: Heb je nog adviezen voor aspirant schrijvers?

MB: Nooit opgeven! Ik weet hoe moeilijk het is en je vast zit in een full time baan en je ’s avonds uitgeput thuiskomt. Ik weet hoe het is en het is verschrikkelijk. Ik werkte zestig uur per week zonder vrije dagen voordat ik fulltime ging schrijven; ik beschouwde beide als een fulltime baan. Het belangrijkste is dat je tenminste iedere dag wat schrijft, zelfs al is het maar een paar honderd woorden. Je zult er versteld van staan hoe snel dat opgebouwd wordt en een project met de juiste lengte uitkomt. Blijf doorgaan en je zult er voor beloond worden!
Tenslotte, blijf bescheiden. Leer van anderen die al succes geboekt hebben en denk eraan dat het geen wedstrijd is. Er zijn lezers genoeg voor iedereen. Ondersteun je medeschrijvers, help ze als je kunt, en op de dag dat jij het nodig hebt zullen zij misschien hetzelfde voor jou doen.


Vr: Is er nog iets wat je tegen je collega schrijvers wilt zeggen?

MB: Blijf gewoon schrijven en ik proost op enorme successen voor jullie allen!!


Vr: Bedankt voor je tijd en dit interview.


avatar van WildeOscar
WildeOscar (moderator)

Gast
geplaatst: vandaag om 19:18 uur

geplaatst: vandaag om 19:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.