menu

De Site / Interviews / Boekmeter interviewde Stella Bergsma

zoeken in:
Erg mooie inbreng, liv2. Vind het stoer dat Stella Bergsma ons erbij betrokken heeft en niet louter publicitair ingezet heeft om tegen te kunnen ageren. Dit interview had niet gehoeven. Chapeau voor deze aftrap van beide dames!

'Er zullen altijd mensen afhaken of beledigd zijn en als je niet de dingen een beetje laat bewegen, staat alles stil, maar mijn eigenlijk missie, of wens, is de mensen aan het huilen maken.'

En laat ik met die laatste zin geprikkeld zijn om het werk een kans te geven: geraakt worden door een werk is het mooiste aan literatuur. Als dat de insteek is en blijft, dan mag ik misschien zelf het boek niet louter op de cover beoordelen. Een cover die, bij herziening, misschien onschuldiger is dan wat dan ook.

psyche (crew)
Mooi verhelderend interview; waarbij blijkt hoe moeilijk het is om literatuur over vrouwelijke seksualiteit te noemen; Stella Bergsma noemt o.a. Lawrence en Nabokov, met alle respect mannen over vrouwen.
Mijn nummer éen geschreven door een vrouw is Marilyn French, The Bleeding Heart.
Hoe dank ook, bedankt Liv en Stella.

Het wordt helemaal droevig als je het over filmmakers gaat hebben...

Bij De Site > Algemeen > Interviews georganiseerd door Boekmeter:

Prima interview zo.

Qua literaire werken vreesde ik al voor Feuchtgebiete, verder opvallend dat Bergsma twee mannelijke auteurs noemt in dit kader, maar toegegeven, gemakkelijk is het ook niet. Ik zou haar, mocht ze meelezen, vooral het oeuvre van Marguerite Duras willen aanraden. De Minnaar is een goede start.

(afbeelding)

Stella Bergsma over Pussy Album - Stella Bergsma (2016)

1.Beoogt uw boek een strijd om emancipatie?

In eerste instantie wilde ik natuurlijk een goed boek schrijven, maar ik vind het wel belangrijk om een autonomere seksualiteit voor vrouwen na te streven. Strijd is geen woord wat mij past. Ik wilde met mijn boek een kant van vrouwen laten zien, die je niet vaak tegen komt in de literatuur. Een menselijker kant. Ik las Leaving Las Vegas en dacht, hoe zou dit boek eindigen als de hoofdpersoon een vrouw was? Een vrouw die alleen maar zuipt en seks heeft, wordt die minder geaccepteerd? Kortom, kan een vrouw het zich permitteren om een klootzak te zijn?

2.Wie wil je vooral bereiken met je boek?

Het liefst iedereen natuurlijk. In België zag ik dat ik het vooral goed deed bij jonge meisjes en oudere mannen. Dat vond ik grappig. Maar zo iemand als Donkerwoud op het forum, die eerst hele snelle conclusies trekt en daarna toch gaat nadenken, dat vind ik eigenlijk ook schitterend. Chapeau en kusjes voor hem!

3. Wat zijn voor u literaire werken die de vrouwelijke seksualiteit goed verbeelden?

Het eerste boek wat ik las waarvan ik dacht: ha, hier gebeurt wat, was Fear of Flying, van Erica Jong. Daarin beschrijft ze een een ritsloos nummer, een vluggertje in de trein zonder consequenties en ritsen. Eindelijk een vrouw die durft toe te geven dat ze ook over dit soort dingen fantaseert. In Feuchtgebiete laat Charlotte Roche zien dat vrouwen net zo goor zijn als mannen, of erger misschien. Maar ook Lady Chatterley's Lover en La Bête Humaine waren goede voorbeelden. Die toonden dat vrouwen net zo graag seks willen als mannen. Voor de liefde ben ik te rade gegaan bij Nabokov en voor de dood ga ik altijd even langs bij Reve.

4.Hoe verhouden die zich tot uw werk?

Ik denk dat mijn werk toch weer heel anders is. Maar de eerlijkheid en compromisloosheid van Jong en Roche komen denk ik wel overeen met de mijne. Ik wilde eigenlijk gewoon nog een stapje verder gaan en nog meer duisternis, ellende en triestheid laten zien. Ik wilde het boek schrijven wat ik zocht en wat er nog niet was. Mijn boek gaat ook eigenlijk totaal niet over seks. Ik zie het als een wanhopige liefdesverklaring aan het leven en een liefdevolle overgave aan de taal.

5.Heeft u bewust een prikkelende/provocerende insteek gegeven bij de keuze van cover/titel en plotomschrijving?

Ja, maar niet om te verkopen, meer om dingen los te maken, discussie, emoties. Als er maar iets gebeurt. Ik wilde mijn boek eigenlijk Kanker noemen en juist dat hele seksualiteitsding niet gebruiken, omdat vrouwen altijd alles met seks moeten verkopen. Het idee dat ze over seks zouden schrijven of er mee bezig zouden zijn voor hun eigen lol en niet om mannen te plezieren, wil er nog altijd maar niet in bij de mensen ( pun intended).

6. Hebt u de missie een fundamenteel maatschappelijk debat te ontketenen en zo ja, werkt een (opvallend ) provocerende insteek dan niet averechts omdat hierdoor misschien een aantal mensen zullen afhaken?

Er zullen altijd mensen afhaken of beledigd zijn en als je niet de dingen een beetje laat bewegen, staat alles stil. Maar mijn eigenlijk missie, of wens, is de mensen aan het huilen maken. ?

Dit boek verschijnt op 15 maart bij uitgeverij Nijgh & Van Ditmar.

Wij danken Stella Bergsma hartelijk voor dit interview.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:46 uur

geplaatst: vandaag om 22:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.