menu

De Site / Interviews / Boekmeter interviewde Anne Eekhout

zoeken in:
avatar van liv2
Haar vorige roman 'Dogma' stond op de longlist van de AKO literatuurprijs en werd eveneens genomineerd voor de Bronzen Uil 2014.



(afbeelding)

Anne Eekhout over Op een Nacht - Anne Eekhout (2016)


1.Een zeer goed ontvangen debuut zoals 'Dogma' impliceert dat lezers/pers veel verwachten van een tweede boek. Hoe gaat u , als opkomend schrijfster, om met die druk?

Ik heb geprobeerd me niet al te veel aan te trekken van verwachtingen. Dat ging eigenlijk best goed. Ik schrijf wel met het idee van een publiek in gedachten – en in die zin wil ik het verhaal op de beste manier vertellen – maar het verlamt niet. Gelukkig. Maar ik heb me natuurlijk af en toe wel afgevraagd of ik het kon, nog een goed boek schrijven. Eén goed boek schrijven is één ding, maar het is niet gezegd dat je dat nog een keer kan. Maar ik denk dat het gelukt is.


2.Heeft de veelheid van meningen (social media, fora, journalistiek) ooit een verlammend effect gehad op uw creatief schrijfproces voor uw tweede boek?

Ik ben redelijk onbevangen begonnen met ‘Op een nacht’. Er is natuurlijk een veelheid aan meningen over ‘Dogma’, maar voor mijn gevoel heeft dat niet zoveel te maken met het nieuwe boek dat ik aan het schrijven was. Dat is gewoon iets nieuws; een schone lei. Maar je neemt natuurlijk wel dingen mee die je hebt gehoord over het vorige boek. Bijvoorbeeld dat het niet iedereen even makkelijk afging om de vijf personages te volgen, zo in het begin van het boek. Dat soort dingen zijn leerzaam, en daar probeer ik wel iets mee te doen.


3.Waarom bent u boeken / dit boek gaan schrijven?

Ik hou erg van lezen. Dat sowieso. En een nog groter, andersoortig, plezier is het schrijven van verhalen die ik mooi vind. Dat je ze zelf mag bedenken, en dat mensen dat wat jij bedacht hebt even mooi vinden als jijzelf, dat is een cadeautje. Daarbij is het een manier om ‘dubbel’ te leven. ‘Op een nacht’ is in eerste instantie ontstaan vanuit mijn fascinatie voor gevangenissen. Maar langzaam breidde zich daar een verhaal omheen, dat mij – en nu de lezer – vraagt of er één waarheid is en of die vraag überhaupt wel van belang is.


4.Welk thema uit 'Op een Nacht' wil u vooral benadrukken?

Het is tweeledig, denk ik. Een groot thema in ‘Op een nacht’ is de liefde van een ouder voor zijn kind en de angsten die dat teweegbrengt. Daarnaast is waanzin versus waarheid een thema. Is de waarheid in ‘the eye of the beholder’? Doet die vraag er nog toe als het over liefde gaat?


5.Waarin onderscheidt uw boek zich van andere boeken van (beginnende) Nederlandse auteurs?

Het valt mij op dat veel Nederlandse literatuur erg knap is geschreven. Er is vaak heel zorgvuldig gewerkt aan de stijl. Maar wat je bijvoorbeeld in Angelsaksische literatuur vaker ziet, is dat er een spannend verhaal wordt verteld. Een verhaal waarin iets gebeurt. Daar hou ik van. Ik wil het graag combineren: een mooie stijl én een intrigerend verhaal. Daar doe ik hard mijn best voor.


6.Ben u zelf een lezer? Hoeveel boeken lees je ongeveer per jaar?

Ik lees heel graag, maar helaas minder dan ik zou willen. Met nog twee jonge kinderen komt het er minder van. Ik schat in dat ik ongeveer 15 boeken per jaar lees. In september gaat ook mijn jongste kind naar school en dan krijg ik meer tijd, die ik ook graag wil besteden aan lezen. Het bijhouden van hedendaagse literatuur, het lezen van klassiekers en interessante non-fictie is een absolute verrijking, zo niet een voorwaarde, voor een schrijver.


7.Wie zijn uw literaire voorbeelden?

Ik ben dol op de boeken van Ira Levin. Vooral Rosemary’s Baby is ontstellend goed. Ook ben ik nog altijd erg onder de indruk van George Orwell. Verder vind ik de boeken van Peter Terrin heel mooi. Tim Krabbé, Ian McEwan. Ik vind het zo moeilijk er een paar te noemen, want gegarandeerd dat ik twintig auteurs vergeet die ik ontzettend waardeer. Dat gezegd hebbende, ik weet niet of ik daadwerkelijk een literair voorbeeld heb. Ik denk dat ik alles wat ik lees en bewonder probeer mee te nemen in mijn eigen leerproces.


Dit boek verscheen op 3 maart bij De Arbeiderspers.

Wij danken Anne Eekhout voor dit interview

avatar van eRCee
Hier een polemiek uit NRC met Anne Eekhout, over het gebrek aan aandacht in andere media voor fictie:

Schrijver met PR-probleem

Aandacht is geen mensenrecht

Gast
geplaatst: vandaag om 10:35 uur

geplaatst: vandaag om 10:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.