menu

De Site / Algemeen / Verlanglijst toevoegingen

zoeken in:
geplaatst:
Dat is al wat, bedankt! Dit is de flaptekst:

Heinrich Heine werd op 13 december 1797 te Düsseldorf geboren in het kleinburgerlijke Duitsland van eind 18de begin 19de eeuw. Een tijd die later door Marx en Engels 'die deutsche Misere' genoemd zou worden. Een tijd ook waarin Duitsland cultureel al tientallen jaren de toon aangaf in Europa met figuren als Goethe, Schiller, Herder, Kant, Hegel, Mozart en Beethoven. De tijd van Aufklärung en romantiek. Na een verblijf van vijfentwintig jaar in Parijs stierf Heine aldaar op 17 februari 1856. Zijn werk was reeds in 1835 door de Duitse Bondsdag verboden.

Heine was enerzijds sterk romantisch, anderzijds uiterst realistisch. Uit deze gespletenheid komt waarschijnlijk zijn scherpe ironie voort. Zijn haat tegen sociale misstanden, die hij veelvuldig tegenkwam, komt in zijn werk op sarcastische wijze tot uiting.

Het boek Le Grand, geschreven voor zijn vertrek naar Parijs, bevat beide tegenstellingen. Het proza vloeit als het ware van de ene pool naar de andere en terug. Een proza, zo on duits, frans bijna, lichtvoetig en verrukkelijke ironisch, dat dit boekje nog altijd bijzonder leesbaar maakt.

PeterW (crew)

Zoveel invloed heb ik wel.

WildeOscar (moderator)
heinonlein schreef:
Verzoekje: Heinrich Heine - Het Boek Le Grand (Das Buch Le Grand), hier op goodreads.

Ik denk dat ik het zo correct heb gedaan!

Heinrich Heine - Reisebilder. Zweiter Theil (1827) - BoekMeter.nl

Het door je genoemde werk is oorspronkelijk als onderdeel van dit deel van zijn 'reisbeelden' uitgegeven

WildeOscar (moderator)

WildeOscar schreef:
(quote)

Ik denk dat ik het zo correct heb gedaan!

Heinrich Heine - Reisebilder. Zweiter Theil (1827) - BoekMeter.nl

Het door je genoemde werk is oorspronkelijk als onderdeel van dit deel van zijn 'reisbeelden' uitgegeven

Mijn dank is groot!

De rivier van Ben McGrath, zou iemand deze kunnen toevoegen? Dank alvast

WildeOscar (moderator)
glimmerman270 schreef:
De rivier van Ben McGrath, zou iemand deze kunnen toevoegen? Dank alvast

Alstublieft!

Riverman: An American Odyssey - Ben McGrath (2022) - BoekMeter.nl

PeterW (crew)

Ik ben een engel; alleen niet in Amerika...

Gast
geplaatst: vandaag om 14:52 uur

geplaatst: vandaag om 14:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.