menu

De Site / Algemeen / Interview een Auteur

zoeken in:
Gaaf, liv!

liv2 (crew)
liv2 schreef:
Voorstel 3:

Een debuterend auteur:

Onheilig - Roos van Rijswijk (2016)

Volgens mij kan,IDG@, niet dichter bij deze auteur staan.

Dus langs deze weg, zou Roos bereid zijn tot een interview?

'Onheilig' wordt zeer goed ontvangen. Roos van Rijswijk wil zeer graag ingaan op een interview. De basisvragen vaneRCee@ zijn top. Maar een aantal specifieke vragen moeten er toch wel bij.

(afbeelding)

1. Waarom bent u dit boek gaan schrijven?

2. Wat is het thema van het boek en heeft dit een persoonlijke betekenis voor u?

3. Waarin onderscheidt uw boek zich van andere boeken van (beginnende) Nederlandse auteurs?

4. Bent u zelf een lezer? Hoeveel boeken leest u ongeveer per jaar?

5. Wie zijn uw literaire voorbeelden?

liv2 (crew)
Ik stel deze bijkomende vragen voor:

* De cover is zeer mooi, kunt u hem duiden en waarom koos u voor dit beeld?

* Is uw boek autobiografisch geïnspireerd?

psyche (crew)
liv2 schreef:
Ik stel deze bijkomende vragen voor:

* De cover is zeer mooi, kunt u hem duiden en waarom koos u voor dit beeld?

* Is uw boek autobiografisch geïnspireerd?

Jij bent onze reporter in deze, ik vind: jij het de (eind)regie

liv2 (crew)
(quote)

Jij bent onze reporter, ik vind jij hebt de regie

Ik geef enkel de aftrap, de match moet gespeeld worden door de 'boekmeter' users, toch?

psyche (crew)
liv2 schreef:

Ik geef enkel de aftrap, de match moet gespeeld worden door de 'boekmeter' users, toch?

Ja, maar je hebt hier het initiatief genomen, het contact gelegd etc, jij hebt zelf ook je inbreng lijkt mij.
In het contact kunnen er ook vervolgvragen ontstaan.
Volgens mij is je eigen manier, jouw creativiteit en/of inbreng ook van belang. Je neemt als interviewer inbreng van users 'mee'. Zie ook hier

liv2 (crew)
psyche schreef:
(quote)

Ja, maar je hebt hier het initiatief genomen, het contact gelegd etc, jij hebt zelf ook je inbreng lijkt mij.
In het contact kunnen er ook vervolgvragen ontstaan.
Volgens mij is je eigen manier en creativiteit en inbreng ook van belang. Je neemt als interviewer inbreng van users 'mee'.

Dat is de bedoeling. Maar nogmaals, eRCee's vragen vormen wel de basis, ze zijn to the point, een solide basis, maar je moet wel uitbreiden met andere lezersvragen vind ik.

psyche (crew)
liv2 schreef:

Dat is de bedoeling. Maar nogmaals, eRCee's vragen vormen wel de basis, ze zijn to the point, een solide basis, maar je moet wel uitbreiden met andere lezersvragen vind ik.

Ja, dus kun je toch je eigen inbreng daarin meenemen?

Liv heeft altijd zelf de regie, maar vervolgvragen zijn óók leuk. Dus kom op...hup hup.

liv2 (crew)
psyche schreef:
(quote)

Ja, dus kun je toch je eigen inbreng daarin meenemen?

Zeker en vast, maar andere suggesties zouden de bedoeling van de interviews toch beklemtonen. 'Lezers interviewen een auteur', niet liv2 interviewt een auteur, dat is nooit mijn bedoeling geweest. Ik stuur wat aanvragen, maar de interesse moet van de 'lezersgemeenschap' komen, toch?

liv2 (crew)
Donkerwoud schreef:
Liv heeft altijd zelf de regie, maar vervolgvragen zijn óók leuk. Dus kom op...hup hup.

Nee, echt niet. Eigenlijk heefteRCee@de regie met de vragen. Ik ben enkel het PR- meisje

Hahahahaha. Communistische bende hier.

Morgenochtend probeer ik wat te bedenken. Nu op weg om mijn jeugd weg te zuipen in een plaatselijke hangplek.

psyche (crew)
liv2 schreef:

Zeker en vast, maar andere suggesties zouden de bedoeling van de interviews toch beklemtonen. 'Lezers interviewen een auteur', niet liv2 interviewt een auteur, dat is nooit mijn bedoeling geweest. Ik stuur wat aanvragen, maar de interesse moet van de 'lezersgemeenschap' komen, toch?

Ja, alleen heb jij hier wel het initiatief genomen. Dat had ook een andere user kunnen zijn.

Stel dat ik (zie mezelf dat niet één twee drie doen) iemand wil gaan interviewen, ik leg contact; neem daarbij vragen van anderen mee dan interview ik toch, mede namens BoMe users?

Zo heeft PeterW toch iets geopperd m.b.t. een horror auteur. Dan interviewt hij toch ook, mede?

liv2 (crew)
Donkerwoud schreef:
Hahahahaha. Communistische bende hier.

Morgenochtend probeer ik wat te bedenken. Nu op weg om mijn heugd weg te zuipen in een plaatselijke hangplek.

okay, altijd een goed idee

Ik begrijp de hele discussie niet. Het gaat toch prima zo?

Er zijn vijf standaardvragen, die goedgekeurd (lees: niet afgekeurd) zijn door de BM-gebruikers.
Liv stelt nog twee vragen voor. Het kan zijn dat iemand om wat voor reden dan ook dat geen goede vragen vindt en dan kan je dat nu aangeven. Of dat je zelf ook vragen hebt, of betere vragen.
Door nu de interactie op te zoeken met de overige gebruikers wordt het echt een interview van de gebruikers van de site.

Ik zelf vind de vragen van liv prima.
Je zou kunnen overwegen standaardvraag 1 of 2 te vervangen door jouw vraag over de autobiografische inslag omdat dit nogal overlapt.

(Verder natuurlijk alle eer naar liv voor het contacteren van de auteurs, top!)

Maar op zich vind ik het een aardig uitgangspunt dat mensen wel zelf het contact leggen, maar voor vragen óók hier terecht kunnen. Hoewel de vrijheid volledig bij de interviewer ligt, is het zeer wel mogelijk om andere inzichten mee te nemen. Kan net dat extra steuntje zijn om het contact te leggen. Plus eRCee's standaardlijstje is al behoorlijk stevige basis.

psyche (crew)
eRCee schreef:
Ik begrijp de hele discussie niet. Het gaat toch prima zo?

Tuurlijk, maar ik vind dat niet iedere vraag door de molen hoeft.

Dat is óók absoluut niet de bedoeling. Meer een uitwisseling van inzichten dan iets anders. Wat mij betreft veeg je onze inbreng én standaardlijstje volledig van tafel. Enige 'eis' is dat wanneer geopperde vragen meegenomen worden, dat je daar in de laatste versie melding van maakt.

Reactie op psyche: Nee maar is een beetje een theoretische discussie. De kans dat iemand gaat proberen een vraag te blokkeren van iemand die zelf contact heeft gezocht met een schrijver is wel heel klein denk ik. Het principe van de open discussie hier alvorens de vragen naar de auteur gaan wil ik wel huldigen, dat is een van de onderscheidende aspecten die wij als site kunnen bieden.

Edit: eens dus met Donkerwoud.

liv2 (crew)
eRCee schreef:
Nee maar is een beetje een theoretische discussie. De kans dat iemand gaat proberen een vraag te blokkeren van iemand die zelf contact heeft gezocht met een schrijver is wel heel klein denk ik. Het principe van de open discussie hier alvorens de vragen naar de auteur gaan wil ik wel huldigen, dat is een van de onderscheidende aspecten die wij als site kunnen bieden.

Ja, daar gaat het om. Ik wil niet solo-slim spelen. Ik wil aanvragen doen bij auteurs, waarbij ik benadruk: Bent u bereid om uw LEZERS te woord te staan? En ik ben maar 1 lezer, dus ik spreek uit naam van de site, en zo ook de vragen. Ik ben een team-speler. Maar als het op initiatief van aanvragen gaat, dan doe ik het alleen, maar enkel dus als pr-meisje. De rest is van ons allen, laat ons wel wezen zeg!

psyche (crew)
Nou ja, het wordt nu ook veel groter dan mijn bedoeling was, en ook niet zozeer te theoretiseren.
Het was meer dat ik (bij het begin) Liv een hart onder de riem wilde steken, op haar eigen wijsheid te vertrouwen, met kennis van zaken ook zelf regie te mogen nemen.
Dus wat mij betreft is alles nu wel gezegd inderdaad

Mee eens hoor, en Liv is goed bezig. Ze hoeft zichzelf in ieder geval niet neer te zetten als slechts 'het PR-meisje'!

liv2 (crew)
Dit zijn mijn vragen, iets luchtiger, hier gaan we:

1. De cover van uw boek is zeer mooi, kunt u hem duiden en waarom koos u juist voor dit beeld?

2. Is uw boek autobiografisch geïnspireerd ?

3. Welk thema in uw boek wenst u vooral te benadrukken en heeft dit een persoonlijke betekenis voor u?

4. Bent u zelf een lezer? Welke boeken hebt u het afgelopen jaar gelezen? Welke hebben indruk op u gemaakt, en welke niet?

5. Met welk romanpersonage zou u graag eens een avondje 'in de nacht willen verdwalen'? En waarom?

Donkerwoud:
Ben trots op Liv2 en PeterW. Gaat opeens verbazingwekkend hard allemaal. Heb al vernomen van enkele mogelijke verrassingen die in de pijplijn zitten.

Zeker. Denk dat de publicaties op de Facebook-pagina ook meehelpen, en daarnaast is het zaak om op de site de interviews goed in de aandacht te zetten, zodat het voor auteurs aantrekkelijk is en blijft om mee te doen.

Ik denk zelf dat het forum vooral door de vaste users wordt bezocht. Als overzicht van alle interviews is het nieuwe forumonderdeel perfect, maar om aandacht te genereren pleit ik er voor om het boek waarover het interview gaat op de dag dat het interview geplaatst wordt ook op de voorpagina van de site te plaatsen, met link naar het interview in de boekpagina.

liv2 (crew)
eRCee schreef:
Donkerwoud:
(quote)

Zeker. Denk dat de publicaties op de Facebook-pagina ook meehelpen, en daarnaast is het zaak om op de site de interviews goed in de aandacht te zetten, zodat het voor auteurs aantrekkelijk is en blijft om mee te doen.

Ik denk zelf dat het forum vooral door de vaste users wordt bezocht. Als overzicht van alle interviews is het nieuwe forumonderdeel perfect, maar om aandacht te genereren pleit ik er voor om het boek waarover het interview gaat op de dag dat het interview geplaatst wordt ook op de voorpagina van de site te plaatsen, met link naar het interview in de boekpagina.

Dat kan ik doen, vermits aanpassing van de releasedatum. Een voorbeeld, het boek van Anne Eekhout verscheen al een tijdje geleden. Als ik het wil plaatsen op de frontpagina dan kan ik dat enkel doen onder: 'vandaag verscheen' Ik heb enkel een paar dagen speling. De frontcover gaat echt alleen over de verschenen boeken die dag/week. Een releasedatum gaan aanpassen (foutief) om een boek op de front te plaatsen lijkt me niet zo'n goed idee. Die is echt voorbehouden aan het boek van de dag/week. Zo blijft de frontpagina ook actueel. Misschien is er iets anders mogelijk, maar zeker niet geknoei met releasedata. Komt ook helemaal niet goed over vind ik.

Nee, dat is waar.
In het verleden zijn er wel wat andere projecten geweest met de frontpagina.
Is het misschien een idee om onder "Nieuw" een kopje te maken met "Actueel". Daar kunnen dan niet alleen de boeken waarover een interview in worden geplaatst maar ook de boeken die op Facebook extra in het zonnetje worden gezet, of een boek dat in de actualiteit is gekomen door een andere reden (zoals "A moveable Feast" destijds). Of het kwartaalboek als dit verkozen is. Of als er een boek stijgt/binnenkomt in de top-250 of de tiplijst. Dat soort zaken. Vergt wel toezicht van en inspanning door de crew.

liv2 (crew)
eRCee schreef:
Nee, dat is waar.
In het verleden zijn er wel wat andere projecten geweest met de frontpagina.
Is het misschien een idee om onder "Nieuw" een kopje te maken met "Actueel". Daar kunnen dan niet alleen de boeken waarover een interview in worden geplaatst maar ook de boeken die op Facebook extra in het zonnetje worden gezet, of een boek dat in de actualiteit is gekomen door een andere reden (zoals "A moveable Feast" destijds). Of het kwartaalboek als dit verkozen is. Of als er een boek stijgt/binnenkomt in de top-250 of de tiplijst. Dat soort zaken. Vergt wel toezicht van en inspanning door de crew.

Dat is dan weer wel een schitterend idee vind ik!

Leuke ideeën! Ik zal er ook eens over nadenken, en kijken wat er technisch mogelijk is. Overigens moet je de waarde van de home pagina niet overschatten, zo vaak wordt die niet bekeken

http://www.letterenfonds.nl/i/Typex-Olifant.jpg

Contact weten te leggen met striptekenaar Typex. Bekend van o.a. Rembrandt (op de Engelse versie staat een aanprijzing van Nick Cave...!) Zijn er eisen en wensen wat betreft te stellen vragen? Zou graag wat variëren op het standaardlijstje, ook omdat het een striptekenaar betreft.

Cool!

Wat ik van iemand als Typex graag zou willen weten is hoe moeilijk het is om vrij werk af te wisselen met werk in opdracht. Hij tekent voor Oor vaak de afbeelding bij de belangrijkste recensie van die editie. Ik kan me niet voorstellen dat hij bij al die artiesten een warm gevoel krijgt, maar toch maakt hij steeds een slimme en relevante tekening. Hoe doet hij dat, zonder dat het ooit routinwerk wordt?

En wat ik ook wel zou willen weten is hoe hij zichzelf ziet in de Nederlandse teken/schilderkunsttraditie. M.a.w. met welke Nederlandse schilders/tekenaars of schildersstroming voelt hij zich verwant, en met welke juist helemaal niet?

En omdat we toch een boekensite zijn: van welk boek zou hij het liefst een stripversie willen tekenen en waarom?

Gast
geplaatst: vandaag om 21:09 uur

geplaatst: vandaag om 21:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.