menu

De Site / Algemeen / Interview een Auteur

zoeken in:
liv2 (crew)
Prima interview zo.

Qua literaire werken vreesde ik al voor Feuchtgebiete, verder opvallend dat Bergsma twee mannelijke auteurs noemt in dit kader, maar toegegeven, gemakkelijk is het ook niet. Ik zou haar, mocht ze meelezen, vooral het oeuvre van Marguerite Duras willen aanraden. De Minnaar is een goede start.

Kan je de inbreng ook posten in het apart daarvoor geopend topic aub? Anders dreigt alles door elkaar te lopen......

Mooie aftrap op deze manier. Ik stel voor meer auteurs te gaan provoceren, het is een tactiek die werkt!

Hoe staat het met jouw grote plannen PeterW.
Kunnen we volgende week een tweede Boekmeter-interview verwachten?

eRCee schreef:
Mooie aftrap op deze manier. Ik stel voor meer auteurs te gaan provoceren, het is een tactiek die werkt!

eRCee schreef:
Hoe staat het met jouw grote plannen PeterW.
Kunnen we volgende week een tweede Boekmeter-interview verwachten?

Ja, dat kan. Het ligt bij JJ, ik zit te wachten tot ik het terugkrijg.

Beetje prikken, Peter. Dat schijnt dingen te versnellen!

Laten we dat maar niet doen; dat doe ik al vaak genoeg.

liv2 (crew)

(afbeelding)Goed,

Anne Eeckhout is bereid tot een interview:

mijn vraag:

Dag anne, wel lang geleden dat we elkaar spraken, maar als crew-lid van de site boekmeter.nl wil ik je graag toch via deze weg contacteren naar aanleiding van je te verschijnen boek in maart. Ik zelf vond 'Dogma' schitterend en ik kijk persoonlijk uit naar je tweede boek. Omdat we sinds kort op de site begonnen zijn met (debuterende) auteurs een forum te geven via interviews (maw vooraf aangeleverde vragen, aangebracht door lezers) had ik je willen vragen of je bereidt bent je lezers op deze manier te woord te staan? Uiteraard zal het gaan over je nieuwe boek, maar misschien ook wel over 'Dogma'. Laat je me iets weten of je bereidt bent voor ons een aantal vragen te beantwoorden? Maar ook, in voorbereiding daarvan, wat wil je zelf kwijt over je nieuwe boek? Waar liggen de accenten voor jou, wat wil je benadrukken. Lieve groeten, liv

haar antwoord:

Hoi Liv, natuurlijk ben ik bereid vragen van lezers te beantwoorden. Ik wil ook best iets vertellen over mijn nieuwe boek, maar ik weet niet precies wat je wilt weten. Iets over de totstandkoming? Hoe lang ongeveer? Groet, Anne

liv2 (crew)
Bij deze wil ik wel zeggen dat 'de aanvraag tot' door mij gedaan wordt. Het aansturen van de vragen, of de selectie daarvan niet. Dat laat ik over aan jullie. De uiteindelijke afhandeling naar de schrijver/schrijfster wil ik volledig voor mijn rekening nemen, als ook het plaatsen op de site, op een mooie, correcte manier.

Aangezien het naar verwachting overwegend om beginnende Nederlandse auteurs zal gaan, waarvan niemand of maar weinigen al een boek hebben gelezen, is het voorstel om met vijf standaardvragen te werken. Per auteur kunnen daar dan nog specifieke vragen van BM-gebruikers aan worden toegevoegd. Ik denk daarnaast ook niet dat we dezelfde insteek hoeven te nemen als bijvoorbeeld een krant, dus het wordt wat mij betreft wat informeler qua soorten vragen.

Ik geef een opzetje voor de standaardvragen, hierover is uiteraard discussie mogelijk, dus schroom niet.

1. Waarom ben je boeken / dit boek gaan schrijven?

2. Wat is het thema van het boek en heeft dit een persoonlijke betekenis voor je?

3. Waarin onderscheidt jouw boek zich van andere boeken van (beginnende) Nederlandse auteurs?

4. Ben je zelf een lezer? Hoeveel boeken lees je ongeveer per jaar?

5. Wie zijn je literaire voorbeelden?

Verder is mijn voorstel om van elk interview dat wordt geplaatst ook een link te plaatsen op Facebook.
Ik denk dat dit namelijk bij uitstek een manier is om aandacht "van buiten" te genereren voor de site en het geeft voor de auteur ook wat meer opbrengst wellicht.
Waarbij uiteraard benadrukt moet worden dat het om exclusieve interviews gaat, en dat gebruikers ook bij een volgend interview zelf vragen kunnen inleveren.

Donkerwoud: mee eens?

Verder is het wellicht leuk om schrijvers de mogelijkheid te geven om te reageren op de reacties die er mogelijk komen op het interview. Bijvoorbeeld gedurende 24 of 48 uur. Op die manier kan het echt een interactie worden tussen lezers en schrijver, iets waar een van de prominenter aanwezige gebruikers op de site onlangs nog om verzuchtte.

Jordy: is het mogelijk om een soort "gastaccount" te creëren? Wellicht kan de crew dat gewoon doen, gebruikersnaam 'schrijver' of zo en dan een standaard wachtwoord erbij wat we dan kunnen meesturen met het interview met het aanbod dat ze op reacties in kunnen gaan als ze in de gelegenheid zijn.

Ik moet altijd denken aan dit interview: Herman Brusselmans - Een Dag in Gent - Wereld draait door - YouTube

Wordt nog een tip gegeven waar goede vragen in zouden staan: bol.com | De ontdekking van de literatuur, Joost Zwagerman | 9789023425618 | Boeken...

Dus misschien dat iemand hier nog iets mee kan. Al zijn de vragen die Van Nieuwkerk stelt misschien weer niet echt geschikt voor beginnende auteurs.

psyche (crew)
eRCee schreef:
Aangezien het naar verwachting overwegend om beginnende Nederlandse auteurs zal gaan, waarvan niemand of maar weinigen al een boek hebben gelezen, is het voorstel om met vijf standaardvragen te werken.

Omdat ik inderdaad nog niets van Anne Eekhout heb gelezen vond ik het inderdaad lastig om éen, twee, drie iets te bedenken. Fijn jouw voorstel.

Ik geef een opzetje voor de standaardvragen, hierover is uiteraard discussie mogelijk, dus schroom niet.

Prima standaard vragen vind ik.
En lezers die bepaald werk al kennen, kunnen natuurlijk daarover vragen stellen, of ook andere

Goed, maar eigen inbreng moet de uiteindelijke insteek blijven. Stella Bergsma was wat dat betreft echt een cadeautje.

Die eerste vraag uit het filmpje van mjk87 zou ik graag aan Javier Marías stellen.

Wat bedoel je met 'eigen inbreng moet de insteek blijven', Donkerwoud?

Bedoel dat het niet de bedoeling is om het interview vooraf voor de volle 100% te kaderen. Dat er ruimte moet blijven voor eigen ideeën en gedachtesprongen. Interview over genitaliën op de cover (Stella Bergsma) was mij totaal niet te binnen geschoten, maar zij gaf zelf de aanzet tot een originele uitwisseling tussen ons en de auteur.

psyche (crew)
Donkerwoud schreef:
Bedoel dat het niet de bedoeling is om het interview vooraf voor de volle 100% te kaderen. Dat er ruimte moet blijven voor eigen ideeën en gedachtesprongen. Interview over genitaliën op de cover (Stella Bergsma) was mij totaal niet te binnen geschoten, maar zij gaf zelf de aanzet tot een originele uitwisseling tussen ons en de auteur.

Mee eens. Ik denk dat standaard vragen vooral helpend zijn als een auteur relatief onbekend is. Het kan ook zijn dat de plot al vragen oproept.

Mooi en goed interview, waarbij tot mijn vreugde Brusselmans de vloer aanveegt met betrekking tot clichés m.b.t. lezen, hoe tot lezen te komen.

Dus misschien dat iemand hier nog iets mee kan. Al zijn de vragen die Van Nieuwkerk stelt misschien weer niet echt geschikt voor beginnende auteurs.

Hoezo? Ik zou niet weten waarom. Bovendien, als een beginnend auteur geen antwoord heeft is het aan hem of haar hoe daarmee om te gaan

Tot nu toe is de belangstelling om hier vragen te posten niet erg groot gebleken. Tel daarbij op dat we vooral beginnende auteurs benaderen en dan denk ik dat het de meest pragmatische strategie is om met een aantal standaardvragen te werken, eventueel aangevuld met specifieke vragen. Vier of vijf standaardvragen geeft ook voldoende ruimte voor extra inbreng maar zijn wel een mooie basis waarmee in dit geval liv verder kan mochten er geen verdere vragen leven bij de gebruikers. Als er juist heel veel vragen zijn dan kunnen de standaardvragen uiteraard achterwege worden gelaten.

Dus even praktisch: kunnen we tot overeenstemming komen over de standaardvragen die we willen gebruiken (al is het maar als reserve)? Graag concrete tegenvoorstellen.

psyche (crew)
eRCee schreef:
Tot nu toe is de belangstelling om hier vragen te posten niet erg groot gebleken. Tel daarbij op dat we vooral beginnende auteurs benaderen en dan denk ik dat het de meest pragmatische strategie is om met een aantal standaardvragen te werken, eventueel aangevuld met specifieke vragen. Vier of vijf standaardvragen geeft ook voldoende ruimte voor extra inbreng maar zijn wel een mooie basis waarmee in dit geval liv verder kan mochten er geen verdere vragen leven bij de gebruikers. Als er juist heel veel vragen zijn dan kunnen de standaardvragen uiteraard achterwege worden gelaten.

Dus even praktisch: kunnen we tot overeenstemming komen over de standaardvragen die we willen gebruiken (al is het maar als reserve)? Graag concrete tegenvoorstellen.

Volgens mij vat je zelf al prima en concreet samen wat hierover geopperd is.
Jouw optionele standaardvragen lijken me prima.
Als andere mensen andere/aanvullende vragen hebben kan dat ook.

samenvatting: Ik heb onze "eigen" smileys vervangen door Emoji, de smilies zoals je ze bv. ook op je smartphone gebruikt.

het hele verhaal:

Op systemen met goede Emoji ondersteuning (o.a. recente iOS, OS X en Android) worden smileys vanaf nu getoond door je systeem. Je ziet dus dan hier dezelfde smilies als je ook in andere applicaties ziet. Je kunt zelf kiezen om emoji te plaatsen (bv. met het emoji toetsenbord van je mobiel) maar je kunt ook nog steeds de oude vertrouwde codes als : ) en : ( gebruiken.

Op andere systemen (bv. oudere Android en Windows) worden emoji vervangen door plaatjes van Emoji. Deze "fallback" hoop ik de komende jaren uit te faseren, als de ondersteuning voor emoji steeds beter wordt.

Onderbouwing voor deze wijziging: Steeds meer mensen bezoeken de sites mobiel (ongeveer de helft inmiddels) en er worden dan ook steeds vaker emoji geplaatst, die voor sommigen te zien zijn als blokjes of saaie zwart/wit icoontjes. Daarnaast is het gebruik van een eigen set aan smileys naar mijn mening een beetje achterhaald geworden, omdat er inmiddels een breed ondersteund alternatief is.

Eerder geplaatste smileys worden zo goed mogelijk vertaald naar de bijbehorende emoji, maar per systeem zal het (een klein beetje) kunnen verschillen over welke afbeelding jouw browser precies gebruikt voor de "Neutral Face", "Winking Face" of "Slightly Smiling Face Emoji".

eRCee schreef:
Jordy: is het mogelijk om een soort "gastaccount" te creëren? Wellicht kan de crew dat gewoon doen, gebruikersnaam 'schrijver' of zo en dan een standaard wachtwoord erbij wat we dan kunnen meesturen met het interview met het aanbod dat ze op reacties in kunnen gaan als ze in de gelegenheid zijn.

Waarom kunnen deze mensen niet gewoon een echt account aanmaken?

Ik denk dat dat de drempel te hoog legt. Ik zie het als een service van de auteur aan ons.
Maar als het verder niet tegen de regels is kan het gewoon door iemand van de crew worden gedaan toch?

Mixed feelings. Vind het óók mooi dat enkele doorgebroken auteurs in de anonimiteit mee kunnen praten over een gemeenschappelijke passie, zonder geforceerd onderscheid des persoon.Aparte accounts aanbieden, geeft wel de mogelijkheid om boekmeter (mede) te gebruiken om werk actief onder de aandacht te houden. Zie zelf dat mijn keuze in literatuur op enkele momenten best beïnvloed is geweest door aandacht hier, dus het zou helemaal niet zo gek zijn om een meer open podium daartoe te bieden.

Ik zat (voor de duidelijkheid) dus te denken aan een standaardaccount dat beheerd wordt door de crew en dat toegestuurd wordt aan de auteur die een interview geeft om gedurende 2 dagen te kunnen reageren op de site. Na die twee dagen kan het wachtwoord veranderd worden. Als een auteur langer wil meepraten op de site kan die natuurlijk gewoon een eigen account aanmaken.

Ach zo, Jordy's beslissing. Het klinkt wel goed in ieder geval.

Topic van vandaag, behoorlijk wat animo btw.

Interview een Auteur (1)

Liv2 in gesprek met veelkunstenaar (schrijfster, zangeres, regisseuse) Stella Bergsma. Over hoe de onschuldige cover van haar nieuwste roman 'Pussy Album' een hot topic geworden is onder onze mannelijke gebruikers. Van puberale woordgrapjes tot een agressieve minachting naar niks meer dan een roos die op een vagina lijkt. J'accuse...!

Over een standvastige Vlaamse die wél het belang zag van Bergsma's kijk op vrouwelijke seksualiteit en zodoende het gesprek aan durfde te gaan. Wil Bergsma slechts de verkopen opdrijven met pikanterie; of heeft zij een belangrijk punt te maken met haar (mogelijk) provocerende cover? Welke werken hebben haar ertoe aangezet om vrouwelijke seksualiteit tot centraal onderwerp te nemen?

Lees hier ons eerste interview tussen gebruikers van boekmeter en auteurs:

liv2 schreef:
(afbeelding)Goed,

Anne Eeckhout is bereid tot een interview:

mijn vraag:

Dag anne, wel lang geleden dat we elkaar spraken, maar als crew-lid van de site boekmeter.nl wil ik je graag toch via deze weg contacteren naar aanleiding van je te verschijnen boek in maart. Ik zelf vond 'Dogma' schitterend en ik kijk persoonlijk uit naar je tweede boek. Omdat we sinds kort op de site begonnen zijn met (debuterende) auteurs een forum te geven via interviews (maw vooraf aangeleverde vragen, aangebracht door lezers) had ik je willen vragen of je bereidt bent je lezers op deze manier te woord te staan? Uiteraard zal het gaan over je nieuwe boek, maar misschien ook wel over 'Dogma'. Laat je me iets weten of je bereidt bent voor ons een aantal vragen te beantwoorden? Maar ook, in voorbereiding daarvan, wat wil je zelf kwijt over je nieuwe boek? Waar liggen de accenten voor jou, wat wil je benadrukken. Lieve groeten, liv

haar antwoord:

Hoi Liv, natuurlijk ben ik bereid vragen van lezers te beantwoorden. Ik wil ook best iets vertellen over mijn nieuwe boek, maar ik weet niet precies wat je wilt weten. Iets over de totstandkoming? Hoe lang ongeveer? Groet, Anne

Hierop terugkomend:

- Het lijkt mij persoonlijk eng om juist een goed ontvangen debuutroman te hebben geschreven. Kweekt toch verwachtingen en vooroordelen over wat het tweede werk gaat doen. Enerzijds de dwang van iets moeten maken wat 'net zo goed is'; anderzijds wil je óók geen regelrechte kopie van het eerste werk krijgen. Hoe ga jij als opkomende schrijver om met ontstane verwachtingen tegenover mogelijke originaliteit van vervolgwerk? (misschien wat wollig geformuleerd, maar strekking lijkt mij duidelijk)

- En hoe is het om terecht te komen in een veelheid van meningen (social media, fora, journalistiek) die zich op verschillende niveaus op je werk storten? Heeft dat enige invloed op het creatieve proces? Zo ja: hoe?

liv2 (crew)
Even toch maar een samenvatting van vragen naar Anne Eekhout:

1. Een zeer goed ontvangen debuut, zoals 'Dogma' impliceert dat lezers/pers veel verwachten van een tweede boek. Hoe gaat u , als opkomend schrijfster, om met die druk?

2. Heeft de veelheid van meningen (social media,fora, journalistiek) ooit een verlammend effect gehad op uw creatief schrijfproces voor uw tweede boek?

3. Waarom bent u boeken / dit boek gaan schrijven?

4. Welk thema uit 'Op een Nacht' wilt u vooral benadrukken?

5. Waarin onderscheidt uw boek zich van andere boeken van (beginnende) Nederlandse auteurs?

6. Ben u zelf een lezer? Hoeveel boeken leest u ongeveer per jaar?

5. Wie zijn uw literaire voorbeelden?

Deze vragen heb ik doorgestuurd naar Anne. Haar boek is juist verschenen gisteren, dus ik wil kort op de bal spelen.....

(en sorry voor de U vorm, als Vlaamse spreek je niet iemand aan met 'jij', dat vind ik ongepast, dat wringt voor mij, als dit een euvel is dan los ik het de volgende keer op, maar zo heb ik ze doorgestuurd)

liv2 (crew)
Voorstel 3:

Een debuterend auteur:

Onheilig - Roos van Rijswijk (2016)

Volgens mij kan,IDG@, niet dichter bij deze auteur staan.

Dus langs deze weg, zou Roos bereid zijn tot een interview?

liv2 schreef:
(en sorry voor de U vorm, als Vlaamse spreek je niet iemand aan met 'jij', dat vind ik ongepast, dat wringt voor mij, als dit een euvel is dan los ik het de volgende keer op, maar zo heb ik ze doorgestuurd)

Elkaar respectvol aanspreken doen wij in Nederland nochtans óók zo nu en dan.

liv2 (crew)
Het antwoord van Anne Eekhout is binnen:

Goede vragen! Ik ga ermee aan de slag. Ik denk dat het maandag wordt. Groet!

Gast
geplaatst: vandaag om 20:21 uur

geplaatst: vandaag om 20:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.