menu

De Site / Algemeen / Interview een Auteur

zoeken in:
avatar van Donkerwoud
Om de kloof tussen Facebook en Boekmeter te verkleinen met 'eigen content' kwam medegebruiker PeterW met het idee om interviews te plaatsen op de site. Social media verwijzen door naar die interviews. eRCee opperde het idee dat gebruikers vragen kunnen stellen om daarmee een bepaalde richting aan het interview te kunnen geven.

Via dit topic wil ik toetsen of er meer geïnteresseerden zijn die óf mee willen doen met eigen interviews, óf vragen willen stellen aan geïnterviewde auteurs. Het is in dit stadium nog een experiment om te kijken of het project levensvatbaar is op de lange duur.

Insteek is dat in principe iedereen de ruimte moet krijgen om mee te doen met het project. Cijfer jezelf niet meteen weg als jij jouw bijdrages niet in lijn acht met die van welbespraakte medegebruikers. Toch wil ik in eerste instantie dat jullie mogelijke interviews doorsturen naar mij (Donkerwoud) om te kijken of het verbeterd kan worden op taalfouten, onleesbaar taalgebruik, warrige structuur, etc. Ook kan ik dan toetsen of de omgangsregels van onze site niet geschonden worden. Mogelijk dat op de lange termijn meteen plaatsen van interviews kan als het concept wat meer voeten aan de grond krijgt. Wel stel ik (vooralsnog) basisregels om onze site te beschermen tegen misbruik: 

- Het is absoluut niet de bedoeling dat en masse de naam boekmeter gebruikt wordt om auteurs lastig te vallen. Elk idee moet langs onze crew-leden gaan ter overleg van wie je wil gaan interviewen, hoe je dat denkt aan te pakken (telefonisch, mailcontact, contact met de betreffende auteur).
 - Geïnteresseerden moeten op z'n minst één lange recensie hebben geplaatst. Naam en identiteit moeten bekend zijn bij het team. 
- De bedoeling is dat het een project van meerdere gebruikers wordt met verschillende smaken en interesses. Daarom zullen we in eerste instantie proberen om diversiteit door te laten werken in de interviews. 
- Inhoudelijk ben je creatief vrij hoe je er vorm aan geeft, maar we wensen wel dat de omgangsregels van boekmeter in ogenschouw blijft nemen. Respectvolle bejegening van zowel geïnterviewden als onze achterban. Humor mag, maar wees voorzichtig met satire of ironische knipogen naar mogelijk gevoelige onderwerpen. Vermijd óók politiek gekleurde discussies als zij niet onderdeel zijn van specifiek boek/gehele oeuvre van auteur. Mocht er onverhoeds toch een politieke draai in het gesprek komen; wees dan zo respectvol en discreet als mogelijk.
 - Aansluitend op het voorgaande: boekmeter heeft ALTIJD het recht om teksten van de site te halen. Mijn ervaring is dat dit slechts zelden plaatsvindt op de meter-sites, maar hou in je achterhoofd dat het geen vrij platform is waar alles kan en mag. In het ernstigste geval kan een account (tijdelijk) geblokkeerd worden als hier aanleiding voor is. 
- Have fun! Voorgaande klinkt strenger dan het vermoedelijk uit zal pakken. 

PeterW interviewt Jonathan Janz. Brand los met vragen en hersenspinsels om onze horrorliefhebber op weg te helpen!

avatar van eRCee
Top.

Er zijn al goede suggesties binnengekomen voor het eerste interview.

Van Halley23;
Dus met "One of the best writers in modern horror to come along in the last decade". Toe maar... Ik ben bij schrijvers die onder pseudoniem schrijven altijd nieuwsgierig naar de redenen daarvoor en ook hoe ze aan zo'n pseudoniem komen. En gezien zijn site ben ik wel benieuwd naar de rol van zijn vrouw bij zijn schrijfactiviteiten. Voor de rest natuurlijk de geijkte vragen. Waarom horror? Wie zijn je voorbeelden/wie heeft je geïnspireerd? Spelen persoonlijke ervaringen/dromen en dat soort dingen een rol? Doe je best Peter!

Van Donkerwoud;
Lees zelf graag interviews over invloed van persoonlijke leven op het het werk. Misschien waar hij inspiratie uitput voor de narigheid en ellende die hij beschrijft als horror-auteur? Zijn geen dingen die je doorgaans zelf meemaakt (hoop ik!) Is het een uitvergroting van bestaande angsten en verlangens? Of wordt het schrijven toch vooral gevormd door andere schrijvers of filmmakers? Vraag mij ook wel eens af wat een auteur zelf ervaart als hij of zij echt walgelijke dingen bedenkt, opschrijft en anderen laat lezen.

avatar van eRCee
Misschien kunnen gelauwerde auteurs als slowgaze, thomzi50, psyche en Nicolage Rico ook geïnterviewd worden mochten andere nationale en internationale auteurs niet zo snel voor handen zijn.

avatar van metalfist
Tof idee! Zal ook eens wat brainstormen

avatar van Jordy
Wat een leuk initiatief

avatar van metalfist
Ook eens een poging gedaan, lang geleden dat ik nog heb nagedacht over een interview dus ik ben wat roestig

Ik vraag me bij horror eigenlijk altijd af of de schrijver, eenmaal hij/zij een idee heeft, effectief op zoek gaan naar soortgelijke verhalen om niet niet in herhaling te vallen of er juist op vertrouwen dat hetgeen ze neerschrijven nog niet eerder op zo'n manier is uitgewerkt. Het genre is ondertussen door de jaren heen toch al op verschillende manieren tot uiting gekomen (zowel in films, boeken als andere media zoals games) dat het wel erg lastig wordt om nog origineel en fris uit de hoek te komen.

Het zou niet de eerste keer zijn dat een schrijver wordt 'beschuldigd' van een herkauwd plot terwijl hij/zij het bronmateriaal, in zoverre dat daar sprake van is, simpelweg niet kent.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
metalfist schreef:
Ik vraag me bij horror eigenlijk altijd af of de schrijver, eenmaal hij/zij een idee heeft, effectief op zoek gaan naar soortgelijke verhalen om niet niet in herhaling te vallen of er juist op vertrouwen dat hetgeen ze neerschrijven nog niet eerder op zo'n manier is uitgewerkt. Het genre is ondertussen door de jaren heen toch al op verschillende manieren tot uiting gekomen (zowel in films, boeken als andere media zoals games) dat het wel erg lastig wordt om nog origineel en fris uit de hoek te komen.


Da's een heel goeie.

avatar van Donkerwoud
Morgen doe ik even een FB-melding btw. Hoop dat de gekken (exclusief wijzelf) buiten de deur blijven.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Dat hoop ik ook.

avatar van eRCee
Hoe/wanneer gaat dit nou concreet vorm krijgen dan?

avatar van Donkerwoud
Ligt eraan wat PeterW van plan is. Stel Facebook nog even uit.

avatar van liv2
Beste mensen,

Stella Bergsma is bereid, en meer dan bereid, om een interview te geven over haar boek en de reacties die een cover (voor verschijnen) kan teweeg brengen. Dit lijkt me meer dan 'Een recht op antwoord'. Ze is niet verbolgen over de vroegtijdige reacties hier, eerder verbaasd en benieuwd wat mensen ertoe drijft een cover als deze als 'walgelijk' te beschouwen. Ze vraagt zich ook af waarom mensen een oordeel vellen voor een boek gelezen te hebben. Eigenlijk gaat het niet over haar boek an sich maar over reacties die geponeerd worden/werden voor lezing. Dit lijkt me nu toch wel geweldig dat 'lezers' en auteur met elkaar echt van gedachten kunnen wisselen. Op haar fb is ook niet iedereen opgezet met de reacties hier. Dus een unieke kans om niet alleen wat gif te spuien maar haar daadwerkelijk bevragen hierover.

avatar van Donkerwoud
Echt heel gaaf!!!

avatar van eRCee
Veel vragen zullen denk ik perfect passen binnen de strategie van Stella Bergsma, dus die probeer ik te vermijden.

Mijn vraag is welke literaire werken Stella Bergsma kent die de vrouwelijke seksualiteit (ik ga er op basis van de gegevens hier op BM van uit dat dit het onderwerp is van haar boek) goed verbeelden.

avatar van liv2
Ik ga dat zeker doen dat interview. Met haar persoonlijk of per mail. Ze is heel de week in Antwerpen vanwege haar optreden op Saint Amour( een heel groot, gerenommeerd, literair event), volledig uitverkocht. Alleen al het feit dat ze daar staat zegt al iets .


Dus: als mensen een vraag willen stellen over hun eerdere stellingname en van haar willen horen wat haar antwoord hierop is, kunnen ze dit hieronder laten weten.

de vraag van eRCee is alvast een goede aanzet. Ben benieuwd naar haar antwoord hierop.

avatar van psyche
psyche (crew)
liv2 schreef:
Dit lijkt me meer dan 'Een recht op antwoord'. Ze is niet verbolgen over de vroegtijdige reacties hier, eerder verbaasd en benieuwd wat mensen ertoe drijft een cover als deze als 'walgelijk' te beschouwen. Ze vraagt zich ook af waarom mensen een oordeel vellen voor een boek gelezen te hebben.


Persoonlijk wil ik er zo goed mogelijk van uitgaan dat iedereen die een boek schrijft, voor mij part van pulp tot hoogstaande literatuur dit met de nodige motivatie en inzet doet waar zijn of haar werk om vraagt. Natuurlijk is het zo dat iemand het best over een geheel boek kan oordelen als hij of zij het gelezen heeft.
Maar natuurlijk roepen ook covers en plotomschrijvingen reacties op zoals hier gebeurde. Soms leer ik ook van de discussies. Overigens met betrekking tot de genoemde omslag bij de link gebruikte een dierbare vriendin met dezelfde ziekte de term voor haar familie. Wie ben ik om dat te veroordelen, denk ik nu.
Ik moet zeggen dat de omslag van het boek van Stella Bergsma voor mij niet snel uitnodigend zou zijn. Dat ligt dan niet zozeer aan de illustratie, als wel aan bepaalde woordkeus in de plotomschrijving. Toch roept de plotomschrijving vragen op die alleen door het boek zelf beantwoord kunnen worden.
Ik ben er hiernaast voor om iedereen een recht op antwoord te geven.

eRCee schreef:

Mijn vraag is welke literaire werken Stella Bergsma kent die de vrouwelijke seksualiteit (ik ga er op basis van de gegevens hier op BM van uit dat dit het onderwerp is van haar boek) goed verbeelden.


Dit vind ik een prima vraag, bijvoorbeeld. En de eerlijkheid gebiedt me te melden dat ik daar nog flink over na moest denken. Zo gedurende de ochtend popten diverse romans in mijn hoofd op, gekoppeld aan allerlei thema's.
Die ik ook vermoed in het werk van Stella Bergsma. Mijn volgende vraag is: hoe verhouden deze werken zich tot het werk van Stella. En ook, als mijn vermoeden van een neventhema klopt, hoe verhoudt de seksualiteit zich daartoe?

avatar van eRCee
Ach, het podium is toch al gegeven, laten we dan ook maar vragen of ze misschien op iets van commotie had gehoopt, m.a.w. of ze bewust een prikkelende of provocerende insteek heeft bij titel, cover of plot.
En aansluitend ben ik benieuwd hoe ze reageert op de "beschuldiging" dat één en ander een truuk is om (media)aandacht te genereren.
Tenslotte zou je nog kunnen vragen of ze de missie heeft een maatschappelijk debat te ontketenen (dat zeg ik met name ook na het doorbladeren van haar facebook-frontpagina), en als dat zo is of een te provocerende insteek dan niet averechts werkt omdat het de mensen die hierin betrokken moeten worden kan afschrikken.

(Overigens goed om misschien even te benadrukken dat ik de cover zelf wel mee vind vallen, hoewel het niveau van een banaan-afbeelding op een boek getiteld "Stijf" niet wordt overstegen. Het is meer dat ik zelf totaal niet geinteresseerd ben in dit soort producten en nogal moe wordt van de marketingstrategieen eromheen.)

avatar van dutch2.0
eRCee schreef:

(Overigens goed om misschien even te benadrukken dat ik de cover zelf wel mee vind vallen, hoewel het niveau van een banaan-afbeelding op een boek getiteld "Stijf" niet wordt overstegen. Het is meer dat ik zelf totaal niet geinteresseerd ben in dit soort producten en nogal moe wordt van de marketingstrategieen eromheen.)
Thnx, scheelt mij weer wat schrijfwerk. Helemaal mee eens dus.

avatar van liv2
Ik heb veel geduld maar als fb dan toch de place to be is heb ik haar voorgesteld om de vragen dan ook maar via fb te beantwoorden, ok, hier gaan we:

Zullen we dan maar Stella? Vemits alles hier toch openlijk in de strijd wordt gegooid stel ik voor dit dan ook maar met de vragen te doen, aan jou of je er gevolg aan geeft, ook openlijk dan via facebook: We kijken vooral uit naar je antwoorden, die kunnen misschien veel verklaren:

1. Beoogt uw boek een strijd voor emancipatie?

2. Wie wil je vooral bereiken met je boek?

3.Wat zijn voor u literaire werken die de vrouwelijke seksualiteit goed verbeelden?

4. Hoe verhouden deze werken zich tot uw werk?

5. Heeft u bewust een prikkelende/provocerende insteek gegeven bij de keuze van cover/titel en plotomschrijving?

6. Hebt u de missie een fundamenteel maatschappelijk debat te ontketenen en zo ja, werkt een (opvallend ) provocerende insteek dan niet averechts omdat hierdoor misschien een aantal mensen zullen afhaken?

Antwoorden, hopelijk te verkrijgen via de fb pagina van Stella. We zullen zien en hierbij is de kous voor mij meer dan af!

https://www.facebook.com/stellabergsma?fref=ts

avatar van eRCee
Plaats je de antwoorden dan ook hier? Want voor mensen die niet op Facebook zitten (ik noem geen namen) is dit zo niet te volgen.

avatar van liv2
eRCee schreef:
Plaats je de antwoorden dan ook hier? Want voor mensen die niet op Facebook zitten (ik noem geen namen) is dit zo niet te volgen.


ja hoor!

avatar van Donkerwoud
Het is sowieso de bedoeling dat het 'eigen content' blijft opleveren. Misschien dat het inzake Stella Bergsma enigszins vreemd verlopen is door omstandigheden, maar in de toekomst is het de bedoeling dat interviews eerst en vooral hier terechtkomen.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
En wat is hier?

avatar van liv2
PeterW schreef:
En wat is hier?


In een apart topic, dus eerder 'daar'

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Nou, volgens mij wil hij ze eerst zelf hebben; de hebbert.

avatar van Donkerwoud
Hier op boekmeter; daar in het ervoor bestemde topic.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Hier dus.

avatar van liv2
PeterW schreef:
Hier dus.


misschien komt er nog een verrassing......

avatar van PeterW
PeterW (crew)
liv2 schreef:
misschien komt er nog een verassing......

Oh je...

avatar van liv2
Zoals beloofd heeft Stella Bergsma de volgende antwoorden doorgestuurd.

Zie apart forum topic:

De Site >> Algemeen >> Interviews georganiseerd door Boekmeter

Gast
geplaatst: vandaag om 03:18 uur

geplaatst: vandaag om 03:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.