menu

De Site / Algemeen / Boekmeter op Facebook

zoeken in:
Lalage

Boekentip: Op een Nacht (2016) - Anne Eekhout

Na ons eerdere interview met deze schrijfster is nu ook de eerste lyrische recensie binnen.

Lalage: Zoals de hoofdpersoon probeert z’n omgeving te begrijpen door kleine brokjes informatie, probeer ik te begrijpen hoe de hoofdpersoon in elkaar steekt. Maar we weten allebei niet wat ‘echt’ is. Zo goed neemt Anne Eekhout me mee in de gedachten van James. (...) Het is vreselijk en prachtig tegelijk. Anne Eekhout combineert een mooie schrijfstijl met spanning. Dat komt weinig voor. Dus lees haar boeken!

Renius

Boekentip: Prince (2012) - Matt Thorne

Na veelkunstenaar David Bowie is ons wederom een flamboyante smaakmaker binnen de internationale popmuziek ontvallen. R.I.P. Prince Rogers Nelson! Rock on met de andere groten van de popmuziek.

In ons eigen systeem wordt deze biografie aangeraden door Prince fan Renius: 'Fantastisch gedetailleerd en mooi boek. Ben al bijna 3 decennia Prince fan, maar heb nog veel nieuwe dingen gelezen. Absoluut een aanrader, dit boek.'

Abubakari

Boekentip: De Zwarte Brug (2016)- Erik Vlaminck

Gebruiker Abubakari doet een rekensommetje:

Ja mensen, 4 stemmen:
2x 5 sterren
1x 4,5 ster
1x 4 sterren.

Dat zegt genoeg, een schijnbaar nog onontdekte diamant. Enorme aanrader!

Allez, kom op!

Halley23 (moderator)
Iemand trouwens opgevallen dat er inmiddels 200 likes voor de FB-pagina zijn?! Herstel 201...

Op naar de 202.

Sowieso 203!

HankMoody

Raad de Roman

HankMoody over een wereldbekend voorbeeld van esoterisch geblaat:

'Wat voor de een directie is, is voor de andere waanzin. Waar bent u precies naar op zoek jongeman?'
'Ik ben op zoek naar het geheim van de wereld.'
'Iedereen is op zoek naar geheimen maar wie zegt dat de geheimen gevonden willen worden? Op het juiste moment zal het geheim zich openbaren maar alleen als je er voor openstelt.'
'Oké, ik denk dat het begrijp. Welke kant moet ik op?'
'Je gaat waar je benen jouw brengen en waar de wind achter je oren suist.' Een vlieg gaat op de rechter oogbal van de marktkoopman zitten en als de marktkoopman deze wil verjagen met zijn hand gaat de vlieg op zijn andere oogbal zitten waar hij wel vrede mee heeft. 'Iedereen heeft zijn eigen wil en zijn eigen pad en het pad komt vanzelf wanneer je luistert naar de wind.'

Ontdek naar welke roman hij verwijst (en lees de hilarische persiflage in zijn geheel)

the Cheshire cat

Boekentip: Jij Zegt Het (2015) - Connie Palmen

The Cheshire cat is niet helemaal te spreken over een roman die vandaag wellicht de Libris Literatuurprijs binnenhaalt.

The Cheshire cat: 'Toegegeven, het proza is heel erg mooi, Palmen heeft een enorme woordenschat, de zinnen zijn knap geconstrueerd, maar dit alles kan niet verhullen dat het eigenlijk maar een voyeuristisch boek is. Waar ik meteen aan dacht was 'Toen Ik Je Zag' van Isa Hoes, ook daarin wordt het verhaal heel slim opgevoerd naar die bewuste zelfdoding. Dit creëert weliswaar meer suspense, maar het voelt een beetje goedkoop. Ik hoef het allemaal niet te weten, eerlijk gezegd.'

Milder gestemd over de zielenroerselen van deze uitgesproken madam?

Ah nee, moet dit? (Het klinkt een beetje hard/grof, nu ik het zo teruglees.)

the Cheshire cat schreef:
Ah nee, moet dit? (Het klinkt een beetje hard/grof, nu ik het zo teruglees.)

Geeft niks; de waarheid mag gezegd worden.

Ik haal het meteen weg als jij je er niet prettig bij voelt. Sorry.

Done. Normaal check ik voor plaatsing nog even of er een reactie is, maar deze keer stond ik in de supermarkt.

Overigens vind ik het zelf legitieme kritiek hoor. Niet heel veel anders dan wat bijvoorbeeld eRCee over Knausgard zegt. Is nu een ding om dit soort 'intieme' verhalen te overhypen.

Ok, zet het maar weer terug dan haha

Lalage en Schrijverij

Boekentip: Als de Winter Voorbij Is (2015) - Thomas Verbogt

Gisteren won Connie Palmen de Libris Literatuurprijs voor haar laatste roman 'Jij Zegt Het' (2015). Proficiat!

Onze gebruikers Lalage en Schrijverij zijn lyrisch over dit werk van een andere genomineerde: oudgediende Thomas Verbogt.

Lalage: 'Gelukkig worden losse eindjes ook weer opgepakt en uiteindelijk vallen de verhaallijnen als puzzelstukjes in elkaar. Samen vormen de herinneringen een autobiografie van de schrijver. Het gaat over kleine ontmoetingen, over aanrakingen tussen mensen die grote invloed op hun levens kunnen hebben.'

Schrijverij: 'Wat een ongelofelijk teder boek. Met pareltjes van zinnen, die soms zo mooi zijn dat ze bijna pijn doen. Hij schrijft in dit boek gedachtes op die ik nooit bewust denk maar die er wel zijn. (...) Ondanks de korte hoofdstukken, en het kleine formaat van het boek, wordt er zoveel over menselijkheid in tentoongespreid.'

Had deze underdog moeten winnen?

Ik heb vier van de Libris-genomineerden gelezen, waaronder Thomas en Connie.

Ik vond het boek van Thomas Verbogt ongelofelijk mooi, en had deze graag zien winnen. Maar ik heb ook vrede met 'Jij Zegt Het' van Connie Palmen. Een ontzettend knap en mooi boek!

Ik had het ook leuk gevonden als 'Muidhond' had gewonnen. De grote literaire prijzen kiezen zelden voor een debutant, en als ik het dan een debutant gun, dan wel Inge Schilperoord. Het is bijna niet te geloven dat dit een debuut is (deze zin wordt vaak bij besprekingen van debuten geopperd maar dit is echt een van de beste debuten die ik ooit las).

Kortom, een goede shortlist! Het boek van Thomése vond ik wat slordig en zeurderig en had het jammer gevonden als dit boek had gewonnen. De andere twee genomineerden, zoals al eerder gezegd, heb ik (nog) niet gelezen.

Leuke reactie. Zelf alleen Thomése en Schilperoord gelezen. Allebei goed, maar niet overweldigend.

Roro

Boekentip: De Klokkenluider van de Notre Dame (1831) - Victor Hugo

Gebruiker Roro over waarom je jezelf tekort doet als je het bij de Disney-adaptatie houdt.

Roro: Een indrukwekkend fresco van het leven in Parijs op het einde van de 15de eeuw! Het centrale punt is uiteraard de Notre-Damekathedraal, die staat voor een soort van eeuwige waarde, macht in de maatschappij. De koning is een kreng, de adel is corrupt, de clerus denkt alleen aan zichzelf, het gewone volk is van alles wat, maar toch zijn er een aantal figuren die eruit springen en die veel meer diepte krijgen. De beschrijving van hun emoties is soms wat pathetisch en opgeblazen. De Kerk komt er niet ongeschonden uit, maar van enige vorm van christelijk of ander godsgeloof vond ik geen spoor. Hugo is niet bang van wat overdrijving en ook waarschijnlijkheid is niet zijn prioriteit geweest bij het schrijven. En toch bleef ik lezen, geboeid tot het einde. Het is groot gezien, het beeld van de middeleeuwen is geloofwaardig, hij neemt de lezer au sérieux. Notre-Dame de Paris - Victor Hugo (1831)

(Monster-acteur Lon Chaney als Quasimodo in de stille film uit '23)

ThomasVV

Boekentip: Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid (1974) - Douglas R. Hofstadter

Zin om de hersens te pijnigen? ThomasVV over een literair stukje hersengymnastiek.

ThomasVV: 'Van alles wat ik tot dan toe gelezen had, is dit het boek dat mij de meeste - weliswaar intellectuele - voldoening heeft gegeven, en de meest onweerstaanbare drang naar de volgende bladzijde, het volgende hoofdstuk. Het gevoel van: geef me nóg, nóg... Gewoonweg schitterende ideeën...

Lees meer: Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid - Douglas R. Hofstadter (1979)

Waarom is er eigenlijk geen topic voor comics? Tegenwoordig toch ook wel groots van kwaliteit.

Haha bedankt. Kon 'm nergens vinden.

Inderdaad wel een brede comic-achterban. Ook op moviemeter.

manonvandebron

Boekentip: Under the Greenwood Tree (1872) - Thomas Hardy

Mens en natuur in het naturalistische proza van een hondenliefhebber. Manonvandebron legt uit.

manonvandebron: Mooi streekverhaal in de naturalistische stijl van Thomas Hardy, wegens de beperkte lengte erg geschikt om deze auteur te leren kennen. Het verhaal volgt de cyclus van de vier seizoenen, en het valt op hoe het liefdesleven van Dick hier mee samenvalt: onderkoeld in de winter, heetgebakerd in de zomer. Fanny moet kiezen tussen haar hart en haar verlangen naar materiële welvaart. De leden van het kerkkoor zijn kleurrijk geschilderd. In de dialogen wordt dialect gesproken, vooral door de nevenpersonages.

JJ_D

Boekentip: Het Leven en de Dood in den Ast (1926) - Stijn Streuvels

Zoals altijd lenigt JJ_D het brein met zijn literaire overpeinzingen. Zijn uitleg bij de symbolische significantie van het begrip ast: een gebouw waarin mout of cichorei gedroogd wordt boven een vuur.

JJ_D: 'De cultuur van het landleven, de mores van een eenvoudig bestaan tussen vier muren. De vier muren van een ast – pekdonker toneel waarin personages met de spade niet alleen grondstoffen omwoelen, maar vooral zichzelf.'

Lees de hele recensie hier

Sonnie (vergeet je helemaal aan te halen, sorry!)

Boekentip: Kinderen van Moeder Aarde (1985) - Thea Beckman

Sonnie legt uit waarom Thea Beckman zoveel meer is dan een ordinaire kinderboekenschrijfster. Grootse thema's voor kleine lezers.

Sonnie: 'Eigenlijk is de verhaallijn geschreven rondom een grote aanklacht tegen de toenmalige en ook huidige maatschappij. Thema's als milieu, natuur, overbevolking, welvaartsverdeling, industrialisatie, religie, gendergelijkheid, het monetair stelsel, militarisering en kolonisatie komen aan bod.'

Lees waarom 118 gebruikers deze kinderklassieker een 4.08* hebben gegeven:

Mooie stukjes, Donkerwoud. Ook bedankt om er eentje van mij tussen te zetten.

Jij óók bedankt, en schrijf vooral verder. Stukjes zoals die van jou zijn erg welkom (niet alleen op facebook).

Boek van het kwartaal: Vor dem Fest (2014) - Saša Stanišić

Gebruiker eRCee weet wat hij tipt; een licht-absurdistische sfeerschets van een Duitse dorpsgemeenschap (Fürstenfelde) die zich klaarmaakt voor een dorpsfeest. De spanning hangt in de lucht. De tiener Johann kan niet wachten tot hij zijn officieuze klokkenluidersexamen mag afleggen ten overstaan van het hele dorp. Voor meneer Schramm - een Joegoslavische ex-militair- komt het moment dichterbij dat hij wellicht een pistool tegen zijn slaap zet en de trekker overhaalt. Ook de natuur wacht af op wat komen gaat. Een moervos speurt naar eieren om haar kroost te kunnen voeden.

Lees met ons mee, enkele gebruikers noemden al Gabriel García Márquez en Bohumil Hrabal: Vor dem Fest - Saša Stanišić (2014)

manonvandebron schreef:
Mooie stukjes, Donkerwoud. Ook bedankt om er eentje van mij tussen te zetten.

Vind ik ook! Zowel het eerste maar ook dat ik je bevindingen heel erg op prijs stel!

Voor morgenochtend Gaby den Held

Nieuw: Aldus Sybren (2016) - Micha Meinderts

Liefde en lust van een transman. Gaby den Held tipt ons:

'Zonder omhaal, in heldere woorden vertelt Micha Meinderts over Sybren, een jonge transman, die zijn eerste aarzelende stappen zet op het glibberige pad van het gay-daten. Door Micha's invoelende manier van vertellen, met veel levendige dialogen, kruip je in zijn huid. Tijdens het lezen bèn je Sybren. Of je nu een transman bent of niet. Met hem vraag je je allerlei dingen af tijdens het daten. Wanneer vertel ik 'het' hem? Wat doe ik als we echt gaan vrijen? Komt er een moment waarop hij 'iets' zal missen? Ben ik dan wel een echte man voor hem?'

Lees meer: Aldus Sybren - Micha Meinderts (2016)

eRCee

Raad de Roman

Welke Spaanstalige klassieker is minder kinderlijk dan zijn speelse opzet doet vermoeden? Gebruiker eRCee over een bekend vormexperiment:

'Het basisprincipe van dit hinkelspel is dat je kris-kras door het boek gaat, overigens wel in een door (de auteur) aangegeven volgorde. Hij beweert dat het eigenlijk twee boeken zijn: de andere kan je lezen door op de normale manier de hoofdstukken door te nemen en te stoppen na het 56e. Ondanks dit vormexperiment, dat sommigen wellicht als een gimmick zullen zien, is het verder een vrij conventioneel boek, met een goed herkenbare chronologie en een vast hoofdpersonage.'

Hier het antwoord: Rayuela - Julio Cortázar (1963)

Gast
geplaatst: vandaag om 16:25 uur

geplaatst: vandaag om 16:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.