menu

De Site / Algemeen / Boekmeter op Facebook

zoeken in:
avatar van Donkerwoud
...stilte...

Boekentip: Serena (2008) - Ron Rash

Slaat u gerust de recente verfilming met wereldsterren als Jennifer Lawrence en Bradley Cooper over. Het boek is beter.

Gebruiker ...stilte... over een sfeerschets van het ruwe houthakkersbestaan in 'de Appalachen':

Rash is duidelijk beïnvloed door Light in August van William Faulkner. Alleen zo'n geniale schrijver als Faulkner is Rash niet. Hij is meer een ambachtsman die zijn zinnen opschrijft volledig in dienst van het verhaal. De plek waar het zich afspeelt, de Appalachen, gebruikt hij bijna als een personage. De meest overtuigende passages zijn de beschrijvingen van de natuur en de werkzaamheden van de arbeiders, die, ondanks de destructie die ze aanrichten, hun werk met aandacht blijven doen, omdat zij gewoon geld moeten verdienen.'

Leg uw bijl terzijde en plaats eens een leuke reactie: Serena - Ron Rash (2008)

...stilte...
Ha...leuk dat je me aanhaalt, maar voor sfeertekeningen moet je echt bij Ron Rash zelf zijn.

Die verfilming van het boek lijkt me een draak van een film. Het is beter om niet naar boekverfilmingen te gaan kijken...ze brengen je eigen beelden om zeep (uitzonderingen daargelaten).

Ik ben trouwens benieuwd naar Above the Waterfall - Ron Rash (2015). Heeft iemand die al gelezen?

Het valt me op dat hij hier niet veel belangstelling heeft deze schrijver. Veel van dit soort "zinnelijke" schrijvers in de trant van bv Faulkner worden niet veel gelezen. De aandacht gaat meer naar de psychologische auteurs valt me op.

avatar van Donkerwoud
Yup. Maar sowieso lezen 'wij' weinig Amerikaanse literatuur buiten de grote genrewerken (thrillers, horror, actie) Er is echt een schat aan dit soort sfeerschrijvers die uiteindelijk onvertaald blijven.

...stilte...
Dat is waar, maar ik kan heel wat van deze "sfeerschrijvers" opnoemen die wel vertaald zijn (en geen Amerikaan) en ook niet veel gelezen worden. Een Jean Rouaud bijvoorbeeld. Iedereen loopt weg met Houellebecq (ook mooi), maar deze prachtige boeken worden niet opgemerkt. Het zal zeker een kwestie van smaak zijn, maar het verbaast me wel...

...stilte...
Boekentip:

On the Black Hill - Bruce Chatwin (1982)
Alternatieve titel: De Zwarte Heuvel

avatar van Donkerwoud
Schrijf jij er dan een mooie recensie bij?

...stilte...
Geen recensie, maar een paar opmerkingen wil ik wel schrijven. Het is namelijk bij uitstek een zinnelijke sfeer roman

avatar van Donkerwoud
Raskolnikov

Boekentip: Letter en Geest: Een Spookverhaal (1982)- Frans Kellendonk

Neerladici kunnen gerust ademen, de grote Kellendonk wordt nog steeds gelezen. Gebruiker Raskolnikov vertelt over zijn eerste ervaring met de auteur.

(Raskolnikov) 'Een prettige kennismaking met deze schrijver, dit dunne romannetje dat een beetje leest als een polder-Borges, en mij ook wat deed denken aan de film Brazil, wat betreft het absurde leven in een ondoorgrondelijk instituut versus bevrijdend gedagdroom. Mandaat vindt het rond zijn 30e tijd worden zich onder de mensen te begeven en komt als bibliothecaris terecht in een enorme kennisfabriek die de bibliotheek is. Al snel gaan fantasieën met hem op de loop, met surrealistische terzijdes als gevolg.'

Kom ons forum ook verrijken met meningen over oude helden die het verdienen om gelezen te blijven worden:

avatar van Donkerwoud
Pageturner

Nieuw: Bright, Precious Days/ Prachtige, Dierbare Dagen (2016) - Jay McInerney

Het derde deel over het New Yorkse glamourkoppel Calloway in het Amerika na 9/11.Gebruiker Pageturner was lyrisch over de debuutroman 'Bright Lights, Big City' (1984):

'Nu ik mezelf als student (iets te) veel in het uitgaansleven begeef en (iets te) regelmatig het punt in de tijd passeer waarop twee uur plots zes uur wordt, denk ik zowat dagelijks aan Bright Lights, Big City. Een bij-zon-der grappig boek, maar ook een erg menselijk verhaal dat je niet onberoerd laat.'

Is het leven van het echtpaar nog altijd hip en mondain? Of hebben 9/11 en de financiële crisis hun sporen achtergelaten op het huwelijkse geluk?

avatar van Donkerwoud
Theunis

Boekentip: Vele Hemels boven de Zevende (2013) - Griet Op de Beeck

Een schrijfster die met monter optimisme het grote wereldleed te lijf gaat. Gebruiker Theunis over haar debuutroman: 'In een prachtige stijl, een beeldschoon Vlaams, met weergaloze, vaak ook kort, maar krachtige zinnen, komt Op de Beeck gemakkelijk tot de diepe en vaak donkere kern van haar zes hoofdpersonen. Want gemakkelijk hebben ze het allemaal niet in hun verschillende levensfases. Toch is er altijd die hoop, is er altijd een lichtje aan het einde van de tunnel.'

Prettig leesvoer voor tijdens het nazomeren? Vele Hemels boven de Zevende - Griet Op de Beeck (2013)

avatar van Donkerwoud
psyche liv2

Nieuw: Blindelings (2016) - Kris Van Steenberge

Bij ons enthousiasme voor de nieuwe Van Steenberge. Zijn debuutroman 'Woesten' (2013) staat met 17 stemmen op een fikse 3.91. Gebruikers liv2 en psyche over de beklijvende sfeerschetsen in deze debuutroman.

liv2: 'Dit donker verhaal over verwoesting en verminking, lot en liefde (en veel meer) speelt zich af in een godvergeten dorp waar achterklap en gefluister de boventoon voeren.'

psyche: 'Opmerkelijk de rol van de liefde in de donkere omgeving van Woesten met de Eerste Wereldoorlog in aantocht. Liefde in allerlei verschijningsvormen of waar deze juist ontbreekt of vals is. Speelt het lot met de personages?'

Weet de Vlaamse romancier zijn lezers opnieuw te raken met een mooi verhaal over (nood-) lot en liefde? Vertel het ons hier

avatar van Donkerwoud
slowgaze

Boekentip: Chronicles: Volume One (2004) - Bob Dylan

'The Times They Are a-Changin' als Bob Dylan de nobelprijs voor de literatuur kan winnen. Terecht? In ieder geval wordt zijn enige autobiografie uit 2004 bij ons hooggewaardeerd. Of in de woorden van Slowgaze: 'Dylan is geen orakel, Bob is een mens en hij is de eerste om dat zelf toe te geven. Leve Bob!' Lees het hier

avatar van the Cheshire cat
Zal de komende tijd op mijn FB-pagina 's wat reclame maken voor deze leuke site, wie weet levert het wat extra zieltjes op...


Zeldzame foto van een bedreigde diersoort...
https://i.postimg.cc/J0zWqdzK/161514481-266643271596088-7727195919669739549-n.jpg

Gast
geplaatst: vandaag om 16:39 uur

geplaatst: vandaag om 16:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.