menu

De Site / Algemeen / Aanpassingen van de genrelijst

zoeken in:
liv2 (crew)
Betreft: De aanpassing van de GENRELIJST bij toevoegingen.

Vanaf nu worden er drie bijkomende genres opgenomen nl:

1. Wetenschappelijk: (om al de (pseudo) wetenschappelijke literatuur in onder te brengen: biologie, recht, sterrenkunde, gezinswetenschappen enz), staat nu (meestal) onder ideeënliteratuur en dat klopt niet.

2. Sport: staat nu onder waargebeurd.

3. Chick-lit: om een onderscheid te kunnen maken tussen echte vrouw-gerelateerde literatuur ( bv. Doris Lessing) en het lichte genre, ons allemaal bekend: staat nu onder vrouw/romantiek....

4. Het genre derde wereld zal verdwijnen: maar dat vraagt nog even tijd

5. Er zal binnen afzienbare tijd ook een knop non-fictie bijkomen. In elk genre zit er immers non-fictie.

Het aanpassen van al die boeken naar het juiste genre zal tijd in beslag nemen. Veel tijd, maar is wel overzichtelijker dan de 'krachttoer' die we bij het invoeren van de knop gedichtenbundel hebben gedaan. Dus wie zich geroepen voelt, hulp is altijd welkom!

ags50
Hallo Liv,
Zo komen we elkaar ook in een ander deel van BM tegen.
Vraag over het nieuwe genre "Wetenschappelijk". Daaronder vallen volgens mij dan ook alle studies op historisch gebied (biografieën en dergelijke), die (ik) momenteel als Historisch/Biografie of anderszins zijn (heb) aangeduid?
Voorbeeld: zie Edward II - Seymour Phillips (2011) en http://www.boekmeter.nl/book/35734.

Aan wie wordt overgelaten om deze nieuwe categorie bij reeds toegevoegde boeken te wijzigen, indien zulks al gewenst wordt?

Ten aanzien van de toevoeging van het genre "Non-fictie": betekent dan automatisch dat elk boek zonder de toevoeging Non-fictie Fictie is (dat zou de logische redenering zijn vanwege dit nieuwe genre, immers òf iets is fictie òf iets is non-fictie, helaas meer smaken hebben we niet - neem me niet kwalijk, oude reclametekst). Mijns inziens overbodig wegens het bestaan van "Waargebeurd" (betekent ook Non-fictie = niet verzonnen), maar dat is mogelijk een kwestie van semantiek. Of bedoel je met "knop" het aan te vinken vakje zoals "Jeugdboek" en "Verhalenbundel"?

liv2 schreef:

2. Sport: staat nu onder waargebeurd.

Wie gaat alle Mart Smeets-boekjes vervangen? Wil dat anders wel doen trouwens.

ags50
Waarmee je (hopelijk) bedoelt "Waargebeurd" vervangen door "Sprookje"?

liv2 (crew)
ags50 schreef:
Hallo Liv,
Zo komen we elkaar ook in een ander deel van BM tegen.
Vraag over het nieuwe genre "Wetenschappelijk". Daaronder vallen volgens mij dan ook alle studies op historisch gebied (biografieën en dergelijke), die (ik) momenteel als Historisch/Biografie of anderszins zijn (heb) aangeduid?
Voorbeeld: zie Edward II - Seymour Phillips (2011) en http://www.boekmeter.nl/book/35734.

Aan wie wordt overgelaten om deze nieuwe categorie bij reeds toegevoegde boeken te wijzigen, indien zulks al gewenst wordt?

Ten aanzien van de toevoeging van het genre "Non-fictie": betekent dan automatisch dat elk boek zonder de toevoeging Non-fictie Fictie is (dat zou de logische redenering zijn vanwege dit nieuwe genre, immers òf iets is fictie òf iets is non-fictie, helaas meer smaken hebben we niet - neem me niet kwalijk, oude reclametekst). Mijns inziens overbodig wegens het bestaan van "Waargebeurd" (betekent ook Non-fictie = niet verzonnen), maar dat is mogelijk een kwestie van semantiek. Of bedoel je met "knop" het aan te vinken vakje zoals "Jeugdboek" en "Verhalenbundel"?

1.Je eerste vraag zal ik voorleggen aan de crew.

2. Inderdaad,een functie zoals jeugdboek, gedichtenbundel.

liv2 (crew)
mjk87 schreef:
(quote)

Wie gaat alle Mart Smeets-boekjes vervangen? Wil dat anders wel doen trouwens.

Je kan altijd de wijzigingen doorsturen via correcties.

Ik bedoel ook corrigeren.

*edit, Smeets' boekjes zijn gecorrigeerd.

ags50
Is het zinnig de knop "Non-fictie" toe te voegen?
Nogmaals: boeken zijn te verdelen in twee categorieën, namelijk fictie (= verzonnen of, volgens Van Dale: 1) niet op werkelijkheid berustende voorstelling die men als uitgangspunt neemt; 2) vertelwijze waarbij gebruik gemaakt wordt van verzonnen elementen) of non-fictie (= niet verzonnen; Van Dale: niet op fantasie berustende informatieve lectuur). Door het gebruik van de knop "Non-fictie" wordt elk boek dat dit kenmerk niet draagt automatisch gecategoriseerd als "Fictie". Immers, in meer hoofdgroepen zijn boeken niet te verdelen (mijn boeklijsten op BoekMeter van de werken in mijn bezit heten dan ook 1. Feit en 2. Fictie).

In plaats van "niet verzonnen" als betekenis van "Non-fictie" is ook "Waargebeurd" mogelijk en dit genre bestaat reeds in de keuzemogelijkheden, waarmee de toevoeging "Non-fictie" als knop mijns inziens overbodig wordt, tenzij tevens "Waargebeurd" wordt verwijderd en alle boeken die reeds met "Waargebeurd" zijn gemerkt het genre "Non-fictie" krijgen opgeplakt.

liv2 (crew)
mjk87 schreef:
Ik bedoel ook corrigeren.

*edit, Smeets' boekjes zijn gecorrigeerd.

Heel erg bedankt daarvoor!!!!!

liv2 (crew)
@ Ags50

Je beide opmerkingen zal ik voorleggen. Het is wel zo dat we volgende maand niet voltallig zijn, dus je hoort nog van ons in de nabije toekomst.

Vooral dat van die losse categorie 'non-fictie' lijkt me een hele verbetering!

Wat mij betreft ook wel degelijk zo houden als het voorstel is, namelijk als losse knop (vergelijk 'toneel' en 'jeugdboek'). Ik zie het probleem dat ag250 schetst niet zo; je bakent een grote subgroep binnen de literatuur af van alle rest. Daarmee plak je niet direct het predikaat 'fictie' op de andere boeken.

Daarbij komt dat er mijns inziens wel een onderscheid is tussen 'waargebeurd' en 'non-fictie'. Non-fictie is voor mij een gerne m.b.t. de vorm (zie de onderstaande quote van Martin van K uit het genre-topic), waargebeurd een literair genre.
Als voorbeeld: Schindler's List is 'waargebeurd' maar voor mij geen non-fictie; het boek is geschreven als een roman. Ook De eeuw van mijn vader is geen non-fictie, wel waargebeurd.
Non-fictie (bijvoorbeeld Het zijn net mensen) is wel per definitie 'waargebeurd', dus dit genre zou je niet met die categorie moeten combineren.

Martin Van K schreef:
Ikzelf werk in een bibliotheek, en zelfs specifieker nog op de catalografie-afdeling. Ik meen dus wel te mogen stellen dat ik er iets van afweet
In Vlaanderen (zal wel zoveel niet afwijken van Nederland) gelden de volgende regels mbt genres:

M.b.t. de literatuur onderscheiden we vier soorten genres:
%u2022 genres m.b.t. de ontspanningsliteratuur (triviale literatuur)
avonturenromans, detectives, fantasy, griezelliteratuur, oorlogsromans, romantische literatuur, sciencefiction, spionageromans, streek- en familieromans, thrillers. Deze genres worden onderling niet gecombineerd (niet bv. én thrillers én spionageromans): men kiest voor het dominante genre. Triviale genres worden in de regel (het genre thriller overstijgt in het huidige literatuuraanbod soms het niveau van ontspanningsliteratuur) nooit met literaire genres gecombineerd. Uitzonderlijk komen zij voor met vormelijke genres (bv. sciencefiction én verhalen);
%u2022 literaire genres
autobiografieën, autobiografische romans, biografische literatuur, derde wereld, dierenverhalen, erotische literatuur, esoterie, historische literatuur, humoristische literatuur, ideeënliteratuur, politieke literatuur, psychologische literatuur, reisverhalen, sociale literatuur, sprookjes, toekomstromans, vrouwenliteratuur, waar gebeurd. Deze genres kunnen onderling én met vormelijke genres gecombineerd worden (bv. historische én biografische literatuur; reisverhalen én verhalen; vrouwenliteratuur én columns);
%u2022 genres m.b.t. de vorm
columns, cursiefjes, essays, luisterboeken, novellen, stripverhalen, poëziebundels, theaterteksten, verhalen. Deze worden gewoonlijk met literaire, uitzonderlijk met triviale genres gecombineerd (zie hoger);
%u2022 genres m.b.t. het leesniveau
makkelijk lezen. Dit genre wordt nooit met thema’s gecombineerd omdat de oorspronkelijke themathiek door vereenvoudiging (doorgaans) verloren gegaan is.

ags50
Ten aanzien van "Non-fictie" is vooral juist de toevoeging "Non" taalkundig, en daarmee voor de betekenis, van belang. Juist door die toevoeging ("Non" dus) wordt al het andere tot "Niet Non" bestempeld, oftewel "Fictie". Simpel logica en ja, zwart-wit denken (of, zo je wilt, ja-nee, plus-min).
De knop "Jeugdboek" geeft aan dat de boeken zonder deze toevoeging geen jeugdboeken zijn (let in dit kader dan juist op "geen"). Dan kunnen die boeken nog altijd wel tot andere genres (meervoud, dus) behoren, zoals sprookjes en dergelijke.
Ik kan me voorstellen dat je "Waargebeurd" niet meteen gelijkstelt aan "Non-fictie". Iets kan werkelijk gebeurd zijn maar de wijze waarop het staat geschreven bevat tevens verzonnen elementen. Ik (persoonlijk) zou een dergelijk werk dan ook niet tot "Waargebeurd" bestempelen, want het beantwoordt niet aan de omschrijving zoals onder andere in Van Dale staat (zie eerder bericht).
En wat betreft je citaat: nergens vermeldt Martin Van K de begrippen "non-fictie" of "fictie" aangezien dit geen genres zijn, maar mijns inziens zoals ik eerder naar voren bracht de twee basiscategorieën waarin boeken kunnen worden verdeeld.

En valt Toekomst eigenlijk ook niet onder SF?

In wezen is er een verschil tussen toekomst en SF, waarbij een toekomstroman een maatschappijbeeld geeft in de toekomst (1984, Brave New World) en sciencefiction meer gaat over wetenschappelijke vooruitgang, ruimtereizen... Maar de grens is inderdaad moeilijk te bepalen.

ags50 schreef:
Ten aanzien van "Non-fictie" is vooral juist de toevoeging "Non" taalkundig, en daarmee voor de betekenis, van belang. Juist door die toevoeging ("Non" dus) wordt al het andere tot "Niet Non" bestempeld, oftewel "Fictie". Simpel logica en ja, zwart-wit denken (of, zo je wilt, ja-nee, plus-min).
De knop "Jeugdboek" geeft aan dat de boeken zonder deze toevoeging geen jeugdboeken zijn (let in dit kader dan juist op "geen"). Dan kunnen die boeken nog altijd wel tot andere genres (meervoud, dus) behoren, zoals sprookjes en dergelijke.

Maar wat is daar nu precies het probleem van?

Daarnaast; theoretisch zou je natuurlijk nog vele tussencategorieen kunnen hebben (overwegend non-fictie met een beetje fictie, semi non-fictie, overwegend fictie met een beetje non-fictie, enzovoorts).

En wat betreft je citaat: nergens vermeldt Martin Van K de begrippen "non-fictie" of "fictie" aangezien dit geen genres zijn, maar mijns inziens zoals ik eerder naar voren bracht de twee basiscategorieën waarin boeken kunnen worden verdeeld.

Dat eerste klopt hoor, het ging me even om zijn aanduiding van genres naar vorm en genres naar literaire inhoud. De 'genres naar vorm' zou ik dus liever als categorieen zien, met hierbij dan 'jeugdboek', 'toneel', 'poezie' en 'non-fictie'. Bij de literaire genres (wat wij hier dus benoemen als gewoon 'genres') kan in dat geval waargebeurd blijven staan.

ags50
eRCee schreef:
Maar wat is daar nu precies het probleem van?

Het probleem (maar dan kennelijk alleen in mijn gedachtegang) is dat mijns inziens "non-fictie" niet tot de zelfde grootheid behoort als "jeugdboek". Je kunt immers ook een non-fictief jeugdboek hebben, waar overigens de meeste jeugdboeken juist fictief zien. Wanneer je de voorgaande zin goed leest, begrijp je misschien mijn grote verdeling van alles in 1) fictie (verzonnen) en 2) non-fictie (feit, waarheid), waarna pas de door MVK genoemde genres naar inhoud of wat dies meer zij.

Dat eerste klopt hoor, het ging me even om zijn aanduiding van genres naar vorm en genres naar literaire inhoud. De 'genres naar vorm' zou ik dus liever als categorieën zien, met hierbij dan 'jeugdboek', 'toneel', 'poëzie' en 'non-fictie'. Bij de literaire genres (wat wij hier dus benoemen als gewoon 'genres') kan in dat geval waargebeurd blijven staan.

Nogmaals: als er een knop komt "Non-fictie", dan zou er ook een knop moeten komen "Fictie", inherent aan de tweedeling (als er een "nee" is, behoort er ook een "ja" te zijn, of anders is alles andere dan nee automatisch ja).

ags50 schreef:
Het probleem (maar dan kennelijk alleen in mijn gedachtegang) is dat mijns inziens "non-fictie" niet tot de zelfde grootheid behoort als "jeugdboek". Je kunt immers ook een non-fictief jeugdboek hebben, waar overigens de meeste jeugdboeken juist fictief zien.

Volgens mij bestaat dat eerlijk gezegd nauwelijks, en bijten de categorieen 'toneel', 'poezie' 'non-fictie' en 'jeugdboek' elkaar helemaal niet. Zelfs als dat sporadisch wel zo kan zijn kan je het zwaarstwegende kenmerk nemen.

Wanneer je de voorgaande zin goed leest, begrijp je misschien mijn grote verdeling van alles in 1) fictie (verzonnen) en 2) non-fictie (feit, waarheid), waarna pas de door MVK genoemde genres naar inhoud of wat dies meer zij.

Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Dat wil zeggen: na de onderverdeling in 'categorieen' volgt dan het toekennen van een 'genre'. Dat kan zowel voor 'non-fictie' als voor de overige categorieen.
Ik zal alleen geen noodzaak om een categorie 'fictie' aan te brengen. Je kan een paar groepen, met duidelijke eigen kenmerken, door middel van een 'categorie' afzonderen van de grote restgroep. 'Non-fictie' is zo'n groep, heeft vaak ook een heel eigen lezerspubliek. Dat de restgroep, waar geen specifieke categorie aan is verbonden, in de praktijk vrijwel louter uit fictie zal bestaan is waar, maar dat lijkt me helemaal geen probleem.

liv2 (crew)
liv2 schreef:
4. Het genre derde wereld zal verdwijnen: maar dat vraagt nog even tijd

Intussen verwijderd uit de lijst

Wordt het niet eens tijd om het genre Vrouw aan te gaan passen? Het is in 2014 nogal een beperkend genre dat meer werken buitensluit dan dat het verschillende soorten werken dekt. Wat te doen met boeken die expliciet over mannelijkheid gaan of over de grenzen van gender-identiteit? Het enige dat mij te binnen schiet is Gender Studies oid, maar dat is dan weer zo academisch en nietszeggend.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:43 uur

geplaatst: vandaag om 02:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.