menu

De Site / Algemeen / Belangrijk: betreft copy/pasten van artikelen

zoeken in:
avatar van Jordy
Hoi,

Het was min of meer al een regel op de sites, maar hij werd niet altijd even streng nageleefd. Een rekening die ik eerder vandaag aantrof in de brievenbus zorgt er voor dat ik het volgende weer even wil benadrukken:

Het is niet toegestaan om artikelen die je vind op andere sites te copy/pasten en in een bericht neer te zetten. Ook niet deels, ook niet als je aan bronvermelding doet. Je mag (natuurlijk) wel een link plaatsen, met daarbij evt. je eigen beschrijving van wat er te lezen is via de link, maar tekst copy/pasten kan en mag niet ivm copyright.

Ik heb de moderators en crew gevraagd om hier strenger op te letten, mocht je ergens zien dat dit toch gebeurt, dien dan svp een "alert" in via het uitroeptekentje. Ik zal binnenkort iets aanpassen zodat dit technisch afgevangen wordt, bv. als het systeem ziet dat je een lap tekst plakt in het invoerveld, dat je dan een waarschuwing krijgt of iets dergelijks. Ik moet er nog even over nadenken hoe dat er precies uit gaat zien.

Alvast bedankt voor de medewerking

avatar van eRCee
Oei, dat wist ik eerlijk gezegd helemaal niet.
Vreemde regel ook, citeren met bronvermelding is toch de normaalste zaak van de wereld.

avatar van Jordy
Vanaf nu, wanneer de site "merkt" dat je een tekst van meerdere alineas plakt in je bericht, zul je even moeten bevestigen/aanvinken dat het bericht geen kopie is van een externe website.

avatar van eRCee
Maar nog even voor de duidelijkheid he; is het ook verboden om één alinea of een verzameling zinnen uit een bericht op een andere site hier met bronvermelding te plaatsen? Of als quote te plaatsen?

avatar van Jordy
eRCee schreef:
Maar nog even voor de duidelijkheid he; is het ook verboden om één alinea of een verzameling zinnen uit een bericht op een andere site hier met bronvermelding te plaatsen? Of als quote te plaatsen?


Een alinea met bronvermelding moet volgens mij wel kunnen

avatar van centurion81
hmmm...en zoals in het topic 'raad het boek', waarin je juist de bron moet raden?

avatar van Jordy
Een quote uit een boek van maximaal 1 alinea lijkt me geen probleem. Het gaat hier om het overnemen van complete recensies, nieuwsberichten en andere artikelen afkomstig van andere sites

avatar van centurion81
Ah, cool anders kon je nog wel wat bonnetjes verwachten als iemand de moeite zou nemen dat topic door te spitten

avatar van Freud
Wat ik bij een aantal boeken gedaan heb (en vrij volledig volgens de academische regels van de kunst ) is drie à vier zinnen uit een recensie elders op het web (nrc.nl, cobra.be,...) overgenomen en dan met een link naar het originele volledige artikel hier gepost om nieuwe boeken een beetje een duwtje te geven. Is dat dan ok? Ik kan geen voorbeeld aanduiden want ik me niet meer herinneren welke boeken het ook weer waren...

avatar van aslan
het R.I.P.-topic zal er voortaan ook heel anders uitzien...

avatar van Jordy
Freud schreef:
Wat ik bij een aantal boeken gedaan heb (en vrij volledig volgens de academische regels van de kunst ) is drie à vier zinnen uit een recensie elders op het web (nrc.nl, cobra.be,...) overgenomen en dan met een link naar het originele volledige artikel hier gepost om nieuwe boeken een beetje een duwtje te geven. Is dat dan ok?


Zoals gezegd, maximaal een alinea moet denk ik bij nader inzien wel kunnen.

avatar van Dexter
Geldt dit eigenlijk ook voor de (langere) plotomschrijvingen, als die rechtstreeks van de achterkant van een boek wordt overgeschreven? Hier staan nl. nooit bronvermeldingen bij.

avatar van Jordy
Dat lijkt me "reclamemateriaal" dat je gewoon kunt gebruiken, zoals een afbeelding van de hoes van een boek.

Voor nu gaat het om het overnemen van complete artikelen, nieuwsberichten en recensies van andere sites.

avatar van slowgaze
Hoe zit het met topiques als 'Raad het boek' of 'Raad het gedicht'?

avatar van liv2
Jordy schreef:
Een quote uit een boek van maximaal 1 alinea lijkt me geen probleem. Het gaat hier om het overnemen van complete recensies, nieuwsberichten en andere artikelen afkomstig van andere sites

avatar van slowgaze
Dat vind ik niet afdoende, Liv. De 'waarschuwing' spreekt over 'teksten', dus 'teksten in het algemeen'. Een gedicht is nog wel wat anders dan een alinea naar mijn mening; een gedicht is vaak een afgerond geheel en een alinea ergens uit plaatsen, is het plaatsen van een fragment.

avatar van liv2
Hij heeft toch weeral gelijk zeker

Gast
geplaatst: vandaag om 16:16 uur

geplaatst: vandaag om 16:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.