menu

De Site / Algemeen / Genres

zoeken in:
Dat is allemaal veels te ingewikkeld. Wat was er mis met het eerste lijstje? (trouwens, verzets- en oorlogsroman is een beetje dubbelop, of niet?)

avatar van Freud
Even een opmerking over de huidige genre-lijst: 'griezel' klinkt toch echt wat te infantiel naar mijn mening, iedereen gebruikt de term horror, dat mag op deze site ook wel dan.

avatar van Koekebakker
Jordy schreef:
Naast dat er rommel tussen staat vraag ik me af of dit beter is dan wat we nu hebben.

Denk het niet, inderdaad. Ik vind die van Martin van K beter iig.

avatar van Jordy
Freud schreef:
Even een opmerking over de huidige genre-lijst: 'griezel' klinkt toch echt wat te infantiel naar mijn mening, iedereen gebruikt de term horror, dat mag op deze site ook wel dan.


Ja ik ben het met je eens, zal ik binnenkort even aanpassen

Sai
Ik zou 'dieren' in ieder geval vervangen door 'fabel' en 'derde wereld' gewoon opnemen in 'sociaal' ofzo. Dat is in ieder geval een veel te onduidelijk en klein genrehoekje.

Ook zou ik de genreaanduiding 'roman' wel hendig vinden. Natuurlijk is momenteel 99% van de boeken op BM een roman, maar ik merk bij het toevoegen dat het vaak moeilijk is een echt genre aan te duiden (bij Revolutionary Road vooral), en het dan maar 'psychologisch' wordt. Boekensites gebruiken 'roman' ook gewoon als genre, en het opent mooi de deur naar andere genres (essay, kort verhaal, novelle, weetikveel).

avatar van Martin Van K
Sai schreef:

Ook zou ik de genreaanduiding 'roman' wel hendig vinden. Natuurlijk is momenteel 99% van de boeken op BM een roman, maar ik merk bij het toevoegen dat het vaak moeilijk is een echt genre aan te duiden (bij Revolutionary Road vooral), en het dan maar 'psychologisch' wordt. Boekensites gebruiken 'roman' ook gewoon als genre, en het opent mooi de deur naar andere genres (essay, kort verhaal, novelle, weetikveel).


dat is wel juist.
Het enige probleem is misschien dat dit genre dan een soort vuilbak zal worden van alle boeken die je niet in een ander genre kan plaatsen.

Sai
Een 'veralenbundel'/'korte verhalen'-genre is in ieder geval handig omdat er in één verhalenbundel vaak niet echt een bepaald genre te vinden valt (behalve weer het eeuwige 'psyvhologisch').

Ik zag net dat een aantal boeken die in het genre humoristisch thuis horen, (nu nog) niet zo gecategoriseerd zijn, namelijk: The Hitchhikers Guide serie van Douglas Adams, en alle boeken van Terry Pratchett. Mag ik dit gewoon veranderen of is iemand het niet met mij eens? Ik geef het nu in ieder geval op als correctie.

avatar van Freud
Humoristisch wordt als genre soms over het hoofd gezien omdat het bij veel boeken eerder een kenmerk is dan een echt genre denk ik. De voorbeelden die je geeft verdienen het wel om humoristisch genoemd te worden en ik heb ze dan ook aangepast. Ik denk dat de grens gelegd kan worden bij boeken waarbij het verhaal duidelijk zo in elkaar zit om grappig te zijn, terwijl 'gewone' verhalen die wel grappig verteld zijn niet tot het genre humoristisch behoren.

Vandernagel
Bij het plaatsen van boeken en het bekijken van al reeds geplaatste boeken, kom ik genres tegen die nergens op slaan terwijl er ook genres zijn die er niet tussen staan. En de discussie lijkt te zijn doodgebloed als ik het bekijk.

Eerst enkele opmerkingen. De schijfstijl van een genre. Humoristisch is niet een genre, maar Humor of Komedie. Net zoals er Romantiek staat en niet Romantisch. Ook zijn sommige dingen meer onderwerpen en veel moeilijker als genre te kwalificeren. Voorbeelden hiervan zijn Reis, Vrouw en Derde Wereld. Een betere gedachtengang is, stel dat er een film ervan zou worden gemaakt. Waaronder zou deze dan vallen?

Als gebruiker werkt de huidige lijst slecht bij het zoeken/invoegen van boeken. Bij mij tenminste. Het zou beter zijn meer een lijst te hanteren zoals op Moviemeter. Waar het mij om gaat is alle boeken te categoriseren, waarbij de één er beter in past dan de ander, zonder met een hele waslijst aan genres te komen. Want overdaad schaadt.

Enfin, naar de lijst gaande, deze gesorteerd op makkelijke en moeilijkere issues.

In orde:

"Avontuur"
"Biografie"
"Detective"
"Dieren"
"Fantasy"
"Romantiek"
"Oorlog"
"Politiek"
"Science-Fiction"
"Sociaal"
"Sprookje"
"Streek/Familie"
"Thriller"


Aanpassen:

"Autobiografisch": "Autobiografie"
"Erotisch": "Erotiek"
"Esoterisch": "Esoterie"
"Griezel": "Horror" (zie opmerkingen beneden bij "Toevoegen Horror")
"Historisch": "Historie"
"Humoristisch": "Komedie"
"Psychologisch": "Psychologie" (toegegeven, het klinkt raar maar het gaat om het genre en psychologie niet als onderwerp)


Toevoegen:

"Drama" of "Tragedie":
logisch lijkt mij, waarbij mijn persoonlijke voorkeur naar de Tragedie uitgaat.

"Satire":
Neem bijvoorbeeld Don Camillo. De genres "Komedie" in combo met bijvoorbeeld "Psychologie" dekken IMO de lading niet. Dit geldt voor een hele rits boeken. Ook heb ik het gevoel dat Psychologie een dumpgenre aan het worden is net zoals "Ideeënliteratuur". Maar later meer daarover.

"Western":
dit lijkt mij ook logisch dat verdere uitleg niet nodig is.


Twijfel:

"Actie":
mogelijk maar persoonlijk minder geschikt omdat het een te groot genre is. Boeken hierin kunnen ook vallen onder Detective, Thriller, etc... Maar toch even een mention.

"Fictie":
Persoonlijk zeg ik ja, omdat het heel handig past bij vele boeken. Voorbeelden zijn True at First Light - Ernest Hemingway wat nu onder "Reis" valt maar eigenlijk een Autobiografie & Fictie is. Drama kan Fictie soms vervangen maar vaker juist niet.


Schrappen:

"Autobiografisch roman":
Ik heb door de lijst gebladerd en in principe kunnen alle boeken ondergebracht worden in de andere genres waar het meer thuishoort. IMO een onzinnige en overbodige 'dumpgenre'. Battle Ready - Tom Clancy valt onder Thriller & Oorlog. Bridget Jones's Diary - Helen Fielding is Romantiek & Komedie.

"Derde Wereld":
Grappig gevonden maar helaas. Omdat iets zich in de Derde Wereld afspeelt, is het niet gelijk een genre. Gelukkig staan er maar weinig boeken in, maar elk van hen hoort er niet in thuis. Dubbelspel - Frank Martinus Arion is Sociaal & Politiek en Onzichtbaren, De - Karel Glastra van Loon valt ook onder Sociaal.

"Griezel":
Aangezien er maar één genre kan zijn en niet beiden naast elkaar aangezien dat verwarring schept, zou ik horror nemen. Want Griezel valt onder Horror (en niet andersom), waarbij het eigenlijk alleen wordt gebruikt bij 'jeugdboeken'. Carrie - Stephen King en Cujo - Stephen King zijn toch echt horrorboeken. Soms krijg ik het gevoel dat horror tegenwoordig steeds meer een 'verboden' woord is en is vervangen door griezel omdat meer geaccepteerd wordt.

"Ideeënliteratuur":
Wat is dit nu in godsnaam? Kort door de bocht gezegd is het onzin. Ik heb het gevoel dat men hoogdravende boeken hieronder plaats omdat het interessant lijkt. Deze genre is IMO echt de grootste kul dat ik heb gehoord. Een paar voorbeelden. En Attendant Godot - Samuel Beckett is een Tragedie & Komedie. Bratja Karamazovy - Fjodor Dostojevski is een psychologische roman dus genre Psychologie. Eerlijk waar, Ideeënliteratuur... ik val bijna om van het lachen.

"Reis":
Hetzelfde principe als bij de genre Derde Wereld. Ook hier geldt dat een reis een element is in een boek en niet de genre.

"Spionage":
Valt onder Thriller

"Toekomst":
En nog een rare genre, waarvan anderen het "Dystopie" noemen. Wie verzint het. Valt over het algemeen onder Science Fiction. En als je dan ziet wat eronder geplaatst is, dan val je stijl achterover. Voorbeelden zijn 1984 - George Orwell (Science-Fiction & Drama & Psychologie), Clockwork Orange, A - Anthony Burgess (Science-Fiction & Drama & Psychologie) en ga zo maar door.

"Vrouw":
Lang leve de emancipatie en de "chick lit". Een 'genre' die druipt van de feminisme en de politieke correctheid. Een voorbeeld is 20 Times a Lady - Karyn Bosnak (Romantiek & Komedie & Sociaal). Er schiet mij ineens iets te binnen. Buitenvrouw, De - Joost Zwagerman . Ruil de namen Iris en Theo, waardoor de hoofdpersoon ineens een vrouw is, dan krijg je dus als genre "Vrouw"!? Wat een prachtige wereld is dit toch. Is dit nu echt nodig tegenwoordig?

"Waargebeurd":
Een overbodige genre waarvan de boeken veel beter in andere categorieën vallen. Net zoals bij films gedaan wordt! Voorbeelden zijn Schindler's Ark - Thomas Keneally (Oorlog & Drama) en Not without My Daughter - Betty Mahmoody en William Hoffer (Drama, net zoals het boek). Ook al is het een waargebeurd verhaal, dan nog is het meer een element (zoals fictie, non-fictie) en niet een genre.

avatar van cortez
Ik kan me volledig vinden in de voorstellen/verklaringen van Vandernagel. Ideeënliteratuur zou ik echter niet schrappen ... Ik denk dat bepaalde schrijvers een zekere filosofie of een idee willen aantonen in hun boek. Het lijkt mij dat dit de kern van het boek vormt, en dat daar bij genres ook naar verwezen kan worden. Het blijft uiteraard een beetje vaag, daar er verschillende soorten ideeën zijn en dat deze vaak erg latent aanwezig zijn.

Wachten op Godot kan een existentiële twijfel aantonen. Net zoals (sommige) boeken van Camus of Sartre past dit bijgevolg binnen 'het genre'. Past een boek als de Divina Commedia hierbinnen? Het geeft inderdaad een beeld van de middeleeuwse geloofsopvatting, maar of hier echte 'een filosofie' wordt verteld? Idem voor Paradise Lost van John Milton. Stephen Kings 'Danse Macabre'?Desalniettemin vind ik het 'genre' wel te verantwoorden.

Nogmaals; verder volg ik je volledig en tevens lijkt het mij dat mensen soms wat meer hun keuze voor een bepaald genre moeten overwegen, want momenteel zijn er veel boeken die beter onder een ander genre geplaatst konden worden (of een extra genre verdienden).

Ik kan me ook behoorlijk vinden in het verhaal. Een goede toevoeging zou zijn "non-fictie", vooral als "ideeënliteratuur" (terecht) wordt afgeschaft. Boeken als 'Danse Macabre' van King zou je hier dan onder kunnen zetten.

Slechts deels mee eens. Sowieso zou er eigenlijk een andersoortig genre indeling moeten komen. Er zijn namelijk twee verschillende soorten genre te onderscheiden: Genre qua vorm en qua inhoud

Vorm: Drama (toneel), Proza (eventueel onder te verdelen in Jeugd, Korte Verhalen, Novelle, Roman en Non-fictie) en Poezie (eventueel onder te verdelen in Lyriek en Epiek).

Dit zou eigenlijk een aparte plek moeten krijgen.

Daarnaast heb je Genre qua inhoud.

"Avontuur"
"Biografie"
"Detective"
"Dieren"
"Fantasy"
"Romantiek"
"Oorlog"
"Politiek"
"Science-Fiction"
"Sociaal"
"Sprookje"
"Streek/Familie"
"Thriller"


Ik zou alleen Sprookje aanpassen naar: volksverhaal als omschrijving. Dit dekt meerdere vormen in een keer en voorkomt een wildgroei aan genres

Het aanpassen deel ben ik het mee eens (zorgt voor consistentie)

Extra:
drama/tragedie ben ik het mee eens, maar dit schept misschien verwarring. dus zou ik kiezen voor Tragedie.

De andere Extra's ben ik het mee eens.

Actie lijkt me een nodeloos genre, dit kan al onder andere vormen vinden.


Schrappen:

"Autobiografisch roman":
Ik heb door de lijst gebladerd en in principe kunnen alle boeken ondergebracht worden in de andere genres waar het meer thuishoort. IMO een onzinnige en overbodige 'dumpgenre'. Battle Ready - Tom Clancy valt onder Thriller & Oorlog. Bridget Jones's Diary - Helen Fielding is Romantiek & Komedie.


Niet mee eens. Er zit een groot verschil tussen een Autobiografie en een een Roman met biografische elementen.


"Derde Wereld":
Grappig gevonden maar helaas. Omdat iets zich in de Derde Wereld afspeelt, is het niet gelijk een genre. Gelukkig staan er maar weinig boeken in, maar elk van hen hoort er niet in thuis. Dubbelspel - Frank Martinus Arion is Sociaal & Politiek en Onzichtbaren, De - Karel Glastra van Loon valt ook onder Sociaal.


Mee eens


"Griezel":
Aangezien er maar één genre kan zijn en niet beiden naast elkaar aangezien dat verwarring schept, zou ik horror nemen. Want Griezel valt onder Horror (en niet andersom), waarbij het eigenlijk alleen wordt gebruikt bij 'jeugdboeken'. Carrie - Stephen King en Cujo - Stephen King zijn toch echt horrorboeken. Soms krijg ik het gevoel dat horror tegenwoordig steeds meer een 'verboden' wordt is en is vervangen door griezel omdat meer geaccepteerd wordt.


Mee eens, maar ik mis dan eigenlijk een genre voor Gothic. Maar dit is misschien meer mijn eigen gevoel.


"Ideeënliteratuur":
Wat is dit nu in godsnaam? Kort door de bocht gezegd is het onzin. Ik heb het gevoel dat men hoogdravende boeken hieronder plaats omdat het interessant lijkt. Deze genre is IMO echt de grootste kul dat ik heb gehoord. Een paar voorbeelden. En Attendant Godot - Samuel Beckett is een Tragedie & Komedie. Bratja Karamazovy - Fjodor Dostojevski is een psychologische roman dus genre Psychologie. Eerlijk waar, Ideeënliteratuur... ik val bijna om van het lachen.


Absoluut niet mee eens. Ideeënliteratuur wordt hier misschien niet altijd even consequent gebruikt, maar er zijn absoluut romans die dit predicaat verdienen (bijvoorbeeld Utopia van Thomas Moore, Gulliver's Travels van Swift, Lof der Zotheid van Erasmus). In feite is dit filosofie in romanvorm. Waarbij het verhaal uiteraard belangrijk is, maar waar het in feite om de diepere laag van het verhaal gaat.


"Reis":
Hetzelfde principe als bij de genre Derde Wereld. Ook hier geldt dat een reis een element is in een boek en niet de genre.


Ook absoluut niet mee eens. Een roman die een reis behandelt (reis om de wereld in 80 dagen), of een reisverhaal (rond Ierland met een koelkast, de boeken van Van Dis, van Lieve Joris, een aantal van Büch) zijn significant anders en verdienen een eigen genre. De reis is geen deel van het boek, de reis is het bestaansrecht van het boek.


"Spionage":
Valt onder Thriller

Deels mee eens. Thriller wordt dan wel een erg containerbegrip.


"Toekomst":
En nog een rare genre, waarvan anderen het "Dystopie" noemen. Wie verzint het. Valt over het algemeen onder Science Fiction. En als je dan ziet wat eronder geplaatst is, dan val je stijl achterover. Voorbeelden zijn 1984 - George Orwell (Science-Fiction & Drama & Psychologie), Clockwork Orange, A - Anthony Burgess (Science-Fiction & Drama & Psychologie) en ga zo maar door.

Deels mee eens. Je kunt 1984 natuurlijk die drie genres meegeven, maar er is niet voor niets een eigen genre voor bedacht. Want eigenlijk klopt de term Science Fiction ook niet voor 1984. Maar misschien dat hier wel een betere term voor te vinden valt?


"Vrouw":
Lang leve de emancipatie en de "chick lit". Een 'genre' die druipt van de feminisme en de politieke correctheid. Een voorbeeld is 20 Times a Lady - Karyn Bosnak (Romantiek & Komedie & Sociaal). Er schiet mij ineens iets te binnen. Buitenvrouw, De - Joost Zwagerman . Ruil de namen Iris en Theo, waardoor de hoofdpersoon ineens een vrouw is, dan krijg je dus als genre "Vrouw"!? Wat een prachtige wereld is dit toch. Is dit nu echt nodig tegenwoordig?

Misschien kunnen we ook een genre Man toevoegen? Kan Hemingway daar onder vallen


"Waargebeurd":
Een overbodige genre waarvan de boeken veel beter in andere categorieën vallen. Net zoals bij films gedaan wordt! Voorbeelden zijn Schindler's Ark - Thomas Keneally (Oorlog & Drama) en Not without My Daughter - Betty Mahmoody en William Hoffer (Drama, net zoals het boek). Ook al is het een waargebeurd verhaal, dan nog is het meer een element (zoals fictie, non-fictie) en niet een genre.


Op zich mee eens.

Vandernagel
Goed en leuk om te zien dat er gediscussieerd over wordt. Eenieder heeft zijn eigen visie, maar over een paar boeken en hun plaatsing moet ik toch wat zeggen.

aegron schreef:

(quote)
Niet mee eens. Er zit een groot verschil tussen een Autobiografie en een een Roman met biografische elementen.
Wat jij nu beschrijft lijkt mij "(Auto)Biografie" & "Fictie" (of andersom ). Lijkt mij dat het wel gedekt wordt.
aegron schreef:

(quote)
Absoluut niet mee eens. Ideeënliteratuur wordt hier misschien niet altijd even consequent gebruikt, maar er zijn absoluut romans die dit predicaat verdienen (bijvoorbeeld Utopia van Thomas Moore, Gulliver's Travels van Swift, Lof der Zotheid van Erasmus). In feite is dit filosofie in romanvorm. Waarbij het verhaal uiteraard belangrijk is, maar waar het in feite om de diepere laag van het verhaal gaat.
Gulliver's Travels van Swift is een "Satire", Utopia van More is geschreven als een "Satire" en Lof der Zotheid van Erasmus is eveneens een "Satire"!

Vooral dat dit genre er niet tussen stond sloeg mij perplex. Dus hoewel ideeënliteratuur erg amusant is, blijft het geen genre maar een verzameling van bekende en hoogdravende boeken.
aegron schreef:

(quote)
Ook absoluut niet mee eens. Een roman die een reis behandelt (reis om de wereld in 80 dagen), of een reisverhaal (rond Ierland met een koelkast, de boeken van Van Dis, van Lieve Joris, een aantal van Büch) zijn significant anders en verdienen een eigen genre. De reis is geen deel van het boek, de reis is het bestaansrecht van het boek.
Als Jules Verne liefhebber en bezitter van de meeste van zijn boeken, kan ik zeggen dat "De reis om de wereld in tachtig dagen" in eerste instantie een "Avonturen" roman is. Dat geldt trouwens voor de meeste van zijn boeken waarbij hij ervan houdt om wetenschap en fantasie er doorheen te mengen. Leuk gevonden van "Van Dis" maar er is een groot verschil tussen een element in een verhaal en een genre. De rest ken ik niet, ondanks dat ik de auteurs wel ken, want, op een paar uitzonderingen na, heb ik Nederlandse schrijvers "niet hoog zitten". Maar dat is persoonlijke voorkeur .

avatar van Agaath95
Vandernagel schreef:


"Vrouw":
Lang leve de emancipatie en de "chick lit". Een 'genre' die druipt van de feminisme en de politieke correctheid. Een voorbeeld is 20 Times a Lady - Karyn Bosnak (Romantiek & Komedie & Sociaal). Er schiet mij ineens iets te binnen. Buitenvrouw, De - Joost Zwagerman . Ruil de namen Iris en Theo, waardoor de hoofdpersoon ineens een vrouw is, dan krijg je dus als genre "Vrouw"!? Wat een prachtige wereld is dit toch. Is dit nu echt nodig tegenwoordig?

'Vrouw' is een vaag en veelomvattend begrip en kan wat mij betreft vervangen worden door chick lit.

Chicklit is de benaming voor een vorm van eigentijdse romantische fictielectuur die in de eerste plaats is bedoeld voor vrouwen tussen de 20 en 30 jaar. Kenmerkend voor dit genre is dat de hoofdpersonen in deze boeken vaak alleenstaande, vlotte vrouwen uit de stad zijn. Meestal hebben ze een interessante baan en een levendige belangstelling voor seksualiteit.

Er worden tegenwoordig zoveel boeken geschreven waar het bovenstaande op van toepassing is, dat het een eigen genre verdiend (in sommige bibliotheken is dat al het geval).
Schrijvers van dit genre zijn o.a. Sophie Kinsella, Jill Mansell, Cecily von Ziegesar, Meg Cabot, Helen Fielding, Janet Evanovich etc. En dat is nog maar het topje van de ijsberg.

De 'vrouwelijke' boeken die hier niet aan voldoen kunnen makkelijk ergens anders bij geplaatst worden.

avatar van Freud
Ik ben het grotendeels met de analyse eens, maar ik breek een lans (mooi gezegd toch ) voor de opmerkingen van aegron:

* er hoort een overkoepelende aanduiding te komen voor drama, proza (roman, jeugd, verhalenbundel), poezie en non-fictie (zou ik niet onder proza zetten)

* autobiografische roman en reizen (vgl Roadmovie op MovieMeter) zijn absoluut genres, en ook vrouw hoort er volgens mij bij. Je hebt ze waarschijnlijk nooit gelezen, maar zoals agaath hierboven opmerkt zijn er stapels boeken die eigenlijk als enige kenmerk hebben dat ze onder dat genre vallen .

* ideeënliteratuur, tja. Als non-fictie wordt afgescheiden, moet daar eigenlijk een aparte onderverdeling voor, tot nu toe diende dit genre als vuilbak voor non-fictie. Filosofische literatuur hoeft niet per se een apart genre, maar het is niet onnodig, ik vind de aanduiding een meerwaarde

* ik snap niet hoe fictie een genre kan zijn, en waargebeurd niet?

*actie is te algemeen in vergelijking met de rest In film is dit duidelijk een genre, in literatuur gaat het meer over detectives, horror, oorlog en misdaad. Thriller is ook al wat te algemeen naar mijn mening, maar ik weet niet of alles onder die eerste vier kan gecatalogiseerd worden

*wat non-fictie betreft: misschien is het zelfs genoeg om daarmee te volstaan als aanduiding? Hetzelfde geldt trouwens voor poezie en drama (toneel). Uiteraard kun je dat beginnen onderverdelen zover je wilt, maar is het echt nodig?

*ondanks het eventueel toevoegen van non-fictie als categorie, blijft de restrictie voor niet-verhalende boeken bestaan vind ik. Het heeft geen zin om kookboeken, encyclopedieën en schoolcursussen te gaan toevoegen.

avatar van Dexter
Kun je 'chick lit' niet eerder opvatten als een stroming, meer dan een genre? Net zoals Gothic, dat bestaat eigenlijk uit verschillende genres: boeken als Dracula, The Castle Otranto zijn Horror (zie ik liever dan 'Griezel'), Frankenstein is zowel Horror als Science Fiction en Poe is Romantiek en Horror.

En wat betreft het genre Ideeënliteratuur: die voorbeelden van aegron zou je inderdaad op kunnen vatten als Satire, en dat geeft ook meer aan dat het een roman is. Maar wat te denken van boeken van Nietzsche, Dawrin, de Koran en (in de toekomst) De Bijbel?

edit:
Om verder te gaan op Freuds opmerking over de onderverdeling van Proza, Poëzie, Drama etc. Ik had al een paar keer voorgesteld om op de auteurspagina een onderverdeling te maken in korte verhalen, novelles/romans en poëzie, net zoals je op Musicmeter een onderscheid maakt tussen EP's, albums en verzamelaars. Het verschil tussen drama, proza en non-fictie kan dan weer aangegeven worden op de boekenpagina.

Vandernagel schreef:
Goed en leuk om te zien dat er gediscussieerd over wordt. Eenieder heeft zijn eigen visie, maar over een paar boeken en hun plaatsing moet ik toch wat zeggen.

(quote)
Wat jij nu beschrijft lijkt mij "(Auto)Biografie" & "Fictie" (of andersom ). Lijkt mij dat het wel gedekt wordt.

Maar fictie is geen genre op zich, qua inhoud. Fictie is hooguit een genre, qua vorm.

(quote)
Gulliver's Travels van Swift is een "Satire", Utopia van More is geschreven als een "Satire" en Lof der Zotheid van Erasmus is eveneens een "Satire"!

Vooral dat dit genre er niet tussen stond sloeg mij perplex. Dus hoewel ideeënliteratuur erg amusant is, blijft het geen genre maar een verzameling van bekende en hoogdravende boeken.

Dat iets Satire is, maakt nog niet dat het geen Ideeënliteratuur is. Uiteraard zijn bovengenoemde voorbeelden satire, alhoewel ik me afvraag of Moore echt als Satire beschouwt kan worden. (Swift is misschien niet het beste voorbeeld voor ideeënliteratuur). Nogmaals, de kern van ideeënliteratuur is dat het filosofie in fictievorm brengt. (De wereld van Sophie, Zen and the art of Motormaintenance, de boeken van Nietzsche).

(quote)
Als Jules Verne liefhebber en bezitter van de meeste van zijn boeken, kan ik zeggen dat "De reis om de wereld in tachtig dagen" in eerste instantie een "Avonturen" roman is. Dat geldt trouwens voor de meeste van zijn boeken waarbij hij ervan houdt om wetenschap en fantasie er doorheen te mengen. Leuk gevonden van "Van Dis" maar er is een groot verschil tussen een element in een verhaal en een genre. De rest ken ik niet, ondanks dat ik de auteurs wel ken, want, op een paar uitzonderingen na, heb ik Nederlandse schrijvers "niet hoog zitten". Maar dat is persoonlijke voorkeur .


Nee, Avontuur is vooral een fictiegenre en dus vallen inderdaad de boeken van Verne onder avontuur. Maar de kern van de boeken van Van Dis en de andere genoemde voorbeelden is nu juist dat het niet zozeer om het avontuur gaat, maar juist om de (al dan niet) botsing met 'het vreemde'. Het gaat om de beschrijving van de reis en de vreemde cultuur, niet om het actie-element. (vergelijk ook de boeken van Paul Theroux en sommige boeken van Naipaul om maar wat te noemen).

avatar van Dimara
Freud schreef:
Je hebt ze waarschijnlijk nooit gelezen, maar zoals agaath hierboven opmerkt zijn er stapels boeken die eigenlijk als enige kenmerk hebben dat ze onder dat genre vallen .

Nee hoor, de chicklitboeken zouden gemakkelijk onder het genre romantiek en/of humor kunnen.

avatar van Prowisorio
aegron schreef:
... alhoewel ik me afvraag of Moore echt als Satire beschouwt kan worden.


Doen we dat samen... het is zeker niet alleen maar satire.

aegron schreef:
Nogmaals, de kern van ideeënliteratuur is dat het filosofie in fictievorm brengt. (De wereld van Sophie, Zen and the art of Motormaintenance, de boeken van Nietzsche).


Puur eigenbelang is het, maar ik zou het vreselijk jammer vinden als dit genre zou verdwijnen. Een boek als Zen and the art of Motormaintenance zou dan 'verdwijnen' in een genre X en Y, terwijl ik maar op 1 genre kan zoeken. Waaronder zou het dan geplaatst moeten worden.... Reis of Avontuur en .... Sociaal is het niet, Psychologisch... ook niet.... Politiek... nee, ook niet...

Voor mijn part wordt de naam verandert naar 'Bekende en hoogdravende boeken', zolang het maar blijft bestaan.... ik lees nou eenmaal graag 'Bekende en hoogdravende boeken'

avatar van Freud
Ik zou ideeënliteratuur veranderen naar het meer gangbare 'filosofische roman', zoals je ook een 'psychologische roman' of een 'sociale roman' (of 'sociaal drama').


Als je de genres zoals ze nu zijn bekijkt, zitten er drie soorten in:

1. een deel genres die aanduiden wat voor 'soort boek' het is (biografie, autobriografische roman, reisverhaal, sprookje (volksverhaal is idd beter),...) Dat zegt op zich niet heel veel over de inhoud, wel over de achtergrond (een thriller is ook een 'soort boek', maar dat bedoel ik hier niet)

2. genres die het thema (een van de thema's...) van het boek aanduiden (romantiek, erotiek, fantasy, griezel, thriller, geschiedenis... )

3. onderwerpen die tot genre zijn geëvolueerd (oorlog, detective, vrouw, derde wereld, streek/familie)

De grens tussen 2 en 3 is vaag en niet relevant. Sommige genres zijn groter, andere zijn vrij specifiek, sommige overlappen. Als je de genreaanduiding beschouwt als een korte manier om even te zeggen wat voor boek iets is, dan doet dat er niet toe. Als je ze wilt gebruiken om nieuwe boeken te zoeken van een bepaald genre, dan wel, maar ik weet niet of dat veel wordt gebruikt?

In ieder geval, een herformulering dringt zich sowieso op, ik stel voor, zonder schrappen of toevoegen (daar waag ik me nu nog niet aan):

autobiografie
autobiografische roman
avontuur
biografie
derde wereld
detective
dierenverhaal
erotiek
esoterie
fantasy
horror
geschiedenis (historie betekent iets anders)
humor
ideeënliteratuur (of filosofische roman)
oorlog
politiek
psychologische roman (psychologie is maar raar?)
reisverhaal
romantiek
science fiction
sociaal drama
spionage
volksverhaal
streek/familie
thriller
toekomst
vrouw
waargebeurd verhaal

Vandernagel
Freud schreef:
In ieder geval, een herformulering dringt zich sowieso op, ik stel voor, zonder schrappen of toevoegen (daar waag ik me nu nog niet aan):
Hoe dat zo? Lijkt mij een kwestie van gelijk aanpakken in plaats van steeds maar blijven 'aanmodderen'. Of is dit wat kort door de bocht.

avatar van Prowisorio
Freud schreef:
Ik zou ideeënliteratuur veranderen naar het meer gangbare 'filosofische roman', zoals je ook een 'psychologische roman' of een 'sociale roman' (of 'sociaal drama').


Freud schreef:
Als je ze wilt gebruiken om nieuwe boeken te zoeken van een bepaald genre, dan wel, maar ik weet niet of dat veel wordt gebruikt?

Ik kan (natuurlijk) niet voor anderen spreken, maar ik gebruik dit gegeven nou juist vaak. Soms in combinatie met een auteur ofzo. Ik ben in een aantal genres doodgewoon niet geïnteresseerd... zelfs niet als dat een auteur betreft die ik zeer aangenaam vind.

Freud schreef:
In ieder geval, een herformulering dringt zich sowieso op, ik stel voor,

Ik vind het prima ... Schrappen laat ik (ook) aan anderen over... maak wel bezwaar als er een genre geschrapt wordt, waar ik wel graag op zou willen blijven zoeken

avatar van Freud
Vandernagel schreef:
Lijkt mij een kwestie van gelijk aanpakken in plaats van steeds maar blijven 'aanmodderen'.

Daar geef ik je helemaal gelijk in, ik vind dat we nu ineens door de zure appel moeten heenbijten . Maar ik wou in mijn ene bericht niet direct alles oplossen, maar die eerste stap toch al zetten. De discussie gaat uiteraard nog steeds verder!

avatar van cortez
ideeënliteratuur (of filosofische roman)

Als gekozen wordt voor de tweede optie, vrees ik dat bepaalde
boeken die nu terecht onder ideeënliteratuur te vinden zijn, daar niet
meer op hun plaats zijn.

Ik denk maar aan werk van Nietzsche, Jared Diamond, Richard Dawkins, Desmond Morris, etc. Ofwel gaat het niet om een strikt filosofisch idee, ofwel gaat het niet om een roman.

Er werd melding gemaakt van het gegeven 'non-fictie', alleen zou
daar wel een grote verscheidenheid aan boeken terechtkomen.

Ideeënliteratuur lijkt mij vooralsnog beter geschikt, doch men zou het wat minder snel moeten toepassen.

avatar van eRCee
Misschien kan 'Toekomst' hernoemd worden in 'Dystopie' (of eventueel 'Utopie/dystopie'). Vrij klein genre, mag van mij ook helemaal geschrapt.

Verder ben ik het met Vandernagel eens om te schrappen: derde wereld, vrouw, waargebeurd en spionage.

'Ideeenliteratuur' wil ik graag houden. Het is veel breder dan de term filosofische roman en het gaat zeker niet om (alleen) non-fictie. Bij Ideeenliteratuur is er een combinatie van het vertellen van een verhaal en het overbrengen van gedachten. Auteurs als Dostojewski, Camus, Kundera, Hesse, Boon, Frisch, Malaparte hebben boeken geschreven die niet passen onder het genre 'filosofische roman' maar wel onder 'ideeenliteratuur'.
Daarbij is het een prachtig woord.

avatar van Freud
Jullie hebben gelijk, ideeënliteratuur is toch beter .

Vandernagel
Tja, tegen zovelen kan niet worden opgebokst. Schijnt dat ideeënliteratuur toch een bestaansrecht verdient.

avatar van eRCee
Oja, 'autobiografische roman' zou ik, om helemaal correct te zijn, herformuleren in '(auto-)biografische roman'.

avatar van Grovonion2
Er is nu wel een heel constructieve discussie gehouden over de genres-lijst. Maar wat ik mis is een implementatie van de consensus. Hoe kunnen we actie ondernemen om de genre lijst te verbeteren (Jordy overtuigen?)? Kan dit nog wel, want wat met de meer dan 9000 boeken die al zijn toegevoegd?

Gast
geplaatst: vandaag om 01:13 uur

geplaatst: vandaag om 01:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.