menu

De Site / Algemeen / Genres

zoeken in:
avatar van cortez
Grote voorstander van!

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Genres Poëzie en Toneel zou ik een ontegenzeggelijk een verrijking vinden...

avatar van Paalhaas
Toneel stond ook nog op mijn lijstje, maar ik dacht laat ik rustig aan beginnen.

Michael1992
Ik zou het niet als 'genre' willen laten toevoegen maar als extra indeling naast jeugdboek en verhalenbundel.
Poëzie en Toneel zijn namelijk geen genres en het moet mogelijk zijn om toneelstukken en poëziebundels ook inhoudelijk nog één of twee genres mee te geven in plaats van alleen maar te laten zien dat het hier om toneel of poëzie gaat.

avatar van cortez
Inderdaad, maar dat was wat ook bedoelde. Daarnaast zou ook de categorie 'Non Fictie' aanvinkbaar moeten zijn.

avatar van Paalhaas
Goed plan, ik zou zeggen: leg het aan Jordy voor!

Kan iemand mij uitleggen waarom de "roman" niet voorkomt in de lijst genres?

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
gevogelte schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom de "roman" niet voorkomt in de lijst genres?


Een roman is geen genre maar de vorm waarin een (meestal) prozatekst kan worden gepresenteerd, andere vormen van prozateksten zijn bijvoorbeeld novelle en verhaal. In zekere zin kun je het dus zien als de ''verpakking'' van een tekst. Genre is de benaming waarmee films, theaterstukken, boeken, toneelstukken en andere creatieve producten worden ingedeeld op soort en dat heeft meestal met inhoud te maken.

Misschien al eens door iemand voorgesteld, maar is literaire non-fictie niet een goed genre om te introduceren?

avatar van liv2
De non-fictie staat toch meestal onder 'ideeënliteratuur'... of bedoel je iets anders?

avatar van mjk87
Ik denk eerder dat wordt bedoeld: waargebeurde verhalen als roman opgeschreven. Zou ik nog altijd onder 'waargebeurd' plaatsen, of een andere als die beter uitkomt. Lijkt me niet nodig omdat apart op te nemen.

waarom is er een genre 'vrouw' maar geen genre 'man'?

avatar van Bassievrucht
Vraagje. Verschijnen er eigenlijk wel horrorromans van Nederlandse of Belgische makelij? Misschien weet jij het, PeterW?

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Bassievrucht schreef:
Vraagje. Verschijnen er eigenlijk wel horrorromans van Nederlandse of Belgische makelij? Misschien weet jij het, PeterW?

Heel weinig; op een enkele schamele uitzondering na gebeurt er op Nederlandstalig gebied niet veel.

ags50
korenbloem schreef:
waarom is er een genre 'vrouw' maar geen genre 'man'?

Kwestie van wiskunde, logica en computeropdrachten? Alles behoort tot het genre "man" tenzij "vrouw" staat aangegeven.

avatar van Donkerwoud
korenbloem schreef:
waarom is er een genre 'vrouw' maar geen genre 'man'?


Omdat vrouwen pas sinds begin 21e eeuw volwaardig meedoen met het schrijven van literatuur. In principe bestaat een groot deel uit de wereldliteratuur inderdaad uit 'man'. Dat genre is dus meer om aan te geven dat er literaire werken bestaan waar óók vrouwelijke perspectieven worden aangeboord door vrouwelijke schrijvers. Overigens vind ik zo'n specifieke genre-aanduiding niet helemaal meer van deze tijd.

avatar van Bassievrucht
PeterW schreef:
(quote)

Heel weinig; op een enkele schamele uitzondering na gebeurt er op Nederlandstalig gebied niet veel.


Met andere woorden: er is hier geen markt voor horror. Of in nog andere woorden: we gruwelen liever bij die overdaad aan zogenaamde literaire thrillertjes. Correct me if ïm wrong.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Ik denk dat er wel degelijk markt voor is, alleen zijn Nederlandse schrijvers er niet voor in. Die schrijven graag "literatuur".
En de Nederlandse uitgevers zijn er ook huiverig van, want als het geen Stephen King heet zijn ze bang dat het niks oplevert.

avatar van Bassievrucht
Als Stephen King uit Nederland was gekomen hadden we nooit van hem gehoord, vrees ik.

Ik weet dat Bertram Koeleman vier horrorboeken heeft geschreven. Of hij ze niet goed genoeg vond of dat ze afgewezen zijn, geen idee, maar feit is dat hij gedebuteerd is met een psychologische roman - heeft wel een lekker donker sfeertje.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Johan Deseyn heeft een altijd boeken die behoorlijk macaber moeten zijn. En dan zijn er nog de novellisaties van films als Amsterdamned en De Lift (ook qua horrorfilms blinkt Nederland niet uit), en dan heeft Frank Messely nog z'n Woodland; maar dan heb je het wel zo'n beetje gehad.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:44 uur

geplaatst: vandaag om 12:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.