menu

De Site / Algemeen / Genres

zoeken in:
Halley23 (moderator)
chiel schreef:
Ik begrijp niet goed wat voor boeken er aangeduid zouden moeten worden met het genre "sociaal". Kan iemand dat uitleggen?

M.i. boeken waarbij maatschappelijke zaken een centrale rol spelen bv. verschillen tussen arm en rijk, klasseverschillen, raciale thematiek, etc. etc.

Wat betekent ideeënliteratuur nou precies? Vallen essayes enzo hier ook onder?

Met ideeënliteratuur worden, tot spijt van wie het benijdt, romans of andere boeken bedoeld waarin filosofische ideeën naar voor komen - dit kan een boek van Umberto Eco zijn, een essaybundel of een filosofisch tractaat. De term wordt niet helemaal consequent gebruikt, maar dat geldt voor wel meer genres.

Ik heb de indruk dat het hele genre-systeem, hoewel iedereen toegeeft dat er serieuze mankementen aan zitten, een beetje is opgegeven Het blijft een meerwaarde als informatieve aanduiding, maar een echte catalogisering is het niet echt geworden...

Halley23 (moderator)
Voor een echte taxonomie moet je ook heel wat veel verder gaan (om maar te zwijgen van sub-genres, cross-overs, de eeuwige uitzonderingen op de regels, etc.) maar dan is het einde zoek (en bovendien een heidens werk) en daar schiet je ook niets mee op. Ik kan me dus wel vinden in Freud's redenering dat de meerwaarde van de huidige genre-indeling zit in het informatieve.

Ik ook, daarom vind ik die toplijsten per genre ook een beetje onbenullig. Die beschouw ik eerder als een soort grabbelton.

Mee eens met onderstaande, catalogisering zou volgens mij enkel werken indien, zoals een beetje bij musicmeter het geval is, erg wordt vereenvoudigd. Zo is op music meter elk boek dat moeilijk te plaatsen is gewoon rock (of ook alle metal sub-genres gewoon metal). Ik besef wel dat het voor boeken allicht niet zo simpel ligt en kan me ook met de huidige toestand verzoenen. Ik schat dat het dan iets zou worden als: roman, essay, dichtbundel en misschien nog wel biografie en novelle (maar hier ga ik al in de richting van dun ijs).

Freud schreef:
Ik heb de indruk dat het hele genre-systeem, hoewel iedereen toegeeft dat er serieuze mankementen aan zitten, een beetje is opgegeven Het blijft een meerwaarde als informatieve aanduiding, maar een echte catalogisering is het niet echt geworden...

In het verleden zijn er toch wel een aantal constructieve ideeen hier geopperd. Wat is dan precies de reden dat er niks verandert?

Grovonion2 schreef:
Ik schat dat het dan iets zou worden als: roman, essay, dichtbundel en misschien nog wel biografie en novelle (maar hier ga ik al in de richting van dun ijs).

Dat zou sowieso goed zijn, maar het zijn geen genres. Ik zie dat meer als aanduidingen die te vergelijken zijn met 'jeugdboek'. Daarbij nog een lijstje genres van 10 ofzo, zou prima zijn. Met name te gebruiken voor alle non-fictie romans, dat is toch de meerderheid van de site. Misschien is het genresysteem dat in bibliotheken gehanteerd wordt te gebruiken? (Weet niet precies welke genres zij hebben hoor, maar dat moet uit te zoeken zijn.)

Offtopic: eRCee, dat zijn wel degelijk genres hoor

eRCee schreef:
Misschien is het genresysteem dat in bibliotheken gehanteerd wordt te gebruiken? (Weet niet precies welke genres zij hebben hoor, maar dat moet uit te zoeken zijn.)

Volgens mij staan bij de bibliotheek het grootste deel van de romans helemaal niet gecatogoriseerd onder een specifieker genre. Op Boekmeter heeft het genre psychologisch ook een veel ruimere betekenis dan daar.

eRCee schreef:

In het verleden zijn er toch wel een aantal constructieve ideeen hier geopperd. Wat is dan precies de reden dat er niks verandert?
Ik denk dat het grootste probleem de 19000+ boeken zijn die er al opstaan, het genresyeteem ingrijpend veranderen zou zorgen voor inconsistentie op boekmeter.

Maar het genre 'psychologisch' zegt dus ook niet zoveel. Ik vind het bij het toevoegen over het algemeen vrij lastig om genres te kiezen, zeker als je het boek niet gelezen hebt. Uit de plotomschrijving kun je nu eenmaal niet altijd opmaken of het een psychologische roman is of eerder onder ideeënliteratuur valt.

Misschien kunnen we een onderscheid maken in categorieën en genres. De categorie, zoals die door Grovonion zijn aangegeven, zou dan altijd verplicht moeten worden toegevoegd, terwijl het genre misschien optioneel moet worden. Als het toch niet zoveel zegt, ga het dan in elk geval ook niet verplicht stellen, om daarmee te voorkomen dat het bezijden de waarheid is. En door een categorie aan te geven krijg je juist hele nuttige informatie, die er nu niet altijd staat omdat er dan weer uit twee genres is gekozen.

Marcel schreef:
(quote)

Volgens mij staan bij de bibliotheek het grootste deel van de romans helemaal niet gecatogoriseerd onder een specifieker genre. Op Boekmeter heeft het genre psychologisch ook een veel ruimere betekenis dan daar.
In Belgische bibliotheken wel (toch die wat ik ken oa Diest, Maasmechelen), daar staat er een sticker op met een afbeelding (sf, romantiek...). Maar ik herinner me dat ze er ook wel vaker langs liggen en dat de sticker best genegeerd kunnen worden. De boeken staan ook niet gesorteerd op die stickers.

eRCee schreef:

Voornamelijk intellectuele luiheid vrees ik, het is gewoon helemaal niet zo simpel om een goed systeem te vinden, vandaar dat we het maar bij het oude gelaten hebben... Constructieve voorstellen allemaal goed en wel, maar ik wacht nog op het eerste complete systeem dat voorgesteld wordt, ipv losse opmerkingen. Maar niets tegen de discussie hoor, ik zou het ook te gek vinden mocht het opgelost geraken!

aegron schreef:
Offtopic: eRCee, dat zijn wel degelijk genres hoor

Vind ik niet. Zo is de aanduiding novelle puur gebaseerd op de omvang van een non-fictie werk.

@ Freud: niemand gaat dat natuurlijk uit zichzelf doen. Op basis van onze constructieve ideeen moeten jullie een totaalvoorstel doen.
Verder moet het toch mogelijk zijn voor Jordy om een scriptje te maken waarbij oude genres om worden gezet in nieuwe genres, zoals door ons dan aangegeven. (Bijvoorbeeld: alles wat nu het genre 'thriller', 'actie' en 'horror' valt wordt omgezet in 'spanning', of zoiets.)

Als zoiets als dat omzetten trouwens niet kan, dan zou ik inderdaad maar niks veranderen en er verder ook geen woorden meer aan vuil maken.

Da's ook waar, dus een vraag aan Jordy voordat we verder redeneren...

Ik begrijp het volgende niet:

Bij veel boeken staat als genre bij de beschrijving 'jeugdboek'.

Maar als ik bij de optie zoeken als genre 'jeugdboek' wil kiezen, blijkt dit genre niet te bestaan in de zoekfunctie.

Hoe kan dit en waarom is dit zo?

Ik wil graag wat van m'n favoriete jeugdboeken van vroeger opzoeken en dit genre bij de zoekfunctie zou dat een stuk gemakkelijker maken.

Bedankt voor eventuele reacties!

'jeugdboeken' zijn net als 'verhalenbundels' een aparte optie en worden niet gezien als 'genre'

Vandaag in een grote boekenwinkel in Aken geweest, en wat vond ik daar als genre terug naast, sf, fantasy, literatuur, misdaad, klassiekers, jeugdboeken, historische romans en buitenlandse literatuur (niet-fictie en verhalen met tekeningen niet meegeteld)? Eens kijken of jullie dat raden

"Prutswerk"?

Schoolboeken? Reis? Erotiek?

Psychologische verhalenbundels op rijm?

Halley23 (moderator)
Heimatliteratur?

Vampieren., toch wel licht verrassend, dacht ik zo.

Grovonion2 schreef:

Dat zouden ze overal moeten doen.

Grovonion2 schreef:

Dat zou ik nooit geraden hebben

Michael1992
PeterW schreef:
(quote)

Dat zouden ze overal moeten doen.

Waar je dan vijfhonderd 'twilight'boeken kan vinden.

He, had ik het in één keer goed!

eRCee schreef:

Halley23 (moderator)
eRCee schreef:

Geen idee of ik nu een al lang beslechte discussie oprakel, maar is het geen idee om Poëzie als genre in te voeren?

Gast
geplaatst: vandaag om 06:26 uur

geplaatst: vandaag om 06:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.