menu

De Site / Algemeen / Toevoegen. Welke criteria?

zoeken in:
avatar van Slainte_Mhath
Peter heeft al zoveel toegevoegd in de loop der jaren. Waarom Peter geen mede-beheerder maken, hij zal misschien zelf vele Print-On-Demand en E-books kunnen toevoegen.

Juist een groter aanbod, zoals bij bijvoorbeeld Goodreads.com, maakt de site interessanter. Het is vollediger.

Dat alles tot in de puntjes verzorgd moet worden, om de kwaliteit hoog te houden, begrijp ik wel. Maar boeken met een wat mindere afbeelding, of omschrijving, heeft ook z'n charme.

avatar van Zelva
Nee sorry, dat zit er echt niet in. Juist de kwaliteit van de Meter-sites is inderdaad dat alles tot in de puntjes is verzorgd, bijvoorbeeld dat als je een boekpagina bezoekt je zeker weet dat er in ieder geval een plot staat.

Ik weet al precies wat er gaat gebeuren als we dat 'losser' zouden maken en dat is dat niemand meer tijd gaat stoppen in het vinden/maken van een goede plotomschrijving en plaatje. Het wordt toch wel geaccepteerd, dus waarom zou je.

avatar van liv2
Zelva schreef:


Ik weet al precies wat er gaat gebeuren als we dat 'losser' zouden maken en dat is dat niemand meer tijd gaat stoppen in het vinden/maken van een goede plotomschrijving en plaatje. Het wordt toch wel geaccepteerd, dus waarom zou je.


Daar kan ik me inderdaad al iets bij voorstellen , dan is het einde zoek vrees ik.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Dat is ook de bedoeling niet.

avatar van Vaughn
Maar dat is toch geen argument om daarom Peter geen moderator of mede-beheerder te maken?
Want wat Stefan inderdaad al zegt; hij heeft al jarenlang ontzettend veel werk en tijd in BM gestoken, en heeft 'n heleboel voor de site gedaan. - Is 'n beetje waardering daarvoor toch ook wel op z'n plek vind ik.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Ik vrees dat we afdwalen in dit topic. Hieronder nog eens de kern van hetgene PeterW oppert t.a.v. de toevoegregels van BM.

PeterW schreef:
In Boeken > Algemeen > Boeken die niet de status krijgen die ze toch verdienen:

Ik denk dat het tijd is voor een herziening van een stukje forum. Tot op heden werden boeken die geen boeken zijn (e-books) en boeken die in eigen beheer, of door uitgeverijen die niet als betrouwbaar gezien worden, uitgegeven zijn, op deze site geweerd. Maar de vooruitgang staat niet stil, en ik vrees dat het boek zoals we dat nu nog kennen ten dode is opgeschreven. Binnen nu en een aantal jaren zal het fysieke boek alleen nog een museumstuk zijn, en zullen we onze boeken alleen nog via een e-reader, Ipad of soortgelijk apparaat kunnen lezen. Veel (bekende) schrijvers hebben hier al op ingespeeld door alleen nog e-boeken uit te geven, wat natuurlijk zeer kostenbesparend is, en dat laatste is voor schrijvers die wel nog graag een fysiek exemplaar van hun boek willen uitbrengen ook een gegronde reden om over te gaan tot uitgave in eigen beheer.

Nou is het probleem van deze site dat dergelijke boeken (zowel e-books als uitgaves in eigen beheer) hier geweigerd worden, en ben van mening dat daar eens verandering in moet komen. De nieuwste uitgaves van grote schrijvers kunnen niet meer toegevoegd worden, en dat is heel jammer aangezien er zo veel verloren gaat.


Kortom hij vraagt zich af of het niet tijd wordt om de toevoegregels t.a.v. e-books en van boeken in eigen beheer te herzien dan wel aan te passen...

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Schrijvers aan het woord:

CreateSpace


avatar van Vaughn
@Halley; Draai er maar omheen.

avatar van -R-
-R-
Slainte_Mhath schreef:
Juist een groter aanbod, zoals bij bijvoorbeeld Goodreads.com, maakt de site interessanter. Het is vollediger.

Helemaal mee eens, ook met PeterW trouwens.

Het lijkt me vrij eenvoudig, als de mensen dadelijk meerdere boeken niet kunnen vinden of mogen toevoegen door jullie criteria, dan gaan ze elders kijken. Goodreads is een voorbeeld van een website die het niet zo heel nauw neemt met het toevoegen van boeken, maar toch vind ik het netjes en overzichtelijk blijven en kan ik er bijna alles vinden. Ik denk niet dat ik de enige ben, want ze hebben gigantisch veel gebruikers (meer dan 12 miljoen). Kortom, wacht niet tot het te laat is en ga misschien toch eens kijken of de toevoegregels niet wat kunnen worden aangepast.

avatar van eRCee
Zo blijven er volgens mij twee discussie door elkaar lopen.

De eerste is of er soepeler kan worden omgegaan met toevoegregels op het gebied van kwaliteit van het plaatje, een plotomschrijving enzovoorts. Het antwoord daarop is nee (zie het bericht van Zelva en ook op de andere Metersites wordt hier niet aan getornd).

De tweede discussie is echter of een boek dat in eigen beheer is uitgegeven, of een e-book, waarbij alle gewenste gegevens voor handen zijn, toch moet worden geweerd puur om het gegeven dat het niet door een officiele uitgever is uitgebracht. Blijkbaar is dat tot nu toe wel zo (corrigeer me als ik me vergis).

Mijns inziens is er tot nu toe vanuit de crew onvoldoende antwoord gegeven op deze tweede vraag. Misschien moeten jullie het er onderling nog eens over hebben en dan een uitspraak doen?

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Deze site maakt ook zo heerlijk reclame voor e-books.

avatar van Dexter
eRCee schreef:


Mijns inziens is er tot nu toe vanuit de crew onvoldoende antwoord gegeven op deze tweede vraag. Misschien moeten jullie het er onderling nog eens over hebben en dan een uitspraak doen?


We zijn momenteel inderdaad in beraad en brengen zo snel mogelijk een persbericht naar buiten

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Na zorgvuldig beraad binnen de crew is er ten langen leste besloten dat vanaf nu e-boeken en uitgaven in eigen beheer onder bepaalde voorwaarden kunnen worden toegevoegd.

E-boeken worden geaccepteerd als:

1. De auteur al boeken op de site heeft staan OF boeken heeft geschreven die bij een gerenommeerde uitgeverij zijn gepubliceerd (naam uitgeverij moet vermeld worden bij toevoegen).

OF

2. Het boek bij meerdere aanbieders verkrijgbaar is, te bewijzen door het aanleveren van minimaal 2 relevante links EN als er sprake is van 2 recensies in nationale dan wel regionale media - waarbij tevens neutrale bespreek- of recensiesites dan wel blogs met een duidelijke onafhankelijke positie die op kwaliteit beoordelen (bv. boekreviews.nl, de boektafel, etc.) gerekend worden - te bewijzen door het vermelden van relevante links.

Let wel: Voor alle opties geldt dat er een professionele unieke omslag beschikbaar is (dus geen modelomslagen zoals bij publishing-on-demand titels).


Uitgaven in eigen beheer/self-publishing worden geaccepteerd als:

1. De auteur al boeken op de site heeft staan EN boeken heeft geschreven die bij een gerenommeerde uitgeverij zijn gepubliceerd (naam uitgeverij moet vermeld worden bij toevoegen).

OF

2. Het boek bij meerdere aanbieders verkrijgbaar is, te bewijzen door het aanleveren van minimaal 2 relevante links EN als er sprake is van 2 recensies in nationale dan wel regionale media - waarbij tevens neutrale bespreek- of recensiesites dan wel blogs met een duidelijke onafhankelijke positie die op kwaliteit beoordelen (bv. boekreviews.nl, de boektafel etc.) gerekend worden - te bewijzen door het vermelden van relevante links.

Let wel: Voor alle opties geldt dat er een professionele unieke omslag beschikbaar is (dus geen modelomslagen zoals bij publishing-on-demand titels).

Deze toevoegregels zullen ook in de wiki geplaatst worden.

avatar van PeterW
PeterW (crew)

avatar van eRCee
Lijkt me een goed besluit, nu nog hopen dat het een beetje te handhaven is...

avatar van Freud
Even ter duiding: we volgen hier dezelfde principes als bij de andere meter-sites. Boeken kunnen enkel worden toegevoegd als er een zekere kwaliteitsgarantie is, niet zo maar iedereen die al eens een verhaal heeft laten printen kan dat hier als 'boek' toevoegen. Maar omdat de huidige regel dat enkel officiële uitgeverijen 'kwalitatieve' boeken kunnen uitgeven, inderdaad wat te kort door de bocht kan zijn, deze wijziging waardoor ook eigen beheer boeken en e-books op de site kunnen komen.

Waar op Moviemeter gevraagd wordt naar bewijzen dat films op minstens twee festivals gedraaid hebben, gaat dat bij boeken niet zo eenvoudig, en vragen we dus gedrukte of on line gepubliceerde recensies als kwaliteitsgarantie. Dit is een poging, we gaan zien of het haalbaar is - we vragen vooral van de toevoegers wat extra inspanning om te tonen dat het boek in kwestie echt de moeite waard is. Voor auteurs die al op de site staan, valt deze regel weg aangezien ze zich al bewezen (zouden moeten) hebben.

Opmerkingen zijn natuurlijk steeds welkom!



avatar van thomzi50
In De Site > Algemeen > Verlanglijst toevoegingen:

De bundel Birthday Stories, samengesteld door Murakami - werken zo'n 10, 15 auteurs aan mee. Mag zo eentje op de site? Hetzelfde voor de Nederlandse bundel Wat We Missen Kunnen (ca. 30 auteurs).

avatar van PeterW
PeterW (crew)
thomzi50 schreef:
De bundel Birthday Stories, samengesteld door Murakami - werken zo'n 10, 15 auteurs aan mee. Mag zo eentje op de site? Hetzelfde voor de Nederlandse bundel Wat We Missen Kunnen (ca. 30 auteurs).

Dat hangt af van het feit of dit nieuwe verhalen zijn die nog nooit eerder verschenen zijn.

avatar van thomzi50
Die WWMK zijn nieuw, die Birthday Stories zijn bij mijn weten al eerder verschenen.


avatar van Apollinisch
Mag de verhalenbundel Where I'm Calling From: New and Selected Stories van Raymond Carver toegevoegd worden? Het boek bestaat grotendeels uit verhalen die al in andere verhalenbundels zijn verschenen, maar bevat ook een aantal niet eerder gepubliceerde verhalen.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Apollinisch schreef:
Mag de verhalenbundel Where I'm Calling From: New and Selected Stories van Raymond Carver toegevoegd worden? Het boek bestaat grotendeels uit verhalen die al in andere verhalenbundels zijn verschenen, maar bevat ook een aantal niet eerder gepubliceerde verhalen.

Dan mag het.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Inderdaad mag het, het criterium is dat er niet eerder gepubliceerde verhalen in staan.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Bij Marquise des Anges: I Angélique - Anne Golon en Serge Golon (1956):

ags50 schreef:

Deze zelfde uitgever verkocht het werk aan de Duitse uitgeverij Blanvalet te Berlijn, waar de vertaling van de roman –– in eerste instantie wel als één boekwerk – zelfs eerder verscheen dan de Franse editie. Bovendien werd daarop alleen Anne Golon als auteur vermeld.

Maar hier staat wel de Franse versie als eerste druk, dus dat klopt niet helemaal.

ags50
Toch wel. Volgens de regels van BoekMeter gaat de oorspronkelijke versie vóór op de vertaling. Vergelijk maar eens met "The Goldfinch", die nota bene door JOU werd toegevoegd!

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Nee, de eerste druk wordt altijd ingevoerd, zie o.a.:

Walhalla
Basilisk
Schuld en Boete

En wat is er met The Goldfinch? Daar is ook de eerste uitgave van ingevoerd.

ags50
The Goldfinch verscheen eerst in het Nederlands, dan pas in het (oorspronkelijke) Engels - zie de releasedata onder Statistieken.

En waarom staat bij Schuld en Boete als taal Engels vermeld, terwijl het (neem ik aan, ken het boek niet) toch in het Nederlands is verschenen?

Gast
geplaatst: vandaag om 17:24 uur

geplaatst: vandaag om 17:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.