De Site / Algemeen / Feedback, klachten en andere opmerkingen
zoeken in:
0
geplaatst: 30 april 2021, 19:23 uur
eRCee schreef:
Ja zeg, dat ga ik nu niet allemaal herhalen. Had je je maar in 2006 op de site moeten aanmelden, zoals ik.
Voor mezelf stem ik in elk geval alleen op proza voor volwassenen, dat kan ik enigszins met elkaar vergelijken.
Ja zeg, dat ga ik nu niet allemaal herhalen. Had je je maar in 2006 op de site moeten aanmelden, zoals ik.

Voor mezelf stem ik in elk geval alleen op proza voor volwassenen, dat kan ik enigszins met elkaar vergelijken.
Ik stem ook niet op kinderboeken..hooguit de klassiekers als van Roald Dahl. Kan wel alle Kameleons en Pietje Puks een stem gaan geven maar daar zie ik het nut niet van in.
4
geplaatst: 1 mei 2021, 08:19 uur
De grens tussen fictie en non-fictie is ook niet keihard, net als die tussen proza en poëzie en tussen jeugd- en volwassenenliteratuur. Ik lees graag gevarieerd en vind het dan ook prettig om op Boekmeter allerlei genres terug te vinden, zodat we over alles meningen uit kunnen wisselen.
1
geplaatst: 1 mei 2021, 14:11 uur
Volgens Dautzenberg - zo lees ik op Wikipedia - is het verschil tussen lectuur en literatuur dat bij lectuur de mensen middelen zijn voor de handelingen en dat bij literatuur de handelingen middelen zijn om de mensen te leren kennen. Lectuur biedt met z'n actie verstrooiing en literatuur zet aan tot denken over de mens.
Dat laatste heb ik altijd lastig gevonden, zoals op school ik nooit goed antwoord wist op de vraag wat je van een roman hebt geleerd: om iets te leren zijn er leerboeken (vandaar mijn liefde voor non-fictie). In feite heb ik altijd gedacht dat Hegel (en de romantici) gelijk heeft dat kunst en dus ook literatuur "het zinnelijk schijnen van de Idee" is: we lezen over concrete, niet bestaande mensen en levens die echter aspecten van de mens en het leven als zodanig uitdrukken (waarin we ons kunnen herkennen of iets van kunnen leren). Bij Hegel (en Kant) zit daar ook bij dat kunst de uitdrukking is van de Geest en daarmee van vrijheid en wil: het kunstwerk herschept als het ware de wereld naar onze geest (zoals gelovigen geloven dat God de echte wereld heeft geschapen) en maakt haar zo doelmatig (niks gebeurt zomaar maar alles heeft een betekenis) en begrijpelijk.
Dat laatste heb ik altijd lastig gevonden, zoals op school ik nooit goed antwoord wist op de vraag wat je van een roman hebt geleerd: om iets te leren zijn er leerboeken (vandaar mijn liefde voor non-fictie). In feite heb ik altijd gedacht dat Hegel (en de romantici) gelijk heeft dat kunst en dus ook literatuur "het zinnelijk schijnen van de Idee" is: we lezen over concrete, niet bestaande mensen en levens die echter aspecten van de mens en het leven als zodanig uitdrukken (waarin we ons kunnen herkennen of iets van kunnen leren). Bij Hegel (en Kant) zit daar ook bij dat kunst de uitdrukking is van de Geest en daarmee van vrijheid en wil: het kunstwerk herschept als het ware de wereld naar onze geest (zoals gelovigen geloven dat God de echte wereld heeft geschapen) en maakt haar zo doelmatig (niks gebeurt zomaar maar alles heeft een betekenis) en begrijpelijk.
0
geplaatst: 19 mei 2021, 12:08 uur
In de TIP 150 staat Jodie Picoult's '19 Minutes' 2x vermeld (op 122. en 123.)
3
geplaatst: 1 juni 2021, 09:27 uur
Boekmeter lijkt de enige metersite die zonder al te veel reuring doordraait onder de nieuwe eigenaars, of vergis ik me en ervaart de crew achter de schermen problemen?
5
Sol1 (crew)
geplaatst: 1 juni 2021, 13:33 uur
Er zijn in het verleden wel eens klachten geweest over de communicatie, maar het loopt nu allemaal redelijk door. Bij BoekMeter zijn er dan ook geen grote wijzigingen in de site geweest, zoals bij MovieMeter en TvMeter; ik kan me voorstellen dat het daar niet altijd perfect loopt met resterende bugs...
5
geplaatst: 1 juni 2021, 16:44 uur
Ook de rustigste qua bezoekersaantallen ivm Music en Moviemeter, zal ook wel wat schelen. Wel fijn eigenlijk dat we BoekMeter heten in plaats van bookmeter.
0
geplaatst: 10 juni 2021, 13:40 uur
Finn schreef:
Kan niemand dit corrigeren?

1
Ted Kerkjes
geplaatst: 10 juni 2021, 14:35 uur
Finn schreef:
Sorry, ik zou niet weten hoe dit kan. In de statistieken bij het boek staat maar één positie vermeld.In de TIP 150 staat Jodie Picoult's '19 Minutes' 2x vermeld (op 122. en 123.)
Vaak staat in de lijst van boeken die binnenkort verschijnen ook een boek dubbel vermeld. Misschien is dit iets soortgelijks.
0
geplaatst: 12 juni 2021, 18:42 uur
Wanneer ik een bericht plaats bij een boek heb ik zo'n 12 uur de tijd om daarin nog wijzigingen/aanvullingen te plaatsen.
Helaas bestaat die mogelijkheid niet bij Toevoegingen die nog niet zijn goedgekeurd. Zou ook heen en weer corrigeren kunnen verminderen. Misschien een idee voor verbetering (als 'men' dat tenminste ook een verbetering vindt).
Geplaatst omdat ik net heb opgemerkt dat ik een verkeerde eeuw voor een boek heb gebruikt, 2019 i.p.v. 1919. Een, hoop ik, begrijpelijke fout.
Helaas bestaat die mogelijkheid niet bij Toevoegingen die nog niet zijn goedgekeurd. Zou ook heen en weer corrigeren kunnen verminderen. Misschien een idee voor verbetering (als 'men' dat tenminste ook een verbetering vindt).
Geplaatst omdat ik net heb opgemerkt dat ik een verkeerde eeuw voor een boek heb gebruikt, 2019 i.p.v. 1919. Een, hoop ik, begrijpelijke fout.
0
Sol1 (crew)
geplaatst: 12 juni 2021, 20:35 uur
Οὖτις,
Dat voorstel lijkt me softwarematig en praktisch wat lastig te realiseren. Toevoegingen kunnen al in bewerking zijn, ook al zijn ze nog niet goedgekeurd. De fout is in ieder geval hersteld.
Dat voorstel lijkt me softwarematig en praktisch wat lastig te realiseren. Toevoegingen kunnen al in bewerking zijn, ook al zijn ze nog niet goedgekeurd. De fout is in ieder geval hersteld.
0
geplaatst: 12 juni 2021, 21:00 uur
Bedankt daarvoor en het goedkeuren in het geheel. Van dat softwarematig ben ik mij terdege bewust maar ik kon het niet laten een balletje op te gooien.
0
geplaatst: 18 juni 2021, 10:44 uur
Hm, ik heb een probleem met een mogelijke toevoeging. Wie kan mij raad geven?
Van een bepaalde auteur wiens werk ik hier wil toevoegen vind ik een titel die enkel als kindle is uitgegeven. Ik neem aan dat het werk als e-boek telt en dus mag worden toegevoegd. Maar wie vermeld ik als uitgever en welke plaats, welk land hoort daarbij? Wordt kindle asl exclusief van Amazon gerekend en betekent dat dan Amazon Digital Services - Seattle - USA?
Van een bepaalde auteur wiens werk ik hier wil toevoegen vind ik een titel die enkel als kindle is uitgegeven. Ik neem aan dat het werk als e-boek telt en dus mag worden toegevoegd. Maar wie vermeld ik als uitgever en welke plaats, welk land hoort daarbij? Wordt kindle asl exclusief van Amazon gerekend en betekent dat dan Amazon Digital Services - Seattle - USA?
6
geplaatst: 29 juli 2021, 16:17 uur
Ik denk wel eens dat dit het laatste fijne forum van het internet is. Historici van de toekomst zullen deze pagina's doorstruinen en zich verbazen over de gemoedelijke sfeer en inhoudelijke berichten. Sorry voor deze interruptie, gaat u vooral verder.
0
geplaatst: 24 november 2021, 14:32 uur
1
WildeOscar (moderator)
geplaatst: 24 november 2021, 14:43 uur
allmodcons schreef:
Deze toevoeging ging "fout" en/of dubbel:
Hotel Californië en Andere Rock-‘n-Roll Verhalen - Constant Meijers (2021) - BoekMeter.nl
Hotel Californië en Andere Rock-‘n-Roll Verhalen - Constant Meijers (2021) - BoekMeter.nl
Deze toevoeging ging "fout" en/of dubbel:
Dubbele toevoeging verwijderd, bedankt voor het melden!

0
geplaatst: 6 december 2021, 13:37 uur
Bericht voor de crewleden die zich met toevoegingen bezighouden.
Zojuist een drietal titels ter goedkeuring voorgelegd.
Net nadat ik de knop 'Versturen' had aangeklikt, zag ik bij de laatste ('So This Is Love: A Twisted Tale') dat ik als releasedatum 7 april 2000 had getypt (in mijn voorbereidende file). Dat moet 7 april 2020 zijn, uiteraard gelet op het jaartal van release daarboven. Mijn fout.
Zojuist een drietal titels ter goedkeuring voorgelegd.
Net nadat ik de knop 'Versturen' had aangeklikt, zag ik bij de laatste ('So This Is Love: A Twisted Tale') dat ik als releasedatum 7 april 2000 had getypt (in mijn voorbereidende file). Dat moet 7 april 2020 zijn, uiteraard gelet op het jaartal van release daarboven. Mijn fout.
2
chris reifert (crew)
geplaatst: 7 december 2021, 21:04 uur
Voor de toevoegers en andere belangstellenen: Goodreads lijkt met een ferme storing te maken hebben, wellicht overbelast. Met veel opnieuw opladen van pagina's kon ik de Snow Spider Trilogy nog voltooien.
0
geplaatst: 29 december 2021, 21:09 uur
Iemand enig idee hoe het werkt met de persoonlijke Boeklijsten? Als ik het mapje "Gelezen in 2022" wil maken komt dit mapje op een onlogische plek in mijn lijsten terecht in plaats van keurig onder "Gelezen in 2021". Ook als ik bijvoorbeeld "Test" probeer, komt het mapje op dezelfde plek terecht. Tips zijn welkom! 

1
geplaatst: 30 december 2021, 07:32 uur
Ik weet het niet, maar misschien om uit te proberen: check of beide lijsten als 'openbaar' of juist niet als openbaar gelden (want ik heb de indruk dat 'openbaar' gerangschikt staat op alfabet, en dat de rest daar een beetje doorheen fietst). En je kan misschien proberen om de lijst '2022 (gelezen)' te noemen, die andere dan '2021 (gelezen)'. Garantie tot aan de voordeur.
0
geplaatst: 30 december 2021, 08:22 uur
eRCee schreef:
Ik weet het niet, maar misschien om uit te proberen: check of beide lijsten als 'openbaar' of juist niet als openbaar gelden (want ik heb de indruk dat 'openbaar' gerangschikt staat op alfabet, en dat de rest daar een beetje doorheen fietst). En je kan misschien proberen om de lijst '2022 (gelezen)' te noemen, die andere dan '2021 (gelezen)'. Garantie tot aan de voordeur.
Ik ga het vanmiddag even proberen, bedankt voor het meedenken!
0
WildeOscar (moderator)
geplaatst: 6 april 2022, 20:36 uur
Berichten verplaatst naar De Site > Algemeen > Toevoegen. Welke criteria?
0
geplaatst: 7 april 2022, 18:54 uur
Deze staat 2 x in de lijst 'nieuwe boeken deze week': https://www.boekmeter.nl/images/cover/99000/99541.jpg?cb=1641937481
2
Halley23 (moderator)
geplaatst: 7 april 2022, 20:16 uur
@Sippen Niet helemaal waar. Het ene boek is het Engelse origineel, het andere de Nederlandse vertaling, allebei met dezelfde afbeelding hetgeen verwarrend werkt. De site is zo ingericht dat nieuwe titels automatisch worden getoond op basis van de publicatiedatum en beide komen op dezelfde datum uit. Is in het verleden wel eens vaker voorgekomen.
5
WildeOscar (moderator)
geplaatst: 28 april 2022, 11:33 uur
[Moderatoractie: bericht met geherkauw van eerdere klachten verwijderd, bericht met gescheld richting een gebruiker verwijderd. Het is niet de bedoeling om steeds maar hetzelfde bericht neer te zetten, zeker niet als de crew al telkenmale aangeeft ermee bezig te zijn. Dit vergroot niet onze bereidheid mee te denken, en is alleen maar vervelend voor iedereen.
Ook moet men andere gebruikers die wat tegengas hierop geven niet uitschelden. De gedragsregels zijn al vaak genoemd hier.]
Ook moet men andere gebruikers die wat tegengas hierop geven niet uitschelden. De gedragsregels zijn al vaak genoemd hier.]
1
geplaatst: 2 mei 2022, 07:12 uur
Ik zag het bij het boek over Amalia het genre 'chicklit' staan. Ten eerste vind ik dit niet passen bij dit boek. Ten tweede heet dit tegenwoordig 'feelgood'. Kunnen we dat misschien aanpassen? Of bestaat het genre 'feelgood' ook al op boekmeter?
0
geplaatst: 2 mei 2022, 08:28 uur
Ik ben het eens met Lalage dat dat boek over Amalia geen chicklit is. Maar feelgood is toch echt wat anders dan chicklit. Chicklit lijkt me in de regel wel feelgood, feelgood omgekeerd lang niet altijd chicklit. Je zou dus uiteraard alle chicklit kunnen omzetten, maar anderzijds is dat wel echt een specifiek genre voor een specifiek publiek, dat dat eigen genre gerechtvaardigd is.
4
WildeOscar (moderator)
geplaatst: 4 mei 2022, 11:45 uur
Ik heb het genre 'chicklit' bij Amalia - Claudia de Breij (2021) - BoekMeter.nl weggehaald, overeenkomstig de andere portretten Alexander. Een Impressie van de Kroonprins bij Zijn Achttiende Verjaardag - Renate Rubinstein (1985) - BoekMeter.nl en Portret van Prinses Beatrix - Hella S. Haasse (1956) - BoekMeter.nl.
Ik denk ook niet dat 'feelgood' echt de lading dekt; en ik weet niet of het technisch erg eenvoudig is om alle boeken met dat genre om te zetten. Het is wel duidelijk dat niet iedereen even blij is met deze term:
Chick lit - Wikipedia - en.wikipedia.org
Ik heb het dan ook in de groep gegooid! Bedankt voor de input
Ik denk ook niet dat 'feelgood' echt de lading dekt; en ik weet niet of het technisch erg eenvoudig is om alle boeken met dat genre om te zetten. Het is wel duidelijk dat niet iedereen even blij is met deze term:
Chick lit - Wikipedia - en.wikipedia.org
Ik heb het dan ook in de groep gegooid! Bedankt voor de input

2
geplaatst: 4 mei 2022, 15:10 uur
WildeOscar schreef:
Ik heb het genre 'chicklit' bij Amalia - Claudia de Breij (2021) - BoekMeter.nl weggehaald, overeenkomstig de andere portretten Alexander. Een Impressie van de Kroonprins bij Zijn Achttiende Verjaardag - Renate Rubinstein (1985) - BoekMeter.nl en Portret van Prinses Beatrix - Hella S. Haasse (1956) - BoekMeter.nl.
Je had die boekjes over Willem-Alexander en Beatrix natuurlijk ook kunnen omzetten naar chicklit

* denotes required fields.