schelley schreef:
Carlos Ruiz Zafón is in Barcelona geboren. Deze setting heeft hij gebruikt in zijn vele populaire romans. Zo schreef hij het vierluik ‘Het kerkhof der Vergeten Boeken’. Ze gingen miljoenen keren over de toonbank. Stad der nevelen is zijn allerlaatste werk, postume uitgegeven, waarbij hij zijn vierluik meer diepgang wil geven aan de hand van verhalen. De personages, de geschiedenis van de mythische bibliotheek en de sfeer krijgen meer ruimte in dit boek. Stad der nevelen is een verhalenbundel.
Aangezien dat dit boek het eerste boek is dat ik lees van de schrijver kan ik helaas niet de link leggen naar zijn vorige boeken. Ik moet dringend tijd maken voor mijn ultralange TBR-lijst! Ik denk dat dit boek extra fijn zal zijn om te lezen wanneer je het eerdere vierluik al gelezen hebt. Toch voel ik tijdens het lezen van deze bundel wel de sfeer waar iedereen het over heeft. Ik waan mij met momenten in de straten van Barcelona van weleer. Toch gaan de verhalen niet enkel over het verre verleden. Zo is er ook een toevoeging ‘Inferno’ waarbij Zafon schrijft over de gebeurtenissen van 9/11. Ik moet toegeven dat dit verhaal wel binnenkwam. Beklijvend en integer. Ingetogen maar toch verhalend. Soms dan weer een duister element erin verwerkt. Hierbij is de krachtige schrijfstijl van Zafon merkbaar.
De foto’s vind ik zeker een fijne toevoeging aan het boek. Deze geven de mystieke sfeer van de verhalen weer. Verhalen vol fantasie en leven. Mooi taalgebruik maar even indrukwekkende verhalen.
Ik kan je echt met hart en ziel en overtuiging aanraden om met deze reeks te starten... De schaduw van de wind heb ik echt verslonden. Wat een prachtig boek. Persoonlijk het mooiste verhaal dat ik ooit heb gelezen. Ook de opvolger (Het spel van de engel) doet er wat mij betreft niet voor onder. Het 3e boek is wat korter en misschien minder diep uitgewerkt, maar ook heel graag gelezen. Nu nog het titanische laatste deel van een slordige 800+ pagina's, ik blijf het maar uitstellen... Ik wil ook pas nadien met deze verhalenbundel beginnen, dus dat zal nog niet voor meteen zijn...
In het voorwoord van de 4 boeken uit deze reeks staat dat het niet zoveel uitmaakt met welk van de 4 boeken je begint, maar ik voel toch aan dat je voor een optimale ervaring best de chronologische publicatievolgorde aanhoudt.
Veel leesplezier!