4,11 (19)
19 stemmen

Engels
Historisch

333 pagina's
Eerste druk: Headline Review, Londen (Verenigd Koninkrijk)

'Dochter van Isfahan' is het verhaal van een meisje op weg naar volwassenheid in het Iran van de zeventiende eeuw. Ze woont met haar ouders in een afgelegen dorp. Van haar ouders leert ze tapijtknopen en al snel is ze de beste van het dorp. Maar als haar vader overlijdt, zijn haar moeder en zij gedwongen om naar Isfahan te verhuizen, waar hun enige familieleden wonen. Oom en tante nemen de twee met tegenzin op. Het leven is zwaar, maar ze leert er alles van het vak dat haar toekomst zal bepalen. Niet alleen knopen, maar ook ontwerpen, kleuren uitzoeken en - voor haar moeder en haarzelf van levensbelang - haar eigen creaties verkopen. Tegelijkertijd komt ze terecht in een avontuur dat haar seksualiteit doet ontwaken, maar haar ook blootstelt aan afwijzing en verraad, voor ze haar weg vindt naar geluk en ze beseft dat er voor haar eigenlijk maar één grote liefde is: de bruisende en inspirerende stad Isfahan.

zoeken in:
4,0
Opmerkelijk dat nog niemand hier iets over dit prachtige boek geschreven heeft. Dochter van Isfahan neemt je mee naar het oude Iran en geeft een mooie inkijk in het leven van een jong Iraans meisje. Het leven van dit meisje verloopt niet zoals dat van haar leeftijdgenoten. Nadat haar vader overlijdt is zij samen met haar moeder aan de barmhartigheid van anderen overgeleverd. Gegeven het nawoord van de auteur heeft zij nauwgezet onderzoek gedaan om in dit boek een getrouw beeld van Iran in de zeventiende eeuw te geven. Het boek leest heel aangenaam; wat mij betreft zeker aan te raden.

4,0
Wat een mooi geschreven boek.
Het ontworstelen van het kind-zijn en het opklimmen naar een bestaan als iemand met bestaansrecht.
Wanneer je denkt dit te krijgen maar omdat je volledig bent overgeleverd aan de grillen van een ander er een zeer zware kluif aan krijgt. Omdat je niet tot een bepaalde klasse hoort, omdat je vrouw bent, omdat je soms gewoon pech hebt.

avatar van Arkan
5,0
Een prachtig boek, mooi en vlot geschreven. Historie en fictie door elkaar geweven op een boeiende manier, waardoor ik vanaf het begin met volle aandacht en interesse heb doorgelezen tot het einde.

Het verhaal van een - althans voor ons - niet zo alledaagse leven van een Iraans meisje in de 17e eeuw, een sterk karakter voor een vrouw in die tijd en in die landen.
Je wordt in dit boek meegenomen naar plaatsen waar welstand en luxe heerst, maar je leert ook de andere kant van Isfahan kennen, de kant waar de armoede leeft.
Je leert veel over de tradities en gewoonten van het land, over kleding, de plaats van de vrouw, huwelijken, enz..

Dit alles doorweven met de passie en de kunst van het tapijt knopen, waar je dan ook heel veel aspecten van leert kennen.

En dit alles maakt "Dochter van Isfahan" tot 1 van de betere boeken die ik in lange tijd heb gelezen. Voor mij is dit een echte aanrader.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:59 uur

geplaatst: vandaag om 07:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.