3,53 (35)
35 stemmen

Engels
Griezel

9 pagina's
Eerste druk: American Review, New York (Verenigde Staten)

De gewaardeerde dokter Dr. P is gefascineerd door de kunst van het mesmerisme gezien het gerucht gaat dat zij de mogelijkheid verschaft dat een patiënt gedurende zijn staat in hypnose aan de dood zou kunnen ontsnappen. Hij beschrijft zijn oude vriend M. Ernest Valdemar als een man "vooral opmerkelijk omwille van zijn extreme spaarzaamheid op zijn persoon". Deze man stelt minzaam zijn lichaam en geest beschikbaar voor het experiment van de dokter.

zoeken in:

avatar van Grovonion2
3,5
Akelig verhaal, een van de betere die ik tot nu toe heb gelezen. Niet per-se omwille van schokkerende beschrijvingen maar meer doordat het verhaal zo relaxed vertelt wordt alsof het een beschrijving van werkelijke gebeurtenissen betreft. Creepy!

4,5
Heerlijk creepy verhaaltje. Poe is een meester

yorgos.dalman
Opnieuw een meesterlijke vertelling die zijn kracht put uit het feit dat het een kort verhaal is en niet een volledig uitgemolken roman.
Een opmerkelijk gegeven: de dood willen uitstellen, willen overwinnen eigenlijk, met een even fantastisch als gruwelijk einde. De dood overwin je immers nooit en het resultaat van al onze povere, halfslachtige pogingen: een smerige, verfoeilijke verrotting....

avatar van metalfist
4,0
Ik moet zeggen dat het eerste verhaal uit de Fantastische Verhalen omnibus van Edgar Allan Poe me nog niet helemaal wist te bekoren. The Gold Bug is weliswaar een vermakelijk verhaaltje, maar ook niet meer dan dat en ik verwachtte nu eenmaal meer van een schrijver die zo'n invloed heeft gehad. Het is een omnibus van 19 verhalen en het zou verkeerd zijn om de schrijver op één werk af te rekenen, dus gisteren aan The Facts in the Case of M. Valdemar begonnen.

En hoewel ik hier ook nog niet helemaal overtuigd ben, is dit wel een serieuze stap in de goede richting. Een kortverhaal van nog geen 10 pagina's lang, maar Poe weet een leuke sfeer te creëren. Hij maakt geen aanduiding dat zijn relaas van een stervende te hypnotiseren een werk van fictie is, blijkbaar moet dit indertijd ook wat schandalen hebben veroorzaakt met mensen die ervan overtuigd waren dat het echt gebeurd was, en dat geeft eigenlijk wel een leuke vibe aan het geheel. Daarbovenop valt het op dat Poe zich wel verdiept heeft in de medische wereld (hij geeft vrij gedetailleerde beschrijvingen zoals de gele pus uit de ogen) en is vooral het einde gewoon lekker smerig. Een interessant uitgangspunt in ieder geval en een mooie analogie met de dood die niet overwonnen kan worden.

Poe's vrouw, Virginia, was ook het slachtoffer van tuberculose en zou 5 jaar na de eerste symptomen (en 2 jaar na het uitbrengen van dit verhaal) overlijden. Was The Facts in the Case of M. Valdemar een manier van Poe om met de ziekte om te gaan? Ik weet het niet, maar het zorgt wel voor een sterk kortverhaal.

Kleine 4*

Gast
geplaatst: vandaag om 17:11 uur

geplaatst: vandaag om 17:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.